moeilijk ,moeilijk !!!

Gebruikersavatar
Erik van der Westen
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-07-2005 15:12
Locatie: Haarlem

20-07-2005 16:26

Hoi,Ik heb een vraag bij mijn bijna om de hoek ligt een prachtig meertje,waar vanalles in zwemt dikke snoekbaarsen ,snoeken ,witvis en natuurlijk karper.Het probleem op dit water is dat er veel stenen liggen en daardoor heel moeilijk bevisbaar om op karper te gaan hengelen,ik weet zeker dat er hele dikke vissen zwemmen,en bijna niemand vist er ook op karper door dit probleem.Heeft iemand een tip voor mij om er toch te kunnen vissen,of blijft dit een droomwatertje!!!!!


grtz erik
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

20-07-2005 16:50

Voorslagje, rubbertje van het safetyclip systeem er maar net op drukken zodat het lood (of steen met wartel) bij het minste of geringste weerstand los komt en de toppen recht omhoog zetten.

Dan moet het toch goed komen dacht ik zo...

Vangze,
Bart
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-07-2005 16:52

Een bootje?
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

20-07-2005 17:18

70/100 hoofdlijn 40lb en dan 30 lb onderlijn daar moet het best mee lukken!! ik heb ook zo'n kanaalstek en daar werkt dit prima. Tjah het is lomp maar als er niet gevist wordt zal zo'n dikke lijn ook niet afschrikken.En nylon blijft beter als gevlochten lijnen op de stenen.

vangzuhhh
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

20-07-2005 17:21

:o
groetjes henk
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

20-07-2005 17:31

Thijs de Weerd schreef:70/100 hoofdlijn 40lb en dan 30 lb onderlijn daar moet het best mee lukken!! ik heb ook zo'n kanaalstek en daar werkt dit prima. Tjah het is lomp maar als er niet gevist wordt zal zo'n dikke lijn ook niet afschrikken.En nylon blijft beter als gevlochten lijnen op de stenen.

vangzuhhh


Tja staaldraad werkt ook :o :evil:
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

20-07-2005 17:35

Ja inderdaad, dat is wel heel extreem,

Voorslag van een meter of 9, (25lb Nylon) en een quicksilver (20lb) onderlijntje volstaat prima, zeker als je de toppen recht omhoog zet en hoog houd met drillen.
Gebruikersavatar
Erik van der Westen
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-07-2005 15:12
Locatie: Haarlem

20-07-2005 18:16

Bart Janssen schreef:Voorslagje, rubbertje van het safetyclip systeem er maar net op drukken zodat het lood (of steen met wartel) bij het minste of geringste weerstand los komt en de toppen recht omhoog zetten.

Dan moet het toch goed komen dacht ik zo...

Vangze,
Bart


vind dit toch wel een ideetje ,wat de moeite waard is ,hoe lang moet ik de voorslag maken dan,en waarom de toppen omhoog?
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

20-07-2005 18:25

Maar als je nou is tegen het gebruik van voorslagen bent omdat dit gewoon naar mijn menig te gevaarlijk is om mee te vissen zeker op water met veel stenen waar het hier over gaat. Als ik een vis dril op het stuk kanaal waar ik vis dan nemen die vissen regelmatig runs van 40 meter....dan ga je mooi in de boot als je lijn onder een steen blijft hangen en je voorslag is op....dan knapt je hoofdlijn opzeker..blijft die vis mooi met onverstbaare rotsooi rondzwemmen!!!! het is maar waar je vrolijk van wordt en hoe je rekening houd met de vis he.....
Ik vind gewoon dat voorslagen niet kunnen op obstakelrijk water. Als je nou alleen tegen een obstakel vist en alles pot dicht zet en dan 10 m voorslag gebruikt ben ik het helemaal met je eens als er verder weinig in het water licht waar je vis aan kan verspelen.

Houd rekening met vis en niet alleen met je fotoboek!!!!
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

20-07-2005 18:41

De voorslag zou ik zo'n 9 a 10 meter houden. De toppen omhoog zodat de kans dat je lijn op de bodem tegen de stenen aan komt minimaal tot nihiel is. Toppen omhoog met drillen zodat de vis mooie bovenin blijft tijdens het drillen.
Gebruikersavatar
Erik van der Westen
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-07-2005 15:12
Locatie: Haarlem

20-07-2005 18:41

ben het volkomen met je eens..maar ik heb geen boot dus wat nu?
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

20-07-2005 18:49

Thijs,

Als je met verstand te werk gaat kan er weinig mis gaan met een voorslag.

