Vissterfte Linge

Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

20-09-2007 19:28

jim versluis schreef:Nou Richard,

jij praat als of je al een halve eeuw karperviservaring achter de rug hebt.

Knap op jou leeftijd :o


laterzzzz

ps He kees, ouwe brasemvisser!!


Jaja Jim het is een bijzondere visser en dat is ie. Al 1 twintiger gevangen in zijn loopbaan en dat niet eens op de Linge, maar praatjes voor 10.

Maar het komt nog wel goed met die gozer, hij moet nog even wat leren.

En dat van die brasemvisser, begin jij nou ook al? :o :evil:

Groet 8)

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

20-09-2007 19:40

goede avond

ik kan nog veel leren Kees daar heb je gelijk in. en je hebt gelijk ik ben apart. maar ik vang wel vissen op mijn manier en aangezien ik niet heel veel uur maak aan de waterkant is het logisch dat ik nog niet veel grote jongens heb gevangen.

en kees wat moet ik nog leren. okee ik zal nu nog niet jouw rivier pakken dat is voor mij net te groot maar ik ga het ongetwijfeld proberen. een paar dingen aanpassen en gaan met die banaan.

maar ik weet echt wel waar ik over praat. maar logisch nadenken is blijkbaar niet voor iedereen weg gelegd onder ons. (niet lullig bedoeld).

maar hoe kan het nou toch dat ik vis vang op een systeem wat voor jullie (voor mij gevoel) uit den boze is.

en kees succes met die slijmjurken.

van mij mogen die trouwens ook uit het water verbannen worden

groeten richard
mijn droom is uitgekomen
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

20-09-2007 21:47

We gaan wel erg off topic zo Richard, ik spreek of mail je nog wel!

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

20-09-2007 21:49

ja inderdaad op naar het topic.

het stond vandaag trouwens in de vijfherenlanden (viaans krantje) dat ze 1000de vissen gered hebben bij steen hoek met netten en speciekuipen enzo.

richard
mijn droom is uitgekomen
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

20-09-2007 22:38

wat ben jij tog stront en stront eigenwijs :wink:
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

21-09-2007 08:20

richard huiveneers schreef:ja inderdaad op naar het topic.

het stond vandaag trouwens in de vijfherenlanden (viaans krantje) dat ze 1000de vissen gered hebben bij steen hoek met netten en speciekuipen enzo.

richard


Klopt helemaal! Er zijn er veel overgezet naar de Merwede. Ik vind het alleen jammer dat er alleen maar over die 'fantastische reddingsactie' wordt gesproken...
Want geloof mij maar! Voor elke vis die gered is zijn er toch echt tien andere dood...

Groeten JW
Run to the water.....
Rudi van Vliet
Berichten: 119
Lid geworden op: 21-08-2007 15:02

21-09-2007 08:36

Volgens mij kan je beter kijken naar positieve acties dan balen van het verleden.

De vis die dood is red je er niet meer mee.. En juist door positief te zijn over het goede werk van vrijwillige "redders" stimuleer je anderen dit soort acties ook te doen.

De dumpers van het afval zullen hier echt onze baalboodschappen niet lezen dus na 5000 keer zeggen dat je ervan baalt kan je ook het positieve er proberen uit te halen.

Ik heb hier in Alphen hetzelfde meegemaakt alleen dat de gemeente indertijd een water dichtgooide .. 100-en vissen lagen dood te gaan op het droge.. ook met cementkuipen overgezet naar ander water...

Sja .. dat het dicht moest .. dat stond vast.. het positieve eraan.. dat wij een hoop gered hebben. Een gemeente kan echt niet altijd rekening houden met een paar vissers in deze.. Ik snap dat best. Die mensen hebben andere en vaak veel grotere belangen aan hun hoofd.

Gr

Rudi
Een run in de morgen, is een dag zonder zorgen....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-09-2007 16:43

Beste Rudi, dat een gemeente geen rekening houdt met een paar vissers zal mij worst wezen. MAAR...in dat geval is de gemeente wel verantwoordelijk voor de vissen en moet er het nodige aan doen om de vissen niet dood te laten gaan. Zoniet dan kan de gemeente ter verantwoording worden geroepen door Justitie, zonodig kunnen bepaalde werken ook direct stilgelegd worden als daardoor vissen doodgaan of dreigen dood te gaan.
Rudi van Vliet
Berichten: 119
Lid geworden op: 21-08-2007 15:02

21-09-2007 18:14

Lijkt me een moeilijk verhaal..

Hoe zeer ik ook een karper een leuke en mooie vis vind.. een voorn heeft evenveel waarde .. die worden ook nooit een sloot uit gevist zover ik weet...

Een karper heeft wellicht een stabiliteitswaarde voor de begroeiing.. maar elke vis heeft zijn nut.

Er worden zoveel sloten gedempt om te bouwen of wat voor reden dan ook .. Ik zie ongeveer nooit dat die sloten worden leeg gehaald..
Ik denk dat het anders is als het verenigingswater is..

