10FT hengels voor de mobiele visserij!


Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

18-11-2020 07:25

Ja dat zijn prachtige stokken als je er ooit nog ergens twee dezelfde te koop ziet staan PB mij maar hoor :D

Dat zwabberen wordt ook wel wat overdreven vaak maar het zijn natuurlijk geen hengels om verre stukken mee te werpen.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

21-11-2020 07:52

Goedemorgen, man man man, gelukkig mag ik zelf beslissen! Verder, gaan we weer old skool, maar goed ......

Gelul over parabolisch, mist enkele sleutelwoorden, zoals makkelijk in vervoer! En ja Cor vis spelen is ook belangrijk, wel degelijk mogelijk met low budget hengels van 10 voet!!!

groet.
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

21-11-2020 16:39

Ja hoor fantastische drill eigenschappen.

Vraag eens of je echte glas stok mag gebruiken en zie het verschil....vraag mij af of je ze ooit beide weleens gebruikt hebt (gok zoals vele geen idee)
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

21-11-2020 16:40

Ja hoor fantastische drill eigenschappen.

Vraag eens of je echte glas stok mag gebruiken en zie het verschil....vraag mij af of je ze ooit beide weleens gebruikt hebt (gok zoals vele geen idee)
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

22-11-2020 07:28

Tja, die drill eigenschappen liggen ook aan de man, ongeacht materiaal!!!
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

22-11-2020 19:33

Wat is dit nu weer voor nonsens reactie?

Kijk je mag het van mij prima stokken vinden hoor ieder zijn mening. Snap ook best dat mensen een budget hebben en het praktische in vervoer ook mee weegt en misschien heb je voor dit geld geen beter materiaal.

Enkel dat gelul dat het geweldige hengels met een goede afwerking enzo zijn ga ik niet in mee. Want dat is complete kul.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

22-11-2020 19:52

Hobby is zoveel meer, vanmiddag sleutelen aan een net, ochtend stoel op wezen halen! Vind mijn Scopes inderdaad mooie hengels zo ook mijn Free spirits, mijn smaak! Maar goed .........

Grappig hoe jouw posts altijd op een discussie uitloopt, los van waar het topic over gaat/ ging!!! Maar goed .......
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

23-11-2020 07:41

Is een discussie op een discussie board verkeerd of vreemd?

Hobby is inderdaad heel veel meer enkel als ik in dit jaargetijden kijk is een hoop toch weer gestopt met de hobby hoor :)
Evert vd Linde
Berichten: 23
Lid geworden op: 14-05-2006 19:17
Locatie: Puttershoek

24-11-2020 21:16

Hey vissers,

Nu ik me vol wil focussen op karper wil ik ook meer gaan investeren maar wel de juiste koop doen. Ik zoek nu 10ft hengels met een lbs van 2.25 tot 3. Deze lengte zoek ik puur omdat ik me mobiel vervoer per brommer. En omdat ik denk dat langere hengels me gaan irriteren door visomgeving en ik maximaal 80M moet werpen. De actie van de hengel wil ik mooi parabolisch ik vis nooit echt op water met veel planten.

Hi Theo,

welkom op het carpboard forum!

Is het al gelukt om een hengel te vinden? Het topic werd namelijk zo verstoord dat ik gestopt ben met lezen.

Misschien kan ik je nog een tip meegeven. Je geeft aan dat je ze moet vervoeren op je brommer. Volgens mij kan het dan niet compact genoeg zijn!

Zelf heb ik dit jaar voor struin werk een compact setje dwarf ES 10ft gekocht. 65euro per stuk bij Hareco. Mijn ervaring is een zeer leuke prijs voor een zeer leuke hengel. Als je 12ft gewend bent is drillen met een 10ft sowieso al enorm gaaf! Ik heb mijn 12ft's niet meer aangeraakt. Daarnaast zou je een winkel in kunnen lopen en vragen of ze 2 hengels met molen erop in een foudraal willen doen zodat je de vervoersafmetingen kunt zien, voelen en ervaren voor wanneer jij op de brommer rijdt. Ik kan je vertellen dat de dwarf set verbazingwekkend compact is! Je zal daar geen wind mee gaan vangen bijvoorbeeld. Zelf heb ik voor 2 hengels het 3 hengel-foudraal genomen. Je hebt iets meer ruimte voor je hengels/molens maar ook een extra molenvak waar je andere spullen in kunt stoppen zoals end-tackle, aas, een warme muts :D.