Safety-clip waarbij het lood zeer snel loskomt.
Toppen hoog zodat de kans zeer klein is dat je lijn blijft haken.
Voorslag niet te lang houden, metertje of 10.
Toppen hoog houden met drillen zodat de vis zo hoog mogelijk blijft.
En geen 100 meter of verder uit de kant gaan vissen.

En krijg je dan een lijnbreuk achter de voorslag dan raakt de karper deze gewoon kwijt omdat het lood er vrijwel meteen af komt.

Maar goed.... Met verstand te werk gaan is soms bij sommige ver te zoeken. Wat jij aanhaald, de vissers die vissen voor de Foto alleen!!
Gebruikersavatar
Wesley Pieterse2
Berichten: 138
Lid geworden op: 05-05-2004 20:56
Locatie: Westervoort

20-07-2005 19:07

Hoe werkt een voorslag nou precies, hoor het heel vaak, is het gewoon een dikker stuk lijn aan je hoofdlijn geknoopt? Waar achteraan normaal je tube met lood en onderlijn komt?

Is er speciaal lijn/draad als voorslag in omloop?
Gebruikersavatar
Erik van der Westen
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-07-2005 15:12
Locatie: Haarlem

20-07-2005 23:54

Wesley Pieterse2 schreef:Hoe werkt een voorslag nou precies, hoor het heel vaak, is het gewoon een dikker stuk lijn aan je hoofdlijn geknoopt? Waar achteraan normaal je tube met lood en onderlijn komt?

Is er speciaal lijn/draad als voorslag in omloop?


voorslag is gewoon een stuk lijn aan je hoofdlijn ,maar die sterker is dan de hoofdlijn,Ze doen het ook wel eens met gevlochten lijn heb ik is gehoord.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-07-2005 09:18

Erik,

Kan je aangeven per PB welk water het is?
Ik heb jaren in het Haarlemse water gevist en ken veel van de wateren...

Misschien dat ik je wat specifiekere info kan geven.

MVG

Marijn
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

21-07-2005 11:18

Hoeveel vissen zullen er al niet vermoord zijn door vissers die met voorslagen aan het kloojuhn waren??? kempisch.....du der.....salagou...
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Erik van der Westen
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-07-2005 15:12
Locatie: Haarlem

21-07-2005 11:38

marijn ham schreef:Erik,

Kan je aangeven per PB welk water het is?
Ik heb jaren in het Haarlemse water gevist en ken veel van de wateren...

Misschien dat ik je wat specifiekere info kan geven.

MVG

Marijn


Je hebt PB.
veel runs toegewenst....
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-07-2005 12:15

Thijs,

Hoeveel vissen worden er wel niet gevangen door wel met voorslag te vissen?
Zal ik je een voorbeeld geven?
Grote zandput, vis zit momenteel rond de 10-12 meter diep.
begin van het water is het 2 meter, loopt door tot een meter of 20, dan gaat hij rustig zakken naar 4 meter, dan schiet hij in 1 keer vrij steil naar 16 meter diep...
Op de rand van het talud liggen mossels, met een normale nijlon krijg je lijnbreuk op het moment dat de vis over de rand van het talud wordt gedrild...

Met een lange voorslag heb je hier geen problemen mee en kan je de vis netjes afdrillen.

Als je op dater niet met voorslag zou vissen, zouje zo'n 60% van je aanbeten niet verzilveren... Hoe zou dat zijn voor die vissen...??

Obstakelstekken... Wat als je daar geen voorslag gebruikt...???

Ik ben met je eens dat je voorzichtig moet zijn met voorslag, maar het is wel degelijk in belang van de vis en de visser.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

21-07-2005 12:45

absoluut met je eens marijn maar als je dan gewoon een goede dikke schuurbestendige hoofdlijn neemt vis je een stuk veiliger naar mijn mening hoor.
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

21-07-2005 13:05

Eens met Marijn en ook met thijs.


