5 nieuwe betaalwatertjes vanaf 2006 in Nederland

Plaats reactie
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

08-11-2005 18:20

Henk,

Ik ken het gebied,zoals ik al eerder aangaf zul je dus inderdaad moeten informeren bij gemeente wat de plannen zijn.

Een telefoontje naar de gemeente, doet wonderen vraag even naar degene die over bestemmingsplannen gaat .

Wakker schudden is vaak achteraf,Maar je kunt hiermee wel bereiken dat er dingen vertraagd/afgewezen gaan worden.

Maar ook gemeentelijke belangen (geld) lopen niet altijd parralel met belangen van andere groeperingen.

Niemand had ook gedacht dat dit kon gebeuren,evengoed is het er.

En ook belangengroepen willen wel eens bakzijl halen,deze lopen nl ook niet over van subsidie.

Ik gaf aan in het noorden zijn nu vergunningen voor huisjes ,hier waren eerst natuurbeheer en nog wat mensen tegen,maar met vergaderingen bleek dat ze op andere plekken wel dingen konden gebruiken,dan is het een optelsom van geven en nemen,aan het einde krijgt en heeft een ieder wat die wil.

Het is dus kwestie van onderhandelen,en wat kun je bieden of niet alleen argumenten helpen denk ik niet.

Begrijp me niet verkeerd ook ik koester het gebied hier,maar soms is aan dingen niet te ontkomen.

Gr Paul 8)
Sander Harders
Berichten: 33
Lid geworden op: 13-07-2002 02:00
Locatie: Den Haag

08-11-2005 19:18

Helaas is hier niets aan te doen maar ik geloof dat idereen die conclusie twee pagina's geleden al had getrokken. Samengevat: eigenaren zien geld en vallen niet kwalijk te nemen dat ze aan hun portemonnee denken.

Misschien is het zaak dit te aanvaarden en ze van deze invalshoek een alternatief te bieden. Zo is het in het buitenland inmiddels gebruikelijk dat belangenbehartigingsverenigingen zelf wateren beheren. De Belgische tegenhanger van de KSN baat wateren uit, evenals de Engesle CAA (zij beheren Redmire Pool). Waarschijnlijk zijn er nog wel meerdere initiatieven waar ik geen weet van heb.

Vrij brainstormend kan ik mij bedenken dat in Nederland ook vanuit deze invalshoek aan beheer van viswater kan worden gedacht. Wil je de huidige watereigenaren financieel iets te bieden hebben en de prijzen van het vissen enigszins binnen de perken houden dan dien je uit te gaan van de macht van de grote getallen. Belangenbehartigingsorganisaties (KSN?) hebben in ieder geval al de nodige leden achter zich.

Zou er vanuit leden interesse zijn om voor een redelijke contributieverhoging via een inschrijvingssysteem in aanmerking te kunnen komen om in bepaalde wateren te vissen?

Voordeel:
1. Je hebt zelf de mogelijkheid een verantwoord beheer te voeren en dus een voorbeeldfunctie te zijn voor overige BTW.
2. Vanuit die positie kan je makkelijker een (eerder in deze discussie aangehaalde) overkoepelend orgaan BTW opzetten waar je duidelijke spelregels met elkaar kunt afspreken.

Bovenstaande is zomaar een ingeving dus schiet er gerust op los dan denk ik er verder ook nog ff over na.

Sander
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

08-11-2005 20:51

Sander,

Elk redelijk voorstel, kan je in overweging nemen. Binnen de KSN heeft in het verleden deze discussie ook gewoed, een nobel streven is het zeker waar echter veel haken en ogen aan zitten. Kijkend naar onze Zuiderburen loopt het daar zeker ook niet allemaal op rolletjes als het op visstandbeheer aan komt. Alleen al wat het beheer aangaat zal er constant iemand aanwezig moeten zijn, is een praktisch punt wat niet te verwaarlozen is. Op inschrijving er mogen vissen ook daar kleven problemen aan, noem er een vriendjespolitiek ook een punt waar je terdege rekening mee moet houden. Door je onafhankelijk op te stellen kom je zeker vandaag de dag het verst, ben er dus zelf een tegenstander van. Kijken we naar de financiële kant van de zaak en neem ik helaas onze zuiderburen als voorbeeld. Is daar in het verleden door (bestuursleden) geld in gestopt om o.a. grote karper te kopen, het toeval wilde de het grootste gedeelte van het bestand in het voorjaar erna het loodje legde. Ik zie veel meer na als voordelen, daarbij komt dat ik niet geloof dat je er mee btw de wind uit de zeilen neemt. Voorlichting bij je HSV op jaarvergaderingen zou mooi zijn, helaas de doelgroep die na dergelijke wateren gaat komt zeker niet naar deze vergaderingen. Het bereik van KWO is ook maar beperkt, door er in alle redelijkheid over te praten waarbij boycotten via de KSN volgens mij de kans op een aanklacht met alle financiële consequenties voor mij niet aanvaarbaar zijn. Draag een ieder een warmhart toe, die actie wil ondernemen als het maar wel in alle redelijkheid is.

