Het verstrekken van informatie over een water

Hans-Peter van Ee

08-07-2002 19:05

Heren

Regelmatig openen posters van het carpboard een topic met de vraag of iemand hen informatie kan verstrekken over een bepaald water.
Nu is het zo dat er mensen (waaronder mijn persoontje) die vinden dat dit niet kan/hoort.
Nu is het natuurlijk zo dat de tegenstanders van het makkelijk vrijgeven van informatie dit maar te respecteren/accepteren hebben volgens een aantal mensen.

Maar bedenk je nu eens dat op zo'n water vaak een aantal lokale vissers vertoeven die niet op extra toeloop zitten te wachten.
Dat heeft een ieder ook te respecteren, zelfs een zich boven het plebs verheven voelende Evert Aalten.

Voelt men zich toch geroepen om hier te vragen om informatie noem dan de regio en laat een emailadres achter.
Dan ziet men vanzelf of men reactie's krijgt.
Het is toch onzinnig om belangrijke informatie zomaar op het net te zetten.

met zwijgende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-07-08 19:06 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-07-2002 19:17

Niemand zal er blij mee wezen als z'n thuiswater totaal word blootgegeven met allerlei informatie,
als in:
Stekinfo, bodem verloop, bezetting, aas, vissers, plaatsen, etc etc, enz enz.

Iedereen heeft een email adres, anders kan je je nooit op dit forum aanmelden.
Je krijgt namelijk je password toegestuurd.

Nu is het aan de mensen zelf, of ze hun email public willen laten wezen, of niet.
Bij mij is dit dus wel het geval.

Ik zelf heb vanmiddag dus ook zo'n vraag over een water geplaats,
nu terug komend op het email gebeuren, mijn email adres staat gewoon in mijn profile,
nu is het aan de poster z'n eigen beurd, of hij het public wil maken, of dat hij het email't.
Ik ken niemand persoonlijk die daar woont, of vaak vist. of andere mensen die daar komen.
Anders had ik hun wel gebelt, gemailt etc.

Hans-Peter,
wat zou u doen, als u naar een geheel onbekent water gaat, niet zo 1-2-3 te komen,
en je wil toch graag wat info voor je heen gaat.
je kent niemand daar, dan wilt u toch ook graag wat info ?
je kent niemand daar, dus u moet wel info vragen, of het wel bekende internet.
je zou er ook zo heen kunnen gaan, in een duistere wereld stappen, maar dit is wel heel moeilijk, om alles zelf uit te moeten vinden, als je er maar 3dagen heen gaat ofzow.

Dan als laatste nog,
respect moet iedereen opbrengen, of je nou status of geen status, beroemd of niet beroemd, aanzien of geen aanzien heb,
respect moet alles en iedereen voor elkaar hebben.
Maar het gaat erom (*vind ik) in hoeverre je het water bloot geeft.
Als iemand een klein beetje info geeft, zou ik al zeer tevreden wezen, een beetje zelf uitvinden als je er aankomt, zou ik niet erg vinden.
Dit hoort erbij.
Ook al zou ik geen informatie krijgen, dan zou ik het nog leuk vinden om alles uit te moeten zoeken.
maar niet iedereen heeft de perfecte middelen om dit een makkelijk te doen.


met gedeeltelijk zwijgende groet dan maar :wink:

Christiaan.
Hans-Peter van Ee

08-07-2002 19:42

Cristiaan

Allereerst is het voor jouw geen U, maar Jij.
Als jij mij in levende lijve ziet dan denk jij vast is dat broekie nu 35 jaar.
Vissen houd je jong.
Daarbij hebben wij dezelfde hobby dus wederzijds respect is al aanwezig, vriend :smile:

Ten tweede: een water kan mij niet onbekend genoeg zijn.
Iets zelf helemaal uitzoeken is het mooiste wat er is.
Als ik bijvoorbeeld op een water stuit, en ik vang me daar in een paar dagen lam aan de karper, dan is het vaak zo, dat er weinig grote karper te verwachten.
Uitzonderingen daar gelaten.
Valt het daarintegen niet mee de karper aan de schubben te komen, dan wordt het pas echt interessant.

Als ik al eens iemand om informatie vraag dan gaat het vaak over bepaalde vissen die ik er gevangen heb of toon degene aan wie ik om informatie vraag aan dat ik allang een paar keer terplaatse aan het water ben geweest.
Door zelf veel aanwezig te zijn leert men in principe veel meer, dan maar overal rond te vragen.

met pionerende groet

HPE
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

08-07-2002 19:46

Wat ook nog een reden kan zijn voor dat zogenaamde altruistische 'publiceren' van een water: je bent er zelf uitgevist en tracht de concurrentie daar te concentreren zodat je zelf rustig op je nieuwe watertje kan vissen.
Ik denk overigens dat de vermeende toeloop in ons waterrijke land wel zal meevallen.

