Twentekanaal

Plaats reactie
Bastiaan Schothuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 07-01-2005 14:17
Locatie: Utrecht
Contacteer:

13-04-2007 08:11

Aart Lokhorst schreef:Toch nogal wat tegenstrijdige berichten. Bastiaan, nu 26 jaar (in 2007) 'in de begin jaren 90 ving ik zeker 3 a 4 keer zoveel'. In b.v. 1992 was je dus 11 jaar ( in ieder geval hooguit 12 jaar) en toch al vanuit Arnhem op het Twentekanaal vissen?
Mag ik dan eens een andere vraag stellen aan de serieuze vissers op het Twentekanaal: hoeveel uur moet je vissen per 1 gevangen karper?


Voor de duidelijkheid Aart, ben opgegroeid in Hengelo..5 minuten lopend van het Twentekanaal vandaan..tenhoogte van de sluis/Akzo. Viste al vanaf mijn 8e vrijwel alleen op karper.

Arnhem? Daar ben ik 4 jaar geleden heen gegaan ivm studie die ik eind vorig jaar afgerond heb.

Maar goed ..had je ook in een pb kunnen vragen als je twijfelt aan de echtheid van mijn berichten
Gebruikersavatar
Jerker Niemeijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 10-03-2004 11:27
Locatie: enschede

13-04-2007 15:47

Het is er al met al in ieder geval niet gemakkelijker op geworden om een karper te vangen.
Mijn ervaring is dat het vooral het stuk Hengelo-Enschede moeilijker is geworden.

Groeten,
Jerker
Roel Schreibeld
Berichten: 12
Lid geworden op: 12-04-2007 21:14
Locatie: Borculo

13-04-2007 16:55

Makkelijker is het inderdaad niet geworden op het kanaal, maar het maakt de uitdaging beslist groter !

Even naar het aantal spiegels op het kanaal. Ik heb eens terug gebladerd in wat vangstgegevens, en kom - het viel me eigenlijk nog wel mee - tot de volgende aantallen spiegels t.o.v. schubkarper.

2003: 1 op 8
2004: 1 op 14
2005: 1 op 16
2006: 1 op 17.

Over de genoemde 4 jaar maakt dat meen ik 1 op 11.
Hier praat ik dan wel over het kanaaldeel pakweg Goor tot Almen. Per jaar heb ik een onderscheid gemaakt omdat ik in 2003 in een ander gebied heb gevist dan in de andere jaren. Het lijkt er dus op dat er per gebied wel verschillen in zitten in het bestand (ik praat dus wel over het genoemde kanaalpand Goor / Almen).

Ik ben wel benieuwd naar gemiddelden van andere kanaalvissers. Ook het aantal uren per vis wat ik in mijn vorige posting noemde is volgens mij beslist geen objectief gemiddelde. Bepaalde delen van het kanaal bevatten minder karper dan andere, maar wanneer je bewust de keuze maakt om zo'n deel een vol jaar te bevissen, dan daalt het gemiddelde natuurlijk sterk. Er zullen best delen zijn waar het aantal uren per vis duidelijk lager is. Ook zal de vistactiek / voerwijze misschien verschil maken maar nu begeef ik me geloof ik al richting een ander onderwerp...

Als je het mij vraagt: Ik ben een voorstander van een voorzichtige toevoeging van wat spiegelkarper op het kanaal, maar met de nadruk op voorzichtig. Ik krijg de bibbers bij het idee wanneer er na zo'n uitzetting plotseling ergens een 1 of ander wazig virus de (karper) kop op steekt.

Groeten Roel.
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

13-04-2007 18:05

ik kan jullie melden dat ik en mijn maten in 2003 (was ik 13) een spiegel gevangen hadden, toen 19 pond, en dit jaar 1 van 13pond.

daartussen alleen maar schubs gevangen en hier en daar een keer een rijenkarper. Maar maar al te weinig spiegels. Ook van andere vissers uit de buurt, waar ik wel is mee spreek aan het kanaal. schubkarpers, hier en daar ook een keer een rijenkarper en uitzondering een spiegel.

