Twentekanaal

Plaats reactie
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

22-07-2008 14:41

TK is 1 grote klotsbak.

Maar er zijn stekken die in bepaalde periodes vaker vis op leveren dan anderen.
Als je hier achter komt kun je het hele jaar wel goed vangen ben ik van mening.
Gewoon blijven zoeken en verkassen tot je op de vis zit. En goed de vangsten bijhouden. (van jezelf maar ook van anderen die aan het kanaal zitten. scheelt je veel uitzoek werk)

Wedstrijden zijn ook vaak wel een graadmeter van waar de vis ongeveer zit. vaak zijn het een aantal koppels bij elkaar die het meest vangen. rest van de koppels vangen niets tot zeer weinig. zodoende kun je een extra stukje van de puzzel proberen in te passen.

Kan me wel moeilijkere wateren bedenken in deze regio waar je minder vangt dan op het TK.

TK vergt gewoon veel inzicht en tijd. het lukt haast niemand om het TK te doorgronden zoals een put(je).
Zelf lukt het me ook nog niet. Maarja stukje bij stukje krijg je wel inzicht in de stukken van het kanaal.
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

22-07-2008 20:55

Ik las een oproep mbt SKP twentekanaal een tal van pagina's terug. Is hier nog iets mee gedaan of zijn er al concrete plannen?

Groeten Roy
Roel Schreibeld
Berichten: 12
Lid geworden op: 12-04-2007 21:14
Locatie: Borculo

28-07-2008 20:07

Hallo Roy.

Er zijn wat contacten geweest, maar op dit moment zijn er geen concrete plannen. Oorzaak is dat met name de groeisnelheid van de vissen op het kanaal op dit moment nog te laag is om met goede kans van slagen een spiegelkarperproject op te zetten. (E.e.a. mede op informatie van Joris W., ons aller bekend).


Daarnaast is het terugmelden van de vis van belang. Aangezien er slechts weinigen zijn die regelmatig het kanaal bevissen is het te verwachten aantal terugmeldingen laag...

Gezien de lage groeisnelheid kan het nog een paar jaar duren voordat e.e.a. interessant wordt

Met kanaalvissende groet,
Roel.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-07-2008 17:12

Slechts weinigen die het kanaal met regelmaat bevissen?

Juist ja :roll:

Ik weet niet waarop je de groeisnelheid basseerd, maar ik zie er gemiddeld toch zeker vooruitgang in hoor. Natuurlijk verschilt eea ook wat per vis en dubbel ik niet veel, maar als ik naar de gemiddelde gewichten van de scharrelschubs kijk gaan die toch echt de hoogte in volgens mij.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Roel Schreibeld
Berichten: 12
Lid geworden op: 12-04-2007 21:14
Locatie: Borculo

30-07-2008 19:29

Hoi Daaf.

Misschien was het wat te kort door de bocht om te zeggen "slechts weinigen", heb je gelijk in. Kan het zijn dat jou visserij zich vooral afspeelt op het deel Delden / Enschede? Ik geloof wel dat daar meer gevist wordt dan op het gedeelte pak hem beet Goor / Almen-Eefde, waar ik veel vis. Ik weet echter ook dat 'we' ons goed kunnen verbergen...

Ik heb me wat betreft groeisnelheid gebaseerd op eigen terugvangsten van de laatste jaren, waarbij de snelle groeiers ongeveer 1 tot 2 pond (max) per jaar aankomen. Dit zijn echter voor mij ( zegt dus niets over de overige vissers / vissen!) echt uitzonderingen. Ik kom dus ook vissen tegen die in zes jaar tijd nauwelijks zijn aan gekomen in gewicht. Andersom zal het geloof ik ook zo zijn dat er vissen zijn die nog sneller groeien. Nu bleek echter - ook tot mijn verbazing - dat groei van rond de 4 pond per jaar heel normaal is en dat dit ongeveer een basis is voor een SKP projekt (Mocht ik het fout hebben; verbeter me dan kenners onder ons, want een kenner ben ik over dit onderwerp niet echt). Maar dat soort snelle groeiers ben ik nog niet tegengekomen.
Blijft een lastig onderwerp trouwens die groeisnelheid. Op het kanaal vang ik niet zo heel vaak een vis terug (ondanks veel foto's tot zelfs begin jaren 80...) en vang je er dan 1 terug dan is het weer net in een afwijkend jaargetijde dan de voorgaande vangst, dus tja....