Veel succes met je keuze!
Na lange tijd weer langs de waterkant te vinden.
Theo Driessen
Berichten: 10
Lid geworden op: 02-11-2020 13:12

29-11-2020 18:17


Is het al gelukt om een hengel te vinden? Het topic werd namelijk zo verstoord dat ik gestopt ben met lezen.

Hey Evert,
Dit is zeker gelukt! Ik heb nu 2 Avid Carp Traction PRO | 10FT | 3.00LB | Hengels
gekocht en hier ben ik zeer blij meer!
Als 3rde en stalk hengel heb ik een Sonik Xtractor | 9FT | 2.75LB gekocht.

De avid carp hengels zijn parabolisch genoeg en kan er een mooie afstand mee gooien!
Er is wel gevist met de hengels maar nog niks op de mat! Als het warmer word zal ik nog eens mijn bevinden op papier zetten! Voor nu nog op roofvis periode!
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

05-12-2020 13:01

Cor, de Scopes zijn gewoon echt geen stugge hengels, niet de 10ft - 3lb in ieder geval! Dit zijn echt wel fijne drilhengels hoor, misschien niet helemaal parabolisch, maar het scheelt niet veel.
Ja, ik heb veel vergelijkingsmateriaal.
Ik ben nogal een hengelfreak, BB Flexors, Lucky Strikes en Retrofibres ik heb ze allemaal gehad. Was een tijdje een soort van vaste klant bij Bart.
De Lucky Strikes 3 die ik had waren zelfs stugger dan de Scopes. Ja, de Lucky Strike 3 is een zware hengel, ongeveer 3¼ lb, maar een zware hengel hoeft naar mijn mening niet stug te zijn of hard aan te voelen. Een goed voorbeeld is de Century FBS in 3½lb (oude versie), dat is gewoon nog steeds een zachte hengel, maar wel met veel power.

Ik heb de Scopes overigens wel weer snel verkocht. De lak op de reelhouders slijt heel snel, daar ging ik me aan ergeren. Ook vond ik mijn lijn niet lekker door die look a like Minima ogen glijden.

Voor mij trouwens niets anders meer dan 10ft, 12ft vind ik nu echt te lang en lomp aanvoelen.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

09-12-2020 20:17

Heb geen verstand van testcurves ed. Zelf nooit hele dure hengels gehad, dus daar kan ik ook niks over zeggen. Maar als het gaat om plezier hebben, op water waar het kan, dan kan ik iedereen 6ft 2lb dwarfs aanraden.

Ook al geloof je niet in de uitschuifhengels, vind je de blank niet mooi (afgewerkt), of de testcurve staat je niet aan.... doe jezelf een plezier, haal er eentje bij, en probeer het eens. Kost een tientje of 5, 4000 molentje eronder, en een gram of 50 langs het kantje. Heb je meteen een leuke, altijd bij hebbende, korsthengel. Gebruik ze zelf ook voor dood aas.

Als je dan eenmaal aan het drillen bent, dan is het gewoon vol gas dolle pret! Dat garandeer ik je.
Zit hier wel vis?
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

10-12-2020 12:21

Heb ze in mijn handen gehad Jozef en zelf 9 ft hengels ook nog eens.

Maar helaas deel ik die mening niet :)

Koop voor korsten sowieso liever een oude glasstok....
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

11-12-2020 03:10

Ook mee gevist Cor, en wat fatsoenlijks gevangen? Gaat mij om de 6ft 2lb he.

