Natuurlijk voedsel 2007 in overvloed???

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

25-08-2007 00:40

Nu heb ik onlangs een aantal nachtjes doorgebracht aan mijn geliefde thuiswater (kanaaltje :D ).
Dit jaar heb ik mezelf al een paar keer met tentje en al, gesetteld op het kanaal.
Na een paar keiharde blanks op het stromende deel, en een paar ongewilde brasem sessies :evil: op het stilstaande stuk (dus om het uur wakker worden van een van de vier hengels om een K*Tbrasem) , nu toch eindelijk een mooi visje. Deze vis kwam totaal onverwachts, toen ik net na een paar flesjes vloeibaar goud aan het slapen was, met rond 1 uur snachts een enorm felle run aangezet. Eenmaal op de kant bleek deze vis van hoge schoonheid (de kleur en gaafheid van de vis) en wat nog mooier was... mijn eerste kanaaltwintiger!!! (21 p wel te verstaan)
Maar nu vroeg ik mezelf dus iets af...
Toen ik de vis sochtends uit de bewaarzak haalde (sorry voor het zakken voor de 'anti-zakkers' onder ons, maar ik zag echt geen andere mogelijkheid en deze vis móést op de gevoelige plaat...), zag ik dat hij een hoop driehoeksmosseltjes en een hoop grote mossels in de zak had achtergelaten. In vrij grote stukjes welteverstaan, de driehoeksmosseltjes zaten zelfs nog (lege) kleine, hele tussen!

Voor de ongelovigen onder ons (en ja, ik weet dat sommige mensen nog steeds niet geloven dat een karper vrij grote stukken mossel kunnen uitscheiden, en voorafgaand dus ook kraken) hier de fotos waarop je duidelijk kan zien wat hij voor me had achtergelaten....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit was trouwens de beauty (uhhh... de vis dus :))
Afbeelding

Nu dus mijn euvel... Het moge natuurlijk duidelijk zijn, dat voor een dergelijke vis de beide mosseltjes in het hoofdmenu staan. Maar aan de aantallen te zien (wat ik trouwens nog nooit eerder ben tegengekomen in mijn bewaarzak, en geloof me ik ben heel wat 'karper-afval' tegengekomen al) leek het mij dat deze vis dus totaal gefocusst was op het natuurlijke voedsel van dit water...
Bijkomende dat we dit jaar een extreem zachte winter hebben gehad, zodat er maar een minuscuul percentage van het natuurlijk voedsel is uitgestorven (o ja voor de onwetenden het is trouwens vrij normaal dat er een deel afsterft in de winter van die beestjes, om zich vervolgens in het voorjaar weer des te harder te vermeerderen). En dus een overvloed aan natuurlijk voedsel de wateren bevolkt dit jaar (ik denk dat dat trouwens ook de hoofdreden is voor de veelgehoorde slechte resultaten van 2007).

Hoe kan dit dan dat de vis toch koos voor mijn standaard favoriete peach boilie van pl??

Ik weet niet of het er veel toedoet, maar ik viste tegen een zwaar begroeid stuk (tegen een sluis) kanaal aan, dat sinds een groot aantal jaar stilligt en ook wel paaiplaats word genoemd. Dit is een aftakking van een nog wel stromend en gebruikt kanaal. Hier bevind zich veel leliebedden en tevens ook heel veel wier. De meeste jaren word dit stuk vanwege het ontbreken van de stroming veel bevist. Dit jaar ben ik er echter niet veel gaan kijken, maar toch weinig man daar gezien.

Dus wie enig idee heeft mag het zeggen???

Alvast bedankt.

M.v.g Rob Rijkers
Laatst gewijzigd door Rob Rijkers op 25-08-2007 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Robert Lamboo

25-08-2007 02:06

Mooie vis Rob :wink:

Alles nog gelukt met afstuderen? 8)

Wat betreft de overvloed aan natuurlijk voedsel, als een water perfect in balans is en een goed ecosysteem heeft kan natuurlijk voedsel in de vorm van mossels, slakjes, muggenlarven, bloedzuigers etc. goed gedijen. En ik ben het met je eens dat door de zachte winter het natuurlijke voedsel van de vissen maar matig is afgenomen. Dit merkte ik in het voorjaar toen ik korsten voerde in een paaigebied. De vis hapte wel eens een vlokje weg maar zaten voornamelijk op de net uitgekomen muggelarven te azen. Het is dus ook een soms een questie van intresse voor het aas of je goed of slecht vangt. Bij een overvloed aan natuurlijk voedsel zal de vis minder snel onnatuurlijk voedsel (boilies, particles) eten. Als je de vis wat makkelijker op je aas voer wilt krijgen zou je eens een zwanenmosselflavour of bloedwormextract kunnen proberen om het aas een iets "natuurlijker" tintje te geven.

