Tedingerbroekplas

jan van kranenburg

24-11-2004 03:30

Deze plas van 4 hectare, in eigendom van de "Gravenhaagse en Deltse Hengelsport Verenigingen wordt verkocht aan de Gemeente Den Haag. Nota Bene Op verzoek van de Gemeente De Haag. Aldus was het besluit op een A.L.V. op 22 nov.l.

Weer een mooi water weg. Geen compensatie, behalve een bom duiten.; maar geen vervangend water.

DHV en 's Gravenhaagse tijdelijk de rijkste HSV's in ons land., dat wel.
Maar de vissers zijn de lul.

Alweer een aanslag op Verenigings-viswater.

Overigens waren er op die bewuste vergadering de 65 plussers in de meerderheid. Slechts, naar mijn waarneming enkele karpervissers KSN leden, en die deden wat ze konden.
Was niet genoeg.... :(

Heb een absoluut klote gevoel hieraan overgehouden.

mvg
jan
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-11-2004 07:22

Jan,

wat is het telefoonnummer waar we kunnen klagen?
Bernard Holtkamp

24-11-2004 12:18

Jan de 14e december gaat de dhv hier over in vergadering.
En de uitslag staat denk ik nu al vast.


Ben benieuwd hoeveel leden hier op af komen.

Word vervolgd!

Bart
jan van kranenburg

24-11-2004 12:42

Mitsz,

Voorzitter is dhr.J.Fortuin - e-mail: fortuinj@tiscali.nl

Website van de Gravenhaagse Hengelsport Vereniging is
http://www.GHVDenHAAG.nl

Staat ook een foto van de plas op.

Overigens is de Tedingerbroek mede eigendom van de Delftse Hengelsport Vereniging (DHV).

B.J.

In de GHV-ledenvergadering werden als argumenten VOOR verkoop o.a.
gebruikt "achterstallig onderhoud" (klopt wel), en dreiging tot onteigening
over nog vele jaren. Beter half ei dan lege dop, aldus bestuur.

Bij gebrek aan beter heb ik voorgesteld alleen tot verkoop over te gaan mits Gemeente een 10-tal visplekken inricht ter vervanging van de nu
bijna verrotte steiger.
Voorzitter wilde dit wel aan de orde stellen bij de Gemeente, maar NIET als eis! Ik kreeg de vaste indruk dat de deal al gesloten was, en dat de goedkeuringen door de 2 ALV's als formaliteit worden gezien.

Gemeente Den Haag heeft toegezegd deze plas toe te voegen aan de "openbare wateren". Heb ik weinig vertrouwen in.
Projekt-ontwikkelaars zullen in de toekomst een mega-bedrag gaan betalen, en weg vissers!

mvg

Jan

B.j. Stuur nog een PB
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-11-2004 15:49

Jan,

klacht gedeponeerd. Als ik iets hoor ben je de eerste.....
Bernard Holtkamp

24-11-2004 17:18

Dag vogels.

Dag bloemen.

Dag vissen.

Weltrusten

:cry:

Bagtjuh
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

24-11-2004 19:30

Over die natuur....

Als er natuur verloren is gegaan, en dat begreep ik een beetje uit het verhaal... Is er een flora en faunatoets (in de vorm van bijv. een Quickscan) uitgevoerd in het kader van de Flora en Faunawet, en wellicht compenserende maatregelen getroffen elders?

Beetje mosterd na de maaltijd, maar wellicht dat je dat nog aan kunt kaarten bij de verantwoordelijke.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-11-2004 20:27

Haagse Heren,

deze "Amsterdammer" heeft een antwoord gekregen, van de Heer J Fortuin:

Geachte meneer van der Kamp, de plas is niet verkocht!! Wel ligt het in de bedoeling deze t.z.t. te verkopen aan de gemeente, wanneer wij dit niet doen zal er een onteigenings procedure worden opgestart en de vraag is of dit verstandig is om het zover te laten komen, temeer omdat er gewwon gevist mag blijven worden! Ook dit water zal zowel in de stadsvergunning als in de verenigingsvergunning worden opgenomen. Ik hoop u hiermee gerustgesteld te hebben.
Groeten Joop Fortuin.

Ik hoop dat ie zich aan z'n woord kan huoden, maar het klinkt dus goed.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-11-2004 20:32

Zoethoudertje.............
CarpeR Diem
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

24-11-2004 20:54

ik begrijp de op handen zijnde onteigeningsprocedure niet als er verder niets veranderd in gebruik van het water. Het lijkt mij dat een dergelijke procedure alleen wordt uitgevoerd in geval van bestemmingsplanwijzigingen die in het belang zijn van de gemeente.

