Goudkarper!

Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

08-09-2004 20:19

Hallo medekarpervissers.

Ik ken een aantal watertjes waar goudkarpers zwemmen, alleen is het me tot op heden nog niet gelukt om er 1 te mogen vangen. Uit observaties heb ik opgemerkt dat de goudkarpers vele malen voorzichtiger azen en zich anders gedragen dan de mede karpers. Nu wil ik vragen of jullie enie ervaring hebben met goudkarpers en of jullie mij op weg willen/kunnen helpen in mijn poging om er eentje te vangen. Ook heb ik het gevoel dat je ze niet met boilies te al te makkelijk pakken krijgt, omdat ze (zoals ik al zei) veel voorzichtiger azen en ze hoogst waarschijnlijk uit een vijver gegooid zijn.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Vang ze, Denny
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

08-09-2004 20:45

Nodig een aantal cracks uit en ze liggen zo op je mat ( ik niet hoor, ben zelf de grootste blanker van NL ). :cry:

Oppervlakte visserij al geprobeerd ? Erg selectief kan je de gekleurde eruit halen en deze proberen te strikken. Brood, Brokjes, ................

Heb er zelf nog nooit een gevangen, maar lijkt mij dat ze gewoon net als andere karpers op een gegeven moment alles vreten, de aanhouder wint.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

08-09-2004 21:01

Marco,

Ik heb het al met diverse aassoorten op de oppervlakte geprobeerd. Ze kwamen wel aan de oppervlakte, alleen duurde dit langer dan de 'gewone' karpers en aasden ze naar mijn gevoel ook veel argwanender. Als je ook maar een verkeerde beweging makte, waren de goudkarpers ook als eerste weg.
Ik denk ook dat ze in een vijver zijn opgegroeid en dus zijn grootgebracht met vijvervoer/koivoer, dus dat ze dit gewend zijn. Maar aan de andere kant moeten ze zich in het water waar ze nu zitten ook levend zien te houden en dus ook eten, alleen wat eten ze?
Ik heb het werkelijk al met van alles geprobeerd. Ik boekte ook diverse dubbelvangsten, alleen komt er geen een goudkarper op de mat.
Ik zou niet meer weten wat ik meer kan doen. (Daarom ben ik ook wel benieuwd hoe de cracks in zo'n situatie te werk zouden gaan).

Maar in ieder geval bedankt, Denny
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-09-2004 21:23

Denny.
De reden waarom goudkarpers op vooral kleinere wateren moeilijker te vangen zijn dan hun grijze soortgenoten,is simpel.
Ze Vallen eerder op in het water en worden meer achterna gezeten/opgejaagd dan "normale" karpers.
Vandaar dat ze daardoor nog schuwer/alerter zijn.
Lijkt me ook niet dat er een kant en klare oplossing is,behoudens langere tijd voeren met een ander aas dan anderen.
Het kan niet anders dan dat op een gegeven moment zijn vruchten zal afwerpen :wink:
Mvrgr Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 08-09-2004 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Tim Sanders 3
Berichten: 116
Lid geworden op: 29-01-2003 01:00
Locatie: Didam

08-09-2004 22:51

Jah precies wat Dennis zegt !!
Want wie wil niet als ie een goudkarper ziet hem meteen vangen ??
Zo hadden ze ook bij een forellen vijver keer goede forellen erin gedaan, Iedereen ging alleen maar op die goude forellen vissen omdat die een bonus op leverde. Op het laast werdt het zo erg dat ze ze er niet meer ingezet werden!

greetz, Tim
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

08-09-2004 22:56

Deze was het :D

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... highlight=

Misschien heb je er nog wat aan.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

09-09-2004 08:34

Dennis en Tim, bedankt voor jullie reactie. Ik ga het van het weekend weer proberen en ik blijf wel volhouden tot er 1 de fout in gaat.

Rene, ook bedankt, alleen merk ik wel dat alles op hetzelfde neerkomt. Dat ze voorzichtiger zijn, omdat ze 'anders' zijn enzovoorts. Maar er zaten wel een aantal interessante punten tussen.

Denny
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

09-09-2004 08:36

Hallo allemaal,

Nu heb ik alleen nog een vraagje.
Waar hebben jullie goudkarpers op gevangen, of wat hebben jullie gehoord? Ik ben hier nu wel erg nieuwsgierig naar geworden.