mvg,
Peter
Marco van Dijk2
Berichten: 3
Lid geworden op: 06-11-2005 21:22
Locatie: Loo

08-11-2005 22:30

Net twee uur aan het typen geweest maar ik wil het plaatsen en ben alles kwijt dus morgen nog een keer.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-11-2005 00:46

Mark Noorman schreef:Paul,

Je dwaalt af, het gaat hier om commerciële wateren teneinde winst te genereren. Een vereniging die een water beheert is een heel andere, en in mijn ogen veel betere situatie.

Groeten,

Mark


Mark,
heeft dit op veel plekken in nederland niet geleid tot verkeerd visstandbeheer op wateren omdat de leden gewoon vis wilden vangen.
Verder denk ik dat klaas de spijker op de kop slaat met een aantal van zijn uitlatingen betreffende hetzelf opstarten en dit soort zaken.

Als je het trouwens al zwaar hebt en amper rond kunt komen en je op deze wijze je financiele situatie kan verbeteren wat je gezin ten goede komt dan is voor mij de keuze in ieder geval snel gemaakt heren.
mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-11-2005 02:24

Mannen, nogmaals, juridisch gezien is er niets tegen te doen, mits het niet in strijd is met een bestemmingsplan of i.d. Van boeren valt het ook nog goed te begrijpen, betekent extra inkomsten en van vissen weten ze niets af. Als alles qua opzet legaal is zal geen enkele instantie zich hiermee willen of zelfs kunnen bemoeien, simpelweg omdat zoiets niet verboden is of zal worden.
Zonder grote vissen zijn dergelijke watertjes niet rendabel te maken, immers kun je niet verwachten dat er meer dan 200 Euro wordt neergeteld om op vissen tot ruwweg 25 pond te gaan vissen, zo gek zijn (of lijken mij) Nederlandse karpervissers, met een overweldigend aanbod aan openbare viswateren, niet. Op zich heb ik ook geen probleem om voor bepaalde voorzieningen te moeten betalen, dat moet je ook voor alle andere voorzieningen in andere branches.
Voor mij ligt de kern bij een fatsoenlijk visstandbeheer en de ervaring heeft geleerd dat fatsoenlijk visstandbeheer en toch de nodige, behoorlijk betalende bezoekers trekken, nu eenmaal niet samengaan. Daarvan zijn er inmiddels voorbeelden te over. Een simpel feit is ook dat waar de grootste vissen 'verzameld' zijn men het meeste geld kan vragen...en dan nog een wachtlijst heeft...Natuurlijk is er nog steeds op een groot aantal HSV-en ook het nodige aan te merken qua visstandbeheer, maar gelukkig gaat dat steeds meer de goede kant op. Helaas kun je dat van b-wateren bepaald niet zeggen.
Op zich is b-wateren exploiteren een legale activiteit mits men voldoet aan bestaande overheidsverordeningen qua bouwvergunningen c.q. bestemmingsplannen of andere gemeentelijke voorschriften etc.
Feitelijk is de slotconclusie simpel: het succes of het floppen van dergelijke b-watertjes is afhankelijk van karpervissers of moet ik 'karpervissers' schrijven...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

09-11-2005 07:37

Aart:

Even ter info , hier in t zuiden is er al jaren zn water. ( is volgens mij al n jaar of 15 a 20 "betaal " water)

Dikke biggen zitten er niet op.

Maar toch moet je op wacht lijst als je er wil vissen :P

En naar mijn iedee is t nog altijd t orginele bestand met evt wat nakomelingen.


Dus t kan wel .


Ps , misschien heeft n enkeling daarboven er wel weet van :wink:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-11-2005 07:55

Ik zit zo eens te prakidenken:

1)nu wordt er op zon trut put een vis van30 kilo gevangen. Mooi in de bladen, de vanger een t shirtje en weet ik veel.

2) Nu wordt er een vis van 25 kilo gevangen op... orient, rhone of what ever.

Bij 1 staat 3/4 van de kaprerscene te juichen of mee te juichen. Bij 2 is dat nog niet de helft.

Of wel die 30 kilo wordt hoger aan geslagen dan die van 25 kilo. Als dan later blijkt dat er in die trut put 10 van die dingen zitten, wat dan?

Ofwel: wij als klapvee moeten het niet pikken. Jammer voor de troffee jagers maar zo'n forelvijverkarper zou niet mogen "tellen".

