Weggestuurd door de politie...

K. van den Herik

22-06-2007 13:04

Hans Peter,

Volgens mij kan je dan beter de oorzaak aanpakken en niet het gevolg.

Je kan nachtvissen verbieden, dan verschuift het probleem. Je kan die gasten aan (bliven) pakken.

Dan maar met de hermandad. Ik denk dat Kees Verheij wel een idee heeft hoe.

MVG

Klaas
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

25-06-2007 12:23

Klaas

Zoals jij misschien inmiddels weet zit ik tegenwoordig in het bestuur van een HSV.
Momenteel kampt de Kraatsvijver met een zuurstof tekort.
De karpervissers ter plekke vissen gewoon door en doen er niets aan.
Gisteravond ben ik gebeld door een (oudere en ervaren) karpervisser.
Wat hij mij vertelde daar werd/word ik niet vrolijk van.
Het is toch niet normaal als de visstandbeheerder van een HSV zegt dat hij er niets mee van doen heeft.
Terwijl deze man en een aantal anderen er voor verantwoordelijk zijn dat deze vijver bezet is met karper.

Morgenavond heb ik een bestuursvergadering en zal hierover fel van leer trekken.
Ik zit in het bestuur van een HSV waar men het belang van de hengelsport gewoon naar de achtergrond schuift.
Andere zaken, zoals onderlinge vete's met andere HSV'en, zijn schijnbaar belangrijker dan het goed beheren van een vis-stand.
Want de wantoestanden die hierdoor ontstaan staan mij absoluut niet aan.

met niet-begrijpende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
K. van den Herik

25-06-2007 12:29

Kut he? Al dat geneuzel erom heen.

Mensen zouden wijzer moeten zijn. Helaas. Er is dan maar 1 oplossing en dat is een hengelverbod instellen.

MVG

Klaas
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

25-06-2007 12:42

Klaas

Op alle uitgebaggerde wateren in onze gemeente geldt een vis-verbod.
Er wordt gewoon overal gevist en daar er wordt niet op gecontorleerd.
Ik vermoed ook dat er korte termijn een aantal zaken gaat veranderen, en wel zeer drastisch...

Het waterschap Eem en Vallei vindt het verbazend dat er op de uitgebaggerde wateren al weer zoveel vis rondzwemt.
Mij niet...

met afvissende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-06-2007 12:42

Klaas, de echte oplossing daarnaast is natuurlijk een paar pompen op die vijver zetten (brandweer of waterschap werken daar meestal graag aan mee).
Zo groot is die vijver niet en door een paar pompen erop te zetten is het zuurstoftekort redelijk snel opgeheven.
Belangrijk is de oorzaak van het zuurstoftekort en dat zou weggenomen moeten worden om herhaling te voorkomen. De HSV zou hieromtrent overleg moeten aangaan met het waterschap / de gemeente zodat wellicht de oorzaak weggenomen kan worden.
K. van den Herik

25-06-2007 12:46

Natuurlijk Aart.

Ging er vanuit, dat die al draaiden.

FF Brandweer bellen.

MVG

Klaas
Warner de Jong
Berichten: 1
Lid geworden op: 26-06-2007 00:07
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

26-06-2007 00:29

Beste Nacht-Karpervissers,
Terwijl de regering een beleid van decentralisatie voert, claimen wij voor het samen verdedigen en opbouwen van onze sport dwz centraliseren dus.
Wij hebben geen politieke partij voor sportvissers, omdat dat volgens het huidige nederlandse kiesstelsel niet kan.
Wij claimen op visseninholland.nl voor het opzetten van een organisatie, noem het zoals je wilt, politieke partij of vereniging waarin de commerciele bedrijven worden verbonden met de sportvisser.

Had het nachtvissen met bivvy niet iets moeten zijn wat al reeds door één bestaande organisatie geregeld had moeten worden voor het gehele land ??? Of ben ik de enige gek die zo denkt ???
Stem vanaf eind deze week op Visseninholland.nl Ja of Nee svp.
K. van den Herik

26-06-2007 07:49

Sportvisserij Nederlande en SBBK rullez

ben niet zo voor naams cq persoonsverheerlijking. :wink:

Aan de andere kant: eur 75000 per jaar, auto, telefoon, pensioenregelingetje, wil ik ook wel Werner rulez roepen.

