Kanaal Tips

Joey Kouw
Berichten: 11
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Delft
Contacteer:

27-01-2002 18:18

Wie heeft er nog wat tips voor het vissen in kanaal? hoeveel voeren, wat voor rigs er goed werken, wat goeden plekken zijn poorten, palen enz. En in de winter in kanaal vissen wil ik volgende week gaan doen is dat een goed plan of blijft me schepnet droog?
Robert Koenders
Berichten: 9
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00

27-01-2002 21:49

Beste Joey
IK denk dat je het best kunt proberen.
Maar in welk kanaal wil je gaan vissen?

Groeten Robert
Gast

28-01-2002 12:23

Mijn ervaringen op het kanaal, niet voorvoeren zeker niet als je relatief smalle stukken gaat bevissen waar de boten over heen gaan. Ik voer nooit voor op t kanaal en vang er eigenlijk altijd wel. Bij ons varen de boten tot ongeveer 19.00 uur. Tot die tijd niet veel voeren, want na een boot kom je weer aan t voeren. Meestal maken ik en mijn maat een voerplek van enkele vierkante meters met ongeveer een kilo mais en een vijftig boillies waar dan met 4 hengels op wordt gevist. Dit heeft slechts 1 keer tot n blank geleid! na een run gewoon n 10 tot 15 boillies bij voeren. Meestal beginnen de runs om 22.00 uur en stoppen ze rond 3 uur. Soms nog een verdwaalde run in de ochtend! Ik denk dat ik dit jaar eens ga verkassen na drie uur! waarschijnlijk azen ze dan iets verderop!
Gast

28-01-2002 12:29

Over de winter kan ik je zeggen dat ik vorig jaar op n meter water met de kerst nog redelijk wat karpers trok. Ik denk dat dit komt omdat de dieren op t kanaal relatief weinig beschutting vinden en altijd in beweging zijn door de stroming. Beweging is verbranding en dat betekent dus ook t nuttigenvan voedsel. Dus denk ik dat op rivier en kanaal t meeste kans is op vangst. Probeer de inhammen, bruggen, palen. Door de stroming heb je bij peilers en palen vaak uitgesleten kuilen waar de stroming vaak overheen gaat! Voor de karper is zo'n kuil dus perfect want dit is beschut achter zo'n paal en dus geen stroming. Das mijn theorie, en ook vaak in de praktijk vaak tot uitdrukking gekomen. Men doet wel eens alsof ze in de winter alleen de diepe plaatsen op zoeken. Ik kan je vertellen dat mijn ervaring is dat rustig beschut water van 1 meter diep t beter doet dan diep water!

groetjes Tim
Arjen Lans

28-01-2002 14:39

Tim,
Bruggen, kuilen, palen, inhammen: helemaal mee eens, prima stekken. Ik ben echter wat terughoudender met jouw theorie dat de karper hier beschutting tegen de stroom vindt. Volgens mij maakt die stroom ze geen bal uit. Ga maar eens naar de barage in de Yonne bij Courlons. 180 gram lood(platgeslagen) houdt je montage nog net op de bodem maar vangen...

M.i. moet je het zoeken in de richting van beschikbaar voedsel. Juist op die plaatsen die jij noemt hoopt zich wat modder en ander vuil op. Ook vindt heel wat klein gewriemel hier beschutting tegen de stroom met als gevolg dat de karper juist deze plaatsen aandoet. Maar goed dat is slechts mijn mening.

Bruggen is toch weer een ander verhaal en dan geef ik je gelijk. Met name lage bruggen bieden in de winter beschutting tegen de kou. De ervaring leert dan dat hieronder(en in duikers, en in dikke rietkragen, en onder takken) de vis groepeert omdat het hier warmer is.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arjen Lans op 28-01-2002 14:50 ]</font>
Gast

28-01-2002 16:14

Beste Arjan,

Helemaal zeker weten doen we t nooit, daar wij niet in staat zijn met de karper te communiceren. Die beschutting zoekt die naar mijn idee daar ook alleen in de winter. Maar goed, ook in jou theorie kan ik me heel goed vinden!! Het leuke is dat we met n uiteenlopende theorie toch op dezelfde stukken uitkomen.
En t belangrijkste voor de plaatser van dit onderwerp is dat wij beide dezelfde favorite stekken hebben.

