Leren ze 't nooit?

jan van kranenburg

10-06-2004 03:30

Gisteren avond water bezocht in recreatiegebied niet ver van mijn woonplaats.

Gepoogd te wandelen samen met mijn vrouw; niet vissend dus.

Er waren 3 jongens (ca 14 a 15 jaar) aan 't vissen. Rodpots in volle glorie aanwezig. Waar water ca 40 meter breed.
Zag die knullen bezig bij een brugje; water ca 4 meter breed; gigantisch veel riet en geen enkele optie om daar het water te bereiken. Hun schepnet had een steellengte waarmee ze die het water niet konden bereiken.

En ja, hoor, beet en vis eraan.

Was brasem, die omhoog getakeld werd, maar stel dat 't karper was geweest?

Heb ze aangesproken. Commentaar? Je weet 't waarschijnlijk al.

"Ouwe lul, waar bemoei je je mee" En nog wat onprettige opmerkingen.

Heb mijn commentaar inzake het ontbreken van onthaakmat etc. maar voor me gehouden.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

10-06-2004 07:19

Jan,

Erg triest om mee te maken, maar helaas de realiteit van alledag. Mijns inziens helpt bij dit soort schoffies een stuk voorlichting over hoe te vissen ook niet meer en hebben ze eerder heropvoeding nodig. Kan me voorstellen dat het je frustreert.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-06-2004 07:50

Beste Jan,

elke keer weer zeer spijtig om dit soort "vistuig" aan de waterkant aan te treffen. :( Geef echter niet op Jan. Al bekeer je er maar 1 per jaar....
Na zo'n opmerking krijg je natuurlijk de wind van voren. Ik vertrouw er dan altijd op, dat er in zo'n groepje 1 zit, die er over begint als je weg bent en z'n eigen maten tot "recht trekt"

blijft klote

MVG Mitsz
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-06-2004 08:28

Wij hebben er ook zo.

Meer en meer ga ik voor de duitse variant voelen. Een bewijs van bekwaamheid.


4 keer per jaar exaMEN.

Zaterdagmiddag, voor het examen verplicht om de workshops van de specialoistenclubs langs te gaan of zoiets. Hoe omgaan met snoek, karper, zeevis enz.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

10-06-2004 09:11

nou niet iedereen is zo hoor. maar er zijn er een paar....daar zullen we dan maar niks over zeggen......Zelf weet ik net zo goed als jullie hoe je een vis fatsoendelijk moet behandelen daarom doe ik dat ook iedere keer.
Alle rommel opruimen, vissen onthaken op onthaakmat, enc....

Dat is net zo bij het nachtvissen....
de mensen die het goed doen, daar word nooit wat over gezegt en de gene die het het verpesten voor de andre die worden in het "zonnetje" gezet (negatiev bedoelt) en hoppa...mensen hebben gelijk een negatieve indruk over de karpervisser.

maar zo zal het ook altijd gaan, dat slecht nieuws zich sneller verspreid dan goed nieuws.........
RoBerT Knijnenburg
Berichten: 114
Lid geworden op: 27-03-2004 18:28

10-06-2004 09:24

Ik vind het ook prettig als je weet dat je vis veilig op je mat ligt zodat er bijna niks meer mis kan gaan......... :D :wink:
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

10-06-2004 09:37

Noud,

Ik vind dat "mensen die het goed doen" zoals jij dat zegt, die hoeven helemaal niet in het zonnetje gezet te worden. Wij zijn te gast in de natuur en daar hebben we ons gewoon naar te gedragen. Dus is het de normaalste zaak dat je de beviste stek netjes en schoon achterlaat, daar hoef ik geen complimentje voor, ik heb mn huis toch ook schoon, daar ga ik ook niet in de rotzooi zitten en als ik de vuilnis wegbreng naar de container dan zegt mijn vrouw ook niet"goed gedaan kerel". Dat is normaal, dat hoort!