En justitie die een gemeente komt uitleggen dat er vissen doodgaan en boetes uitdeeld.. ik geloof daar niet in.
Een run in de morgen, is een dag zonder zorgen....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-09-2007 23:29

Rudi, ik heb het gehad over vissen en dus absoluut niet alleen over karper. Uit zichzelf doet Justitie niets. Eerst moet over zoiets een aangifte worden gedaan. Je hoeft mij niet te geloven maar ik heb toch echt voorbeelden meegemaakt dat b.v. baggeren stil gelegd werd en eerst alle vissen er afgehaald moesten worden.
Henny Janssen
Berichten: 1
Lid geworden op: 22-09-2007 10:16
Locatie: Culemborg

22-09-2007 10:23

HEE HANSIE,
Das wel ff balen zeker al die dooie vis,

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-09-2007 12:04

Het baggeren wordt compleet stilgelegd bij dergelijke klachten.
Moet je er wel achteraan anders gebeurd er natuurlijk niets.
Uitvoerder aanspreken en de opdrachtgever, daarna aangifte doen als ze niet direct stoppen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

22-09-2007 19:54

Hee maatje,

Ben je al een beetje thuis op dit forum?

Veel plezier hier :D

Groet,

hans
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

23-09-2007 09:55

Eyh kees,
het verbaasd me nog al eens wat sommige kunnen posten :wink:

We praten toch in het algemeen over karpervissen hier?
Volgens mij kan je daar het beste wat zinnigs over zeggen als je het ook echt regelmatig doet :wink: (voor jou, brasems tellen niet mee, haha)

Nee, ik zal over de brasems ophouden.
Ik zit momenteel zelf ook ff met een zeer vervelend brasem probleem.
Alleen is bij mij hopelijk de oplossing voor het probleem nabij.

Zou tijgernoten de weg vooruit zijn??? :wink:

Richard,
Ik heb ook altijd te weinig tijd om te gaan vissen (ik denk dat iedereen hier dat probleem heeft??). Maar het lijkt hier op het board af en toe wel dat hoe korter je op karper vist, hoe meer je er vanaf weet.
En neem van mij, van die ouwe sluwe Kees kan je best nog enkele sluwe riviertactieken oppikken hoor.

Het is nu 11 jaar geleden dat ik mijn eerste nacht op het kanaal viste (met kees overigens). En nog steeds blijf ik leren in mijn visserij.
Dus jongen, misschien is alleen eigenwijs zijn niet altijd de weg vooruit in jou visserij. Af en toe eens wat aannemen van mensen die toch al een heel tijdje meedraaien kan echt geen kwaad.
Het leven is te kort om alle fouten zelf te maken (quote).

Jan Willen,
Goed om te horen dat er ook weer een positieve wending gegeven wordt aan al die ellende. Wel verdacht dat jij ze gelijk op jou rivier zet (geintje).
Mooi werk mannen.

Iedereen,
Weet iemand al of de vervuiler al gepakt is of dat er uberhaupt al een verdachte in deze zaak is?

Mooi weer om te gaan varen in de biesbosch.

later.
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
adrie halberstadt
Berichten: 66
Lid geworden op: 19-09-2007 12:01
Locatie: Den Bosch

25-09-2007 15:39

is er al meer bekend over het aantal dode vissen en hoeveel 15,20+kg karpers zijn er dood gevonden?
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

25-09-2007 16:23

geen!!!!!!!

alleen wat dode roofvis en witvis.

misschien een enkele karper maar niet de moeite om genoemt te worden. :wink:
Gebruikersavatar
Marcel Boogert
Berichten: 76
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Locatie: Achthuizen
Contacteer:

29-09-2007 00:26

jim versluis schreef:Iedereen,
Weet iemand al of de vervuiler al gepakt is of dat er uberhaupt al een verdachte in deze zaak is?


Wat denk je zelf... Hier hoor je nooit meer iets van, het is gewoon een onderhandse oplossing geworden tussen de schuldige en het waterschap. Ik weet niet of je weet waar de meeste dode vissen gevonden zijn, maar dan weet een ieder genoeg...

Marcel.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

17-10-2007 20:51

prachtig om te zien hoezeer iedereen betrokken is bij deze vissterfte!
alleen wel jammer dat tijdens deze sterfte er ook veel hulp van deze groep vissers kwam :-?

de eerste melding bij gorinchem heb ik gemist doordat ik in de boot 25km verderop zat

dinsdag gaat de telefoon bij mij, JA DENNIS HIER ,KOM SNEL HET HELE KANAAL LIGT BEZAAIT MET DOOIE VIS!
met een rotgang naar stenenhoek gereden om de schade te bekijken en helaas het was waar
gelukkig voor onze doelgroep is er GEEN ENKELE dode of luchthappende karper waargenomen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik hoop dat dat duidelijk genoeg is :wink:

wel lagen er veel brasems voorntjes roofbleien baarzen en een enkele snoek tot over de meter te happen naar lucht of waren reeds overleden

voor JWK ,het door laten stromen van het zuurstofarme water door stenenhoek was de enige snelle manier om van de gif?wolk af te komen
trouwens uit metingen is gebleken dat het zuurstof gehalte rond de 4,4 zat tijdens dit voorval!
dus voor de vissen die minder moeite hebben met zuurstof arm water was er eigenlijk weinig aan de hand {lees karper en zeelt}

hoe dan ook , er zal weinig karper gestorven zijn bij dit voorval maar elke vis is er 1 teveel natuurlijk!

