Noord Hollands Kanaal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

18-03-2007 22:08

Hoi hoi medekarperaars,

2 seizoenen lang heb ik gevist op een prachtig kanaal/vaart...
Echt, dit was een topstek, tenminste voor mij dan.
Een doodlopende weg grenzend aan een kanaal, kwam bijna niemand, omringd door weilanden....

Enig probleem is dat ze dit jaar het landweggetje hebben omgetoverd tot een bijna "snelweg" waardoor er geen mogelijkheid meer is om er een tentje of wat dan ook neer te zetten, kortom de nachtvisstek is om zeep geholpen.

Naja, ik kan wel tegen een stootje dus op zoek naar een andere fantastische stek.

Vandaag vond ik hem..eindelijk... en nog verassend dicht bij huis ook...
Het noord hollands kanaal om precies te zijn.

Ik zocht een visplek waar met gemak 2 tenten konden staan, vis namelijk vaak met mijn vaste vismaat en mijn vriendin, vandaar...

Het is gewoon een recht stuk kanaal, niet echt interessant hoor ik veel karpervissers denken, maar dat was mijn vorige stek ook, en daar heb ik de tijd van mijn leven gehad...

Nu is mijn vraag of er meer mensen wel eens het noord hollands kanaal hebben aangepakt, en wat jullie bevindingen zijn...

Ik hoor het graag, elk stukje advies kan een meerwaarde zijn voor mijn kanaalvisserij dit seizoen....

Met vriendelijke groet,
Ronald
LIFE IS A BITCH...AND THEN YOU DIE...
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

20-03-2007 20:46

Hallo

Er is net een topic geweest over het NH kanaal. Effe zoeken.

Maar ja ik kan je wel effe verder helpen je kan heel veel vis vangen,
meest tussen 10 en 20 pond ook wel uitschieters naar 30 pond hoor.
Probeer het eens bij inhammen en of bruggen.
Voorjaar en herfst zijn voor mij de beste tijden om hier te vissen.
Voor verdere info Pb me maar effe.

Groeten Mart
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

21-03-2007 22:28

He Mart,
Een buurtgenoot op het forum...

Tja, zoekfunctie...wordt er gek van, wel kleine stukjes gelezen over het NH kanaal, maar dacht bij mezelf tis altijd te proberen.

Tja het is mijn eerste keer op dit kanaal, kan wel wat adviezen gebruiken over hoe het aan te pakken.

Voorvoeren bijv, heeft het eigenlijk wel nut, zijn toch niet echt honkvaste vissen op een kanaal.
Mischien de dag voor een sessie wat boilies strooien, maar ja in wat voor hoeveelheden praten we dan??

Heb op mijn vorige plek aan een kanaal verschillende voerstijlen geprobeerd, wat mijn bevinding toen was is dat minder voeren meer aanbeten gaf dan grote voersessies.

Mischien is dat op het NH kanaal wel weer heel anders.
Ik kom er gerust wel achter door het uit te proberen, maar een beetje info inwinnen van tevoren kan nooit geen kwaad...

MVG,
Ron
LIFE IS A BITCH...AND THEN YOU DIE...
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

21-03-2007 22:41

Hallo Ronald

Ja voorvoeren ben ik altijd een voorstander van dus ook op het Kanaal.
Heb goede ervaring met voeren van partikels (Mais mais en nog eens mais) zijn ze helemaal gek op hier op het kanaal.
Voerde ook boillies bij en viste 1 hengel met boillie en 1 hengel met mais maar vang gemiddeld 90 % met de met mais beviste hengel.

Ga opzoek naar inhammen en bruggen paar keer voeren en vangen hoor.
Als je niet veel nacht rust nodig hebt kun je het zeker proberen.

Veel vangen behoort tot de mogelijkheden verwacht niet gelijk een hele dikke vis te vangen.

Groeten Mart
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

22-03-2007 15:50

Tja mais... wat zal ik zeggen..
Vooral op kanalen ga je daar natuurlijk een heleboel knolletjes mee lokken, en dan hebben we het nog niet eens over onze "platte vrienden"

Ik zou niet met mais blijven voeren, ik zou het dan alleen gebruiken om wat leven op de stek te krijgen en na verloop van tijd geheel overgaan op de boilies.
Maar ik kan me vergissen hoor.

Vis jij op het kanaal met voorslag? ikzelf heb op mijn vorige stekken dit nooit hoeven te gebruiken.
Nu weet ik niet hoe erg het NH kanaal is wat betreft stenen,troep,mosselbanken...

Wat ik wel altijd gebruikte op mijn vorige stekken was toplood, daar er altijd scheepsvaart (plezier bootjes) vaarden.
Maar daar was het dan ook nooit dieper dan 3 meter.
In hoeverre heeft dat nut bij ons op het kanaal??