Sjors
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2004 22:49

Volkomen juist Sjors. De vraag is wat voor bestemming deze plas dan zal krijgen als de gemeente dreigt met onteigening (op termijn)?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-11-2004 23:06

Ik DENK....want het blijft speculeren.....het volgende;
De tedingerbroekplas ligt aanpallend aan een nieuwbouwwijk genaamd Ypenburg (tja de plas ernaast de ypenburgseplas is nu ook verboden toegang voor vissers..maar dat was een andere topic)
De buurman van de tedingerbroekplas aan 1 zijde is TNO die hier hun proeven doen waartegen veel weerstand bestaat sinds de vuurwerkramp in Enschede. Er is veel onbekend wat er op het terrein gebeurt van TNO en wat er is opgeslagen aan munitie (er schijnt zelfs ook een visplas op te zitten) i.v.m. geheimhouding van vuurwapen en vuurwerkproeven etc etc.....de gemeente Den-Haag ziet het liefst TNO verhuizen en naar ik meen zal dit waarschijnlijk op termijn ook gaan gebeuren....je kunt je voorstellen dat als TNO daadwerkelijk gaat verhuizen op termijn dat dit gehele gebied bewoonbaar gemaakt gaat worden. Zeer waarschijnlijk zullen er dan ook huizen aan de tedingerbroekplas verrijzen...mischien enkel aan 1 kant daar de gemeente toegezegd heeft dat het viswater openbaar viswater wordt ...maar ik vrees dat zonder keiharde garanties...ach....
Het ziet er dus naar uit dat de gemeente Den-Haag hierop vooruit loopt en mede hierom ook dreigt op termijn met een onteigeningsprocedure.
gr
Hans Brinkel
jan van kranenburg

25-11-2004 00:03

Is ook mijn inschatting, Sjors, Aart.

Er speelt nog iets.

In grote lijnen kun je zeggen dat de plas maar vanaf een zijde bevist
kan worden. Aan de andere kant hebben de beide HSV's geen looprecht.

Om dit te ondervangen, is er een lange steiger langs die hele kant aangelegd op meters van die verboden oever af. Eigendom TNO.
Die steiger verkeert door achterstalling onderhoud, in deplorabele staat.

Herstel cq vervanging zou volgens het bestuur van de GHV wel eens 50.000 euro (!) kunnen gaan kosten.

Deze kosten afgezet tegen de volgens het bestuur dreigende onteigening, zouden mede aanleiding vormen om nu de plas te verkopen.

Voor het desbetreffend gebied bestaat geen Bestemmingsplan. Wel een globaal "inrichtingsplan', waarover ik helaas geen bijzonderheden weet.

Op dit moment bestaat er dus nog geen enkele juridische reden op basis waarvan een onteigenings-procedure kan worden gestart.
Er zal ongetwijfeld ooit een defintief Bestemmingsplan gaan komen; maar dat kan nog heel lang op zich laten wachen.

Mitsz, voorzitter stelt "we behouden visrechten". Op zich juist, maar dan NET ZO ALS op ieder openbaar water!
Bestuur heeft geen enkele intentie die steiger te renoveren; ergo groot deel van de huidige vis-mogelijkheden houdt op te bestaan.
Mijn voorstel om dan bij verkoop aanleg van een tiental visplekken te eisen, werd door bestuur afgewezen.

De Tedingerbroekplas ligt vlak bij de Vinex-lokatie Ypenburg. Er is daar nog een plas, ook in eigendom Van Gemeente Den Haag; tijdje als viswater openbaar, maar nu "verboden te vissen"!

Wangedrag van vissers is als oorzaak opgegeven. deels zeker waar, maar wat wil je als de tuinen van de luxe villa's bijna aan die plas grenzen?

Dit kan m.i. het voorland worden van de Tedingerbroekplas

Maar dan nog?
Nu al opgeven?
Waarom wil Den Haag zo graag kopen?

Wie het laatst lacht, lacht het best. En dat zijn ongetwijfeld de Gemeente Den Haag en de komende projectontwikkelaars


Bestuur gaat gewoon voor het geld. Bod Gemeente Den Haag bedraagt 189.000 Euro.

