Distance sticks


Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

31-10-2018 19:07

Arno,

170 gram met een rustige worp kort wegzetten is me welbekend. Gaat nog met m'n zwaarste dikwandige hengels (2 3/4-3lb.). Buiten een paar bundels 500+ gram bollood voor zelfgemaakte staafmarkers heb ik 300 gram lood niet eens in m'n karper loodkoffer zitten. Dat gaat tot 240 gram voor sporadische omstandigheden...

Maar je vist met nylon? Hoe dik, en welk actie type/lengte hengels, ..wartellood of inline?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

01-11-2018 07:44

Arno,

Ik gok dat je met zulke lood gewichten op een rivier vist. Zou anders niet weten waarom je op 30 mtr afstand zulk zwaar lood zou gebruiken :)

Wat ik persoonlijk dan altijd doe (vis ook met gevlochten lijn en voorslag dan) is mijn onderlijn vol stoppen met van die aardappelzetmeel wokkels (ook wel PVA wokkels genoemd)

Ook omdat ik op de rivier veelal met een lange hair vis (om Brasems en andere witvissen zo ver als mogelijk te vermijden) doe ik deze ook om mijn haak en hair aangezien die anders ook weleens om de haak heen gedraaid zit.

Daarnaast maakt een meter naar links of rechts op de rivier veelal weinig uit is mijn ervaring.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

01-11-2018 13:15

Zit eigenlijk ook weer te lezen, Arno, je zweert bij lichte hengels. Die 30 à 40 meter, word tot kunst verheven met de loodgewichten waar je het over hebt, vooral dan onderhands/ zijwaarts inwerpen naar zorgvuldig uitgepeilde markerpunt? Verder had je nog over het krullen slash kinken van de hoofdlijn, voorspelt gebroken top, bij onoplettendheid. Zijn eigenlijk vragen? Waar ik mee zit?

Groet.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

01-11-2018 15:53

allereerst dank voor de reacties heren!

Marco...zal misschien even schrikken zijn maar vis met 2a 2 1/4 hengels, 12,6ft, 10 ogen erop oftewel soepele hengels. Het extreem zware lood gebruik ik om meerdere redenen, stroming icm dikke lijnen, drijfvuil bijna het hele jaar rond en aangezien ze hier zeer harde bekken (moet ik ze daar wel haken...) hebben en er niet ver gevist hoeft te worden wil ik het gewoon een x uitgebreid testen.
Gebruik een fuorcarbon hoofdlijn van 40 honderdste met daaraan een voorslag van 55honderdste (pb shield redelijk wat rek), gemiddeld zal ik dus zon 15mtr hoofdlijn en 15mtr voorslag uit hebben staan bij het werpen, of dit voor voldoende rek zorgt geen idee?
Vis 60 procent vd tijd inline, andere 40procent een soort van helicopter, inline omgekeerd op de hooflijn en de onderlijn dmv een chod rubber en bead afgestopt, groot voordeel lijkt me dat de hoofdljn opgetild word van de bodem bij een aanbeet ook als je shocker vist en gebruik het ook om andere redenen.

Cor.... ik vis op een kanaal waar de omstandigheden niet echt ideaal zijn zoals je kunt lezen en ook gewoon wat testen met die zware loden.
Foampjes gebruik ik sinds kort altijd, maar wel weer extra moeite als je vaak moet werpen. Dat je hair nooit in de war zit en je geen vuil oppakt is een groot pluspunt, maar of het ook helpt je onderlijn niet in de war te gooien, ik betwijfel het en je werptechniek is daar het allerbelangrijkst voor...ik kan het weten helaas.
Vraagje van mijn kant...Heeft die lange hair jou echt geholpen mbt witvis? Ik heb het vd zomer meerdere malen geprobeerd (minimaal 4cm ertussen) met een 40cm lange onderlijn en een mt 8 met partikels, LdBstijl, stand na plusminus 7 sessies 1 karper en ik schat 35 brasems en een voorn.

He Robertino

Het werpen op de clip met deze gewichten is ook compleet nieuw voor me dus heb geen idee of mijn materiaal wel voldoet.
Het gaat bij mij bijna allemaal bovenhands op de kantvisserij na.
De kans op een gebroken top ben ik dus ook oa bang voor, dus dat is elke x dubbelchecken voor het werpen.
Ik weet niet of ik je vraagstelling goed begrijp maar... kanalen lenen zich ervoor om met soepele hengels aan de gang te gaan en ik kan vanuit de praktijk ook zeggen dat drills zoveel leuker zijn, de andere kant vh het verhaal zijn de dikke lijnen die je nodig hebt en je het liefst geen mega bigpit onder je lichte hengels hangt. En mbt dat laatste hoop ik hier genoeg informatie te vinden om de goede keus te maken qua nieuwe molens, niet iedere winkelier heeft hier verstand van komen best wat dingen bij kijken
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

02-11-2018 07:46

Arno,

Langere hairs hebben mij inderdaad geholpen om de witvis te ontlopen. Brasems vang ik echt sporadisch op de rivier (Windes hebben keel tanden dus die kunnen bollies vermalen en helaas die kan ik niet uitsluiten)

Ik doe dit wel i.c.m. bollies want partikels is vragen om problemen. Als je zoveel Brasems als jou vangt heeft de karper geen kans meer om je aas te pakken volgens mij.

