Aangevallen door een uil

Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-08-2004 13:57

Vannacht met het bootje midden op een grote plas lekker zitten vissen tussen de onweersbuien door. Eventjes een nieuw onderlijntje aanknopen met de hoofdlamp op een laag pitje. Je kent het wel, alle aandacht gaat uit naar het leggen van een perfecte knoop enz.
Plots voel ik een vreemde windvlaag door m'n haar gaan. Ik kijk op en zit oog in oog met een grote bosuil met uitgestrekte klauwen, klaar voor de aanval. Je begrijpt, ik schrok me de pestpokke. Gelukkig was de uil daardoor even uit het veld geslagen en steeg een klein stukje op en draaide een rondje om de boot. Daarna echter ging ie weer over tot de aanval en kwam loeihard op me af. Met de schepnetstok heb ik hem van me af kunnen houden en een klein tikje onder z'n reet kunnen geven. Uiterst voorzichtig uiteraard want je wilt niet dat zo'n prachtig dier beschadigd of in het ergste geval in het water dondert. Nu was de uil aardig geschrokken en koos het hazepad. Zo, daar was ik mooi vanaf dacht ik. Een uurtje later echter kwam ie nog eens verhaal halen en het vorige herhaalde zich nog een keer. Van lekker relaxed vissen kwam het dus niet meer. Ik heb de halve nacht nerveus achterom zitten kijken. Zo'n uil kan denk ik aardig wat schade aanrichten aan je hoofd.

Vorige jaren heb ik vaker rond deze tijd van het jaar meegemaakt, dat als de uilen hun jongen gaan leren vliegen en jagen, ze even een kijkje komen nemen en een paar rondjes rond de boot vliegen op erg korte afstand. Maar dit was echt te gek natuurlijk. Zelfs van het licht van mijn hoofdlampje was ie echt niet bang.

Komt dit wel vaker voor?
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

21-08-2004 17:36

je hoort ze absoluut niet aankomen he. Als ik jou was zou ik maar eens een helm gaan gebruiken :lol:
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

21-08-2004 17:42

Bas,
Het is algemeen bekend dat uilen een schurfthekel te hebben aan lui die met abu reels vissen !
Dus daar ligt denk ik het probleem...........
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

21-08-2004 19:27

Abu reels oei,oei en ja dan.............. CN
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

21-08-2004 20:22

Bas,

Ik benijd je.
Een uil van zo dichtbij mogen aanschouwen, in volle glorie en in het wild.

Dat tie niet in vrede kwam, dat was jammer. Maar het is gelukkig voor je goed afgelopen.

En je bent een echt waar, GEWELDIGE ervaring rijker die ik zielsgraag ook mee zou willen maken.

Met Jaloerse groet,

Koen
PS: Verder nog wat gevangen?
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

21-08-2004 20:55

hehehe lol... ook geinteresseerd in aanvallend natuurgeweld in de vorm van schotse hooglanders?? kom mee naar het bergsche bos...
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

21-08-2004 22:22

Yes! ik heb ook eens een uil gezien in 't wild, hij viel mij alleen niet aan, hij vloog gewoon voorbij! Ook heb ik al meerdere keren ijsvogels zien vliegen! waar sommige vogelfreaks een moord voor plegen om er maar eens een glimp van te kunnen zien! :D Vleermuizen zijn dan weer minder (tijdens schemering/nacht) die vliegen constant tegen je lijn aan.. donders iritant!

Tobias boot
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-08-2004 23:03

Wat Bas meegemaakt heeft, heb ik een aantal jaren geleden ook meegemaakt. In de avond toen het donker werd stond, of liever zat, ik oog in oog met een grote uil. Of het een bosuil was, weet ik niet. Geen verstand van uilen. Maar het was geen kleintje. Ik kon nog net bukken, anders hadden we echt een aanvaring gehad. Inderdaad presteerde de uil dit even later nogmaals. Ik heb daarna ingepakt. Niet vanwege de uil, maar het was er tijd voor. Ik was niet van plan om de nacht te blijven. Was daar ook niet toegestaan.

Wat de uil in mij gezien heeft is mij een raadsel. :roll:

Zal geen ABU reel zijn geweest. :wink:

Groet, Kees
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

22-08-2004 00:47

[quote="Koen Workels"]Bas,

Ik benijd je.
Een uil van zo dichtbij mogen aanschouwen, in volle glorie en in het wild.

Dat tie niet in vrede kwam, dat was jammer. Maar het is gelukkig voor je goed afgelopen.

En je bent een echt waar, GEWELDIGE ervaring rijker die ik zielsgraag ook mee zou willen maken.

Met Jaloerse groet,

Koen
PS: Verder nog wat gevangen?[/quote]

Koen,

Ik ben ook diep onder de indruk van dit natuurschoon, al was dit toch iets te dichtbij naar m'n zin.
Maandag gaat er een infraroodrolletje in de reservecamera. Flitsen kun je niet maken uiteraard. Vandaag heb ik hem niet zien vliegen maar weet nu wel waar z'n nest zich bevind.