Commercieel genoeg?

suc7

Klaas
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

26-06-2007 12:28

Klaas en Aart

De vijver waar zuurstof-nood heerste zijn de meeste dode vissen opgeruimd.
Gisteren nog wel wat dode vissen op de foto gezet.
Het water is gewoon overbezet met karpers.
Er zit geen roofvis, dus het bestand aan karpers zal zich gestaag uitbreiden.
Een VBC in onze regio is er nog niet.
Mijn collega-bestuurder visstand-beheer bemoeit zich er niet mee omdat het geen water is wat verpacht wordt aan onze vereniging.
Een aantal collega-bestuurders heeft afgelopen jaar wel druk uitge-oefent op de gemeente om deze vijver toch te bezetten.
Dit alleen omdat er anders teveel hengeldruk zou komen op 'ons' verenigings-water.
Ik ben het hier vanaf het begin mee on-eens geweest, maar ach wie ben ik...

Op 'ons' eigen water waar een aantal lieden eenden heeft afgeslacht heerst inmiddels botulisme, gisteren heeft een collega-visser nog wat gefilmd.
Zal vanavond getoond worden op de bestuurvergadering.
Zelf hoop ik dat het beruchte H5N1 virus heerst, zodat er hopelijk een aantal 'so-called' vissers het loodje leggen.

met grieperige groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
K. van den Herik

26-06-2007 12:34

Hans Peter,

Er zal ook wel geen vbc komen. Niet echt bedoeld voor vijvers. Zelf denk ik alleen bedoeld om beroepsvissers meer te laten vangen, maar das een andere discussie.

Zuurstofgebrek door overbezetting? Kan lijkt me alleen sterk.
Door baggeren is mogelijk.

MVG

Klaas
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

26-06-2007 13:00

Klaas

Al deze vijvers zitten aangesloten op het riool.
Bij elke heftige regenbui ontstaan er problemen.
Voor 1990 zaten er op de grotere vijvers een 60-tal karpers inclusief andere vis-soorten.
De situatie is inmiddels zo op dat de meeste vijvers minimaal 200 karpers rondzwemmen.
Sinds deze situatie er is ontstaan er telkens problemen bij zware regenval.

met schuilende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
K. van den Herik

26-06-2007 14:16

Hevige buien veroorzaken opnieuw problemen met waterkwaliteit in Valleikanaal
publicatiedatum 18-06-2007


De hevige buien van donderdagavond 14 juni hebben er in de omgeving van Ede, Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg voor gezorgd dat de rioolstelsels en de rioolwaterzuivering in Ede van Waterschap Vallei & Eem erg veel water te verwerken hebben gekregen. Plaatselijk viel daar in korte tijd 65 mm neerslag. Daardoor is een deel van het rioolwater de rioolwaterzuivering gepasseerd, zonder het hele zuiveringsproces doorlopen te hebben. Ook kwam er water op het terrein van de rioolwaterzuivering, omdat de afvoerleidingen het water niet aankonden.
Op de rioolwaterzuivering in Ede wordt al het afvalwater uit de gemeenten Ede en Barneveld gezuiverd. Naast het afvalwater uit woningen en bedrijven komt ook een groot deel van het regenwater op de rioolwaterzuivering aan omdat beide waterstromen op veel plaatsen in hetzelfde rioolstelsel terechtkomen.

Zuurstoftekort
Het water dat de rioolwaterzuivering in Ede heeft doorlopen, stroomt uiteindelijk via de Krakerswijk het Valleikanaal in. Doordat ongezuiverd afvalwater in het oppervlaktewater is terechtgekomen, is het zuurstofgehalte onder de 3 mg per liter gedaald. Beneden die grens is er kans op vissterfte. Plaatselijk zat er bijna geen zuurstof meer in het water, doordat de zuurstof werd verbruikt voor de afbraak van de afvalstoffen in het water. Of en hoeveel vissen het niet zullen overleven is nu nog moeilijk te zeggen. Dode vissen zakken eerst naar de bodem en komen over enkele dagen pas bovendrijven. Het waterschap is er alert op en zal zodra er dode vissen worden waargenomen die zo snel mogelijk weghalen. Bij calamiteiten zoals vissterfte kan men dag en nacht bellen met de gratis alarmlijn van het waterschap: 0800 099 0800.