Als je je hele onderlijn in de wokkels stops gooi je hem echt niet meer in de war hoor.

Daarnaast waarom een onderlijn van 40 cm? Kan me niet herrineren dat ik die ooit gebruikt hebt. Tussen de 8 - 25 cm is genoeg variatie voor winter, stroming etc.

Robertino,

Lichtere hengels zijn juiste beter om karpers te drillen (uiteraard wel parabolisch) je hebt veel meer controle over de vis en kunt makkelijker een hogere haakdruk krijgen bij een lagere armdruk.

Hengels met een hoge test curve en niet parabolisch aktie zijn enkel nuttig om zwaar lood heel ver weg te zetten. Enkel doen wij dat in Nederland zelden dat is meer de Engelse gravel pit situatie.

Vis zelf ook met 2 1/4 hengels en ook de 170 gram werpen gaat prima.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

02-11-2018 10:46

Tja, wat moet ik hier nou op antwoorden, zweer ook bij lichte hengels overal! Maar goed .... :roll: is mijn topic niet, laat mij er lekker buiten!!!

Groet.

Arno, kan je overigens wel een paar molens adviseren, maar doe dat niet! Kleine big pits, cq, 210 mtr. op de spoel bij 40.00, meer dan voldoende bij afstanden vissen van 40 to 60 mtr.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

02-11-2018 11:39

Als de omstandigheden echt ruig zijn en dan bedoel ik met duwbakken, drijfvuil, stroming zou ik toch echt naar minimaal 2.75 lbs gaan. Te lichte hengels trekken in de steunen helemaal krom en word chaos.
Let op slagboom !
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

02-11-2018 20:28

Cor... Fijn om te horen, ik heb het verschil zelf nooit uitgebreid genoeg getest?/mogen ondervinden. Je hebt het wel getest icm met dezelfde diameter boilie/ snowman etc ga ik vanuit?

Partikels was achteraf geen strak plan op dat moment, maar boilies liepen ook niet vandaar de test.

Hele onderlijn wokkelen is natuurlijk een optie maar teveel moeite en wil/moet het werpen gewoon in alle omstandigheden onder de knie krijgen.

Langere onderlijn en hair stond meerdere malen in de dunne lijn beschreven icm partikels, mijn hoop was (is in betere omstandigheden) dat de haak logischerwijs minder vaak naar binnen gaat door de lange hair en dat de onderlijn niet meteen strak loopt bij iedere witvisopname...is een aanname want vis te weinig met partikles.

Robertino...af en toe tot 10 tellen dat helpt...Cor zijn reactie zit toch niks kwaads in oid? En zonder jouw posts kan het forum dadelijk opdoeken.

Maar molens...brand los...Je weet toch nog wel uit het andere topic in de discussiehoek dat ik nu al met kleine bigpits vis? Alle info is welkom al kunnen we dat misschien wel beter in dat topic doen...maar net wat je wilt

Dennis... qua stroming is het waarschijnlijk niet te vergelijken met de rivier, maar op bepaalde (smallere) stukken is het icm drijfvuil lastig om je hengels te water te houden.
Het trekken van de hengels is herkenbaar maar wat voor chaos moet ik aan denken?
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

02-11-2018 21:31

Hè Arno, mijn post, ook niet zo kwaad bedoelt als het lijkt! Niet zo ervaren als anderen misschien, maar wel alles geproefd! Maar goed ....

Spreek ook voor mijzelf, maar durf met spullen zoals ik ze nu heb alle situaties aan, ongeacht wat een ander ervan zegt/ vind! Dit jaar alleen putjes, planning volgend seizoen is al gaande. Verder, zijn genoeg molen topics, dus pas daarvoor. Lees wel aandachtig mee, altijd goed om te weten wat anderen ervan vinden.

Succes met het kanaal,

Groet.

