Water aan de a12 bij Nootdorp

Bernard Holtkamp

26-12-2005 12:08

Hans die vissen zullen daar echt wel in trekken hoor.
Maar dan wel in het voorjaar om te paaien en niet meer dan dat.
Er is door meerdere mensen in het verleden vaak voorgesteld om het hek definitief te verwijderen zodat de vis 12 maanden lang er in en uit kan.
Maar men was bang dat de vissen dan gelijk weg bleven,iets wat onmogelijk is want dat prutslootje loopt om de put heen en gaat verder nergens heen.

Uit ervaring weet ik dat het water daar meestal in de wintermaanden iets lager staat en dan meestal rond of iets meer dan een meter.
Dit heeft zeker geen invloed daar de diepte van die put 18 meter bedraagt.

Het blijft dus nog steeds vreemd dat het alleen gebeurt bij bepaalde wind richtingen.
Misschien ligt er wel vliegas ergens in de kanten??

Bart
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-12-2005 12:24

Bart,

Die ondiepe prutslootjes bieden de karpers i.i.g. geen soelaas gedurende de winter.
Dat van die "vliegas" heb ik in het verleden al vaker gehoord van meerderen, zou een plausibele reden kunnen zijn van de regelmatig terugkerende sterftes als het weer eens gestormd heeft.
Is er een deskundige op het board die iets meer over "vliegas" kan vertellen?.
Het is i.i.g. wel zo dat het water telkens bruin tot bruin/rood kleurt na iedere storm....iets wat niet voorkomt bij de omliggende plassen welke een vergelijkbare structuur heeft als deze plas.
Kan dit een indicatie zijn voor vervuiling door vliegas?.
Lijkt me als dit zo is, dat ze nu eens de bron v.d vervuiling maar eens aan moeten gaan pakken i.p.v. iedere keer maar weer opnieuw vis uit te zetten op deze plas. :cry:
Sander Harders
Berichten: 33
Lid geworden op: 13-07-2002 02:00
Locatie: Den Haag

26-12-2005 13:49

Hans,

In welke krant stond het bericht dat jij ingescand hebt?

Hoi,
Sander
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-12-2005 13:51

Sander,
Stond in het AD (wat nu tevens de regiokrant is voor Zoetermeer en Den Haag)..voorheen Haagsche Courant
gr
Hans
jan van kranenburg

27-12-2005 03:12

Volgens het AD is de vissterfe in de V.D.Ende plas waarschijnlijk te wijten
aan de door het Hoogheemraadschap geregelde lage waterstand.

Kort geleden was er ook een massale vissterfe in de Haagsche Beek, mogelijk veroorzaakt door inlaat van vervuild rioolwater.

Dit zijn nu al 2 gevallen van nalatigheid die niets te maken hebben met
virussen of zo.

Kost wel het leven aan talloze vissen.
Ben boos!!!
Gebruikersavatar
jaimy dijkhuizen
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-02-2004 11:21
Locatie: scheveningen
Contacteer:

27-12-2005 17:07

ja het gaat lekker met de vissen in de buurt van Den Haag en omstreken.
Segbroek is alles eruit ambassade wijk ook heel veel dood en stadshoudersplatsoen ook nu dit weer blijft veel over in de buurt behalve madestein dan.. pas hebben ze wel vis uitgezet van allemaal rond een kilo maarja niet in de haagsche beek :cry:

mvg. Jaimy Dijkhuizen
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

27-12-2005 17:21

Eindelijk zijn ze in den haag, overstortplaatsen aan het bouwen, zo wordt er een scouting gebouw boven op zo'n bassin gebouwd. Er worden er nog meer gemaakt. Ik ben al een aantal jaren aan het klagen bij de gemeente, en meerdere aangiftes gedaan bij de politie, die vervolgens polshoogte kwamen nemen van de stinkende boel. In de 2e kamer is het nu eindelijk OOk een belangrijk onderwerp geworden :+)
jan van kranenburg

28-12-2005 00:02

Jaimy,

Jij was, denk ik, de eerste die de vissterfte in de Haagse beek, hier meldde.
Er loopt op dit moment een onderzoek waarbij de Gravenhaagse Hengelsport Vereninging (GHV), Gemeente Den Haag en het Hoogheemraadschap bij betrokken zijn.

Pas als de werkelijke oorzaak van de vissterfte bekend is, en er zijn afdoende maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen, wordt er in de Beek weer vis uitgezet!

Daarop kun je rekenen!!

mvg

Jan
Gebruikersavatar
desmond Visser
Berichten: 167
Lid geworden op: 28-11-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-12-2005 12:02

Er is de laatste paar jaar toch wel iets vreemds met de plas aan de hand..
Vroeger was het er vanaf maart tot november kraakhelder.. Dat is het de afgelopen 3 jaar echt niet meer geweest, lijkt wel koffie nu.
Idd moet gekeken worden naar de oorzaak van de problemen..
Ypenburg is ook een diepe put maar daar gebeuren dit soort dingen nooit.
Bernard Holtkamp

28-12-2005 14:01

Die oorzaak heb ik al aangegeven desmond.
Het word alleen is tijd dat er eens een gedegen onderzoek komt.