Hoop dat je wat aan de tip hebt, en anders vraag je het maar aan meneer Hoetjes :lol:

Groetjes
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

25-08-2007 13:44

Jow kerel :).
Ja alles perfect gegaan met afstuderen.
En hoe is het nu met je werk daar of wat doe je nu?? Stuur me eens een pbtje, ik wil nog wat weten over de wateren in het buurtje....

Ontopic:
Ik heb het inderdaad ook al gemerkt dit jaar, en dan met name met het vlokken dat ze maar zeer moeizaam op de vlok waren te krijgen... Meestal ging het zo dat ze het zelfs maar 1 blik gunden en een heel af en toe een vlokje weg pikten maar meer ook niet. Ik denk dat dit dan ook als oorzaak heeft dat er dit jaar zoveel natuurlijk voedsel rondkrioelt nog. En probeer maar eens tegen die rode krioelende wormpjes op te kunnen met je 'nep'aasje....

Maar iemand anders ook nog enige ideetjes??

M.v.g. Rob Rijkers
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-08-2007 15:07

Ik bemerkte dit jaar hetzelfde toen ik 's morgens bij een maat van me een vis kwam fotograveren.

Heel veel stukjes schelp en slakkenhuisjes in de zak.

Ik kan me zo voorstellen dat als ze vaak aan boilies gevangen zijn/worden ze voor dit soort voedsel kiezen.

Op weinig bevist water zal de boilie het denk ik winnen vanwege het makelijke karakter van een boilie. (voedzaam en veelvuldig aanwezig)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

27-08-2007 14:26

@ administrators
Kan deze niet beter bij aas neergezet worden ofzo?
Ik had verkeerd gekeken en nu kan ik dit niet meer terugveranderen....
Als het niet zo is laat het dan maar zo :D.

M.v.g. Rob Rijkers
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Mark Uitenhoven
Berichten: 359
Lid geworden op: 29-10-2006 14:26
Locatie: Helmond

27-08-2007 15:06

Hallo Rob,


Ik heb afgelopen jaar ook PRECIES op dezelfde stek gezeten als jou, en heb er verschillende vissen gevangen, maar ik heb het nog neit meegemaakt dat mijn mat zo onderzat met schelpen!

Alleen het mindere is nu dat het water vol zit met waterplanten...
Losers are allways whining about their best, winners go home and f.uck the promqueen!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

27-08-2007 22:27

Mark Uitenhoven schreef:Hallo Rob,


Ik heb afgelopen jaar ook PRECIES op dezelfde stek gezeten als jou, en heb er verschillende vissen gevangen, maar ik heb het nog neit meegemaakt dat mijn mat zo onderzat met schelpen!

Alleen het mindere is nu dat het water vol zit met waterplanten...



Was het maar een mat het is weer zo'n trieste bewaarzak en dan ook nog een wazige beroerde foto. Dus weer overbodig zakken blijkt maar weer.

vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-08-2007 22:54

Peter kuipers schreef:Was het maar een mat het is weer zo'n trieste bewaarzak en dan ook nog een wazige beroerde foto. Dus weer overbodig zakken blijkt maar weer.

vr gr peter


Rob Rijkers schreef: (sorry voor het zakken voor de 'anti-zakkers' onder ons, maar ik zag echt geen andere mogelijkheid en deze vis móést op de gevoelige plaat)


Laten we nu niet weer hierover beginnen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

27-08-2007 23:34

Peter kuipers schreef:
Mark Uitenhoven schreef:Hallo Rob,


Ik heb afgelopen jaar ook PRECIES op dezelfde stek gezeten als jou, en heb er verschillende vissen gevangen, maar ik heb het nog neit meegemaakt dat mijn mat zo onderzat met schelpen!

Alleen het mindere is nu dat het water vol zit met waterplanten...