Peter
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

08-07-2002 20:04

In jullie waterrijke landje valt die toeloop misschien wel mee, maar in België of la douce france is dit vaak anders.

Ik ben zeker geen tegenstander van onderlinge informatie die wordt uitgewisseld, maar soms wordt alles zo in het lang en het breed uitgesmeerd in een "open" discussie, dat m'n maag zo tekeer gaat dat er wel eens een vinger m'n huig aan het kietelen kon zijn.

Respectvolle vissers zullen altijd wel aan de nodige info komen van anderen, zolang ze maar dat respect laten blijken. Hiermee bedoel ik niet dat je je altijd en overal als een slijmbal moet gedragen.
Het grote probleem is: wanneer er info of namen van waters worden vrijgegeven aan anderen via een zeer machtig medium, zijn er altijd lullo's die meelezen. En zelfs al konden de vissers die het voor anderen verzieken niet meelezen, dan krijg je misschien nog een volkstoeloop van karpervissers. Het mogen dan nog de beste en sympathiekste kerels zijn, teveel is teveel.

Geef info, maar als het essentiëel is, doe het dan via een privébericht.

MVG, Mark
Cor Blokhof

08-07-2002 20:28

Hallo,

Ik ben zelf een groot tegenstander van informatie verstrekken. Vooral in het openbaar op een medium als het internet of vakbladen.

Bij mij geld gewoon dat stekken uitpeilen en het doorkrijgen van het water gewoon bij karpervissen hoort. Karpervissen is nu eenmaal een hobby/sport waar je veel doorzettingsvermogen voor nodig heb en heb je dit niet dan moet je me maar iets anders gaan doen is mijn mening.

Het is ook niet zo dat ik nooit iemand iets vraag over een water. Ik vraag zo nu en dan ook wel eens advies bij een (ervaren) karpervisser.

Maar dit is wat anders dan te vragen waar ik precies moet gaan zitten en met ik moet gaan vissen en wat er zoal zwemt.

Maar een water openbaar te grabbel gooien zoals bij de Zwaan gebeurd is vind ik absoluut niet kunnen. Hetzelfde als een website met informatie over wateren

Zo ik heb mijn zegje gedaan :smile:

Groeten,

Cor
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-07-2002 20:51

Het uitvinden is zeer leuk, idd.

hetgeen van informatie geven, kan in een paar 'formaten'.

Je kan alles meteen geheel voorkouwen, of je ken een tipje van de sluier oplichten.
Ik denk dat hier een groot verschil tussen zit,
en daar ben je zelf (*als informatie gever) de 'maatgever' in.
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

08-07-2002 22:02

Ik kan me over het algemeen goed vinden in de gedachte dat je gedetailleerde informatie over een water niet op internet zou moeten zetten. Waarschijnlijk zijn de meesten van jullie het daar mee eens.

Een aardig gewetensvraagje komt nu echter wel bij me op : geldt hetzelfde ook voor dat water in Frankrijk waar je deze zomer naar toe gaat in de hoop om een veertiger te vangen ? Ik hoor eigenlijk nooit kritiek over de verhalen van al die Frankrijk-gangers die vaak gedetailleerd uit de doeken hoe en waar zij hun vangsten hebben gedaan. Houdt onze verantwoordelijkheid op bij de grens ? Ik denk het niet !
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

08-07-2002 22:05

Blijft over de vraag, zou je er ook gaan vissen als er geen 'prijsbeesten' van noemenswaardig formaat rondzwemmen? Ik bedoel, het vragen van informatie gebeurt meestal met de in mijn ogen verkeerde bedoeling. De vraag die op ieders lippen brand is natuurlijk "Zitten er ook 30ers...?". Maar bestaat het vissen dan uiteindelijk alleen nog maar uit het vangen van prijsbeesten... ik hoop het niet.

Helaas misschien, maar het gewicht van een vis zegt dus absoluut niets over de kwaliteit van een visser of zijn spullen. De enige nuance die daar in aan te brengen is de wet van de statistieken. Vang veel vis en er zullen verhoudingsgewijs grote vissen tussen zitten. Het zegt waarschijnlijk meer over de doses geluk...

Niets is toch mooier dan om zelf een water te (leren) ontdekken. Het is een van de beste leerscholen om het vissen onder de knie te krijgen en zal je in de toekomst zeker van pas komen. Maar dat zal wel te veel moeite zijn, men wil immers resultaten zien. Het ergens neerploffen op aanraden van iemand anders heeft toch weinig meer met vissen te maken of niet? Dan zit je gewoon te wachten tot er een karper langskomt die dom genoeg is om jouw aas te nemen vervolgens maak je een foto en verdwijnt 'tevreden' naar huis. Vang je niets dan bijten ze niet of zat het weer niet mee. Tja, ieder z'n meug zou ik zeggen maar is aan mij niet echt besteed.