Groet
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gunther van Marwijk

10-06-2004 14:32

..
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

10-06-2004 14:36

Jan,

Paul hier, die laatst die penhengel bij je heeft opgehaald.

Die knulletjes zien een wat oudere man lopen en ze weten dat ze een grote bek kunnen geven.
Als iemand anders er wat van had gezegd, hadden ze of hun mond gehouden of een grote bek gegeven met als gevolg een blauw oog.

Maar jij hebt in iedergeval het plichtbesef gehad om er wat van te zeggen.
De maatschappij ben je zelf, toch?
Er zijn zat mensen die lopen voorbij en die houden hun mond, omdat ze bang zijn voor een discussie.
En die denken later, had ik er maar wat van gezegd, en uiten hun frustratie over het feit op een andere manier.

Die jochies komen zichzelf nog wel tegen, op die leeftijd heb je nog niet zoveel lessen in het leven gehad.
Sommige worden verstandig en andere zullen het de "Hard Way" moeten leren.
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

10-06-2004 15:10

Jan,
waarom zou het voor een karper erger zijn? Dat maak ik namelijk uit je posting op.
groet,
Theo
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Walter Haasnoot
Berichten: 118
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: Leiden

10-06-2004 15:32

Hoi Theo,

ik denk dat Jan bedoelt dat een karper in dergelijke situaties meer kans op beschadiging maakt gezien zijn omvang, gewicht en kracht. Dit in combinatie met de moeilijke omstandigheden, slechte uitrusting en weinig kennis en ervaring bij de vissers.

groetjes, walter
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

10-06-2004 15:50

Jan,

Ik ben het helemaal eens met een vorige schrijver. Al bekeer je er maar eentje per jaar, dan heb je toch weer goed werk gedaan. Ik ben iets jonger, dus zal wel iets meer invloed hebben, maar vaak nadat je het gezegd hebt zie je ze een paar weken later wel al iets beter bezig.

Helaas helpt het op dat soort momenten om eerst 2 minuten op te scheppen met je vangsten voordat ze je deskundigheid doorhebben. Als je daarna iets suggereert komt er vanzelf wel eentje van het groepje die zoiets heeft van dat is eigenlijk wel waar. Deze vissers houden het meestal ook langer vol dan de rest, dus heeft het zeker wel nut om daar een beetje achteraan te zitten.

Vriendelijke Groet
Niels

ps. de meesten luisteren niet zo snel, maar nooit geschoten is altijd mis
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

10-06-2004 15:53

Is inderdaad een aardig idee Klaas, maar dan moet je dit soort figuren wel zo nu en dan controleren op dit bewijs. Wie gaat dit doen?

Ik weet dat je regelmatig (zeer regelmatig) mensen oproept om niet alleen te klagen maar ook zelf actief te worden bij een vereniging en daar ben ik het helemaal mee eens want daar is voor dit soort dingen veel te weinig toezicht.

Vele vissers (alle soorten) komen vaak bij dezelfde hengelsportwinkelier en hebben daar vaak een goede band mee. Zo ook ikzelf en nu heb ik hem eens gepolst over een karperinfoavond voor de jeugd en hij heeft hier zeker oren naar. Er komen veel jeugdige karpervissers in zijn zaak zodat ze makkelijk te bereiken zijn zonder dat je ze op dat moment ergens op aanspreekt waardoor de kans dat ze naar z'on avond toekomen toeneemt. De vereniging heeft het ook weleens geprobeerd maar dat werd helaas niks.

Het kost wat tijd en moeite om iets te doen, maar iets doen om je hobby instant te houden lijkt me ook niet verkeerd.

gr. Mark
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

10-06-2004 21:28

[quote="Klaas van den Herik"]Wij hebben er ook zo.

Meer en meer ga ik voor de duitse variant voelen. Een bewijs van bekwaamheid.


4 keer per jaar exaMEN.