Maatregelen
Het waterschap heeft al het mogelijke gedaan om de schade zoveel mogelijk te beperken. Zo heeft het waterschap de hoeveelheid zuurstofrijk water dat vanuit de Nederrijn wordt binnengelaten vervijfvoudigd van 300 naar 1500 liter per seconde. Dat is gebeurd om het zuurstofgehalte van het water te verhogen. Verder onderzoekt het waterschap of de rioolwaterwaterzuivering wel optimaal heeft gewerkt na de hevige buien. Medewerkers van Waterschap Vallei & Eem blijven de rioolwaterzuivering de komende dagen nauwgezet volgen.
Ook controleert het waterschap het zuurstofgehalte van het water in het Valleikanaal nauwgezet. Als dat weer op zijn normale niveau is, verlaagt het waterschap de inlaat van water bij Rhenen weer.

Riooloverstorten zijn noodzakelijk kwaad
Het is de tweede keer binnen twee maanden dat er problemen zijn met de waterkwaliteit in het Valleikanaal na hevige buien. Die buien zijn lokaal heviger dan in het verleden. Waarschijnlijk is dat een gevolg van de klimaatsverandering. Het waterschap gaat onderzoeken hoe dergelijke problemen in de toekomst kunnen worden voorkomen. Door het aanleggen van grote opvangbakken proberen gemeenten en het waterschap het overstorten van rioolwater zoveel mogelijk te voorkomen. Toch blijven riooloverstorten nodig. Als ze er niet zouden zijn zou het rioolwater vanuit de straat en via het toilet huizen binnen kunnen stromen.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

27-06-2007 12:32

Klaas

Of het waterschap of de gemeente er echt iets aan doen, dat betwijfel ik.
Al meer dan vijftien jaar speelt het probleem al.
Het is echter wel zo dat er weldegelijk een VBC Eem en Vallei zal komen.
Ik heb daar meer vertrouwen in, vooral omdat Dhr. M. van Breughem van Sportvisserij Nederland er bij betrokken is.
Gemeente en waterschap werken niet eens goed samen, dat is wel gebleken met de bagger-projecten.
Laat staan dat ze normaal willen communiceren met een aantal HSV-en.

met afwachtende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-06-2007 15:29

Correctie HPE, moet zijn Maikel van Breugel van Sportvisserij Nederland.
K. van den Herik

27-06-2007 15:50

OK Hans Peter,

Dat had ik ook gelezen. Wist niet dat daar stadsvijvers onder vielen/vallen.

MVG

Klaas
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

09-07-2007 12:57

Klaas

Van het weekend heeft iemand mij er op geattendeerd dat er karpers lagen te 'verschimmelen' in het riet van één van de stadswateren.
Ik ben gaan kijken en het klopte.
Heb in totaal vijftien dode karpers uit het water verwijderd en afgevoerd.
Het 'vreemde' is dat er op dit water geen karpers horen rond te zwemmen, nadat deze was uitgebaggerd.

Er zwemmen op het betreffende watertje nu nog ongeveer twintig karpers rond.
Meer kan dit water ook niet hebben ivb met de riool-overstort.
Dit geldt eigenlijk voor elk water binnen de Edese gemeente grenzen.
De draagkracht is niet groot van deze wateren, en men vindt de ultieme oplossing een fontein plaatsen.
Bij zware regenval vallen er iedere keer weer dode vissen te noteren.
Hopelijk houdt dit ooit een keer op...

met walgende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-07-2007 13:21

HPE, dat kan dus alleen maar ophouden als die vijvers geen opvangbekkens meer zijn voor riool overstorten. De vraag is ook of je in dergelijke vijvers überhaupt wel vis moet uitzetten, ik vind persoonlijk van niet zolang de kans op sterfte zo overduidelijk aanwezig blijft.
K. van den Herik

09-07-2007 18:32

dito Hans Peter.

klote.