Was het maar een mat het is weer zo'n trieste bewaarzak en dan ook nog een wazige beroerde foto. Dus weer overbodig zakken blijkt maar weer.

vr gr peter


Kerel, ik weet niet precies wat je probleem is met 'was het maar een mat'????? Ik weet niet of je zon hypermoderne braille pc bezit ofzo, maar volgens mij wel dus... Zo ver IK kan zien is er dus duidelijk een mat te zien op de foto. Volgende keer beter kijken en lezen dus a.u.b. voordat je zo een reactie plaatst welke dus duidelijk ongegrond is...
En zoals Eus hierboven me al aangeeft heb ik al op voorhand mijn excuses aangeboden, omdat ik toch wel weer wist omdat er anders weer idioot commentaar over zou komen. Maar blijkbaar is zon reactie weer eens onvermijdelijk. DUS PETER SPECIAAL VOOR JOU:
MIJN EXCUSES!!
En als je eens goed terug kijkt stond er dus duidelijk een mat bij, en zowieso wat interesseert jou het wat voor kwaliteit het is? Het gaat toch om mijn moment! De vis was van grote waarde van mij omdat ik nog nooit een vis met zon mooie kleur en van boven de 20p grens op het kanaal heb gevangen. En de foto kon niet genomen worden omdat ik hem op 4 uur snachts heb gevangen, en mn pa daarvoor znm bed niet uitkomt. Dus zoals je op de tijd op de foto kunt zien is hij om 8 uur weer uit de zak gehaald, dus ff rekenen en hij heeft er maar 4 uur ingezeten. Lees maar een paar van Piet Vogel's verhalen dan zie je dat hij het iook maar maximaal 4 uur doet...
En trouwens de foto is maar een digitale 'bij'foto, die mijn broertje op het zelfde moment met zijn telefoon maakte, toen mijn pa hem met zijn minolta spiegelreflex maakte. Ik weet wel wat ik doe dat hoef je me echt niet te vertellen....

Eus Molewijk schreef:
Rob Rijkers schreef: (sorry voor het zakken voor de 'anti-zakkers' onder ons, maar ik zag echt geen andere mogelijkheid en deze vis móést op de gevoelige plaat)


Laten we nu niet weer hierover beginnen.


Oftewel laat het gewoon hierbij blijven, ik heb niet voor niks op voorhand mijn excuses al aangeboden voor het zakken... omdat ik dus duidelijk geen zin heb in zon zinloze discussie. En daar heb ik dit topic ook helemaal niet om opgezet.

M.v.g. Rob Rijkers

P.s. Sorry voor de wel serieuze lezers onder ons voor dit lange tegenverhaal, maar zoiets kan ik dus weer niet goed tegen....
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Eric Adamse
Berichten: 8
Lid geworden op: 11-04-2007 12:18
Locatie: Utrecht

29-08-2007 09:43

Laat je niet zo opnaaien door dit soort mailtjes Rob, ik vis al zo'n 30 jaar op karper en zorg altijd dat een gevangen vis zo onbeschadigd mogelijk terug glijdt in het water. Een onthakingsmat is mooi maar geen vereiste mijns inziens. De laatste jaren realiseer ik me ook steeds beter dat als je werkelijk het beste met de karper voor hebt je eigenlijk niet moet gaan vissen, ik vind het spotten van vis eerlijk gezegd bijna even leuk dan het vangen. Het blijft toch een beetje hypocriet om zo'n beest uit z'n element te rukken, zeker al 'ie door lelievelden en langs boomtakken probeert te vluchten wij 'm met 35/00 lijn of Dynema proberen terug te halen 'm vervolgens op een zacht nat luchtbedje onthaken omdat we het zo met 'm van doen hebben...... Pure egocentrie! Het zal mijn diepgewortelde jachtinstinct zijn dat ik het toch niet kan laten ook regelmatig mijn hengeltje uit te gooien...

Zelf vis ik overigens niet meer op plaatsen en met systemen waar de kans groot is dat ik de vis verspeel en het beest met meters paardentuig achter zich aan zijn weg moet vervolgen. Iedere karpervisser kent wel het moment dat íe unfair jegens een vis is geweest door de manier waarop 'm probeert te vangen.

Ik krijg steeds meer lol in het vissen met lichter materiaal (geen onzen lood meer, 1-3/4 hengeltje) op plaatsen waar ik minimaal bepakt met al sluipende mijn visjes probeer te strikken. Ik heb leuke resultaten geboekt met de vrije lijn-methode; hengel, 26/00 lijn, haak en boilie (bolie gemonteerd in onder aan de bocht met een flinterdunne hair). Alu-folie als waker en wachten maar. Voor de vis is je aas-boilie nauwelijks meer te onderscheiden van je gevoerde exemplaren dus je krijgt fantastische real-time aanbeten! Wél zelf aantikken dus, niet gaan liggen pitten in je tentje... Op water waar vissen de ruimte hebben beleef ik prachtige drills, het voelt zo lekker aan zonder een massa lood ertussen en zo'n licht stokkie.... Ik verspeel ook wel eens wat maar het blijft dan bij een haakje 4 en een paar meter niet al te dikke lijn die de vis meetorst, dat vind ik acceptabel.