MVG

Klaas



PS 10 punten voor de avatar :lol:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

09-11-2005 08:35

Klaas :

Die 30 kg is t punt niet , de rest van je zin wel.

Dat de vanger t water bekend moet maken met alle zeik er om heen , das nu den kloe.

En dan ook nog n lulverhaal ophangen.

Hoe veel dikkus zijn hier al gevangen in t zuiden ???

Komt n paar weken volk op af en dan is t weer stil.

Zit je als dikkus in n emmer dan hebben ze je snel bij je jas.

Kan die dikkus daar wat aan doen dat hij zo vet is ???

Nee de vanger moet gewoon zn klep houden ipv lekker publiciteits geil te doen.

Soms heel soms als ik aan "onze "maas zit denk ik wel eens wat t echte nl record zou zijn 8)

N paar minuten daarna heb ik weer n goed gevoel , t echte record is bij "bijna "niemand bekend.

T echte record is gevangen door iemand die WEL zn klep kan houden.

Helaas is dit soort vissers n uitstervend ras, die vangen en zwijgen.

Maar ook dit zal wel weer bij de moderne tijd horen.

Nee laat ik dan maar met 31 bij de ouwe lullen horen :P


Gr :wink:
Marco van Dijk2
Berichten: 3
Lid geworden op: 06-11-2005 21:22
Locatie: Loo

14-11-2005 20:41

De discussi is een beetje dood gelopen en dat is jammer, dus even kijken of er beetje leven in kan worden gebracht.
Aart heb je enig idee zijn er meer voor of tegenstanders inzaken betaal wateren en hoe is dan de verhouding volgens jouw.
Misschien kunnen we een e-mail actie opstarten, of de hengelsport bladen oproepen geen artikelen/advertentie te plaatsen over btw.
Wie heeft ernog meer ideeen.
Gebruikersavatar
erik pors
Berichten: 180
Lid geworden op: 06-08-2004 19:34
Locatie: langs de waterkant en bij mn vijver

15-11-2005 01:08

ik ben zeker tegen betaalwateren in nederland.wat betreft zouden die nieuwe putten nooit van start mogen gaan. ik zal er zeker nooit niet gaan vissen op geen van die genoemde putten.
vissen tot je er dood bij neervalt :):)
http://www.hareco-hengelsport.nl
spiegel :20 kilo
schub :18 kilo
spiegel :24 kilo
Ricardo van Huet
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-11-2005 20:34
Locatie: Duiven

15-11-2005 11:12

Ik denk dat je helemaal niet moeilijk moet doen maar gewoon moet Boycotten die BTW wateren, want op deze manier wordt het Karpervissen straks alleen nog intressant als je een grote beurs hebt.

Kind Regards
Ricardo
laurens v emmerik

15-11-2005 12:11

inderdaad ja,iedereen die op zo'n watertje vist is gewoon hersenloos,denk tog na over de toekomst!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-11-2005 13:03

Education

no

condemnation
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-12-2005 00:00

Marco, geen idee of er meer voor- of tegenstanders zijn. En polls op dit board daarover zijn naar mijn mening verre van representatief. Ik denk dat het gros van de karpervissers zelfs geen idee hebben waar het over gaat en ook niet bereid zijn zich ook maar enigszins in deze materie te verdiepen. Het alleen maar voor of tegen zijn lost ook niets op. Alleen maar langdurige eerlijke voorlichting zal op termijn effect hebben.
jan van kranenburg

16-12-2005 03:45

Ergens in de discussie komt "Het Plashuis" voorbij.

Heb daar heel vroeger veel gevist. Met veel genoegen en tot volle tevredenheid.
Geen biggen, maar gezond bestand up to ca 25+ destijds.
In een prachtige, natuurlijke omgeving.

Heb vorig jaar contact gehad met beheerder (karpervisser), in loondienst
bij Het Plashuis, die voor de volle 100% had meegewerkt aan de KSN-Enquete BTW's, en zelfs aan KSN om advies t.a.v. beheer had gevraagd.

Helaas, dus. Niets meer vernomen van de KSN.

Hoe 't daar nu gaat, weet ik echt niet.

Heb iets dergelijks al eerder gepost, maar heb never never begrepen waarom KSN geen contact heeft opgenomen met Het Plashuis.

Heb zelf prive ook nooit iets gehoord van de KSN.
Ricardo van Huet
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-11-2005 20:34
Locatie: Duiven

16-12-2005 18:27

Blijkbaar heeft de K.S.N vrede met de BTW's anders zouden ze wel wat aggressiever reageren !! :evil:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

16-12-2005 18:44

Ricardo, de KSN reageert terecht bijna nooit via andere site dan hun eigen, zijn o.a. de leden die het hier doen en alleen uit eigen naam spreken. Ga nu lekker me vermaken op de KSN regioavond van Brabant en kom hier morgen op terug.

