Beste aanpak?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

09-09-2004 20:37

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af hoe ik op een nieuw water het beste resutaat kan boeken?
Het is een water wat bestaat uit komeen en sloten, heel rommelig van karakter en in totaal een groot oppervlak. Er wordt op karper gevist, alleen grotendeels met de pen. Ik vis statisch, maar ik ben een voorstander van het mobiel/instant vissen. Als het kan, vermijd ik het lange voorvoeren. Er zit een goed karperbestand, maar ook een goed witvisbestand.
Nu had ik alleen de vraag hoe jullie op een dergelijk water aan de slag zouden gaan. Ik heb wel enige ideeen, maar wil eerst even kijken hoe jullie erover denken.

Graag serieuze reacties, met vriendelijke groet,

Denny.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

10-09-2004 08:55

Denny,

Het water bestaat uit "komeen en sloten"? Waarschijnlijk bedoel je kommen en sloten... maar goed, dat terzijde!

Als het een heel stelsel is van sloten, zal ik de splitsingen aanpakken, aangezien hier van 2 sloten vis passeert. Ik zal de kruizing bevoeren met veel hennep, wat duivenvoer, kleine tijgernoten en 14 mm vismeelknikkers, evbentueel een 3e hengel onder de kant met wat hazelnoten bevoeren.

Het kleine voer is bedoeld om de witvis op de stel te krijgen, deze trekt de karper aan waarna er genoeg voedsel voor de karper komt te liggen. Na 2 uur geen actie, geen bellenplakaten of draaiende vissen op je stek... wegwezen en een stuk verderop proberen aangezien je zegt mobiel te willen vissen.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

10-09-2004 09:06

Marijn,

Ja, ik bedoel kommen en sloten (ik ben ook maar een mens).

Wat jij aanraad is inderdaad wat ik in gedachten had. Alleen probeer jij eerst de witvis aan te trekken, die op hun beurt weer karpers aantrekken. Het lijkt mij wel een goed idee.
Ik ga het maar eens proberen.

Bedankt, Denny
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

10-09-2004 18:31

Denny,

waarom niet lang voeren?
Ik zou daar nu juist wel voor kiezen simpelweg omdat anderen dat vaak niet doen. Ik zou over een groot stuk van het water m'n boilies verspreiden. Het voordeel hiervan is dat je op een gegeven moment overal je vis kan vangen en dus mobiel/instant kunt vissen. De vissen kennen immers je aas en gaan daar met vertrouwen op. Je kan zo een heel water naar je hand zetten en enorm veel vis verwachten.

Begin bijvoorbeeld op een heel lang stuk en pik na verloop van tijd de hotspots ertussen uit. Je zal zien dat het je geen windeieren zal leggen.

Het enige wat deze methode vraagt is het zelf draaien van veel boilies en een goede discipline om iedere keer toch maar weer te gaan voeren.

Overigens hoef je niet natuurlijk iedere dag te gaan voeren. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met 5 keer iedere dag dan vervolgens 10 tot 15 keer om de dag en dan om de 2 dagen enz,enz. Je kan het uitbouwen zoals jij het wilt.

De hoeveelheid voer per beurt is maar net wat je wilt. Ik gebruik zelf meestal 3 kilo en dat bouw ik langzaam af als de watertemperatuur gaat dalen. Laat de vis zoeken naar jouw aas en de vis komt naar jouw toe.

Je gaat echt aanzienlijk meer vangen dan met iedere keer korte voerbeurtjes. Je moet dan maar weer zien of die vis wel op jouw voer en/of stek zit en voldoende vertrouwd is.
Plaats reactie