Vis aanraken?

Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-01-2004 22:47

Martijn,
kan me prima vinden in je laaste zinnen, heb nog een kleine aanvulling:

een discussie op een normale wijze gevoerd en onderbouwd vol met vuur en passie gebasseerd op feiten en zonder mensen aan te vallen cq af te zeiken super!!!! zie ik graag :D

discussie die afwijken en waar men elkaar het licht soms niet voor de ogen gunt niet open staat voor een andere mening zijn in mijn opinie geen discussie meer maar ordinair afzeiken, helaas zie ik dit hier steeds meer gebeuren.

groetjes,
peter
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

08-01-2004 06:52

Ach ja, ik heb in ieder geval mijn zegje gedaan, ook richting martijn in een pb. Voor mij is de kous af binnen deze discussie en heb hieruit een conclusie kunnen trekken. Voor mezelf welliswaar.

Met :roll: groet
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

08-01-2004 11:37

Zoals zoveel al hebben gezegd: Als je wilt dat de vis zo gezond mogelijk blijft, ga dan niet vissen, want dit levert stress op voor de vis. Het is aan ons karpervissers om deze stress zo klein mogelijk te houden en een vis weer ongeschonden terug te zetten. Als je wilt dat een vis niet met jouw ziektekiemen in aanraking komt adviseer ik diegene om zichzelf eerst grondig te douchen en daarna in een astronautenpak aan de waterkant plaats te nemen. Kortom: onmogelijk dus, omdat zoiezo een heleboel ziektekiemen via de lucht worden overgedragen (aerosolen). Daarbij zijn bijna alle ziektekiemen van de mens niet overdraagbaar op organismen uit andere bio-klassen. Om een lang verhaal kort te maken: Gewoon lekker vissen en niet te moeilijk gaan doen, verstandig met de vis omspringen en gewoon met je handen of onthaakmat terugzetten in het water (o ja, niet de foto vergeten natturlijk).

Met biologische groet,

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-01-2004 12:07

Heeft vrij weinig met onze bacteriën te maken. Simpelweg is de slijmhuid van de karper zijn bescherming tegen ziektekiemen die altijd in het water voorkomen. Deze ziektekiemen krijgen een kans als de slijmhuid beschadigt is. Gelukkig is de slijmhuid van gezonde vissen dik en taai. Neemt niet weg dat we hiermee voorzichtig kunnen zijn en manipulaties met de karper zo veel mogelijk kunnen beperken. Aan ons de keus.

Een karper die vaker gevangen en daarbij onzorgvuldig behandeld wordt heeft daarvan duidelijk te lijden. Til de karper dus niet te hoog, maar houdt hem toch vooral goed vast zodat hij/zij niet uit onze handen op de grond dondert. Liever dan toch maar even tegen je kleding aanvleien als je daarmee ergere kwetsingen kunt voorkomen. Het is beter alles wat met de karper in contact, inclusief de karper zelf, nat te houden en de tijd die de karper op de kant is te beperken. Vraag je telkens af wat al die handelingen toevoegen. Op een gegeven moment kun je van bepaalde vissen ook het gewicht wel schatten en is de foto slechts het zoveelste plaatje van hetzelfde. Dan kan het ook wel eens zonder. Maar meestal komt dat besef vanzelf wel met de jaren.

Kortom, bij alles geldt dat we onze visserij niet ten koste moeten laten gaan van het welzijn van de karper. Want dan kunnen we inderdaad beter stoppen.

Groeten, Kees
Danny Hoekzema
Berichten: 18
Lid geworden op: 21-08-2003 02:00
Locatie: Oostwold (Scheemda)

09-01-2004 22:42

Kees,

Hartelijk dank voor je intelligente en afgewogen reactie! Dat was nu precies waar ik naar op zoek was met de opening van deze topic. Ik wil niet moraliserend/denigrerend/belerend o.i.d. overkomen, maar slechts een beetje onderzoeken hoe de gemiddelde karpervisser met zijn (eigenlijk: onze) hobby bezig is. Dit alles naar aanleiding van veel te veel negatieve berichten over "mishandeling" van karpers en dientengevolge het negatieve beeld dat dan ontstaat van ons (karpervissers). Helaas blijkt uit een aantal reacties dat mensen zich alleen maar aangevallen en bedreigd voelen door de opmerkingen die ik in het begin (en later ook nog als olie op het vuur) heb gemaakt. Nogmaals: het was slechts een peiling en geen aantijging in welk opzicht dan ook! Ik ben er van overtuigd dat als de karpervissers zich ten doel stellen niet alleen de vis zo goed mogelijk te behandelen, maar dit ook nog eens in brede zin uit te dragen naar anderen (beginnende vissers?) en daarbij te laten zien wat voor een machtige sport dit is, waarbij respect voor de vis voorop staat, dat we dan een hoop negativisme de kop in kunnen drukken! (Ben ik toch wel een beetje belerend bezig, geloof ik!).

In ieder geval is het niet mijn bedoeling dat de goedwillende karpervissers stoppen met de sport: we hebben er met z'n allen te veel plezier van en daarnaast kunnen we meer doen dan alleen vissen (vangstmeldingen, stropersmeldingen, voorlichting).

Ik hoop dat iedereen gewoon zijn/haar gezonde verstand gebruikt en inderdaad doet wat Kees heeft aangegeven: Vraag je af wat jouw handelen voor gevolgen heeft! Alleen jij bent verantwoordelijk voor je eigen doen en laten (en soms voor dat wat een ander doet of laat!).

Veel succes aan een ieder in het nieuwe jaar!!!!!!

Danny
Geniet van de natuur, maar ruim altijd je rotzooi weer op, zodat een ander ook plezier heeft!!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

10-01-2004 03:19

Ik kan begrijpen dat je nu een andere hobby zult zoeken danny.

Veel suc6 daarmee.

mpg,

Koen
Danny Hoekzema
Berichten: 18
Lid geworden op: 21-08-2003 02:00
Locatie: Oostwold (Scheemda)

10-01-2004 14:59

Koen,

Jammer dat je niet goed genoeg gelezen hebt waar ik op doelde. Ik ben natuurlijk geenszins van plan te stoppen met karpervissen, maar ik hoopte gewoon dat iedereen zich van zijn/haar beste kant zou laten zien aan de waterkant. Het aanvallen van collega-karpervissers is niet mijn stijl en bedoeling. Ik was erg benieuwd naar de mening van mensen over iets wat mij de laatste tijd bezig heeft gehouden. Helaas is het in dit soort discussies te vaak zo dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen (als mens of als karpervisser) en daardoor reacties gaan plaatsen die niks meer met de oorspronkelijke topic te maken hebben!

Jammer!

Ik blijf toch iedereen veel plezier en goede vangsten toewensen!!
Geniet van de natuur, maar ruim altijd je rotzooi weer op, zodat een ander ook plezier heeft!!