10FT hengels voor de mobiele visserij!


mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

21-01-2021 18:56

Ik heb hier de sonik dominator X 10ft 3 lbs nog niet voorbij zien komen. Gebruik nu deze hengels mijn laatste 2 seizoenen op de rivier en kan alleen maar zeggen dat ze alle eigenschappen bezitten die voor mijn visserij belangrijk zijn. goede parabolische actie en blanks zijn echt heel sterk. Heb er ondertussen heel wat rivier beukers en Meervallen op mogen vangen en dan 9 van de 10 keer ook nog eens met een zo goed als dichte slip, zowel vanaf de kant als vanuit de boot. En vooral de drillen vanuit de boot zijn een waar feestje op zich met deze hengels (je voelt het handvat dan meebuigen)
En Cor vertel mij niet dat ik niet weet wanneer een hengel parabolisch is :lol: , mijn eerste serieuse karperhengels waren JH medium tapers 1,5 lbs..
Mij maat heeft zijn oude sportexen weg gedaan en ook deze hengels aangeschaft, ik heb nu ook de 2,75 lbs erbij genomen voor mijn Nederlandse visserij.
Zeer betaalbare hengels die al voor 90 euro per stuk te koop zijn.
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

22-01-2021 07:27

Als je een bepaald soort hengel hebt wil niet zeggen dat je iets van hengels weet hé.

Dit modelletje ken ik trouwens niet. Zal ze eens bekijken als dat weer mogelijk is. Want op Youtube zijn de "reviews" meestal enkel reclame plaatjes. Niemand die een hengel krom trekt of ze test met bijvoorbeeld een unster er aan.

Dat 1K Carbon wave is trouwens enkel iets optisch hé. Heeft nul meerwaarde voor de blank.

Ik vind opmerkingen als "De Nederlandse visserij" ook altijd wel mooi. Als of we in Nederland ander nat water hebben en andere karpers ofzo....

Het ligt er vooral aan wat voor type water je bevist. Misschien dat mensen dat bedoelen dan.

Sportexen weg doen, als het Kevlar Carps waren zonde man! Prachtige stokken een hoop ander spul van Sportex is helaas ook niet meer wat het geweest is.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

23-01-2021 10:14

vind opmerkingen als "De Nederlandse visserij" ook altijd wel mooi. Als of we in Nederland ander nat water hebben en andere karpers ofzo....

Sorry maar deze opmerking komt een beetje denigrerend en ondankbaar op mij over. (ik probeer je verder te helpen he')

Maar speciaal zal ik dan even slechts een paar zaken opnoemen die in mijn Franse visserij totaal anders zijn als mijn gemiddelde Nederlandse visserij.
Het gemiddelde gewicht van mijn vissen in Frankrijk is rond de 15 kg hier in Nederland zal het rond de 10 kg liggen. een gemiddelde riviervis is ongeacht het gewicht gewoon een stuk sterker dan mijn gedreseerde putjes vissen. vissen op de rivier moeten zo veel mogelijk van de bodem weg gehouden worden buiten de vaargeul ivm onvoorziene obstakels daarom wordt er zeer strak gedrild met zo goed als dichte slip.1 op de 6 vissen is een meerval . Kan nog wel even doorgaan maar hoop dat je nu een beetje snapt dat er wel degelijk een groot verschil is.. niet alleen mijn hengels worden aangepast ook onderlijn en hoofdlijn zijn totaal verschillend.
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

23-01-2021 12:27

Maar in Nederland hebben we geen rivieren dan? :) Je bedoeld dus gewoon dat je een andere type water bevist. Waarom zeggen mensen dit dan niet?

Ter informatie ik vis zelf het grootste gedeelte van het jaar enkel op groot en openbaar water waar onder een flinke rivier.

In Frankrijk ook meerdere malen op de Lot gevist inderdaad met slip muur dicht en gevlochten lijn want daar liggen complete bomen onderwater. Met het Bover systeem wordt het trouwens vrij simpel het drillen.

De Nederlandse rivier heeft wat minder obstakels dus daar mag de vis wat meer lijn pakken. Hengels, lijn en onderlijn is veelal gelijk.

Dat stukje sterker vind ik soms wat overdreven hoor. Zo'n dikke korte spiegel doet op de rivier ook niet super veel. Heb je een slanke schub van tegen de meter en vaak ook grotere vinnen ja die doen een heel stuk meer das zeker zo. Maar is denk meer het type vis dan het water alhoewel flinke stroming ook wel helpt dat een vis wat sterker wordt.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

18-01-2022 19:13

Ben je de 6 voet, 2lb uitdaging nog aangegaan Cor? Blijven leuke hengels, en voor de fietsvissers ideaal.

Maar al gezegd, soms is zo kort wat onhandig. Wilde graag de scope 9ft 2.25lb...... en ben er maar aan begonnen. Ze liggen nu klaar voor de start, nu nog ff aan het doodazen en thuis warm zitten.

Xtc 5500 er op. Dat wordt supergaaf deze combi lijkt mij.
Zit hier wel vis?