Peter
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

17-12-2005 10:45

Beste Jan,

Zoals je zelf al aangaf is er in het verleden grote karper uitgezet, geleverd door een of meerdere beroepsvissers.
Hierover het volgende, in de KSN Visie Karperbeheer voor VBC visstandbeheer Commissies staat in hoofdstuk 5, op pagina 19 KARPERVISSERIJ EN BEROEPSVISSERIJ het volgende te lezen.

Mede gezien het feit dat zowel het onttrekken van grote exemplaren en het uitzetten van volgroeide exemplaren indruist tegen de uitgangspunten van verantwoord karper beheer en het welzijn van de karper onnodig in de waagschaal stelt, zal zij zich met hand en tand verzetten tegen zowel het onttrekken van, als de handel in grote karper! In april 2000 heeft de KSN in samenwerking met de NVVS deze kwestie ook op Europese schaal aan de orde gesteld. De E.A.A. (European Anglers Association) heeft een motie op dit punt aangenomen die oproept tot het ontmoedigen van handel in ‘specimenvis (grote exemplaren) van een boycot van die wateren waarin grote karpers van elders worden uitgezet.


Hiermee is je vraag dus beantwoord, kan niet zijn dat je eigen visie niet onderschrijft.

De conclusie getrokken Ricardo is dus zeker niet op zijn plaats.

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... eerVBC.pdf

m.vr.gr.
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-12-2005 12:02

Wat betreft de enquête is er een brief met dankwoord en samenvatting gemaakt in drie talen. Dit is daarna gestuurd naar alle deelnemers. Geen van de deelnemers heeft de moeite genomen te reageren. Niet schriftelijk en niet mondeling.

Betaalwateren zijn nog steeds een belangrijk agendapunt van de CBB.

Groet, Kees
Ricardo van Huet
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-11-2005 20:34
Locatie: Duiven

17-12-2005 15:50

Eindelijk een paar reacties, er wordt dus toch wel iets ondernomen tegen de BTW's, ga zo door !!

Wat mij betreft mag er best wel iets meer gebeuren dan alleen maar praten, bv; advertenties om de betaalwateren te boycotten !!

Als niemand in de BTW's gaat vissen, houden ze vanzelf op te bestaan en wordt het voor iedereeen weer toegankelijker om een leuke karper te vangen zonder een rib uit je lijf te verliezen.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat een paar commerciele organisaties bakken met geld verdienen en dat de modale karper visser ( veel jeugd )
visloos toe moet kijken, ik vindt hier zeker een rol voor de NVVS en de K.S.N. in weggelegd !!

Vissen moet voor iedereen toegankelijk zijn !!!

Kind Regards, Ricardo
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-12-2005 17:39

Ricardo,

en jouw rol hierin?

Alleen maar op internet actief of ook binnen je eigen HSV ?

KSN kan naast nieuwe leden ook nog wel wat vrijwilligers gebruiken, misschien iets voor jou ?

m.vr.gr.
jan van kranenburg

18-12-2005 00:40

Mark Noorman schreef:Bertil,

Dit zijn dan ook geen argumenten om een eigenaar van een BTW te overtuigen, maar wel om karpervissers, HSV besturen, gemeentes, noem maar op te bewegen een dergelijk fenomeen te boycotten.

Groeten,

Mark



Check p.b.

Jan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-12-2005 00:56

Menno, het water dat jij bedoelt kost geen 150 of 200 of nog meer Euro's per week, niet?
Anders bestond er zeker geen wachtlijst...
Appels met peren vergelijken maakt deze discussie niet duidelijker.
Ricardo van Huet
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-11-2005 20:34
Locatie: Duiven

18-12-2005 11:26

Michel,

Ben actief om voor onze H.S.V. weer een visrecht terug te krijgen van een mooi viswater, ons vorige water is ten prooi gevallen aan de Euro Carp Group en gaat nu 209,- p.p per week kosten. tegen 60,- incl. boot ligplaats voorgaande jaren.

Ik kan zelf wel wat hulp gebruiken om onze gemeente te overtuigen dat we zonder problemen kunnen nachtvissen ( wordt nu gedoogd )

Ze hebben foto's en beweringen die niet overeen komen op hun site staan !!
In die put zitten geen vissen zware vissen, Marco van Dijk kan dit bevestigen want wij visten er allerbei.

De Karpervisser wordt dus nu al op voorhand onder het mom van leugens naar het viswater toe gelokt !!

Ik wil alleen maar zeggen houdt je geld in de zak en ga lekker ergens vissen waar bewijs van is dat er grote vissen rond zwemmen.

Kind Regards

Ricardo