dan wil ik nog wel even de leden van de visvereniging de alver en die van h.veld g dam complimenteren met hun inzet in dit geval!
zo ook de brandweer en de reddings brigade trouwens
helaas was het waterschap iets minder scheutig met hulp verstrekken.
en natuurlijk ook al de karpervissers die geholpen hebben om de nog levende vissen snel in de merwede los te laten zodat ze snel weer zuurstof tot zich konden nemen en overleven :-?
maar van sommige kon ik dit wel begrijpen 8)

zo ik hoop dat alles nu duidelijk is en dat al die verhalen van 60 ponders eindelijk de werel uit zijn :o :wink:
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

17-10-2007 20:54

edit!

niet onbelangrijk in deze

ook bedank ik de mannen van klop, onze beroeps visser
ook zij hebben zeer veel werk verzet en vis gered
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

17-10-2007 23:49

jacco ik hoorde er pas wat van een paar dagen later.Dinsdag avond rond 11 uur vn matthijs dusjah de volgende dag heb ik school dan kan ik niet zomaar komen om vis te scheppen.En de volgende dag hoorde ik van een maatje die stage loopt bij rijkswaterstaat dat er al een hoop vis en weg gebracht en over geplaatst.

Gr remco
K. van den Herik

18-10-2007 09:14

Jacco,

Door de afvoer via Steenehoek te laten lopen is onnodig veel "extra"vis doodgegaan.

Hierdoor is ook een deel van de gifwolk via het MK gestroomd, dus stap 2 was acuut de schutdeur dicht.

De juiste weg was de kortste: via de stad in Gorinchem.

Hulp Klop? Ik ben in dubio of het is geweldig dat hij zich belangeloos inzet of het is zijn vreten.

Vooruit het 1e.

Dooie karper: ik hoop van niet, wel moet ik dit eerst zien daar bijv. in het lingebos de karper al een paar weken kapot was en toen ineens massaal, al half vergaan, boven kwam drijven.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

18-10-2007 14:42

klaas via de stad is onmogelijk bij verkeerd tij
het gemaal was de enige oplossing om water te verplaatsen en ja dit heeft meer vissterfte opgelevert dan nodig was
maar wat was er gebeurt als ze dit niet hadden gedaan?
de wolk had zich meer verspreid en dan had er ook meer vis last van gehad

van klop kan je idd op 2 manieren bekijken
hoe dan ook ,tijdens deze actie waren ze iig om vis te redden ipv vangen :wink:

gr jacco
K. van den Herik

18-10-2007 15:08

http://www.postbus51.nl/index.cfm?vid=5 ... CE708F425A

"Gelukkig" betrof het slechts visjes. Bij een gaswolk en dan deze manier van handelen door de gemeenten kost levens.

MVG

Klaas
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

19-10-2007 08:40

jacco noordermeer schreef:
trouwens uit metingen is gebleken dat het zuurstof gehalte rond de 4,4 zat tijdens dit voorval!


Dat lijkt me wel heel sterk! Bij die waarde gaan er echt geen vissen dood hoor! Maarja dat doet er verder niet toe. Het is gebeurt en daar verander je helaas niks meer aan.

Ik hoorde het trouwens ook pas een dag later en dat terwijl ik maar een halve kilometer bij het Kolffgemaal vandaag woon... :-? Anders was ik zeker weten komen helpen!

En ik ben het met Klaas eens dat ze het beter bij Gorinchem op de Merwede hadden kunnen lozen. Het rivierwater was de dag na de sterfte in het kanaal van steenenhoek hardstikke laag! Ze hadden dus maar 1 dag hoeven te wachten met het afvoeren via Gorinchem. En die ene dag kun je het water min of meer op dezelfde plaats houden, door het gewoon tegen de sluis bij Gorinchem 'aan te drukken'.

Maarja, ik weet het! Dit is allemaal achteraf geklets. En hier van achter mijn bureautje is het makkelijk praten... Voor de mensen bij het waterschap, die ineens moesten ingrijpen/beslissen was het natuurlijk een lastige keuze...

Groet JW
Run to the water.....
K. van den Herik

19-10-2007 09:01

Jan Willem,

Juist omdat het waterschap een beslissing moet nemen, mag ik er toch vanuit gaan, dat ik als burger er gerust op kan en mag zijn, dat ze allerlei scenario's klaar en geoefend hebben?

Stel nu dat er een ongeluk gebeurt bij de purac? Met 1 of andere verdampbaar gif? Of weet ik veel? Ze komen maar eens achter het buro vandaan.

MVG

Klaas