Niks gevangen overigens, het loopt daar het hele jaar al niet. Schijnt meer voor te komen op wateren waar de vis niet is afgepaaid dit jaar.

Dennis,

Nadat ik die foto heb gemaakt haal ik de merkjes van m'n reels af. Zou hij daar in trappen?
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

22-08-2004 09:34

he tobias
ik heb ook al een aantal keer ijsvogeltjes gezien. Wat een mooie beesten. Alleen dit was steeds op verschillende wateren over verschillende jaren. Zou het zo kunnen zijn dat die ijsvogels een soort nomaden zijn en steeds weer doortrekken?
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

22-08-2004 10:59

Hey pieter,

Ik zou het echt niet weten! Ik zie die ijsvogeltjes vaak gewoon op de zelfde stekken! Dan weer een tijdje niet, en dan oppeens weer wel (eergister nog 1tje gezien.)

Tobias
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

22-08-2004 12:57

Nou, ik mag blij zijn als ik een keer géén ijsvogel zie. Gisteravond nog, op het gemak mijn hengel als duikplank gebruiken. Beestje bleef rustig 2 meter van mij af zitten.

Alleen een foto maken lukt gewoon niet. Bij de geringste beweging gaan ze er vandoor.

Uilen zie (en hoor) ik ook regelmatig. Ben alleen nog nooit aangevallen...

Verder krijg ik tegenwoordig op mijn stek bezoek van een rat. Op het voorjaar begonnen met ze te voeren en ondertussen zo tam geworden dat ze ongeveer uit mijn handen eet. Samen met haar jongen!

Tja, het houdt je een beetje bezig tussen het blanken door...

Groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

22-08-2004 13:16

Raymond,

Dan zet je toch gewoon je camera klaar op een statief met een afstandsbediening. Wordt vast een leuk plaatje.
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

22-08-2004 13:54

ik heb een keer een ijsvogel op de top van de hengel gehad op het puntje,ving voor mijn ogen een visje,prachtig :o alleen jammer dat hij hem hierna op de hengel probeerde dood te maken :cry: (wel een prachtig schouwspel(moet je eens gaan strandvissen zie je nog veel mooiere dingen,bruinvissen,een verdwaalde zeehond)
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

22-08-2004 14:12

Leuk die ijsvogeltjes. Als ik in de gelegenheid ben zet ik expres m'n hengeltoppen zo ver mogelijk boven het water. En dan de camera in de aanslag uiteraard.

Morgen even infraroodrolletjes halen voor die dolle uil. Of met de hoofdlamp bijschijnen met asa 800?
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

23-08-2004 14:08

Zijn die beesten niet gewoon op jacht naar uileballen? :P
fishing rocks
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

23-08-2004 16:09

Ik zie op de wateren waar ik vis ook regelmatig ijsvogels minstens de helft van de sessies. Helaas hebben ze nog nooit op mn hengel gezeten, voor zover ik weet. Ik zou het wel super vinden als ik daar een foto van zou hebben. Heeft iemand er toevallig 1 voor me?

Maar weer even terug on-topic:
Een foto van een aanvallende uil is ook welkom :lol: Maar ik zou verder ook niet weten wat die uil van je moest. Mij hebben ze nog nooit gepakt tijdens het jerken. Ik zal binnenkort eens snachts gaan jerken, kom ik die uil misschien ook wel tegen. Ik heb liever dat die me aanvalt dan weer een stel van die k*tmarrokkanen die teveel golfballen hebben die ze vervolgens maar aan mij 'geven'... :roll:
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

23-08-2004 17:52

Hmm gelukkig ben ik nog nooit persoonlijk aangevallen, alleen een keer een hert dat zo'n 5 meter naast m'n shelter de bosjes in sprong. En dat maakt me een herrie, midden in de winter met een laagje sneeuw op de grond, alleen in een donker bos.... :roll: Ik sprong zowat door m'n shelter heen..... :P
Verder moesten mijn boilies het gisteravond ontgelden, ze werden namelijk door vleermuizen aangevallen :lol: (ze hebben er overigens geen een 'gejat' hoor :) )

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
basie lengemann
Berichten: 44
Lid geworden op: 25-01-2004 18:50
Locatie: Geljxd
Contacteer:

23-08-2004 23:50

-
Laatst gewijzigd door basie lengemann op 01-06-2011 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
I'm on my way!!! it was just a speed bump not a stop sign!
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

24-08-2004 12:41

De uil komt af op het licht van je hoofdlamp hij denkt waarschijlijk dat je een chemische muis bent. ik had het de afgelopen week ook ik kreeg een run en heb beta lights swinger op en neer en de uil dacht he muis ik dacht he run hij vliegen ik rennen ik sla aan en de uil zit zo een 50cm boven me hoofd nou hij schrok gelukking net zo als ik en was na mij te hebben bekeken weer vertrokken bij de volgende run gebeurde het weer. weet zeker dat het je lamp is hij heeft super goeie ogen maar met tegenlicht hoofdlamp ziet hij niet dat jij er achter zit.

probeer hem maar is uit te zetten en zie wat hij doet.