Ik zeg dus lekker stil houden die informatie.
Niet dat ik geen andere 'vissers' duldt op mijn wateren maar meer omdat het vaak mensen aantrekt die effe 'snel' een prijsbeest op de kant willen trekken en minder scrupules hebben wat betreft de flora en fauna. Hele rietkragen worden gekapt en bomen geveld in hun zoektocht naar spek. 'K zou er verdrietig van worden, snif... :cry:

Fijn hoor, dat delen van 'nuttige' informatie....

Met lekker voor mezelf houdende groet, Niels
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-07-2002 09:47

Beste Humprhey, wat Frankrijk betreft valt dat ook reuze mee, zover het openbare wateren betreft tenminste. Tel maar eens voor jezelf op van hoeveel Franse openbare wateren je echt gedetailleerde verhalen hebt gelezen, gezien het totale aantal wateren zal je dit vies tegenvallen. De meeste gedetailleerde verhalen (in Beet, Karper) slaan n.l. op betaalwateren en de verhuurders daarvan maken zelf ook al overdreven publiciteit genoeg daarover.
Rik Schaap

09-07-2002 09:58

Waar we wel rekening mee moeten houden in deze discussie dat je over bijna elk watetr in Nederland stek-informatie al zo van het internet kan halen. Je moet alleen even zoeken. Dus het is niet zo dat het door hier te posten alleen gebeurd. Vanaf de karper.pagina.nl staan honderden links naar sites waarvan de meeste stek-info geven.

Alhoewel ik wel vind dat er terughoudend moeten worden gereageerd met het verstrekken van info vind ik dat je als vissers onder elkaar een beetje kan helpen.

Als iemand hier een vraag stelt over een specifiek water betreffende dieptes etc. vind ik dat een heel verschil met een vraag: wie weet er nog een water waar meerdere 30-ponders zwemmen? Dat soort vragen krijg je van mij geen antwoord op...een beetje zelf werken moet kunnen.

Kortom wat ik probeer duidelijk te maken is dat er ook verschil in de vragen zit....
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

09-07-2002 12:00

Het verschil zit 'm niet alleen in de vragen, maar vooral in de antwoorden.

de meeste mensen die zo'n vraag zien, zoals "kan ik er nog wel een paar 30'ers uithalen daarzo"
dan denken de meeste mensen van, 'laat 'm maar z'n gang gaan, ik reageer daar niet eens op'
maar dan heb je nog mensen die er wel op gaan reageren.
die zijn dan in mijn ogen net zoerg als de 'vragensteller'


en zoals ik dan ook al eerder vermeld had,
het verstrekken van informatie, kan ik verschillende formaten.
daar ben je dan als 'antwoordgever' dan compleet meester in.

als je het aan mij vraagt:
ligt een tipje van de sluier op.
ontbloot niet gelijk het hele water.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

09-07-2002 15:52

Vraag en aanbod.
Daar gaat het om Heren.
Het is net als met betaalwateren.
Vraag en aanbod.

Ik zeg wel eens, “je mag alles vertellen over je vangsten, aanpak, stekkeuze, aas enz, maar noem NOOIT de naam van het water”.
Heeft geen meerwaarde voor de info die je al verstrekt.
Al die andere info dus wel en dat is dan ook op meerdere wateren bruikbaar.

Klagen op het forum over informatieverstrekking heeft geen enkele zin.
Wat wel zin heeft is de webmasters vragen deze informatieverstrekking te verwijderen of te weren.
Karperbladen die dit wel doen en waaraan jullie je regelmatig ergeren, kun je natuurlijk opzeggen of de bewuste bladen niet (meer) kopen.
Dat geldt natuurlijk ook voor betaalwaterreclame- en artikelen.
Webmasters (sites) kun je e-mailen, maar ook boycotten.

Nogmaals Heren, het is een kwestie van vraag en aanbod.

Met zwijgzame groet,


Mike
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-07-2002 17:00

Ha die Mike,

Nog in Zuid-Amerika geweest de laatste tijd?

Hopelijk ben je niet op Pont a Mousson blijven hangen, want da's echt niks voor jou.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-07-2002 17:09

Ach ja Mike,

tienvijfennegentig en de tingeling van de deurbel, niet?
Wie vist daar nu nog voor in deze supersnelle surf tijd, niemand toch?

Voor mij hoeft de info dan ook niet op het net, diegene die wil vangen zoekt en zal vinden.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

09-07-2002 17:12

Maar bedenk je nu eens dat op zo'n water vaak een aantal lokale vissers vertoeven die niet op extra toeloop zitten te wachten.