Verstandig in geval van een voorslag is het gebruik van een onderlijn met een lagere trekkracht dan het geheel.
altijd het zwakste punt op het einde houden, en knijp de weerhaak er dan ook gelijk vanaf!

gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-07-2005 13:25

Thijs,

Op een talud met veel mossels, helpt een schuurbestendige hoofdlijn echt niet.
Zelfs een gevlochten lijn wordt zomaar doorgesneden...

Een goede voroslag is echt noodzakelijk.
Uiteraard kan je zelf veel doen om het vissen veiliger te maken:
Weerhaak platknijpen, NOOIT vissen met inline lood als je met een voorslag vist, dat soort dingen...
Alex Kroezen

21-07-2005 13:44

Het probleem op dit water is dat er veel stenen liggen en daardoor heel moeilijk bevisbaar om op karper te gaan hengelen,ik weet zeker dat er hele dikke vissen zwemmen,en bijna niemand vist er ook op karper door dit probleem.


Ik heb twee vraagjes:
1) Liggen die stenen op de kant of in het water, dat is mij namelijk niet helemaal duidelijk en als ze in het water liggen hoe groot zijn die stenen.
2)Heb je er al eens gevist?





Hoeveel vissen zullen er al niet vermoord zijn door vissers die met voorslagen aan het kloojuhn waren

Op dit punt ben ik het echt oneens. Naar mijn idee maakt het geen reet uit of je nu voorslag vist of een nylon 30" lijn. Als je lijn breuk hebt en die vis zwemt zich vast dan trekt hij die voorslag noch nylon lijn kapot. Iedereen komt met dat verhaal dat die nylon wel kapot krijgt dat is simpelweg onmogelijk! Ja, als die zich vast zwemt aan stenen dan schuurt het misschien iets sneller kapot maar dan nog is nylon moeilijk kapot te krijgen door een vis. Vissen die doodgevonden worden met voorslag in de bek is meer een kwestie van geen safety systeem, dit geldt natuurlijk net zo hard voor nylon. Het enigste nadeel dat er geldt met een voorslag is dat een inline lood moeilijk over de voorslag-nylon knoop glijdt.
Ook ik weet dat er veel dode karpers zijn gevonden met een voorslag in de bek, feit is wel dat ze gevonden zijn aan de kant oftewel ze hebben zich niet vastgezwommen maar zijn nooit van die haak afgekomen!
Henk Jan Schuurhuis
Berichten: 44
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam

21-07-2005 13:56

Safety systeem werkt wel mooi, maar om er zeker van te zijn dat het lood losschiet als je vast tussen de steen ligt op het moment dat een run krijgt is gewoon een breeklijntje te maken tussen je lood en de wartel bijv. neem je gewoon 20 honderste is dik zat om het lood te houden en sla je kapot als je aanslaat, zo heb ik ook een poos gevist op een water hier in de buurt met veel steen. Vaak gehad dat ik de vis drilde en het lood er af was omdat dit vast lag tussen de stenen.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Erik van der Westen
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-07-2005 15:12
Locatie: Haarlem

21-07-2005 14:16

Alex Kroezen schreef:
Het probleem op dit water is dat er veel stenen liggen en daardoor heel moeilijk bevisbaar om op karper te gaan hengelen,ik weet zeker dat er hele dikke vissen zwemmen,en bijna niemand vist er ook op karper door dit probleem.


Ik heb twee vraagjes:
1) Liggen die stenen op de kant of in het water, dat is mij namelijk niet helemaal duidelijk en als ze in het water liggen hoe groot zijn die stenen.
2)Heb je er al eens gevist?

1) stenen aan de kant zijn niet zo een probleem,maar gewoon in het meer liggen stenen,die stenen zijn zeg maar zo groot als je ze langs de kant zien liggen bij kanalen enz.
2)Nee ,ik heb er nog nooit gevist,dit omdat ik niet wist hoe ik dit aan moest pakken maar met de bovenstaande tips ga ik is wat experimenteren en kijken wat het brengt.
veel runs toegewenst....
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

21-07-2005 14:36

Hmm als we visvriendelijk doen laten we dan ook gelijk aan zijn habitat denken en niet steeds na elke run een bal lood laten liggen maar maak gebruik van de stenen die overal verkrijgbaar zijn!

Slechts een tip!

grtz
HnZ
In het land der blinden is éénoog koning!