BVD, Denny
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

09-09-2004 08:47

Ik heb zelf een hele mooie goudkarper/koikarper gevangen op tijgernoten! Dit was wel op troebel water, moet ik zeggen, dus misschien dat dat qua aasgedrag iets uitmaakt.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-09-2004 09:13

Heel interessant dit.

Dus het zou zijn, dat opvallend gekleurde vissen op helder water moeilijker vangbaar zijn.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me heel leuk als meer mensen hun ervaringen hiemee uitten.

dank


Mitsz
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

09-09-2004 09:36

Hallo Mitsz,

Heb het zelf ook al eens opgegooit. Misschien in een wat minder extreem geval als de goudkarper maarja.
Een lichte lederkarper zal in helder water een stuk eerder opvallen dan een donkere schubkarper bijvoorbeeld. En toen vroeg ik voorzichtig of een lederkarper daarom bijvoorbeeld meer 's nachts zou azen dan de schubkarper.

Maar de reactie daarop was dat een karper zich eigenlijk niet bewust kan zijn van het uiterlijk dat tie heeft. Hij heeft echt geen spiegeltje mee namelijk 8)

Bedoelde je dit?

mvg

Koen
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

09-09-2004 10:00

............een spiegeltje niet nee, ook zal de karper zich niet bewust zijn van zijn uiterlijk. Dennis zei het eigenlijk al, als de (kleine) karper overdag door zijn uiterlijk , sneller lastig gevallen wordt door deze en gene zal het niet lang duren of hij waant zich alleen 's nachts veilig en zal dus voornamelijk 's nachts azen. (t.g.v negatieve conditionering dus).

Dus Koen zo raar vond ik jouw vraag niet, het antwoord dat je indertijd kreeg vind ik alleen een beetje flauw.

gr. Ralph
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

09-09-2004 10:25

Zoals ik het antwoord beschreef is het niet precies gegeven.
Al kwam het er wel een beetje op neer.

Ik kreeg met respect antwoord hoor Ralph, dus wees maar niet geërgert, ben ik ook niet 8)

mvg

Koen
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

09-09-2004 11:23

Koen

Ik ben niet zo gauw geergerd hoor, ik vond jouw lederverhaal echter goed geredeneerd maar ik begrijp nu dat het gegeven antwoord hier een beetje uit zijn verband getrokken werd.

Denny

Al eens met een ordinaire regenworm geprobeerd.
Probeer ze te stalken (zoals de engelsen dat zo mooi zeggen) en probeer dan voorzichtig de worm voor hun snufferd te krijgen, of een klont maden oid.
Ik heb weet van een aantal moeilijke vissen (twee koi's) die eigenlijk alleen gevangen worden op dingen als , wormen, maden, slakjes etc.
wellicht het proberen waard, je zult de vissen denk ik wel op moeten zoeken (geen probleem in helder water???) want je bijvangsten zijn anders enorm.

gr. Ralph
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

09-09-2004 11:27

Inderdaad, een worm kan schuwe vissen doen toehappen.

Heb één keer een koi mogen vangen, op een krab-boilie, maar dat was op een zwaar bezet water.

Heb wel eerder op schuwe vissen gevist, die nog bijna niet bevist waren. Wat toen werkte: vissen met wormen op een bedje van pellets en wat lokvoer, en langdurig veel voeren met mais.

Gewoon volhouden, dan loopt er vanzelf eenkeer een koi tussendoor.

vr gr Sjoerd
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

09-09-2004 14:49

Op karpervissersonline staat nu in een artikel van me hoe ik mijn target koi heb gevangen.

Maar dat die vissen schuwer zijn door de hengeldruk op hun (en minder op de andere vissen) is wel iets om over na te denken.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

09-09-2004 15:35

waarom niet gewoon koivoer uit een vijverwinkel...
als ze dat altijd gewend zijn geweest....
zullen ze dat wel lussen...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-09-2004 15:50

Ik ken meerdere voorbeelden van gopudkarpervangsten, zal er twee beschrijven, omdat ik daar genoeg achtergrondinformatie over heb.
Het eerste geval deed zich in de winter voor op het twentekanaal. Op een typische knollenstek kreeg mijn maatje een doodgewone run, voor de kant zagen we opeens een gouden gloed omhoog komen. Deze vis werd gewoon met een boilie op een klein tapijtje hennep gevangen. Een complete verrassing dus. Deze vis werd overigens een paar dagen later op dezelfde stek met vrijwel dezelfde methode teruggevangen. Voor zover ik dat kan beoordelen aasde hij gewoon samen met normale karpers van hetzelfde formaat.