Lijkt dus dat het slecht gesteld is met de spiegelkarpers, maar dit is denk ik niet af te leiden uit resultaten van 3/4vissers/

groeten
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-04-2007 21:57

Sorry Bastiaan, mijn excuses voor mijn eerdere onterechte opmerking.
Ik heb inmiddels ook contact gehad met drs. Jaap Quak (bioloog bij Sportvisserij Nederland) en ir. Roland van Aalderen (ook werkzaam bij Sportvisserij Nederland). Jaap en Roland helpen de BET met het opstellen van een Visplan. Om gegevens voor dit Visplan te verzamelen is een sonarbemonstering uitgevoerd waarbij niet veel karper is aangetroffen op de diverse delen van het Twentekanaal. De rapportage van de sonarbemonstering moet trouwens nog met de BET worden besproken.
HVR gegevens zijn trouwens erg welkom bij Jaap en Roland om een wat beter beeld van de karperbestanden te krijgen. HVR gegevens + de gegevens van de sonarbemonstering kunnen aanleiding zijn tot (terughoudende) uitzettingen van karper.
De eerste stap is dus de HVR gegevens. Graag wil ik hierbij dan ook iedere serieuze Twentekanaal karpervisser verzoeken mij zijn HVR gegevens over 2004, 2005 en 2006 te doen toekomen (en niemand anders krijgt inzicht in die gegevens dan Jaap, Roland en ikzelf, worden dus absoluut niet aan de grote klok gehangen).
De HVR gegevens zou ik graag als volgt PER JAAR aangeleverd willen krijgen:
- datum sessie
- kanaalpand
- aantal geviste uren
- aantal gevangen karpers (+ gewicht per karper)
- waarvan schubs
- waarvan spiegels (rijen- c.q. lederkarpers worden in dit verband ook als spiegels beschouwd)

Indien mogelijk liefst in een Exelbestand opsturen naar mijn e-mail adres: m.lansenofalokhors@chello.nl
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

14-04-2007 01:49

Aart

Goed en leuk initiatief! Hopelijk doen de heren er een beetje aan mee...en volop de broodnodige info opsturen!

Succes!
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

14-04-2007 12:27

Ik had ff een ander vraagje he.

ik bedacht me zo van, als een karper een sluis in zwemt
en ze laten die sluis stromen. Dan komt die karper toch in lager gelegen water? Deze karper kan dan toch nooit weer omhoog zwemmen ? Dus dacht ik zo, dan neemt toch het bestand hoger op heel langzaam af,

Ja ik snap natuurlijk ook dat nooit alle karper in een sluis komt, maar zo hier en daar toch wel een paar karpers ? En waar ik naar toe wou is, dat de karpers uit eindelijk dan in de ijssel te recht komen? of heb ik het helemaal fout. en dan niet meer terug het twenteknaal in kunnen. Nadat ze de laatste sluis bij zutphen gepasseerd hebben, als deze daar zit?


Groet
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
Gebruikersavatar
JJ de Wals
Berichten: 489
Lid geworden op: 03-01-2005 15:44
Locatie: Twente

14-04-2007 17:21

Fabian stukker schreef:Ik had ff een ander vraagje he.

ik bedacht me zo van, als een karper een sluis in zwemt
en ze laten die sluis stromen. Dan komt die karper toch in lager gelegen water? Deze karper kan dan toch nooit weer omhoog zwemmen ? Dus dacht ik zo, dan neemt toch het bestand hoger op heel langzaam af,

Ja ik snap natuurlijk ook dat nooit alle karper in een sluis komt, maar zo hier en daar toch wel een paar karpers ? En waar ik naar toe wou is, dat de karpers uit eindelijk dan in de ijssel te recht komen? of heb ik het helemaal fout. en dan niet meer terug het twenteknaal in kunnen. Nadat ze de laatste sluis bij zutphen gepasseerd hebben, als deze daar zit?


Groet


Fabian,

Een vis kan zeker wel stroomopwaarts komen via de sluis. De deuren staan regelmatig een tijdje open naar het lage gedeelte, dus tijd genoeg voor een vis om erin te zwemmen. Of ze het ook doen, weet ik niet, maar ik denk het wel.

Jorn
Red is the color!
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

14-04-2007 18:54

Ik ken de sluizen van het twente kanaal niet goed, maar normaal gezien zullen dit gewone scheepvaart sluizen zijn! Hiervan is bekent dat karpers deze goed weten te gebruiken om naar hoger en lager gelegen gedeeltes te trekken! Ook al zijn de meeste karpers redelijk honkvast (zeker zullen er hier ook wel bepaalde trek routes bestaan. Maar het zal zeker niet zo dat de vissen langzaam de IJssel in zullen verhuizen! Ik denk dus zeker niet dat dit een belangrijke reden zal zijn van de afgenome karperbezetting (biomassa) op het kanaal. Wil niet wegnemen dat het wel gebeurt, en dat 'enkele' kanaal vissen zo op de IJssel terecht komen.

Eerder natuurlijke sterfte, sterfte door de vele rampen en branden die er zijn geweest (door de jaren heen), mischien zelfs door scheepvaart en ik denk in dit geval de vele vissen die uit het kanaal zijn gesleept en naar andere wateren zijn verhuist! Vooral de laatste reden lijkt mij een van de boosdoeners. Het was immers een heel erg populair water in de jaren 90.

Dus echt even info door gaan sturen naar Aart, dit is een goede ingang naar eventueel nieuwe uitzettingen!

