Leren ze 't nooit?

Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

12-06-2004 12:00

de vis spartelt bij mij nogwellis jah en voor hetzelfde geld zou de pieper van je andere hengel gaan. jij rent ernaar toen de vis schrikt van je gestamp en begint te spartelen en komt vol om die tang(hopen dat je vismaat snel genoeg bij de vis is)... dit zal waarschijnlijk niet gebeure maar wees toch voorbereid..
Gebruikersavatar
Ed Szarzynski
Berichten: 11
Lid geworden op: 09-06-2004 23:27
Locatie: Carp Mecca Noord Holland

12-06-2004 12:36

Ik denk wel dat de jeugd tegenwoordig te snel denkt, dat ze alles wel kunnen. Opgroeiend met tv programma´s en internet lijkt dat ook zo. Maar vissen is iets anders dan met je playstationII tot het hoogste niveau spelen. Ik vind het jammer dat hengelsportclubs tegenwoordig meer tijd lijken te besteden aan het binnen halen van gelden, dan om de jeugd goed te trainen en coachen. Wie de jeugd heeft heeft de toekomst, maar het kan ook de ondergang van ons karpergenot zijn. Even terug denkend aan wetsvoorstellen aangaande de hengelsport.

Ik vind het heel belangrijk om jonge vissertjes te helpen en uit te leggen hoe ze moeten vissen. Bij mij in de buurt heb ik paar jongens onder mijn hoede genomen. Het leuke is nu, dat ze zelf andere vissertjes gaan uitleggen wat ze hebben geleerd.

1 groep met mensen die de struisvogelpolitiek( balkenende en consorten ) vind ik wel voldoende in Nederland.

Ed
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

12-06-2004 12:46

het zyn niet alleen de jongeren... Ik kom fiets wellus langs de waterkant om beetje te kijke enzo.. en zie ik wel is de 'gevorderde mensen' een vis vangen... alles goed voor elkaar fox dit fox dat... onthaakmatje goed voor elkaar.. maar wat doen ze:
-gebruiken de onthaakmat alleen voor het onthaken en niet als ze de vis geschept hebben eerst op de grond (onthaakmat ligt nog onder in de auto)
-als ze een vis zakken doen ze hem in een droge bewaarzak (niet natmaken)
-dat geld ook voor onthaakmat.

Ik snap dat jullie het over de jongeren hebben die niet goed met de visomgaan want die zyn er uiteraard met dan de 'gevorderde mensen' maar zoals de voorbeelde die ik noem zyn het niet alleen jongeren!!1
Gebruikersavatar
Ed Szarzynski
Berichten: 11
Lid geworden op: 09-06-2004 23:27
Locatie: Carp Mecca Noord Holland

12-06-2004 13:19

Als je jonge vissers nu uitlegd hoe het wel moet, hebben we straks minder idioten. En kijk iemand die nu naar de viswinkel gaat en zich suf koopt aan fox, omdat hij op tv heeft gezien dat karpervissen leuk is, is in mijn ogen nog geen karpervisser. Karpervisser word je door uren te draaien en van je fouten te leren.

Ed
Wie een helpende hand zoekt zal hem vaak als eerste aan zijn eigen arm vinden.
RoBerT Knijnenburg
Berichten: 114
Lid geworden op: 27-03-2004 18:28

12-06-2004 15:03

gister weer 1 karper op de grond zien vallen door een paar ''neppe'' vissers.... :evil: :evil:
(ging er ook nog 1 op zijn staart staan... en ze hadden natuurlijk ook geen onthakingsmat)
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

12-06-2004 15:19

[quote="Simon Hogenkamp"]de vis spartelt bij mij nogwellis jah en voor hetzelfde geld zou de pieper van je andere hengel gaan. jij rent ernaar toen de vis schrikt van je gestamp en begint te spartelen en komt vol om die tang(hopen dat je vismaat snel genoeg bij de vis is)... dit zal waarschijnlijk niet gebeure maar wees toch voorbereid..[/quote]

Simon,
Ten 1ste is atp 1 de vis onthaken dat is dus al gedaan, op het moment als je dan toevallig een run krijgt op je andere hengel dan pak je de mat met vis en zet je deze eerst terug, dan maar geen foto!!