Zaterdagmiddag, voor het examen verplicht om de workshops van de specialoistenclubs langs te gaan of zoiets. Hoe omgaan met snoek, karper, zeevis enz.

MVG

Klaas[/quote]

Jammer dat je het zo slecht terug ziet bij de Duitsers die hier soms vissen...
©
Paul Mekes
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

10-06-2004 23:50

zouden ze daarom hier gaan vissen???
jan van kranenburg

11-06-2004 00:12

Theo,

Ik bedoelde dat de brasem gewoon zonder schepnet ca 3 meter omhoog getild werd.
Met een pook en 30/100 kan dat.

Zie ik met karper niet gebeuren. Lijnbreuk en weer een haak die in de bek achter blijft...

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-06-2004 00:23

Jan, inderdaad te triest voor woorden. Toch blijven proberen ze aan te spreken. ik begrijp dat er grenzen zijn en je moet je zeker niet laten beledigen door zo''n rotjoch.

Zie hier in zoetermeer ook vaak dingen die niet kloppen...nog vaker in het najaar wanneer het weer snoektijd is..hebben ze er 1 aan weten ze maar al te vaak niet wat ze moeten doen!!..geen arterie tang bij zich en vaak uberhaupt al geen landingsnet.
Heb het eens meegemaakt dat ze van ellende de lijn maar hebben stukgebeten..dag snoek met plug en al in de bek..ten dode opgeschreven dus...helaas was ik die keer te laat om hulp aan te bieden.

Vaak als ik wel op tijd ben weten ze de hulp echt wel te waarderen en ben ik in zo''n geval ook niet te beroerd om een foto te maken voor hun met mijn camera en dat is maar al te vaak een zeer goed moment om ze op hun verantwoording te wijzen en ze erop te wijzen dat het...maar ja heeeeel soms gaat het ook wel eens mis hoor en wordt je voor dove lul uitgemaakt...ach ja :wink:

Hans Brinkel
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

11-06-2004 22:50

Eejz,
Niet elk Jong iemand is zo, ik gebruik (en mijn mater) altijd onthaakmat troep opruime naar het n8visse (en gwoon overdag natuurlijk) papiere voor elkaar. Maar nu zie ik iemand die al wat ouder is ook iets fout doen op dit board meneer
Gunther van Marwijk. ik zal het laten zien
http://www.karperwereld.nl/board/images ... 505071.jpg
Zie je het tangetje als de vis 1 keer spartelt op die super grote onthaak mat ligt hij op de grond of op de Tang!! dus als je een onthaak mat heb gebruik hem dan goed!!!
Gunther van Marwijk

11-06-2004 23:30

..
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 22:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gunther van Marwijk

12-06-2004 00:05

..
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

12-06-2004 00:14

Simon,
dat een onthaakmat een goed ding maar vroger waren die dingen er ook niet en ook toen gingen er voldoende heren prima met de vis om.

dat dit met de jaren verbetert is is een feit maar moet Gunther wel gelijk geven zeker dar hij een mat gebruikt, pas oordelen als je de exacte feiten kent anders kun je je beter stil houden.

mvg,
Peter
Gunther van Marwijk

12-06-2004 00:19

..
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

12-06-2004 00:22

Gunther,
mee eens en vin dat dit ook best veel gebeurt uitzonderingen daargelaten.
Tijdens de beurs gesproken met een aantal van de jeugdigen en deze gozers zijn goed bezig.

ook tussen de jeugd zitten helaas rotte appels maar dit geldt ook voor de oudere leeftijden niet waar :D

groet,
Peter
Gunther van Marwijk

12-06-2004 00:29

..
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

12-06-2004 00:38

Gunther,
of je rug breed is in figuurlijke zin kan ik op de foto niet zien dus laat me hier wijselijk niet over uit :D

Verder denk ik wat elkaar wel begrijpen.
groet,
Peter