Kan me haast niet voorstellen dat iemand dat niet tof vindt als je daar mee aan het drillen bent. Ik heb ook 2.75lb 9ft. En dat is een totaal ander verhaal vind ik. Maar die kleintjes.... man wat leuk.


En dat er betere korsthengels zijn, dat geloof ik wel ja. Maar deze heb je altijd bij, zonder gesjouw. Voor dat ene onverwachte korstmoment dat zich ineens aan dient. (Wel wat brood mee nemen 😊)
Zit hier wel vis?
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

11-12-2020 08:18

Dat gedoe over gesjouw heb ik ik niet zo'n moeite mee hoor.

Of de spullen gaan in de station of ik pak vanuit huis de trolley en loop naar mijn stekken.

In beide situaties is 12 ft geen probleem hoor.

Daarnaaast vis ik 99/100 keer korte nacht sessies dus dan gaat er sowieso al een stretcher en tent mee dus al meer spullen.

Vis eigenlijk enkel vanaf november tot zeg maart dag sessies.

En nee niet mee gevist wel in mijn handen gehad een tijd terug en ik vond het niks. Alleen al die 50 mm start ogen zie ik het nut niet van in.

Maar goed ik ga er volgende keer nog eens naar kijken Jozef :)
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

11-12-2020 10:29

Wil mij er weer niet mee bemoeien hoor, je roept maar wat Cor,
En nee niet mee gevist wel in mijn handen gehad een tijd terug en ik vond het niks. Alleen al die 50 mm start ogen zie ik het nut niet van in.


zitten geen 50mm startogen op.
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

11-12-2020 14:43

Je hebt gelijk op de lichtere modellen zitten inderdaad kleinere ogen! Dacht dat ze allemaal dezelfde ogen hadden.

Nou toch nog iets positiefs te melden over de hengels :)

Waarom ze dat niet doen op de andere modellen mag joost weten....
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

11-12-2020 18:32

Begrijp het nog steeds niet Cor, volgens mij de andere modellen zowel de dwarfs als scopes, ook gewoon een 40 mm startoog! In ieder geval wat ik heb bekeken, verder heb voor scopes gekozen vanwege ook, 7 ogen verdeeld over 10ft! In ieder geval vind die Dwarfs 2020, puike hengels voor de prijsklasse!
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

12-12-2020 02:26

Gesjouw is wellicht niet het handige woord, denk dat transport de lading beter dekt. In mijn geval is dat op een fiets...

Maar Cor, dat is sportief. Ben benieuwd. Mooi singel-, park- of polderwatertje, een leuk middelmatig bigje er op. En dan eens kijken hoe groot je grijns is 😊 .
Zit hier wel vis?
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

12-12-2020 07:31

Nou Robertinho sommige hebben echt 50 mm hoor.

7 ogen over 10 feet is netjes inderdaad hoop fabrieksstokken hebben namelijk er maar 7 op 12ft....

Mijn hengels van nu doen het ook prima hoor op polderwater maar ook op de Lot :) Zoals al eerder gezegd zware stokken is enkel nodig om ver te kunnen gooien met zwaar lood in die situatie kom ik nooit.

Nu het water vrij koud is doet de vis ook niet veel trouwens! Dus wat voor hengel je dan vist maakt niet uit.

Wateren waar jij het over hebt vis ik weinig daarnaast polderwater met veel lelie's en riet en drills onder de top wil wel een hengel die goed mee geeft bij flinke klappen.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

12-12-2020 08:31

Nou Cor, zal jouw woorden maar niet verdraaien, standaard 6 ogen verdeeld over 12ft! Bedoel je, met die 50mm, maar goed .......
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

17-12-2020 17:23

De Avid Traction in men handen gehad met mijn molen erop, Logo en text is vrij subtiel op foto leek me dit veel groter, vond wel dat de tip wat wiebelachtig was , wel een leuke buiging

Maar ik ben een Cork fan, nu viel men oog in de wnkel op een Daiwa Cast'zim 10ft 2.5 en 3.00LB