Ik moet zeggen dat ik het een fantastische ervaring vond het mag van mij bij elke run gebeuren snap niet dat je hem met een schepnet steel een tikje onder ze kont moest geven lijkt me wel erg moeilijk trouwens bij een vogel die erg snel vliegt en dit nog zacht te doen ook. als die uil je echt aanvalt moet je misschien gewoon overwegen om ergens anders te gaan zitten wat moet een vogelliefhebber wel niet denken als die jou met een schepnet steel naar een uil uitziet halen. Zet die lamp maar is uit en je zal zien dat die je met rust laat. stel je voor dat zo een vogelliefhebber daar is een foto van maakt ik zie het al staan op de voorpagina van de telegraaf. ook al was het zacht.

Wel leuk dat jij er ook al een heb gezien misschien doen die beesten is wat aan onze ratten plaag. Ben blij dat ze er zijn en wij hebben de verantwoordelijkheid zorgvuldig met ze om te gaan. aangezien wij ons op hun jachtgebeid bevinden.

groetjes,

Guido
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-08-2004 13:19

Dat van die hoofdlamp lijkt mij een plausibele verklaring Guido.
Zoals je al had kunnen lezen: Ik ben een vogelliefhebber.
Dat van die schepnetstok ruk je dan ook aardig uit z'n verband. Er staat dat ik hem voorzichtig heb weggewerkt. Dus met het risico dat de uil z'n klauwen in m'n hoofd kon zetten.
De uil bleef telkens even stilhangen vlak boven m'n hoofd waarbij ik hem dus echt wel weg moest en kon werken. Zou jij dat met je blote handen doen? Let wel, het ging hier om een bosuil en niet om een klein kerkuiltje o.i.d.
Mijn reactie op die aanval verdient volgens mij alleen maar hulde ook van andere vogelliefhebbers.
Ik vind het dan ook een heel vreemde reactie van je.
En ja, uiteraard respecteer ik het jachtdomein van de uil die daar op vleermuizen jaagt.
Laatst gewijzigd door Bas B. op 24-08-2004 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

24-08-2004 13:37

Bas waarom draait hij dan cirkels om je hoofd omdat daar die lamp op stond waar hij op afkomt. waarom komt hij dan alleen op mijn hengels af vismaat kreeg ook runs en heeft geen Beta lights en er kwam ook geen uil tewijl hij in de boom achter ons was gaan zitten.

Is niet dat ik je beschuldig van grof gedrag lijkt me gewoon moeilijk.
Ik persoonlijk zou mijn hoofd wegtrekken verstoppen. Lijkt me dat de uil niet uit is om jou aan te vallen hij kan je immers toch niet opeten. Tenzij de uil psychische problemen heeft zal hij dit inzien en wegvliegen. maar nogmaals je weet pas dat het klopt wat ik zeg als je het probeert (uitzetten lamp bedoel ik dan.) en je zal het zien. waarom komt hij anders naar je toe hij snapt het gewoon niet en zo als alle dieren is ook hij een beetje oppertunistisch. Ik weet niet hoe groot de uil was die naar je toe kwam. heb ook niet veel verstand van uilen alleen van discovery en biologie. weet wel dat de uil die naar mijn hoofd kwam vliegen ongeveer 120cm spanwijdte had en volgens mij beetje grijsbruin van kleur. vooral hoe dat beest vloog vond ik fasinerend. foto maken was niet aan de order was hij veels te snel voor anders had ik het wel gedaan.

maar vat het niet persoonlijk op.

Ik zeg ook niet dat je fout bezig bent maar lijkt mij gewoon onmogelik om niet te slaan met de schepnet stok als er elk moment een uil op me hoofd zou landen. Dat heet paniek. Ik weet hoe ik reageerde ik dook gewoon ineen vis kon me gestolen worden noem me maar bang. en voor een uil heb ik gewoon veel respect.

Guido
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-08-2004 16:44

het is van bosuilen bekend dat ze nog wel eens willen aanvallen, vooral als je in de buurt van hun nest komt! ik heb er al eens 1 een meter boven mijn hoofd gehad, lag beetje te dommelen komt er zo'n lomp beest aanvliegen! hij schrok gelukkig net zo hard als ik :lol:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-08-2004 18:26

Nee Frank,
die uil schrok harder!

Bosman vs Bosuil, recht van de sterkste, eieren kiezen voor z'n geld en op heel houden spelen.
Arm beest :lol: :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

25-08-2004 21:29

Heejz,
IJsvogeltjes zie ik ook genoeg. Het is erder een uitzondering dat ik er geen zie. Maar op m'n hengel heb ik hem nog nooit gehad. Wel een keer Zat er een op een tak recht tegenover me op een eiland. En hij ving die dag meer dan mij, Dat kan ik je wel vertellen :wink: :P

Maar een uil heb ik nog nooit gezien. En als ik de verhalen hier zo hoor, wil ik hem ook niet meer tegen komen :lol: Ik heb wel een keer oog in oog gestaan met een buizerd toen ik oop de stek kwam. Hij zat rustig op een tak, maar toen hij mij in de gaten kreeg, wist ie niet hoe snel hij daar weg moest.

mzzzzzls Bart