Verder valt er te denken aan met de lokale HSV of Federatie een algeheel meeneem verbod op karper in het regelement op te nemen. Zodat overtredingen hiervan in de toekomst zelfs strafrechtelijk kunnen worden aangepakt! Het is immers geheel legaal in de meeste Nederlandse wateren om karper mee te nemen. Dus je kan eigenlijk de betrokken vissers hier niets verwijten want het staat immers in de regels dat het mag. Ook hier geldt dat er dan wel betrokkenheid moet zijn van de 'lokale' vissers!

Verder zou er gedacht kunnen worden dat de visrechthebbende bepaalde vervuilers of rampveroorzakers verantwoordelijk gaan stellen doormiddel van een procedure voor de gelede schade aan de visstand! Volgens mij is dit nog nooit gebuert! Dit komt waarschijnlijk door de slechte organisatie op sportvisserij niveau! Een ramp, o.k. maar dan wel graag de centjes om visserijkundig onderzoek te kunnen doen naar geleden schade onder de visstand en de centjes om die visstand weer op peil te brengen!

Die terug gelopen visstand zal echter ook weer positieve invloeden hebben. Minder vissers :) en uiteindelijk grotere vis door de kleinere biomassa :)

ps Aart ik heb nog niet gestort, maar dat gebeurt nog wel ik beloof het! Dus kijk allemaal weer eens op http://www.sbbk.net/ en vindt men uiteindelijk wel een reden om eens tien euro uit te geven aan je eigen belangen behartigen?
Gebruikersavatar
Enkelaar richard
Berichten: 163
Lid geworden op: 21-08-2006 11:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

16-04-2007 08:57

Ik vind dit een zeer goed plan aart. Zal me er ook voor gaan inzetten.
Gebruikersavatar
Enkelaar richard
Berichten: 163
Lid geworden op: 21-08-2006 11:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-04-2007 10:34

Wie wil hier ook een deel aan mee dragen ???
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

17-04-2007 12:40

Ik wil best mijn vangsten op het twentekanaal doorgeven, weet niet hoeveel nut het heeft aangezien ik er niet veel vis.. Maar wil best de uren/vangsten noteren en opsturen, die enkele keer die ik er zit in een jaar ;)
Roel Schreibeld
Berichten: 12
Lid geworden op: 12-04-2007 21:14
Locatie: Borculo

17-04-2007 22:19

Ik ben best bereid mee te werken, moet dan echter wel het e.e.a. uitzoeken, het gaat tenslotte om de toekomst van het Twentekanaal.
Gezien de grote van het water zullen we waarschijnlijk niet vaak de uitgezette vissen terugzien, maar toch.

Wel even een andere vraag. Wanneer ik het topic volg vist het merendeel op het bovenpand vanaf Delden en verder. Zijn er mensen die hun uren, dagen en misschien wel jaren slijten aan het deel Eefde - Delden? Ik kom namelijk over het gehele seizoen bar weinig mensen tegen. Dit los van de incidentele nachten die eens een keer gemaakt worden.
Reacties mogen ook via pb.

Groeten Roel.
bart witteveen
Berichten: 25
Lid geworden op: 27-05-2004 16:16
Locatie: delden
Contacteer:

18-04-2007 13:00

ben ook wel bereid het een en ander door te geven.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

18-04-2007 21:22

Ik denk dat de meeste kanaalvissers die serieus bezig zijn op dit superwater eerst wel eens willen weten hoe alles met zo'n onderzoek loopt voordat ze info geven.
En gaan we dan gegevens geven om er weer een camping water van te maken waar iedereen vis kan vangen of wordt er vis bij gezet om de populatie op lange termijn in leven te houden.
Ik zal iig pas mijn informatie geven als ik zeker weet dat er goed mee omgegaan wordt.

Laten we met z'n allen zuinig zijn op dit water!!

(eerst maar hopen dat aart zich hier snel weer mee kan bemoeien en ons wat wijzer kan maken)
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Enkelaar richard
Berichten: 163
Lid geworden op: 21-08-2006 11:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

19-04-2007 08:56

Zeker dat aart het moet doen, hij is zeer vertrouwt hiermee

we wachten op aart dat ie snel weer beter word, dan zul je vanzelf informatie krijgen over het gebeuren.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

19-04-2007 12:57

Nou ben ik niet echt een serieuze kanaalvisser maar is het misschien niet handig dat jullie als wel serieuze karpervissers eens contact opnemen met de CBB van de KSN om vast te vragen hoe zo'n hengelvangst registratie gaat?

ik wil evt ook wel contact opnemen met de KSN als niemand zich geroepen voelt. maar ik vind eigenlijk dat de serieuze vissers dit moeten doen omdat hun er het meest belang bij hebben. en niet iemand die maar enkele sessies per jaar er vist.