Zeker een heel fors bedrag, maar desgevraagd kon het bestuur GHV mij niet vertellen wat voor plannen het had met al dat geld.

Aanschaf van ander water cq. verwerven van visrechten elders, is volgens
Bestuur niet mogelijk.
Raad eens naar hun reden? "Te duur"!!!

Is dat ff lachen..... :cry:

mvg

Jan
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

25-11-2004 15:41

Jan,
er zal altijd een "bestemming" rusten op het gebied. Kan zijn dat dat nu bestemming recreatie, industrie of what ever is. Zodra een gemeente uitbreidingsplannen (lees bouwplannen) heeft, zal zij in een vroeg stadium grond en ook water opkopen van huidige eigenaar. Zeker grond dat aan water ligt is erg in trek. "Wonen aan het water"levert veel meer geld op dan wonen zonder water.

Als de hengelsportvereniging toch wil/moet verkopen, kunnen zij dan niet in het contract opnemen dat de visrechten voor dat water onaantastbaar zijn, welke bestemming de omgeving ook krijgt. Want zeker is dat als gemeente de grond en het water wil, zij dat krijgen ook. Eigendomsoverdracht kan hooguit worden vertraagd door juridische procedures.

Sjors
jan van kranenburg

26-11-2004 02:20

Sjors,

Hopenlijk wordt in Friesland zorgvuldiger met Natuur omgegaan.

In het voorlopige "inrichtings-plan" van deze plas is alleen sprake van recreatie.
Niemand die dat echter op de lange duur haalbaar acht.

Als T.N.O., grotendeels eigenaar van de omliggende gronden verkast, is alles denkbaar.

Geld bepaalt uiteindelijk de bestemming.

Er is nog een "prachtig" voorbeeld in deze Regio.
In de nabijheid van recreatie-gebied Madestijn, gaan nu zeer luxe villa's gebouwd worden v.a. 750.000 Euro per stuk.

Bestemmingsplan is simpelweg door de Raad gewijzigd onder het motto dat Den Haag ruimte moet bieden aan personen die zich zo'n villa kunnen permitteren.

Benodigde grond, ca 25 jaar geleden bestempeld als "agrarisch" werd gekocht cq. onteigend van tuinders. Allemaal relatief jonge bedrijven.
Naar verluidt zijn die tuinders goed weggekomen.

Wat de gevolgen zullen/ kunnen zijn voor het aanpalende recreatie-gebied noemt/weet niemand.

Analoog aan het voorbeeld van de Ypenburgplas kan wel e.e.a. verwacht worden. Negatief dan wel te verstaan'
Tedingerbroekplas komt m.i. ook in de Gevarenzone.

Kun je je de gevolgen voorstellen voor b.v. "de Kleine Wielen', als daar villa's gebouwd gaan worden met tuinen vrijwel grenzend aan het water?

NB. Madestijn ligt natuurlijk niet in Friesland!!! Wel jammer.

mvg
Jan
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-11-2004 07:58

Jan,

Ondanks dat het idee alleen al mij ook tegenstaat, denk ik dat je in dit kader niet al te veel "eisen" aan de visvereniging zou moeten stellen. Zoals al eerder opgemerkt is een onteigeningsprocedure zo opgestart en is het een kwestie van tijd dat het water in de verkeerde handen valt. Ik juich in dit kader het besluit van de vereniging dan ook toe dat ze iig nog geld gaan vangen voor het water. Het geld kunnen ze wellicht (hoewel er nu nog geen plannen mee zijn) voor de vissers ingezet worden op andere wateren.

Neemt niet weg dat het gewoon zwaar kloten is dat dit soort zaken gebeuren!

Als ik een villa zou bezitten zou ik ook balen als een stier als ik iedere dag / avond / nacht zou mogen "genieten" van piepers die wat hard staan, van de minder nette karpervissers enz enz enz.

Ik snap echter de tegenstelling in verhalen niet: Is het water nu WEL of NIET verkocht? Of geldt de NIET alleen tot de volgende vergadering?

Marc

P.S. Ben jij een nachtdiertje?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

26-11-2004 11:44

Jan,

ik moet je teleurstellen. Ook in Friesland wordt op dezelfde manier met natuur omgegaan. Kleine Wielen is juist het grote voorbeeld van.

Sjors
jan van kranenburg

26-11-2004 14:14

Marc,

ALV van de Gravenhaagse gaf akkoord tot verkoop.
Mede eigenaar de Delftse H.V. heeft ALV over enkele weken.
Dan valt beslissing.