10ft, 2.50, tot 180, misschien wel zwaarder, zeker niet bovenhands gooien en al helemaal niet geclipt.
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

02-11-2018 23:08

Arno,

Ja getest met langere hairs heb ik de Brasem echt kunnen uitsluiten (i.c.m. 24 mm bollie of 20 / 16 mm snowman) maar Windes niet hoor! Werden er wel minder gelukkig!
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

02-11-2018 23:31

Duidelijk Robertino...ook altijd lastig om dingen goed te interpreteren op het WWW. En vooral je eigen ding doen want dat is waar vissen uiteindelijk om draait!

Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt met je zijdelings/onderhands ingooien (en zeker niet op de clip), ooit vaker iets over gelezen maar zonder argumentatie. Hoeft niet nu en hier, herinner je anders wel een x

Daar kunnen we iets mee Cor, mag ik vragen wat je als tussenruimte liet? Heb er zelf icm met boilies ook redelijk wat mee geexpermeriteerd maar met wisselende resultaten, gedeeltelijk door een kleinere diameter maar ook een 20/16 snowman wisten ze te pakken.
Vis jij met grote haken want dat kan ook nog wel eens schelen, ik ben/was nogal vh subtiele.
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

03-11-2018 09:04

Arno,

Bovenkant bollie onderkant haak +/- 3,5 cm.

Klauwhaak maat 6 van Gamagatsku en dan een 24 mm of snowman 20/16 mm

De rivier waar ik vis heeft subtiel niet veel meerwaarde in mijn ogen. Ik voer altijd voor dus als de karper er is heeft die veelal toch vertrouwen in mijn aas en pakt dit zonder aarzeling op (is de theorie dan). Sowieso op de rivier waar ik vis heb ik nog nooit een andere karpervisser gezien
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

05-11-2018 15:14

Duidelijk verhaal Cor en beetje jaloers op de omstandigheden waarin je vist, geniet ervan!
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

05-11-2018 19:13

Nou Arno er is ook een reden dat er weinig wordt gevist hoor :)

Dun bestand, nog minder dikke vissen en erg zware omstandigheden i.v.m. extreme scheepvaart en getijden.

Maar goed de beleving is dan wel weer top!
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

05-11-2018 23:45

En dat laatste draait het om!
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

06-11-2018 07:20

Nou Arno als ik de foto's en filmpjes zo zie van vele is kilo knallen tegenwoordig de grootste hobby hoor :)

Heb af en toe het idee dat sommige een compleet andere hobby er op na houden dan mij met "kook tenten", "socials" em hoe het ook allemaal heet :lol:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-11-2018 21:43

..Ben zelf ook een soepele stok liefhebber. Heb enkel voor een compromis visserij (vakantie/ruimte gebrek in vervoermiddel en niet 100% weten wat ik ga aantreffen) 3 delige 3lb hengels. Maar de laatste vakantie aan de marne hoofdzakelijk met 2 stuks 2lb hengels en 80 gram mijn ding kunnen doen...

Valt er tenminste aan al het andere dan karper ook plezier te beleven wat mij - en mijn kinderen - betreft.

Gebruik je trouwens onderlijnen met coating? Dat is in het geval van bijvoorbeeld Kryston Quicksilver gold 25lb al een heel positief verschil met een gevlochten onderlijn wanneer je het over zekerheid wilt hebben in echt lastige situaties. Bezit een dikke, stevige, stugge coating wat je met gebruik van een langere anti tangle sleeve (met of zonder quicklink) en inline lood echt niet snel in de war gooit. 35lb en 45lb zijn begrijpelijk weer een stuk dikker en stugger.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

08-11-2018 20:16

Cor....ieder zijn ding en zolang ze er niemand mee lastig vallen hebben ze mijn zegen

Marco...soms ontkom je er niet aan om zwaardere hengels te gebruiken en dan ben je maar al te blij dat je ze hebt...ik heb ze niet dus kan het weten...

Ben sinds een paar maanden voor het eerst met coated braid aan de gang gegaan en je raad nooit wat ik ergens in mijn tas vond... quicksilver gold...wat je zegt maakt wel een verschil in zon situaties. Ben wel grotendeels overgestapt op ESP loaded omdat je die met je handen kan strekken en ik sowieso mijn onderlijnen zonder een ketel maak, lang niet zo stijf maar verder echt fijn spul, schuurbestendigheid is nog afwachten.

Antitangle sleeve...goed punt...ik gebruik ze nooit omdat ik ze te lomp.vind en geen idee heb of het eigenlijk veel toe voegt. Als je er 1 op een wartel zet die vast in het lood zit geloof ik het meteen maar voor de prik lijkt me dat weer niets, hefboomeffect mbt lood en de buiging voordat hij prikt.
Blijft over...wat jij zegt op een quick link oid, heeft het dan nog veel zin en hoe lang en stug moet hij dan zijn?

Dennis ik ben nog steeds benieuwd naar de chaos?