Reden dat ik reageer is ook je verhaal over die mossels. Dat fenomeen ken ik van vroeger toen ik vissen steevast bewaarde voor groepsfoto's. Doe ik overigens niet meer, de vis moet écht bijzonder zijn voor een foto en anders huppa gelijk terug te water, maar dat terzijde. In mijn bewaarzak vond ik in de begintijd van het boilie-tijdperk werkelijk alles terug; zeven kleuren stront (ik was blijkbaar niet de enige die voerde en ze vraten toen echt alles) en inderdaad héél veel mosselschelpen!

Nu de vangsten in de zomermaanden vaak tegenvallen vanwege het natuurlijk voedselaanbod in combinatie met dressuur (waar niet..?) heb ik in gedachten eens met mosseltjes te gaan vissen. Als karpers mossels pakken en boilies niet wat doen we dan toch moeilijk... Onder roeibootjes vindt je meestal kilo's mosseltjes, ik kan ze afsteken en voeren maar!

Door niet al te volgzaam te zijn en creatief te blijven kun je onderscheidend vangen. Wie weet wat je zo in je kanaaltje nog boven water krijgt.

greetings,
Eric
Gebruikersavatar
Maarten Eldering
Berichten: 132
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00

29-08-2007 11:39

Ten eerste, gefeliciteerd met je vangst!

Ten tweede, wat betreft het overvloed aan natuurlijk voedsel. Je moet beseffen dat in openbare wateren (kanalen, rivieren, meren) natuurlijk voedsel, voeding no.1 is. Boilies spelen hierin maar een bijrol.(of er moet echt heel veel mee gevist worden, het hele jaar door)

(een uitzondering hierop zijn overvolle dressuurwateren waar de karpers wel op boilies (of partikels) MOETEN leven)

Waarom karpers dan toch boilies pakken, wat Eus al aangaf....het is een makkelijke voedingsbron; hoge voedingswaarde(niet alle boilies natuurlijk) en makkelijk op te nemen en te verteren. En ik denk dat karpers stiekem boilies toch wel erg lekker vinden.

Bovendien zal een karpers al het voedsel tot zich nemen maar wat voor zijn neus ligt. (behalve wanneer een karper negatieve ervaringen met boilies heeft, bijv op dressuurwateren)

Ik hoop dat je vraag zo min of meer beantwoord is.

Greetz,
Maarten
Enjoy..............just being there
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

29-08-2007 14:33

He mannen, bedankt voor de reacties!

@ Eric ja sorry liet me even gaan kon het niet helemaal hebben zeg maar :wink: .
En trouwens een heel mooi verwoord stukje in je stukje, voordat je directe reactie aan mijn vraag gaf. Hier vind ik dus ook dat het vissen om gaat!!
Ze zeggen dat wijsheid met de jaren komt, dat is bij mij in ieder geval ook zeker het geval.
Ik viste eerst gewoon alleen met het oog op vis vangen zoveel mogelijk, (en door mijn enthousiasme en grote vreugde met het vangen van een vis) zonder eigenlijk altijd wel aan de veiligheid van de vis te denken. Vaste vismaat en goeie vriend had wel altijd mat bij, maar als ik eens zelf weg wou, had ik er helaas geen.
Terwijl het dit jaar na alle verhalen te lezen gehebben (en na een tijdje stilgelegen te hebben op het gebied van vissen), ik alleen met het oog op veiligheid en welzijn van de vissen vis en hier mijn hele visserij op afgestemd heb.
Ik vind eigenlijk ook dat iedereen zo zou moeten vissen, maar jammer genoeg is dit nog niet altijd zo. Tenslotte was ik zelf daar een voorbeeld van!

En ja het is me volledig duidelijk geworden inderdaad. Ik had inderdaad al het vermoeden dat het door de hoge voedingswaarde en erbovenuit komende geuren zou komen, maar heb er verder niet meer aan gedacht....

Toch blijkt het dit jaar soms nog moeilijk om op sommige plekken de vis eruit te krijgen, en lijkt het of ze alleen oog hebben en vervolgens verzdigd zijn met het natuurlijk voedsel. Ondanks dat ik door doorzetten toch mooie vangsten heb gedaan dit jaar al.

Dus vandaar mijn vraag :P, en natuurlijk door wat ik in de zak aantrof...


M.v.g. Rob Rijkers

Nogmaals bedankt voor de reacties, en als iemand nog wat te vragen heeft of op te merken over dit onderwerp, kan hij dit uiteraard ook gewoon in dit topic kwijt. Ik zal hem namelijk regelmatig checken en zoveel mogelijk te beantwoorden.
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Plaats reactie