Groeten!
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

30-07-2008 21:31

Hoi Roel,

Als ik het goed begrijp weet je het dus niet ?
Je dubbelt geen vissen, van andere vissers weet je het niet......

De vis die er op zit kan al behoorlijk op leeftijd zijn en daardoor of door het ras niet meer zo snel groeien, uitzet spiegels kunnen van een ander ras zijn zo zijn er veel meer variabelen, zoals hoeveel vis zit er dan op wat houd in jouw ogen een uitzetting tegen ?

Als jij er al zolang vist is jouw dan iets opgevallen met betrekking tot vangsten?

Is er in jouw ogen sinds de giflosing wat veranderd?

Met vr. gr.

Bein
Roel Schreibeld
Berichten: 12
Lid geworden op: 12-04-2007 21:14
Locatie: Borculo

30-07-2008 22:22

Dag Bein.

Ik dubbel best wel vissen maar te weinig om daar echt bepalende conclusies uit te trekken. Uit mijn terugvangsten die ik toen gemeld heb lijkt ( ! ) het er op dat de groeisnelheid nog te laag is. Een eind terug in deze topic (Eind vorig jaar meen ik) is er veel meer gesproken over een uitzetting. Er is toen een oproep geweest op dit board om vangstgegevens op te sturen. Gegevens van mij zijn via de Beheerseenheid Twentekanalen uiteindelijk bij Joris terechtgekomen, die mij wat bij-gemaild heeft omtrent de voorwaarden voor een skp. Voor de rest zijn er meen ik niet veel vangstgegevens bij gekomen.

En over groeisnelheid; Ik gaf al aan dat ik de hele snelle groeiers ( +/- 4 pond per jaar) zelf niet gevangen heb, maar sluit beslist niet uit dat ze er niet zijn! En daar ben ik dus wel benieuwd naar...

In mijn vangsten zie ik een duidelijk verschil in de periode voor 2001/2002 en er na. Toen zijn er op het kanaaldeel rond Lochem tot Eefde sterftes geweest (Bovenpand Delden en Enschede mij niet bekend). De naam die het kanaal vroeger had als dat je er makkelijk een karpertje kon vangen is sindsdien over het algemeen niet meer van toepassing. Maar wanneer je je ogen goed de kost geeft en bereid bent tot wat extra inzet zijn er best goede vissen te vangen. Wat Remko Oude Elferink zegt dat enige kennis-opbouw over het kanaal van pas komt onderschrijf ik zeker. Het is een water met soms wat vreemde nukken. Herken je deze ben je al een heel eind verder.

Van de recente vervuilingen (doel je op de Vredesteinbrand?) heb ik in mijn vangsten niets gemerkt; let wel; mijn visserij speelt zich af op het eerder genoemde deel en nauwelijks op het bovenpand...