Vraag ik me nog iets af, over dat verhaal met dat 180 gram plat geslagen lood, was dat in de zomer of in de winter? En ik nog 1 ding: hele vele karpervissers slaan lood plat, MAAR naar mijn idee stroomt platgeslagen lood toch veel sneller weg??? T raakvlak van t lood is veel groter waardoor t lood ook veel meer stroming pakt. Kan me wel voorstellen als t lood eenmaal goed tegen de bodem ligt, dat de stroming dan over t lood heengaat en dat t lood dan tegen de bodem wordt gedrukt, waardoor je dan inderdaad je voordeel uitplatgeslagen lood kan slaan!!

Groetjes Tim
Arjen Lans

28-01-2002 16:56

Tim,
Dat verhaal van de Yonne speelde af in de zomer van 1994. Deze opmerking van mij was slechts een kanttekening. M.i. speelt de sterkte van de stroom een ondergeschikte rol t.o.v. de plaats waar de karper (ook in de winter) aast. Met andere woorden: ik probeer te vissen waar de vissen azen. Mocht dit in de winter in de hoofdstroom zijn dan vind ik dat prima. In een langzaam stromend riviertje in mijn oude woonplaats heb ik 's winters heel goed gevangen onder laaghangende bruggen. Terwijl er genoeg andere beschutte plekken aanwezig waren die uit de stroom lagen, vond de karper het blijkbaar nodig om juist onder deze bruggen, in de stroom, te groeperen.

Over het "wegfladderen" van het lood op de Yonne: geen invloed op gemerkt. Het enige wat we probeerden te bewerkstelligen was dat het lood een groter kontakt opppervlak met de bodem kreeg. Dit in combinatie met de druk van het lood zorgde er voor dat het lood niet ging schuiven. Rond of peervormig lood gaat door de druk van het water op je lijn rollen.
Arjen Lans

28-01-2002 17:02

Joey,
Hopelijk heb je door alle regels heen toch wat informatie gekregen. Sorrie als we wat zijsporen in gingen.

Succes, en hopelijk horen we nog hoe het is geweest.
Arjen
Joey Kouw
Berichten: 11
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Delft
Contacteer:

28-01-2002 18:09

Ja hardstikke bedankt met de informatie!Ik laat het horen als het weer voorbij is. Ik zal zeker jullie tips aanpassen misschien wordt het een succes misschien niet maar dat maakt niet uit ik ga samen met een gezellige vriend dus saai kan het niet worden! Vroeger viste ik altijd op die dressuur watertjes maar daar vang je nu heel slecht en de karpers zijn erg beschadigd en komen ook niet vaak boven de 20. Vandaar dat ik dit jaar voor een kanaal kies! Jullie horen nog van me

vriendelijke groeten
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

29-01-2002 19:26

als je net op een kanaal begint is het vaak handig naar mijn mening om een mosselbank op te zoeken en deze te bevissen om verschillende afstanden, zo kom je er vaak achter waar de vis aast. Op de ene plaats is dit langs de kant, bij de andere stek is dit echter op de vaargeul.
En daarentegen heb ik met voorvoeren juist wel goede ervaringen(2-3 avonden een 500-1000 gram boilies, ligt aan watertemperatuur)
Met vr gr
Niels K
Hielke Meijer
Berichten: 104
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00

29-01-2002 19:38

Ik vis zelf eigenlijk altijd op het twentekanaal, en gebruik daar altijd een stiff-rig (macht der gewoonten).Verder kan ik over het voeren makkelijk zijn, NIET DOEN!!
Voeren werkt alleen op de rustigge stukken als inhammen, haven's of afwateringssluizen.
Op het hoofdkanaal zelf(lees vaargeul) heeft het vaak geen zin om te voeren vanwege de scheepvaart.

Wat vaak heel erg goede stekken zijn, is vlak bij sluizen, elk kanaal kent wel een aantal sluizen, en vaak vind je hier plateau's, mosselbanken, afwateringskanalen,jachthavens,enz. enz.
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

29-01-2002 22:54

Hielke, jij zegt dat het in jouw situatie geen nut heeft om te voeren in of rondom de vaargeul, omdat de scheepvaart een groot gedeelte van het voer zou wegzuigen.
Uit een aantal artikelen en mijn eigen ervaringen is het toch gebleken dat het voeren ook in de geul zeker zijn vruchten afwerpt. Wat eenmaal op de bodem ligt wordt minder snel vervoert dan voedseldeeltjes die zweven of zich aan de oppervlakte van het water begeven.
Ik beweer niet dat boilies die op de bodem liggen niet wegrollen nadat er een boot is langsgekomen, maar scheepvaart heeft vaak minder invloed dan men denkt.
Als je daar toch bang voor bent, en terecht is het logisch om je daar op aan te passen. Ikzelf heb bijvoorbeeld goede succesen behaald met een combinatie van vierkante en ronde boilies. De vierkante boilies blijven waarschijnlijk allemaal liggen en de vis kent ook de ronde boilies die makkelijker te gebruiken zijn als haakaas.