En idd op ypenburg in 33 jaar nog nooit zo iets mee gemaakt en dat is een zelfde type water als die van vd ende.

Bart
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

28-12-2005 16:12

lang leve het hoogheemraadschap Die mensen zullen wel doogeleerd hebben.
En wie kan je uiteindelijk erop aanspreken. Helemaal niemand :evil: :cry:
Bernard Holtkamp

28-12-2005 16:18

Patrick dat aanspreken lukt wel hoor.

Het gaat alleen over een hele hoop schijven :evil:

En dan hebben vele in eens geen zin meer om aktie te ondernemen.
Begrijpelijk.

Bart
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

28-12-2005 21:08

ey Jan, 9 van de 10 keer dat er vissen sterven in den haag eo, is de te krappe capaciteit van het riool de oorzaak. Gelukkig hebben meerdere politici dit eindelijk ingezien.
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

28-12-2005 21:14

Sommige mensen willen nog weleens slachtafval in het water kieperen, een half schaap bijv. met het gevolg dat de hele populatie dood kan gaan, in Leidschendam is dit al een aantal maal gebeurt!! helaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-12-2005 22:13

iba born schreef:Sommige mensen willen nog weleens slachtafval in het water kieperen, een half schaap bijv. met het gevolg dat de hele populatie dood kan gaan, in Leidschendam is dit al een aantal maal gebeurt!! helaas

Dit lijkt me een broodje aap verhaal...ergens bij de Ebro in spanje wordt ook slachtafval rechtstreeks gedumpt in de Ebro..de vissen doen het goed daarzo :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-12-2005 22:28

Ben vandaag weer eens ff wezen kijken op de plas (NHV)..er lagen wederom de nodige verse dode karpers op de kant :cry: .

Allereerst ik ben thans geen lid van de NHV, en als ik de verhalen zo hoor van wat er zich op deze plas afspeelt blijf ik er nog wel ff weg.
Ben in de jaren 90 een drietal jaren lid geweest .

Wat mij zo bevreemdt is het volgende.

- Een regelmatig terugkerende sterftes ieder jaar bij stormen waardoor de vissen sterven door het kantelen van het water door zuurstofgebrek.
- Men pompt er met agregatoren zuurstof in het water om te redden wat er te redden valt...met als gevolg dat het water bruin/rood kleurt

Er zijn steeds meer signalen dat er vliegas is gedumpt in het verleden in de plas wat blijkbaar de oorzaak is van het ontrekken van zuurstof aan het water.
Waarom wordt dit niet onderzocht ?
Waarom doet het bestuur van de NHV hier niets aan?
Waarom iedere keer wel dure agregatoren huren (Na 1 week houd de brandweer het voorzien :wink: )
Deze huur-agregatoren draaien nu al velen weken continu om zuurstof in de plas te pompen..lijkt me geen goedkope grap.
Waarom nog regelmatig opnieuw karpers uitzetten op deze plas?
Het lijkt mij een beetje op dweilen met de kraan open als je weet dat er toch ieder jaar weer karpers sterven op de plas

Hans
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

28-12-2005 22:29

jaja!! broodje aap!!! zelf verrot schaap eruit gehaald, 2 maal politie slachtafval opgevist! schaap had inmiddels grijs/blauw kleurtje gekregen en stonk verschrikkelijk! gebeurde elke keer na religieus feest van bepaalt geloof! de ebro zit vol meerval , stroming ed.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-12-2005 22:32

Iba,

Ik kan me niet zo gauw voorstellen dat er vissen doodgaan (laat staan een gehele populatie) van slachtafval in het water..that's all :wink:
gr
HB
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

28-12-2005 22:43

Hans, dat schaap zag eruit als gorgonzola, en rook er helaas niet naar. :o
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-12-2005 22:55

Dat zal wel stinken dan :D
Zullen we het weer over de plas van de NHV hebben? :wink:
gr
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-12-2005 23:08

Heb ff een kijkje genomen op de site van de NHV
http://home.wanadoo.nl/nhv/index.htm

De openingspagina vermeld o.a het volgende:
In de statuten van de vereniging zijn drie doelstellingen opgenomen:

- het bevorderen van de hengelsport als sportieve recreatie;

- het [b]beschermen en verbeteren van de visstand;[/b]

- het behartigen van de belangen op hengelsportgebied van de sportvissers in het algemeen en van de leden in het bijzonder.

Lijkt me voor diegene die lid zijn van de NHV een mooi agenda/discussie punt voor de komende ledenvergadering op :

De algemene ledenvergadering = vrijdag 20 januari 2006.

Just a hint :wink:
gr
Hans