HPE, jij ging toch ook op de Zwaan vissen na dat spraakmakende artikel van EA?

met grappige groet
matje
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

09-07-2002 21:43

Goed lezen is het halve werk.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mike van Zijl op 2002-07-14 01:22 ]</font>
Arjan van den Berg

10-07-2002 13:08

Beste Mike,

Jouw betoog lezende maak ik eruit op dat als je op wateren als De Zwaan, Sloterplas, Bussloo, Krabbeplas, Kempisch Kanaal, Nekker, Blaarmeersen, Ghow etc en elk ander water in Nederland of Belgie vist waar veel hengeldruk is, eigenlijk maar zielige vissers zijn?
Hoezo respect voor elkaars mening?

Gelukkig maar dat er nog vissers als jij zijn, echte vissers, maar niet heus.

MVG

Arjan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-07-2002 13:39

Goed lezen is ook een kunst:)
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

10-07-2002 15:22

Je haalt me de woorden uit de mond Aart.

JA! Arjan.... DRESSUURPUTJES!!! net als het IJsselmeer :grin:

Met onmetelijke groet,

Fishermans Friend
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

11-07-2002 00:12

Karpers/karpervissers 1 pot nat...
©
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-07-2002 08:09

Niet waar Lesley, een groot aantal karpervissers dichten de karpers bovenmenselijke eigenschappen toe:)
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

12-07-2002 23:00

Hee menno!

Maak je niet druk...weet je wat het is, TIS NOOIT GOED! Ikzelf heb me ook helemaal de rambam geblankt op het grote water als bijv IJsselmeer (eer dat je daar een soort rode lijn in je visserij hebt, bij mij was de lijn roze toen ik er stopte) Dan denk je wil wel weer eens lekker runs krijgen en dan ga je weer naar zo'n lekker klein stress watertje...zit je weer dagen te blanken naaaaaaaah, dan weet je niet meer waar je het zoeken moet (let wel jaartjes terug dit) en dan ga je weer op het ruime sop verder...om een lang verhaal kort te maken; VARIATIE in de visserij daar draait het om, ik zei toen ik op het ijsselmeer viste; "Dit is het helemaal"! Zie mezelf echt niet meer zitten op jan en allemanwateren, maar zeg nooit nooit zggen ze weleens en zie hier nu vis ik alweer een paar jaar op moeilijke wateren afgewisseld met af en toe maagedelijk.
Waar je teveel van hebt gaat tegen je werken/vervelen!

ray
Wilko Bloem

13-07-2002 11:04

HPE
1.] Posters carp board, en info verstrekking via dit medium, {not done}! Een discreet onderwerp dat via email behoort te gaan!

2.] Het in de media gooien, van zulke info is op zijn minst asociaal en karpervissers onwaardig c.q. degenererend!

3.] Zelfs een zich boven het "plebs verheven" voelende *Evert Aalten*????? Misschien een domme vraag, maar wie is dat Hans, vertelll???? Is het een geestelijk leider, van een geheimzinnige sekte, met volgelingen en adepten, enne........ met heeeeele lange tenen?

4.] Het is inderdaad onzinnig om belangrijke info. op het net te zetten, dit behoort via email ach en dan nog!
Met nieuwsgierig en afwachtende groet Wilko!

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:
Hans-Peter van Ee

15-07-2002 23:48

Wilko

1) Een visser die trots is op zijn water, respect heeft voor de vissen en zijn omgeving zou dat nimmer behoren te doen.

2) Niet asociaal als degene iemand is die handelt uit onwetenheid(zie topic: foto in de krant), wel asociaal als de Visser in Kwestie zeer ervaren is en er zelf uitgevist is.

3) Persoonlijk ken ik de goede man niet, maar aangezien hij zelf graag kritische balletje's opgooit, kan het zo zijn dat mensen de bal terug gooien in zijn kamp.

4) Lijkt me een hele nette zaak als men dat doet, de buitenwereld verneemt niets, en de lokale visser die de infospeurder aan zijn info helpt weet gelijk wie er op zijn water komt vissen. Wat de onderlinge verstandhouding natuurlijk ten goede komt.

Wat betreft openheid is er naar ik weet, en wat ik lees niet altijd een eensgezindheid onder de mannen, die vissen volgens de tabel van de Algemene Voedingsleer.

Ja, zelfs in de versplinterde karperwereld als de onze, waar culturen dagelijks botsen over stompzinnige kwesties, is er bijna niets dat karpervissers meer kan verbroederen dan een gemeenschappelijke minachting, voor hen die naar buiten treden met wateren en hun bestand.

met verbroederende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-07-15 23:51 ]</font>