Hierna pak je pas de andere hengel, zo werkt dat.
Dan pas ga je goed met de vis om, niet laten liggen en naar je hengel spurten, als je mensen wilt wijzen hoe ze met een onthaakmat om dienen te gaan geef dan zelf het goede voorbeeld.

mvg,
Peter
Randy aka MoNo_eGo
Berichten: 2
Lid geworden op: 20-06-2004 20:30
Locatie: Rotterdam

20-06-2004 20:51

[quote]gister weer 1 karper op de grond zien vallen door een paar ''neppe'' vissers....
(ging er ook nog 1 op zijn staart staan... en ze hadden natuurlijk ook geen onthakingsmat)[/quote]

Dit is natuurlijk te gek voor woorden

Nu geef ik toe dat ik in de 4 jaar dat ik zelf op karper vis ook geen onthaak mat gebruik
Maar voor mijn hengel te water gaat zorg ik dat ik een plek heb waar geen steentjes of andere dingen liggen die de vis beschadigen kan, ik heb voldoende karpers gevangen van klein tot groot om te zeggen dat ik redelijke ervaring heb met deze mooie vis
Nu is er bij mij nog nooit een beschadigd en mijn pplan is omdat zo te houden .

Nu ben ik ondertussen wel van plan om een onthaakmat te gaan halen daar tegenwoordig alle mooie stekken voledig verziekt worden door mensen die geen flauw benul hebben met wat ze aan het verzieken zijn.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

21-06-2004 12:54

[/quote]
Randy,
Nu geef ik toe dat ik in de 4 jaar dat ik zelf op karper vis ook geen onthaak mat gebruik
Maar voor mijn hengel te water gaat zorg ik dat ik een plek heb waar geen steentjes of andere dingen liggen die de vis beschadigen kan, ik heb voldoende karpers gevangen van klein tot groot om te zeggen dat ik redelijke ervaring heb met deze mooie vis
Nu is er bij mij nog nooit een beschadigd en mijn pplan is omdat zo te houden .

[/quote]

Randy,
Hier snap ik nou niets van, je doet er dus veel moeite voor op de plek van onthaken te ontdoen van eventuele stenen, takjes en andere dingen die de karper kunnen beschadigen terwijl je een onthaakmat zo neer kunt laten ploffen. En ten tweede, wat al vaker aangehaald is. Mensen geven zoveel geld uit aan de hengels, molens, stretchers, tenten etc etc, maar een simpele goedkope onthaakmat ho maar.

Nou ja goed, mijn grijze massa zal het wel niet kunnen begrijpen.

Groet
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Peter Emmerink
Berichten: 75
Lid geworden op: 08-10-2002 02:00
Locatie: Amersfoort

21-06-2004 14:19

Een ander punt waar ik mij aan stoor is dat ik vaak als ik wil vissen op een meer er karpervisses zitten die bijna t gehele meer in beslag nemen. Normaal uitwerpen op een klein gedeelte is er niet meer bij. Vaak zitten hun stekken tientallen meters uit elkaar en men is te beroerd om andere vissers op dat water toe te laten. Spreek je hun aan op hun 'brede' stek dan krijg je een scheldkanonnade toegeworpen.

Is het zo moeilijk om op een kleine stek te vissen en andere vissers ook een stek te gunnen? Waarom met 2 hengels zo nodig 100 meter breed te gaan vissen?

Een strenge controle zou ik graag weer ingevoerd zien. En dan met name op de spullen die je bij je hebt (Onthaakmat, schepnet, etc) en tevens op de manier van vissen (brede stek). En natuurlijk op het bij je hebben van een vergunning want ik geloof er niets van dat alle vissers die ik aan de kant zie zitten allen een vergunning hebben. Zwartvissers bah :evil:
To Carp or not to Carp, Thats the question!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-06-2004 14:25

Peter, dat is ook de reden waarom op een aantal Franse wateren er alleen nog maar 'recht vooruit' gevist mag worden.
Gebruikersavatar
Peter Emmerink
Berichten: 75
Lid geworden op: 08-10-2002 02:00
Locatie: Amersfoort

21-06-2004 15:49

[quote="Aart Lokhorst"]Peter, dat is ook de reden waarom op een aantal Franse wateren er alleen nog maar 'recht vooruit' gevist mag worden.[/quote]

Dat mogen ze in Nederland van mijn part ook invoeren.
To Carp or not to Carp, Thats the question!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2004 16:05

Kom naar het Amsterdamse. Daar is het al.

Kees
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

21-06-2004 17:51

Op een water waar ik vis zijn ook jongens van mijn leeftijd. Die hebben een karper geen onthaak mat gaan staand foto maken... vis spartelt, vis valt, vis terug, vis ligt bewusteloos terug in het water, ik probeer de vis aan het zwemmen te krijgen door aan zijn staart te pielen en heen en weer te bewegen en gelukkig zwemt ie weg. Ook gaan ze op voorns vissen waarna ze een bakje onderwater zetten net zo groot als die voorns. Later komt iemand een zakmes brengen en de voorns worden leuk opengesneden! Heb dit zelf gezien. Geen woorden Voor

Melvin