Voor mij een prachtig afgewerkte hengel, in de handen voelde die ook een stap hoger dan al de andere 10ft die ik al vast heb gehad, zeer mooie buiging, kost wel €60/70 meer dan de Avid traction maar alleen al de kurk is me dit waard, wel ook maar 6 ogen lijkt dat meeste fabrikanten buiten Nash met de Scope/Dwarf 7 ogen hebben op hun 10ft hengels, de Scope ook vastgehad ik vierkies deze niet boven de Dwarfs maar de Daiwa's zijn toch van een andere niveau

Volgende week ga ik normaal een setje van Daiwa kopen.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

18-12-2020 14:06

Ok, ok, succes met je aankoop! Je had ook eventueel naar de Free Spirits bank creepers kunnen kijken. Weet natuurlijk niet of deze in het het assortiment waren waar jij geweest ben Jimmy! Deze zijn ook niet standaard afgebouwd met kurk, wel ook 2 delen, eventueel verkrijgbaar in een su versie voor de zwaardere loodgewichten. Wil je 10ft met echt een zachtere blank, heeft free spirit ook de s- line, maar dan verandert ook de prijsklasse waar jij in zit. Kan allemaal met kurk afgebouwd, moet dan wel besteld worden in de UK, zit alleen met de vraag? Heb net zitten lezen over die Cast izm s, standaard 6 ogen, met een 50 mm start oog! Dus, ogen van/ voor een afstandshengel, dus begrijp dat niet helemaal! Kan natuurlijk niet voor een ander beslissen, maar ikzelf zou ff verder kijken!

Groet.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

18-12-2020 15:04

Van 50mm oog lees ik ook op internet echter de 10ft Cast'zim 3.00lb die ik gezien heb hadden een startoog van 35mm dat van die 50mm wat je op internet leest klopt niet denk ik, Daiwa melde me via Fb ook dat het 35mm is.

Free spirit Ctx/E class gold vorige week gezien met de nieuwe blanks vind ze waardeloos een heel stuk stijver dan de vorige blanks, S- range (niet de lite) ook overwogen maar kan ze niet 100% laten afbouwen hoe ik ze wil ( voor zo een prijs wil je dat wel)

Buiten de Daiwa"s is er nog een optie voor me, 10ft van Tackle box Uk ook Custom build mogelijk een setje van 2 met 7 ogen zou me 315 pound kosten + 27 pound verzendkosten (na Brexit kunnen prijzen veranderen)
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

23-12-2020 15:22

Weer op pad geweest

Free spirits (Ctx/E-class) zijn toch niks meer qua fish playing dus die worden geschrapt, de 12ft 2.75 gehad buigde vooral vooraan wat door, zelf men 10ft 3.25 dwarfs buigde een heel stuk meer in het midden door(Dwarf=geen carbon)


Century armalite 10 ogen, top buiging en je voelt toch zeer veel in die hengel, niet 100% mijn ding qua uiterlijk de 3Lb spreekt me qua uitzicht meer aan maar is niet met kurk (kan wel aangepast worden indien nodig.

Daiwa 10ft Cast'izm 10ft 3.00lb (35mm startoog) nog eens vast gehad en eerlijk vind ik dit toch niet veel onderdoen voor de Armalite
Ook de 12ft Cast'izm bezien deze heeft dus wel dat 50mm startoog lelijk om aan te izen en totaal nutteloos

Tackle Box Uk Cf-x prijs opgave van gekregen en dit valt zee goed mee rond de 175 pound per stuk (7ogen, 18inch kurk handvat, boven reel houder geen kurk maar een stop ring, wrap kleur te kiezen, American tackle 3K reel seat), maar is een risico omdat ik deze niet op voorhand kan testen.

Aan de ene kant leun ik naar de Armalite je ziet dat dit top materiaal is, aan de andere kant de Daiwa, scheelt €200/stuk...

Cf-x wordt dan weer afgebouwd naar je eigen smaak maar als dit van blank een gevalletje zoals de Ctx/E class is dan is het om te huilen.