MVG
Klaas
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

10-07-2007 12:18

Aart en Klaas

Het grootste probleem is ook het overzetten door niet-visrecht-hebbende.
Deze mensen schijnen niet willen te begrijpen, dat deze wateren niet echt een groot bestand aan vissen kan hebben.
Er is tevens een gebrek aan kennis inzake visstand-beheer door visrecht-hebbende(n).
Eigenlijk doet men helemaal niets.

De stadswateren zijn m.i. geen ideale wateren om op te vissen.
Maar wat is het alternatief voor de jeugd en anderen die hier wel willen vissen ?

met waterige groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

10-07-2007 19:02

In de krant stond vorig jaar een bericht van waterschap over het baggeren.

De vijfers en singles worden gebagert alvorens worden de vissen weggevangen,wannaar er een nieuwe vistandl uitzet zal worden.
Dit echter na een x aantal jaren omdat het water eerst zal moeten herstellen. Zodat er weer genoeg voedsel en waterplanten dus zuurstof aanwezig zal zijn.

Waarom zet diezelfde organisatie dan zelf een half jaar later vissen uit op de reeds gebagerde wateren. En zetten ze vissen van het ene water dat ze gaan baggeren naar een water dat net klaar is.

Het was toch ook de bedoeling dat een deel van die vissen weer trug gaan naar hun oorspronkelijke water.

Vraag is waarom dat heen en weer gooien van de vissen en het toch uitzetten van vissen terwijl dat eigenlijk niet mogelijk is.


Ntuurlijk is het mooi dat we een deel van de oude visstand behouden in ede maar op deze manier!!!
Laatst gewijzigd door Johan Boersen op 10-07-2007 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

10-07-2007 19:33

Hmm...een aardige poging Johan, maar het zit anders.

Het waterschap Eem en Vallei is er niet voor verantwoordelijk dat alle vissen van de Van Steenbergen-vijver zijn overgezet naar de Kraats-vijver en de Luneburg-vijver.
Daar is de gemeente in samenwerking met het VOP voor verantwoordelijk geweest.
Het VOP wilde niet alle hengeldruk op haar wonderschone TBS-put hebben.
Dat er hier een super-slecht staaltje vis-standbeheer is en wordt toe gepast is mij wel duidelijk.

met belachelijke groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

10-07-2007 23:00

dat ik het niet helemaal volg is wel weer duidelijk inderdaad

de gemeente draagt water over aan het waterschap.
Waterschap is verandwoordelijk voor wateren, en dus wordt het achterstallig onderhoud (kanten/baggeren) gedaan.
Ze maken een plan ook voor het vistandbeheer en bestemming van elk water.

Dan komt te gemeente die in mijn ogen "buitenspel" staat, en doorkruist dat plan !
Met als gevolg.......
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
marcel bijl
Berichten: 83
Lid geworden op: 30-05-2005 22:14

19-07-2007 20:29

Hans-Peter van Ee schreef:Heren

Ik heb regelmatig contact met de gemeente.
Men is bereidt om te praten over de WOR en over onze wensen daarin.
Als het echter aan mij ligt blijft er binnen de gemeente Ede een nachtvis-verbod gelden.
Men gedraagt zich toch niet aan de waterkant.
Er is een momenteel zelfs een ondrzoek gaande naar welke vissers vorige week een tiental eenden letterlijk heeft doodgeslagen.
Getuige willen zich niet eens melden, terwijl er genoeg zijn.
Ze zijn het er in feite gewoon mee eens dat het gevogelte wordt afgeslaagd.
Weer een last minder.

met walgende groet

HPE


ik ben verhuisd naar ede en met spijt niet voor me vriendin maar voor het water wat hier in ede en omgeving te vinden is
ga nog wel steeds terug naar dat water ook al is het soms een uur in de file staan
want vissen in ede nooit van me leven want een klote zooi is het daar
1 tent met 8 kratten bier 4 auto's en dan kijken wie heeft de hardste muziek
maar er staan wel hengels bij dus wie heeft het gedaan juist de karpervisser
vind het niet gek dat er een nachtvis verbod is in ede
mij niet gezien daar
beetje jammer en tries maar toch waar
wil je echt een onzichtbare onderlijn maak hem eens van pva