Het tweede voorbeeld betreft een goudkarper die ik in het late voorjaar zelf gevangen heb. Dit was een van mijn mooiste vangsten ooit, het belagen van een target volledig op zicht. Ik heb het met korst geprobeerd, die weigerde hij 2 keer na er even aan te zuigen. Toen er in de oppervlakte een beetje voedselnijd ontstond deed hij er niet aan mee, hoewel hij er wel op af kwam. Ik heb hem uiteindelijk gevangen, een paar meter naast de azende karpers met 2 maskorrels aan een vrije lijn. Als ik piertjes bij me had gehad had ik die geprobeerd, die zijn over het algemeen ook geweldig.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

09-09-2004 17:30

Goudkarpers zijn gemiddeld gezien inderdaad moeilijker te vangen dan hun goud/bruine collegae. Althans, dat is mijn ervaring. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met hun betere zichtbaarheid voor roofvis én karpervissers ;)

Tot nu toe heb ik 2 goudkarpers mogen vangen. De eerste was gewoon op de boilie (wel kicken als je dan ineens een gouden gloed ziet in het water). De 2e was op de korst. Deze wist me zeker al 2 jaar lang te ontkomen, totdat ik fanatiek gingen voeren met variantjes. Na 2-3 dagen was dat beest zo gek op die brokken dat hij ze bijna uit mn tas at :) De vangst van deze vis liet dan ook bniet lang op zich wachten.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

09-09-2004 19:27

Tot nu toe wil ik iedereen bedanken die mij tips heeft gegeven over mijn jacht naar een goudkarper. Het lijkt me verstandig als ik het maar eens met natuurlijk aas (wormen) ga proberen.
Ik zou nog wel graag willen weten waar jullie al goudkarpers op hebben gevangen?

Bedankt allemaal, Denny.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

09-09-2004 20:26

Een witkarper (een witte koi) op knakworst en ik heb er 2 gevangen zien worden op deeg dat vooral bestond uit Babycorn.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kees peters
Berichten: 97
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: breda

10-09-2004 21:17

ik heb ooit paar jaar geleden 2 goudkappers op 1 dag gevange op een plas!en allebij op bolie's!
Geert Welten
Berichten: 64
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: Someren

12-09-2004 12:24

Kheb vorig jaar een hele mooie gevangen van 18 Pond!!
Prachtig om zo een te mogen vangen.
Kheb denk ik wel 10 minuten lang die vis van alle kanten bekeken!

Verder heb ik er nogal wat gevangen 50 meter van mijn huis in n parkvijvertje.
Daar worden heel veel goudvissen gedumpt en da gaat dan liggen fokken met gewone karper.
Daar krijg je hele rare vissen van.
Karpertjes met hier en daar n oranje vlek.
Wel lache om te zien.
Ook heb ik daar ooit n wit met zwart gevlekte koi verspeeld.

Greet W
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

15-09-2004 00:58

10 minuten mogen bekijken??? :-? Ik hoop het toch niet he :wink:
Ik zelf heb nog nooit de gelukkige mogen zijn, maar een maat van me wel. Ook heb ik op het zelfde stuk ooit een echt grote goudkarper (over de twintig mogen aanschoouwen. Kwam vaak aan opp. zeker als je bedenkt dat je op dit stuk rivier weinig vissen ziet. Was zich volgens mij niet echt bewust van zijn bijzondere aanschouwing. Maar dit was op een rivier, dat zal wel iets anders zijn dan op een plas.

mvg Anton
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-09-2004 11:13

Na vele, vele pogingen en een hoop visuren heb ik deze doitsu Shiro Bekko gevangen aan..........een paar wormpjes!!
Nadat ik hem een tijd eerder aan de haak kreeg op zoete mais uit blik. Maar toen schoot ie los, 1 meter voor de kant ongeveer. :cry:
Dat was minder leuk.
Heb het tussentijds ook met brood geprobeerd, maar dat wilde die niet pakken.
Toch opmerkelijk hoe schuw en kieskeurig goudkarpers en koikarpers in het wild kunnen zijn en wat voor tamme vreetzakken het in de tuinvijvers zijn, waar ze thuishoren.
Maar een worm of liever een paar kleine wormpjes, zoals vaker gezegd, is een goede methode die weinig karpers zullen weerstaan.

Groeten uut Wehl.