Jouw opmerking over villa-bewoners snijdt misschien hout; echter in dit geval zijn er nog geen villa's! Sterker nog, er is nauwelijks bebouwing.
Er liggen ook geen concrete plannen, maar het feit dat de gemeente Den Haag het initiatief tot koop neemt, zegt veel.

Helaas...

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-11-2004 12:48

Jan,

Misschien kun jij wel zo'n nieuw te ontwikkelen villa kopen? Dan wel graag een met een brede oever als het kan, komen we om beurten gezellig met je vissen :lol:

Just kidding, uiteraard vind ik ook dat er veel te veel "natuur" / recreatie gebied naar de verdommenis gaat door alle nieuwbouw. Het argument dat vaak gebruikt wordt, de woning schaarste is natuurlijk een drogreden van de 1e categorie! Ja er is te weinig woonruimte in NL, maar dat los je niet op met nog een villawijk waar jan modaal never nooit niet een huisje zou kunnen kopen. Het is dus ook niet goed voor de doorstroming zoals wel eens beweerd wordt, maar alleen en enkel bedoeld om de gemeentekas te spekken en dat vind ik jammer.

Dat de vereniging, in jouw ogen, relatief snel opgeeft komt wellicht doordat iemand inside info heeft? Als er namelijk onteigening aan te pas moet komen dan sta je als vereniging nog zwakker als eigenaar bewoner die al negenoeg geen rechten heeft. Maar dit slechts ter overweging.

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Bernard Holtkamp

01-12-2004 13:03

Jan zou dit het begin zijn?

http://www.dhvdelft.nl/nieuws_detail.asp?Id=60


Bagtjuh
Bernard Holtkamp

16-12-2004 12:09

Op de 14e is de ledenvergadering van de SVBD(ex DHV) accoord gegaan met de verkoop.
Dus er staat de beide besturen niets meer in de weg om de plas te verkopen.
Opvallend was de grote opkomst van leden!
Wel 8 van de bijna 5000 leden vond het waard om te komen.

treurig.




Bart
jan van kranenburg

16-12-2004 12:38

Bart,

Was helaas te verwachten.

Nog iets vernomen over toekomstig visrecht, en faciliteiten daarvoor?

mvg

Jan
Bernard Holtkamp

16-12-2004 12:48

Jan het enigste wat ik weet is dat die omgeving recreatie terrein word.
We kunnen er gewoon dan blijven vissen maar de omgeving zal dan wel erg veel veranderd zijn.
Hoe?
Geen idee maar ik vermoed dat de stijger gaat verdwijnen.

We kunnen nu alleen maar afwachten wat de toekomst gaat brengen.
Want als TNO defensie daar weg gaat dan kunnen er ineens heel veel andere dingen in die hoek gaan plaats vinden.


Bart
Sander Harders
Berichten: 33
Lid geworden op: 13-07-2002 02:00
Locatie: Den Haag

18-12-2004 08:44

Beste allemaal,

Aan de rand van de Tedingerbroekplas wordt al gebouwd. Bij de ingang bouwt de gemeente op dit moment een elktriciteitscentrale.

Verder is de eigenaar van de plas Van Reef, die enkele honderden meters verderop ligt, enige tijd geleden ook al verzocht zijn plas te verkopen. De bedoeling lijkt mij dus nogal duidelijk.

Tenslotte nog iets over de plas van Ypenburg waar niet meer gevist mag worden, de enige reden voor dit verbod ligt in het gedrag van "karpervissers". Niet in het feit dat de gemeente ons graag pest of iets dergelijks. Er stonden daar dagelijks minimaal 3 tenten, formaat bungalow waar complete houseparties in werden gegeven. Ik heb daar meer dan regelmatig de boel schoongemaakt en ontdaan van grote hoeveelheden lege bierblikken/flessen en lege cokepakjes. Als ik daar zou wonen, wat ik helaas niet kan betalen, dan zou ik daar ook niet blij mee zijn geweest.

Hoi,
Sander
Gebruikersavatar
pascal de bie
Berichten: 32
Lid geworden op: 22-11-2004 17:16
Locatie: breda
Contacteer:

18-12-2004 14:18

ha die sander,

Jaaaa, we hebben daar samen die t...zooi van die gasten lopen opruimen.
Heb een mooie tijd beleeft op ypenburg.


Hoest verder :P

pascal