Meeneemverbod vis Twentekanaal

Plaats reactie
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

17-08-2004 11:37

Hoi,

Vanmorgen gelezen in ons plaatselijk dagblad:

Ik citeer:

Meeneemverbod vis Twentekanaal.

Vissers mogen vanaf 1 januari hun vangst uit het Twentekanaal niet meer meenemen. Aanleiding zijn misdragingen van grote aantallen Duitse Russen. Die hakken bomen om voor een kampvuur, laten resten van opgegeten of schoongemaakte vis achter en gedragen zich agressief. Het afgelopen weekend deelde de Beheerseenheid Twentekanalen tientallen bekeuringen uit.... einde citaat.

Mijn complimeten voor dit initiatief!!!!!!!!!!!!!!!!!

Welke visvereniging volgt met het nemen van deze maatregel? Ik hoop velen.

Groetjes
Rinus
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

17-08-2004 11:48

eindelijk eens een goed optreden..mijn complimenten
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

17-08-2004 16:27

Weet dat een landelijk verbod niet haalbaar zal zijn voorlopig..... maar zou mij en met mij een heel aantal andere vissers een hoop ergenis besparen. Hier in Friesland worden nog steeds grote hoeveelheden snoekbaars meegenomen door (sport)vissers en aangeboden bij verschillende bedrijven. Ook de inwoners van een naastgelegen asielzoekercentrum vissen de vaarten rondom franeker behoorlijk leeg.
Je verliest misschien een aantal (brood)vissers met het instellen van een meeneem verbod maar je krijgt er ook een heel aantal bij omdat de visstand gewoon beter wordt waardoor meer vissers plezier beleven aan hun visserij!

Via je eigen vereniging is het instellen van een meeneemverbod voor karper vaak vrij makkelijk voor elkaar te krijgen. Alleen moet het op vergadering wel onder de aandacht gebracht worden.

Hoe denken jullie over een ALGEHEEL meeneemverbod?

M.v.g. Ulco
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

17-08-2004 20:34

Heren,

ik zag er net wat over op teletekst staan, pagina 118 van RTV Oost.

Ramon
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-08-2004 23:08

Ere wie ere?


MVG

Klaas


Ooij 11 sept 2003

Aan Bestuur NVVS
P/a Postbus 288
3800 AG Amersfoort

Betreft : meeneemverbod karper

Geacht bestuur van de NVVS,

Gaarne zouden we via deze brief willen pleiten voor een algeheel meeneemverbod voor karper in de Grote Vergunning 2004. Dit meeneemverbod wordt door steeds meer HSV's ook al in hun voorwaarden opgenomen en ook in regionale vergunningen worden hierover serieuze gesprekken gevoerd of zijn zelfs al resultaten behaald.
De reden mag duidelijk zijn : Het ontmoedigen van het gesleep met karpers al of niet voor commerciele doeleinden. Karpers die door zorgvuldig visstandbeheer en geduld zo groot zijn geworden horen in dat water thuis en zeker niet in een prive-water waar alleen voor grof geld gevist mag worden. Het verplaatsen van karpers kan ook bijdragen aan de verspreiding van visziekten, daar zjjn de laatste 2 jaar diverse voorbeelden van aantoonbaar. Ook is het frustrerend als soms met naam bekende karpers belanden op de gril van een 'sportvisser'. Dit laatste verschijnsel neemt helaas nogal toe, mede onder invloed van de multiculturele samenleving. Kortom wij staan een duurzaam visstandbeheer voor (zie daartoe ook onze Visie Karperbeheer) en het meenemen van (grote) karper past daar niet in.

Hoewel wij niet de illusie hebben dat hiermee ook de illegale handel zal worden aangepakt, gaat er toch een signaalfunctie vanuit. Het maakt ook de controle voor opsporings-ambtenaren gemakkelijker. Wij stellen voor om de maatregel eenvoudig te houden en te kiezen voor de volgende formulering "

“Het in bezit hebben van karper of het meenemen van karper is verboden, gevangen karper dient dus onmiddellijk te worden teruggezet”

Om ook de legale handel in karper aan te pakken is hulp van de wetgever noodzakelijk omdat (grote) karper geen wettelijke bescherming geniet. Een op openbaar vaarwater met 1 hengel gevangen karper mag toch worden meegenomen en een beroepsvisser met volledig visrecht kunnen we al helemaal niet tegenhouden natuurlijk. Hiertoe zou een wettelijke maximummaat uitkomst bieden. Het zou prettig zijn als de NVVS in beginsel achter zo'n voorstel richting LNV staat. De uitwerking kan dan later wel, zodat we nu ook nog niet hoeven te discusieren over de exacte invulling van de maximummaat. Het zou wel een noviteit zijn, want daarmee worden de grote exemplaren dus expliciet beschermd, terwijl dat altijd andersom was. Met deze maatregel is het nog immer mogelijk om in het kader van visstandbeheer een surplus aan kleine karper af te vissen.