Met Vr Gr
Niels k
Gast

30-01-2002 09:23

Niels, heb je al eens op t kanaal gevist zonder voor te voeren?? Ik voer nooit voor aan t Kanaal daar dat geen zin heeft. Ik ken al die theorietjes en verhalen dat er op de bodem van n rivier c.q. kanaal vanaf 10 cm boven de bodem tot aan de bodem geen stroming zou zijn! Of dat je voer simpelweg niet zou wegdriften. Na mijn idee is dat regelrechte onzin. Met uitzondering van rivieren en kanalen waar gewone stroming op staat en een bodem die genoeg oneffenheden heeft waar voer achterblijft hangen. Maar ook daar zal na n boot ook redelijk wat voer gaan driften.Leg eens in n zwembad of badkuip wat boillies neer veroorzaak eens wat bovenstroming, en let dan maar eens op wat je aas doet. Gooi dan eens wat stenen neer en doe t zelfde, je zult zien dat 25% blijft hangen. En de rest: AUFWIENERSCHNITZEL. Ik zeg dus ook, voorvoeren op kanaal? neh! Op rivieren doe ik t wel, daar toch 25% blijt liggen en die rivier waar ik vis komen slechts plezier vaartuigen over. Maas, zuid limburg

greetz

tim
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

30-01-2002 09:56

Tim,

Ik kan het niet volgen. Op het kanaal heeft voorvoeren geen zin omdat er een boot langs kan komen en je voer verplaatst, maar op een rivier doe je het wel? Volgens mij heb je op een kanaal veel vaker residente vissen dan op een rivier waardoor voorvoeren op een kanaal veel effectiever is.

De invloed van een vrachtschip is overigens minimaal. So what als je voerboilies een paar meter verder komen te liggen? Denk je dat de karper je haakaas dan niet vinden?

Groeten,

Mark
Gast

30-01-2002 11:06

Beste Mark,

Op de rivier zijn mijn resultaten gewoon goed met voorvoeren. En slecht zonder voorvoeren. Dus voer ik voor. Daar er op de maas aldaar ook geen boten van formaat varen, anders voerde ik dus niet, simpel! Das mijn mening. Gelukkig doet en denkt niet iedereen als ik of jij, dan liep de karpervisserij compleet vast. Op t kanaal heb ik met voorvoeren en zonder altijd dezelfde goede resultaten dus waarom dan voorvoeren? De reden hiervoor is dat boten t voer gewoon wegblazen, naar mijn mening. En je zegt t zelf al: De invloed van n vrachtschip is minimaal, t zal je voer slechts enkel meters verplaatsen! Klopt! Ben ik met je eens. MAAAR, zoals je weet varen er misschien wel 50 boten over je voer heen per 24 uur, dat is dus 50 keer enkele meters.Dan denk ik dus inderdaad dat die vissen jou haakaas niet zo 123 meer terug vinden. Maakt ook eigenlijk niet uit, jij vangt en ik ook, jij met jou methode ik met de mijne.Daar gaat t toch om, Niet?

Succes dit seizoen.

En Joey, sorry voor de dwaling en veel succes, en kijk of je uit deze uiteenlopende theorien de gouden combinatie kan vinden.

Succes op t kanaal

Groetjes Tim
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

30-01-2002 12:00

Tim,

Ten eerste blaast een schip de verplaatste boilies ook enigszins terug. Ten tweede varen de schepen niet allemaal dezelfde kant op waardoor je voer altijd in de buurt zal blijven liggen.

Dat je op de kanalen niet meer vangt door te voeren, ligt dat misschien aan de manier of hoeveelheid van voeren die je hanteert? Je hebt nog niet kunnen uitleggen waarom het op die rivier nu juist wel lukt. Mijn ervaringen en wat ik van vele anderen heb gehoord is dat je juist op een rivier te maken hebt met trekkende vissen die je met je voer niet vast kunt houden. Ik beweer niet dat ik gelijk heb en jij ongelijk, ik vraag je alleen mee te denken hoe onze ervaringen zo kunnen verschillen.

Groeten,

Mark
Dennis Ruijs

30-01-2002 14:46

Beste Mark,

Heb jij weleens een schip door een kanaal zien komen?

Als het kanaal 4 a 5 meter diep is en een schip volgeladen komt er doorheen met een aardige vaart. Heb je dan vooral op een wat smaller kanaal weleens de zuiging gezien?

Op een wat breder kanaal is het natuurlijk anders en denk ik ook dat het voer wel aardig verspreidt wordt maar niet heel erg.

Voer daarom juist WEL compact op wateren met scheepvaart en stroming het wordt vanzelf verspreid!

Wat denken anderen hiervan?

Groeten,

Dennis R.
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

30-01-2002 15:21

Tim, ik heb ook wel gevist zonder voorvoeren op kanalen. Simpelweg omdat ik niet verwacht had dat ik op die betreffende avond tijd zou hebben. Mijn ervaringen hierbij waren dat de resultaten heel wisselvallend waren, dus de ene keer wel vis en de andere keer niet en dat de vissen vaak pas na enkelen uren kwamen. Aangezien ik een zeer druk leven heb en meestal slechts enkele uurtjes tegen het donker de tijd heb, vind ik dit zeer belangrijk.
Als ik wel voer, dan is het niet raar om de eerste vis binnen 15 minuten te hebben, dit gebeurt te vaak om als toeval te zien en bovendien zijn blanks uitzondering.
Voor mij is dit reden om te voeren, maar ik kan begrijpen dat anderen dit niet doen om verschillende redenen. Voeren heeft ook niet overal voordelen en we kunnen allen immers slechts over onze eigen ervaringen spreken, Het Twentekanaal is ook een stuk drukker bevist volgens mij dan hier het geval is.

Met Vr Gr
Niels K
Gast

30-01-2002 16:56

Allereerst, Mark. Jou theorie kan best kloppen. Zeker weten doen we toch nooit! Maar ja we hebben beide n eigen theorie en beide n goed resultaat, dus ga zo door! Ik zal nu wel weer eens door jou verhaal gaan voeren, gewoon voor de test. In t begin ging t niet zo goed op t kanaal. Maar na wat tips door Ruud en Fred, en aanpassingen gingen we van 1 run naar heel wat meer runs per nacht! Zonder voorvoeren, en ben nou eerlijk, bij zeven runs per nacht ben ik dik tevreden.

Die theorie van compact voeren en verspreiding door boten: Niet slecht! Valt eens te proberen.

Daarbij komt inderdaad dat t twentekanaal heel anders is als t julianakanaal.

Ik zelf vis op wessem/nederweert.noordervaart ende zuid-willemsvaart. Sinds n jaar of drie bestaat hier ook de beroemde twente hengeldruk, gewoonweg omdat t kanaal ook hele goede vissen bevat. Maar ook op t twente kanaal zullen net zoals bij mij de minder drukke stukken zijn. En dat zijn niet altijd slechte stekken

greetz tim
Joey Kouw
Berichten: 11
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Delft
Contacteer:

30-01-2002 18:56

Ik heb een aantal meningen gezien maar toch nog ene vraag het kan toch geen kwaad om 1/2 avondjes van tevoor en paar boilies te voeren? De ene zegt van niet de ander van wel, me maatje gaat morge een stuk of 20 boilies op elke stek gooien ik weet niet wat ik nu moet doen voeren lijktmij toch geen kwaad kunnen. Al ligt het daluk 100 meter verderop het maakt mij niet uit. Op het kanaal bij mij (Schie) ken ik iemand die er ook best vaak vist (voert ook niet had 7 runs op een dag) maar ach...

bedankt voor al jullie reacties

groeten
Pieter de Jongh

30-01-2002 22:21

Joey, kan nooit geen kwaad.
Mark, goed geformuleerd, ik ben er van overtuigd dat scheepvaart en stroming geen kwaad kan.
In mijn ervaringen is het altijd beter dat het pittig stroomt dan bijna niet.
Sommige mensen denken dat als het hard stroomt dat alles wegstroomt.
Waarom stroomt er dan geen vis van 30 pond
naar de zee toe, heb je het water bij die overstromingen tekeer zien gaan, waar blijft de vis dan.
Op de bodem heren, uit de stroom, natuurlijk stroomt het er wel maar niet relevant genoeg.
Ik las toevallig op de site van Leon Hoogendijk, niet echt mijn vb, dat na een uitzonderlijke hoge waterstand en stroming op de saone hij weer vissen ving enkele honderden meters van zijn stek van verleden jaar.
Wel waren hele bomen en obstakels meegevoerd door de stroming, maar de vis zat er nog.

denk er nog wat meer over na en belangrijker nog, doe gewoon veel ervaring op, dan weet je het zeker.