Groeten !
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-07-2008 14:57

Hoi Roel,
Ik zit inderdaad vooral op Hengelo - Delden. Er zijn misschien maar weinigen die er trouw elke week zitten, maar ik ken wel een flinke groep mensen die er elk jaar meerdere nachten maken.
Hoe het beneden sluis Delden zit kan ik niet zeggen, ik heb te weinig ervaring en al helemaal geen dubbelvangsten daar, maar hier zie ik de vissen die ik teruggevangen zie worden pakweg tussen de 1 (voor de langzame) en 3-4 (bij de snellere) pond per jaar groeien. IK moet toegeven dat het aantal vissen waarvan ik meerdere vangsten weet relatief klein is, zeker als je het vergelijkt met mijn database van tientallen verschillende vissen. Veel vissen in de middelklasse zijn natuurlijk ook moeilijk herkenbaar. Ik zie echter vooral de gemiddelde gewichten elk jaar een paar pond opschuiven en het aantal kleinere vissen teruglopen. Je zal begrijpen dat ik geen gemiddelde gewichten ga posten hier, als je daar meer details over wil kan je me PB'en.
Persoonlijk denk ik dat een relatief lage groeisnelheid zeker niet te maken heeft met een te hoge bezetting, de vissen die wij vangen zijn vrijwel allemaal goed gevuld en in absolute topconditie. Ik denk eerder dat het te maken heeft met het type vissen dat er zwemt. Torpedoschubs groeien nou eenmaal minder hard dan hangbuikspiegels en juist die torpedoschubs (die trouwens erg brede ruggen hebben) vormen de absolute meerderheid. Daarbij zullen veel vissen al wat ouder zijn en ik neem aan dat een jonge god wat makkelijker een groeispurt maakt, vooral in de lengte, dan een oude vis. Om deze vissen echt aan te laten komen moeten ze gewoon in lengte groeien, omdat ze al breed en goed gevuld zijn. Als lengtegroei er door de leeftijd van de vissen niet zo veel meer inzit lijkt het mij logisch dat de gewichten niet skyrocketen.

Wat betreft aantal terugmeldingen: ik denk dat die op dit stuk wel los zullen lopen, mits de mensen die niet elke week op het kanaal zitten goed weten waar ze met hun foto's heen moeten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

17-08-2008 14:23

even een zijsprongetje:
Ik weet dat er een aantal mensen hier actief zijn die regelmatig op het TK vissen.
Hoe staan jullie tegenover nieuwe uitzettingen? En om welke redenen willen jullie evt nieuwe vis uitzetten?

enkele redenen kunnen zijn:

- Ik vang er nooit wat! (Dus veel uitzetten)
- Jonge aanwas voor later. (enkele vissen per jaar uitzetten)
- vang nooit spiegels. (dus alleen spiegels uitzetten)
- anders? (vul maar in)

Ik persoonlijk vind het huidige bestand prima maar zou wel graag zien dat er weer wat jonge aanwas komt. door bv per jaar enkele vissen uit te zetten.
TK is een water met nukken, ene moment kun je vol op de vis zitten en je scheel vangen maar aan de andere kant kun je zoeken wat je wilt maar vind je de vis niet tot nauwelijk.

Dit vind ik een charme van het TK. Ik hoef niet 2-3 of meer vissen per nacht te vangen zoals dat 20 jaar geleden wel het geval was en je hutje mutje naast mekaar zit. En op de momenten dat de puzzelstukjes in mekaar vallen beleef je gewoon weer oude tijden en dat maakt het kanaalvissen ook mooi vind ik.

Wat me ook wel opvalt is dat vooral mensen die klagen over het bestand er niet veel vissen. vis je er regelmatig dan zul je vaak ook wel regelmatig vangen. en tjaa blanken hoort er ook bij.

Dus ik ben benieuwd hoe jullie tegen het huidige bestand aan kijken.
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

17-08-2008 17:11

Heb vorig jaar vele avonden gevist tussen Enschede en Hengelo en daar helemaal geen karper
kunnen vangen. Dus van mij mager redelijk wat vis uitgezet worden mits het geen geen hele scholen worden van vissen van 40 cm.

Ik denk dat er door de jaren heen flink wat vissen verhuist zijn naar omliggende wateren en er dus flink wat vissen ontbreken voor een evenwichtig karperbestand. Je zou toch verwachten dat je vissen van alle formaten vangt maar dat gebeurt niet.

Verder ben ik ook van mening dat de bezetting van de verschillende kanaalpanden flink verschilt; bevis nu een ande deel en zie mijn vangsten een heel stuk verbeteren.
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

20-08-2008 21:14

Ik vang geregeld spiegels en je moet gewoon beetje uren maken aan het kanaal,
vis trekt veel, komt vanzelf wel voorbij


tot nu toe 12sessies gedraaid, 2 geblankt. (sessies op het TK)
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
Roel Schreibeld
Berichten: 12
Lid geworden op: 12-04-2007 21:14
Locatie: Borculo

22-08-2008 10:27

Vis trekt inderdaad veel en soms over grotere afstanden...
Even een bijpassende vraag over het bestand. Zo nu en dan komen er erg jonge vissen uit van rond een pond of tien.
Het lijkt me dat deze -schubjes, en soms spiegeltjes- niet van de laatste uitzettingen zijn van 7 a 8 jaar geleden.
Waar komen deze dan vandaan ? Zijn het zeldzame gevallen van natuurlijke aanwas of komen ze ergens anders vandaan ?
Vleugels heb ik bij deze visjes niet geconstateerd dussss....