Wij vertrouwen er op dat u deze brief met de nodige voortvarendheid in uw bestuur zult behandelen




Met vriendelijke groeten,

Namens de Karperstudiegroep Nederland
Willem Peters,
Voorzitter
Joop Nijkamp
Berichten: 81
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00

18-08-2004 11:54

Hallo beste medevissers dit hadden ze al veel eerder moeten doen , we zijn hier toch sportvissers en geen stropers, en als dit niet werkt dan moeten ze ze gewoon de wet handhaven zoals in frankrijk gewoon een pas met een pasfoto er op en voor 5 jaar geldig iemand die dan streken uithaald gewoon innemen die handel. Met vriendelijke visgroet Joop
Chiel Webbink
Berichten: 11
Lid geworden op: 20-07-2004 21:38
Locatie: Vriezenveeen
Contacteer:

18-08-2004 13:12

Ja eindelijk pakken ze die vieze Russen eens aan! Die lui maakten er een echte bende van !! Ik hoop dat het overal zo word! :D
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-08-2004 19:51

Nu nog hopen dat ze voortaan ook op een aantal beruchte "russenstekken" voortaan wat meer gaan controleren.
Goeie zaak, nu hopen dat het eindelijk eens afgelopen is met de overlast van die lui, want de serieuze nederlandse vissers worden er steeds weer de dupe van.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
raymond van der burgh
Berichten: 90
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Locatie: rijswijk

18-08-2004 22:26

russen en polen zijn ok, ole ole :roll:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-08-2004 22:58

Beste Joop, de meerderheid van de HSV-en zijn nog steeds niet voor centrale registratie van vergunningen (kost ook een klein beetje per vergunning). Zolang dat zo blijft heeft inname geen zin daar men 'elders' weer een nieuwe vergunning kan kopen...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-08-2004 17:01

tis goed dat er nu maatregelen worden getroffen tegen deze probleemgroep, hogere boetes en strengere regels helpen denk ik erg goed! ben blij dat nu meerdere verenigingen iets durven te ondernemen, als er 1 schaap over de dam is ...... :lol:

ik ben voor een algemeen meeneemverbod in heel nederland, daar heb je tegenwoordig zo weinig mensen mee! bijna alle vissers in Nederland zijn sportvissers dus..
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

19-08-2004 20:30

Dit heb ik ook gelezen! Goeie zaak, goed begin is het halve werk..

Nu maar hopen dat het werkt..
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

19-08-2004 21:17

Centrale registratie stuit hier in friesland nog op te veel problemen...en zal er vorlopig dus ook nog niet in zitten. 1 probleem is dat in de statuten staat dat gegegevens niet aan derden zullen worden verstrekt en dat je geen zwarte lijst op mag stellen.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Niels Wijermars
Berichten: 60
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00

20-08-2004 00:59

Ik vind het een erg goed inititiatief. Ben er natuurlijk helemaal voor, maar ik zet er wel een paar vraagtekens bij:

? Onmiddelijk terugzetten betekent dus ook niet meer in de bewaarzak?

Niet dat ik daarom niet voor het meeneemverbod zou kiezen.
Ik zak niet zo heel vaak een vis en ik weet ook wel dat het beter is voor de vis om hem niet af te zakken. Maar als je dan eindelijk de vis van je leven vangt is een mooie daglichtfoto wel erg prettig. Al begrijp ik wel dat controle door een uitzondering niet makkelijker wordt en het verzoek daarmee ook minder aantrekkelijk om in te willigen.

? Hoe zit het dan met overzettingen van grote karper door hsv's omdat deze overzetting noodzakelijk acht? Of valt dit sowieso buiten dit verbod?
(Ik denk dat ik het antwoord al wel weet, maar toch maar ff checken he!)

Groeten,

Niels
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

20-08-2004 01:16

Dit gaat om een kanaal, twente kanaal. Ik heb nog niet gezien/gehoord dat er ooit een HSV is geweest die vis overgezet heeft van het twentekanaal.

Plus dat de HSV's weinig zelf beheren aan het kanaal, dat doet beheers eenheid twente kanalen als ik het goed heb..

correct me if i'm wrong.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

20-08-2004 08:13

Een beheerder mag geen vis overzetten alleen een visrechthebbende dat weet ik wel...dus als b.v. een sloot word opgeheven door de gemeente dan moet ze de HSV vragen die het visrecht er van heeft om de vis te redden en over te zetten nar en ander water.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Plaats reactie