Met groeten Pieter
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

30-01-2002 23:09

joey en anderen,
als je in een gladde betonnen bak met sterke stroming voert heeft het weinig nut. Omdat een rievierbodem, taluud etc, altijd bestaat uit kleine kuiltjes, randjes en andere oneffenheden blijft er na het voeren voldoende achter. Wel zou ik iets ruimer stroomopwaarts ook voeren zodat hetgeen dat wordt meegenomen meer ruimte krijgt om ergens achter te blijven liggen. Ook iets meer voeren kan in mijn ogen geen kwaad omdat er altijd een deel(tje) zal verdwijnen door de stroming of de zuiging van de scheepvaart.
groet,
edwin
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

31-01-2002 08:47

Hallo,

Ik ben het helemaal met Pieter eens dat je veel beter wat boten en stroming kan hebben dan bijvoorbeeld geen stroming en geen boten.

Het lijkt wel of de vis dan bijna niks doet!

Op het KK schijnt het ook zo te zijn dat als de eerste boten 's morgens voorbij komen de runs beginnen..

Wat meer voeren zoals Edwin zegt vind ik ook een goede optie, ik doe dit zelf wel. En niet te verspreid. Want dat gebeurd vanzelf.

Vr.Gr.

Bertil
Gast

31-01-2002 09:48

Pieter schreef:

Waarom stroomt er dan geen vis van 30 pond
naar de zee toe, heb je het water bij die overstromingen tekeer zien gaan, waar blijft de vis dan.
Op de bodem heren, uit de stroom, natuurlijk stroomt het er wel maar niet relevant genoeg.

Pieter,er is natuurlijk wel even n wezelijk verschil tussen n boillie van 1 gram en een karper van dertig pond. Ten tweede n karper heeft krachtige vinnen waarmee die kan zorgen dat ie op zijn plek blijft liggen. Heb jij al eens n boillie gezien met vinnen?????????

Dan nu over die stroming op de bodem. Als toch niet stroom op de bodem waarom wordt er dan met zo'n zwaar lood gevist?? T lood stroomt toch niet weg dus 60 gram is meer dan voldoende???? De karpers liggen in de harde stroom op de bodem bij overstromingen? Dus niet! Die zwemmen bijna zeker weten allemaal de uiterwaarden in. Ik woon in t (over)stromingsgebied van de maas, en je wilt niet weten hoe vaak dat we die dieren al door n knollen veld hebben zien zwemmen. Vaak als je na een overstroming gaat wandellen kom je op de meest onmogelijke plaatsen vissen tegen, dood, omdat ze niet op tijd terug waren bij de hoofd stroom. Vaak en vaak zat. Daar bij schrijf je dat in een gladde betonbak niks blijft liggen?? Dat snap ik ook even niet? Want of t nou n gladde bak is of niet, volgens jou stroomt t ja toch niet relevant genoeg op die bodem. dus mag die bak ook glad zijn ,niet?

Verder succes in 2002

greetz tim
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-01-2002 10:09

Tim,

Een lood van 60 gram blijft zeker liggen in de stroming. Een lood van 60 gram met daaraan enkele tientallen meters lijn waar de stroming tegenaan drukt niet. Door die druk op de lijn is zwaar lood nodig.

Het is niet zo relevant waar de karpers zwemmen want de stroming doet ze niet zoveel. Het is echt niet zo dat ze alleen in de uiterwaarden azen. Vraag bijvoorbeeld aan Aart Lokhorst. Hij is veel meer gaan vangen sinds hij op de volle stroom is gaan vissen.

We kunnen dus concluderen dat een boilie op de bodem blijft liggen omdat het vlak boven de bodem nauwelijks stroomt. De karper heeft er ook geen enkel probleem mee dus wees niet bang om er te vissen en te voeren.

Groeten,

Mark