Gr. Roel.
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

22-08-2008 18:04

Ooit gehoort van voortplanting? :roll: :wink:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

22-08-2008 21:39

Volgens mij paait de vis gewoon hoor, het water wordt warm genoeg!

Er wordt volgens mij maar weinig kleine vis gevangen dit heeft volgens mij twee oorzaken
1: met boilies vang je nu eenmaal de grotere vissen
2: er zit gewoon domweg niet veel kleine vis op (rond de 10 pond).

Aangezien een gedeelte van de vis trekt zul je in je eentje geen beeld krijgen van het werkelijke bestand.
Jan Peter Teerling

22-08-2008 22:36

Je vergeet de belangrijkste: Het jongbroed komt de 1e winter niet door, dus kan ook niet uitgroeien tot een vis die boilies vreet en migreerd.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

23-08-2008 14:17

ik denk dat de spiegeltjes die in de ijssel zijn uitgezet best wel eens in het tk kunnen belanden.Ook wel in de verschillende sluis delen.Daarom mischien kleine spiegeltjes?
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

23-08-2008 15:54

Je vergeet de belangrijkste: Het jongbroed komt de 1e winter niet door, dus kan ook niet uitgroeien tot een vis die boilies vreet en migreerd.


Dit heet natuurlijke selectie, alleen de sterkste zullen overleven en groot worden en dit zal waarschijnlijk
de oorzaakl zijn dat er niet veel kleine vis zwemt.

Vroeger werd er meer vis uitgezet en dus ook gevangen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-08-2008 20:15

Incidenteel zal dat ook gebeuren Ruben. Maar met name was dat vroeger ook andersom het geval. We kregen n.l. ieder jaar enige vangstmeldingen die we niet thuis konden brengen bij het IJssel SKP en het meest waarschijnlijk was dat die van het TK afkwamen. Het mooie is dat wij de eventueel gevangen spiegels op het TK (een deel van de IJssel spiegeltjes is inmiddels trouwens rond de 30 pond) wel kunnen vergelijken met de uitzetfoto's van de IJssel spiegeltjes.
Maar ja, dan moeten er wel vangstmeldingen komen en dat is niet het sterkste punt van de meeste vissers...
Melden op: patrickenbianca@home.nl s.v.p.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

23-08-2008 23:05

haha spiegelTJES van rond de 30 pond aart. :o :lol:
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

24-08-2008 15:43

Dit is eigenlijk best interessant om te doen (moet ik wel spiegels vangen natuurlijk).
Zo kun je een mooi beeld krijgen van de migratie en de groei vand de vissen.

Als men foto's opstuurd krijg je dan ook bericht terug? Misschien is het wel een idee om iets van een
nieuwsbrief in elkaar te zetten.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-08-2008 21:57

Bart, je krijgt altijd bericht terug.
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

24-08-2008 22:45

ik wil ook best van mijn TK spiegels een vangstmelding maken, maar hoe weet ik zeker dat deze foto's niet door gespeeld worden aan derden en uiteindelijk mensen op mijn stek heb ?
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

25-08-2008 18:36

Dan maak je alleen een foto van de vis op de mat. Dus geen omgeving. Het lijkt me voldoende om door te geven welk kanaal pand de vis is gevangen.

Plus het lijkt me niet dat de persoon die vangst registraties doet er belang bij heeft om de gegevens door te spelen.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

25-08-2008 19:43

typich weer een opmerking van zn puber.

niet zo paranoia fabian.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-08-2008 19:56

Ruben,
Paranoia en spiegels :o :o 8) :wink:

Paranoid Park is dan beter als het Twenthe Kanaal..
Groet'n Henk..

still growing Old.