MVG
Ron
LIFE IS A BITCH...AND THEN YOU DIE...
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

22-03-2007 19:03

Hallo Ronald

Wat betreft mais kan je alleen maar vertellen wat mijn ervaring is.
En ja Het kanaal bij ons is een knollen tuin.

Als je dan toch meer met boillies wil gaan voeren c.q. vissen zou ik gaan voor vismeel bollen 20 mm.

En voorslag zou ik alleen gebruiken als je naar de overkant zou vissen anders niet, ik vis altijd aan de kant zelf op het kanaal.

Toplood zeker gebruiken inverband met boten, beroepsvaart ligt stil in het weekend dat scheelt weer.

Groeten Mart
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

22-03-2007 20:24

Hmm wat kan je zeggen over het NH kanaal, voorbij Alkmaar (richting a'dam) kan je wat meer 'grotere' karper verwachten. Tussen Alkmaar en Den Helder is mijn ervaring dat je nagenoeg bijna altijd knollen schept, zeker met partikels. Een 20+ is zeer zeldzaam maar worden zeker gevangen over 30+ maar te zwijgen. Als je gewoon lekker wilt vangen en bezig wil zijn ga dan met partikels en boillies vissen (je zal merken dat je zeker de grotere karpers op boillies vangt) Als je een gewone rechttoe aan stuk hebt, gooi dan in schuine lijn een voerstrook, maar inhammen, duikers, bruggen ect zijn wel de betere stekken.

Zelf heb ik nog nooit voorslag gebruikt op dit kanaal, zou ik ook niet doen. Maar dan vis ik ook niet zodanig gevaarlijk dat ik het nodig zou hebben.
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

22-03-2007 20:37

Hallo Alex

Effe off topic maar weet wat meer over de nachtvis zone Schagen en omstreken.
Waar mag je nou precies Nachtvissen.
Had een email gestuurt naar Hsv de baars maar daar kwam uit
dat er een voorstel ligt bij de gemeente.
Is er al wat meer bekent naar jou weten.

Groeten Mart

mag ook evt via pb
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

22-03-2007 22:35

Ik ga echt in Den Helder zitten, en ja gewoon op een recht stuk...
De voorwaarden waaraan de stek moest voldoen waren dat de auto in de buurt moest kunnen staan (stukkie lopen is ook niet erg hoor) en in ieder geval op asfalt of iets dergelijks.. heb namelijk al meer dan eens vast gestaan in nat gras/modder...

De stek moest rustig zijn, dus wil het liefst geen enkele andere tent zien staan, weinig tot geen verkeer, geen hondenuitlatende mensen.
Oja en een mooi stukje grond om 2 tenten met bijbehoren te kunnen neerzetten.

Tja als je zoiets wilt vinden zonder er op z'n minst een uur voor te rijden, dan zit je nou eenmaal op een recht stuk kanaal.

Geen probleem hoor, hoe rechter het stuk kanaal, hoe minder interessant voor karpervissers, dus hoe minder volk.
Kijk daar hou ik nou van.
Ik hoef niet perse 40 ponders te vangen, het gaat mij om de beleving.
Natuurlijk wil elke karpervisser zware karpers vangen, ik ben daarop geen uitzondering.
Maar ik zit liever op een mooie rustige plek knollen te vangen, dan dat ik achter in de rij aansluit met mijn tent omdat er op dat water 40ers te vangen zijn.

En toch, zo'n langgerekt kanaal herbergt naar mijn mening veel meer verassingen dan een afgesloten plasje...

Maarre ik begin een beetje af te dwalen, voeren in schuine stroken is een idee, maar denk je dat dat meerwaarde zal geven??
Ik bevoer meestal een stuk van 100 meter in zijn geheel, overal kleine porties.
Ik werk bijv nooit met hele compacte voerstekken, heb daar nooit een meerwaarde in gevonden.

Voorslag gebruik ik ook nooit, zit idd gewoon op een recht stuk dus geen last van obstakels.
Maar ik kan natuurlijk niet onderwater kijken, kwestie van zelf achterkomen.

Verder weet ik ff niks meer te melden.......

MVG,
Ron
LIFE IS A BITCH...AND THEN YOU DIE...
peter andrae

23-03-2007 01:25

Het is precies wat Alex zegt voor de grotere vissen moet je op bepaalde stukken zitten.


Ook op een recht stuk kanaal kan je leuke vissen vangen waarom ook niet sommige vissen trekken van A naar B en andere vang je alleen maar in een bepaalde area,dat zijn meestal de grote.

Het voorjaar is de juiste tijd om de boel wat in kaart te brengen deze maand moeten er al leuke resultaten te boeken zijn

Maar Heren groot of klein het gaat ons toch puur om te genieten van het vissen,wil je constant met een kromme hengel staan dan zou ik met mais en bollie,s gaan voeren en dan een paar dagen lekker voeren en niet zuinig zijn met je voer er zijn zat mee eters in de vorm van witvis.

Ik maakte altijd een strook voer vanaf de overkant tot onder mijn eigen kantje,en vis ik bij een brug dan knal ik het helemaal vol ik praat dan over 10 kilo per dag 7 dagen lang en dan vissen :lol: volgende keer neem ik 2 schepnetten mee wel zo handig.


Vissen doe ik zonder voorslag ook een backlead gebruik ik niet heb 41/100 om mijn spoelen liggen daar red ik mij wel mee.
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

23-03-2007 10:49

Nabij Den Helder heb je zeker wel een paar leuke stekken, die in het verleden voor verrassingen hebben gezorgd. Of je in een schuine lijn voert hoeft niet bepaald meerwaarde te geven maar heeft voor mij meer vis opgeleverd.
De karper trekt in scholen door het kanaal zodra ze op voer stuiten zullen ze een graantje meepikken maar ze blijven zeker niet hangen. Als je voert zoals jij zegt, pak je enkel die vis op die net op dat stukje voer stuit. Als je op 1 grote plaat voert blijven ze meer hangen en rondscharrelen en zal je merken dat je meer runs krijgt. Die situatie die jij beschrijft kan zeker ook goed werken, maar dan vaker op grote (dressuur) wateren waar je karper op een groot gebied aan het azen moet krijgen.

Om er zeker van te zijn dat er geen obstakels zijn kan je altijd met enkel een lood her en der werpen en dan langzaam over de bodem trekken als je tikken voelt of hij loopt vast weet je dat er iets niet pluis is…
Laatst gewijzigd door Alex Poot op 23-03-2007 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

23-03-2007 11:55

Het is voor mij al weer heel wat jaartjes geleden dat ik op het NH-kanaal gevist heb,maar ik weet uit ervaring dat waar het kanaal zich verbreed of waar zich in het kanaal een kom bevind duidelijk meer vis zit dan in de rest van het kanaal.
Dit is trouwens niet alleen mij opgevallen maar kennissen van mij hebben de zelfde ervaringen op gedaan.
Verder zou ook ik zeker niet met partikels gaan voeren op het NH-kanaal omdat buiten het feit dat het NH-kanaal één grote knollentuin is het ook overdadig bezet is met grote scholen brasems.
Wanneer ik er nu weer zou gaan vissen zou ik met extreem grote ballen of 2 keer 24 mm ballen op één hair gaan vissen om toch een beetje selectief te vissen en altijd 1 hengel net buiten de voerplek vissen omdat hier vaak de grotere en voorzichtigere vissen van af komen.
Gr Mark
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

23-03-2007 13:30

Als je met grotere boillies vist hoeft dat zeker geen zekerheid te zijn dat je geen kleine karper vangt. Echter je vangt gewoon een stuk minder. Zoals Ronald al aangaf hij wil gewoon actie en leuke vissen vangen. Dan moet je zeker niet met hele grote ballen gaan vissen. De truc om naast je voerplek te vissen werkt zeker, zoals ik eerder aangaf kan je op 1 grote voerplaat vissen met partikels en daarnaast met boillies compact en met een wat grotere boillie. Je zal zien dat je sneller een grotere pakt op de boillie. Maar of je nu 2x 24mm eraan doet of een singel 20mm maakt niet uit. Althans zo zijn mijn ervaringen, uiteraard kan je anders ervaren hebben. Als je echt voor de grote karper gaat zou ik helemaal niet het n-h kanaal aandoen er zijn genoeg andere wateren waar je veel directer op grote karper kan vissen. Maar dan zal je wel moeten aansluiten bij de rest :wink:
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

23-03-2007 13:55

Hoi Alex
Ik heb niet gezegd dat Ronald op deze manier vissen moet maar als ik weer op het NH-kanaal zou gaan vissen,zou ik het op deze manier aan gaan pakken!
Voor mij heeft het wel degelijk gewerkt die 2 x een 24 mm boillie op 1 hair maar dat is iedereen zijn eigen ervaring denk ik.
Het N-H kanaal is namelijk ook vergeven van de karpertjes tussen de 4 en 8 pond(14 jr geleden in ieder geval wel) en ik ben er nog steeds van overtuigt dat je op deze manier verre weg het grootste deel van deze catagorie vissen + witvis niet zult haken,en dit betekend weer een hoop meer rust op je voerstek.
Gr Mark
peter andrae

23-03-2007 14:48

Even zo een vraagje tussendoor word het kanaal bij jullie veel bevaren door beroepsvaart dan praat ik over het stuk tussen alkmaar en den helder.
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

23-03-2007 16:38

Er is zeker scheepsvaart, maar vind ik persoonlijk alleen maar goed, stuwt de vis lekker op.

Zelf heb ik (weinig) bijvangst ook als ik met partikels vis. Maar kan toeval zijn. Een zooi witvis en brasem op je stek is alleen maar goed aangezien zij de karpers weer aantrekken. Maar het kan uiteraard prima werken met grote boillies, je zal idd meer kans kunnen maken op grotere karper. Maar ook de brasem zal ongetwijfeld aan je boillies zitten en als je pech hebt vang je deze ook nog :-? is bij mij in ieder geval een paar keer gebeurd. Die gekke brasems gaan dan ook weer voor het grootste voer hehe :P
peter andrae

23-03-2007 22:58

Alex ik vroeg dat van die scheepvaart omdat je daar toch wel een beetje op moet letten vooral als je met de tent gaat nou is het hier zo dat ze om 6 uur gaan beginnen meestal merk je dat omdat je waker langzaam gaat oplopen dan zijn ze dus aan het sluisen dit kun je ook zien aan de bruggen dubbelrood word dan enkelrood,dat heb je dan als je niet met toplood vist of je swinger iets zwaarder afsteld zo een zandschuit trekt al je molenspoelen leeg en het kost je echt veel moeite op zo een moment om je lijn stuk te krijgen.


Mij is het nog niet gebeurd puur omdat ik daar niet met de tent vis maar ik ken de verhalen.


Tuurlijk trekt vis,vis aan maar je wilt toch niet teveel ongenoden gasten aan tafel in de periode dat ik met een aardappel op het kanaal viste viel het mij op dat ik nooit last had van bijvangsten maar wel altijd vissen ving vanaf een pondje of 18.

Maar het is maar net welk gedeelte je bevist dat is wat ik heb ondervonden.

Ik denk dat bij ons de variateit ook groter is schubs,spiegels,rijen,leder dit zal denk ik iets te maken hebben met uitzettingen in het verleden en ook omdat veel singels op het kanaal uitkomen,heb lange tijd op zo een singel gevist toen ik nog bij mijn ouders woonde ik hoefde maar 5 stappen te doen.

En elk jaar rond de paai wist je niet wat je zag heb er vissen gezien van ver in de 30 pond misschien wel zwaarder zij zwommen altijd naar een meertje en daar ging het los.


Deze zitten er ook niet veel maar wel een paar.


Afbeelding

De foto is niet super maar okay hij is weer overgefotografeert uit mijn boek maar ik vraag mij weleens af of deze vis er nog zwemt.

Let ook eens op mijn weger en mijn camou onthaakmat :wink: we hadden toen nog niet al die spullen wat je nu hebt :wink: nu moet ik 3x lopen.

Ik denk dat een ieder zijn eigen manier moet hanteren en er zelf gewoon achter moet komen wat de goede stekken zijn,het betere aas,systemen enz de hoofdzaak is dat als we terug komen van een visdag of sessie we kunnen zeggen dat we het naar ons zin hebben gehad vis of geen vis.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-03-2007 11:04

Bij Den Helder vis ik niet. Maar ergens tussen Amsterdam en Alkmaar kun je mij wel eens vinden. Van de pleziervaart heb je minder last. Maar ik gebruik wel toplood. Vooral in de zomermaanden is het tegenwoordig file varen (iedereen heeft een bootje lijkt het) en ze komen met regelmaat vlak langs de kant. Incidenteel komt een vrachtschip voorbij. Daar helpt toplood ook niet tegen. Zodra de zuiging de lijn pakt giert de lijn door de slip en sta je tegen de zuiging in de dril van je leven te voeren. Eén remedie: opletten en indraaien voor het schip er is! Anders laat je 100 meter losse lijn, een stuk lood en een beaasde haak achter en dat lijkt mij helemaal niet zo een fijne combinatie. Veiligheid voorop!!!!

Het laconieke antwoord van Alex doet mij vermoeden dat het heel rustig met boten is bij Den Helder. Ik zelf vis daarom liever van s'avonds tot in de vroege ochtend als de scheepvaart stil ligt en van de herfst tot het voorjaar als er niet zoveel pleziervaart is. Overdag in de zomermaanden lopen de vangsten trouwens ook vaak terug. Ik merk niets van die vis opleverende drukte op het kanaal. Eerder het tegenovergestelde. De karper trekt overdag in het achterliggende stillere water. Behalve bij de bruggetjes over de zijvaarten waar ze doortrekken. Maar dan is het slag karper wel wat kleiner. Wel leuk om met het pennetje de bruggetjes af te struinen.

Voor die grotere karpers moet je trouwens het kanaal en zijn karpers heel goed kennen en uren maken op de plaatsen waar je ze kunt vangen.

Groet, Kees
Plaats reactie