tis maar een ideetje.. want Aart zal voorlopig wel andere zaken aan zijn hoofd hebben, en om toch niet stil te zetten kunnen jullie ook zelf een initiatief nemen.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Enkelaar richard
Berichten: 163
Lid geworden op: 21-08-2006 11:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

20-04-2007 09:54

En hoe ga ik dit doen ? waar moet ik zijn weet jij dat toevallig of iemand ?
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

20-04-2007 10:54

stuur een mailtje naar cbb@karperstudiegroep.nl

op de site van http://www.karperstudiegroep.nl staat meer info over de CBB (Rechtsbovenin)

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Enkelaar richard
Berichten: 163
Lid geworden op: 21-08-2006 11:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

20-04-2007 11:09

dank je wel voor de informatie, Heb er alweer een nacht blanken erbij :evil: :evil: :evil:
Roel Schreibeld
Berichten: 12
Lid geworden op: 12-04-2007 21:14
Locatie: Borculo

22-04-2007 22:23

Het heeft even geduurd maar ik heb gegevens van de Beheers Eenheid Twentekanalen ontvangen omtrent de uitzettingen die zij de afgelopen jaren hebben hebben uitgevoerd. Ik had nog wel gevraagd of ze konden aangeven op welk kanaalpand de betreffende uitzettingen gedaan zijn, en om welk soort karper het ging maar die exacte gegevens heb ik niet gekregen. Men heeft alleen bijgehouden hoeveel er is uit gezet.

Kortweg: Uitzettingen over het gehele kanaal uitgevoerd. Uit een eerdere mailwisseling met Aart leek het erop dat de uitzettingen van 98, 99 en 2000 spiegelkarper betrof. Echter: Geen zekerheid hierover!

Jaar soort aantal kg Aantal stuks +/-
1988 k2 1000 2000
1989 k3 2000 2000
1994 k2 1000 2000
1997 k2 400 800
k3 400 400
1998 k2 400 800
k3 400 400
1999 k2 400 800
k3 400 400
2000 k2 400 800
k3 400 400
2001 k3 800 800

2002 / 2006 Geen uitzetting
Totaal 8000kg 11600st

Bij het typen staat een mooi staatje echter in het voorbeeld is het wat onoverzichtelijk. Even toelichten dus: Het 1e getal achter de k2 of k3 is het aantal kg. Het getal daarachter zijn het aantal stuks karper (schatting). Er zijn dus ook jaren geweest met dubbele uitzettingen.

Al met al een behoorlijke hoeveelheid vis. Dit dan verdeeld over een kanaallengte van +/- 48km met nog eens 15km zijtak Almelo.

Ik begin nu wel te begrijpen waarom er midden jaren negentig zoveel karper gevangen werd, met als gevolg inderdaad een campingwater, waar iedereen wel een karper kon vangen. Op een herhaling daarvan zit ik ook niet te wachten.

Vangstgegevens verstrekken...tja. Ik ben er ook sceptisch over geworden. Het geval wil echter dat de BET een nieuw visplan moet maken van het Ministerie van Landbouw. Hierin worden ook de vis-uitzettingen (dus ook karper) meegenomen. Misschien dat de CBB kan adviseren in het uitzettingsbeleid zonder de vangstregistraties. Wanneer ik naar mijn eigen gegevens kijk zijn er veel te grote verschillen in vistechniek (instant / korte of lange sessies / kort voeren, lang voeren) zodat hier beslist geen representatief beeld van een karperbestand kan worden gemaakt, en dan maak ik toch een behoorlijk aantal uren op het kanaal...

Groeten Roel.
Gebruikersavatar
Enkelaar richard
Berichten: 163
Lid geworden op: 21-08-2006 11:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

23-04-2007 09:21

Ja daar heb je helemaal gelijk sommigen zitten er even en vangen veel vis en er zijn er ook een heleboel die lange sessie's draaien 3 tot 4 nachten per week en niets vangen ( zoals Ik haha ). Ik ben er ook zeker van overtuigd dat er iets is in het twentekanaal/ enschede. Heb er nu zelf al iets van 30 nachten op zitten dit jaar en nog geen run gehad, alleen platn. Hoe kan dit ?
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

23-04-2007 09:52

richard, moet je echt wat aan je visserij gaan doen, want ik heb van het weekend nog in enschede gezeten en 2 spiegels gevangen.

:lol: :lol:
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
Gebruikersavatar
Enkelaar richard
Berichten: 163
Lid geworden op: 21-08-2006 11:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

23-04-2007 10:22

jij zat dus bij twente milieu ik zat bij de avia, heb je volgens mij dan wel gezien
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

23-04-2007 10:28

nee daar zat ik niet, maar waar ik wel zat zeg ik lekker niet :lol:

groete
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen