shimano Tribal tx-5 Vs Shimano Tribal Supressa


Plaats reactie
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

11-06-2018 23:38

Ik heb me net een setje Big Baitrunners LC aangeschaft en ben nu op zoek naar een goede hengel die eronder past.
Voorlopig heb ik 2 Catana's en 2 Velocity's. De Velocity's zijn vrij recent en daaronder ook vrij recente Penn Liveliners op zitten.
De Catana's hebben er al enige jaren trouwe dienst op zitten, dus vond ik het eens tijd deze te vervangen (wat wij karpervissers toch maar al te graag doen haha 8) )
Ik heb mijn oog laten vallen op de Supressa en de TX-5, maar ben er nog niet direct aan uit welke ik zou kiezen. Qua prijs vind ik de TX-5 in promo aan 135€ en deze is 50g lichter dan de Supressa, dus dit speelt al in de TX-5 z'n voordeel.
Iemand die ervaring heeft met 1 of beide van deze hengels en deze zou willen delen?
Wat verwacht ik : ten eerste 12 ft - 3 lbs en 50mm startoog. Ik heb graag een hengel die ik wat allround kan gebruiken dus krachtig genoeg voor rivieren, kanalen en meren, maar ook geen bezemsteel waar je geen dril aan hebt. Werpeigenschappen lijken me bij beiden correct, maar wat is jullie ervaring?
Altijd leuk als je uit de voeten kan door afstanden te halen als er geen boot te water mag.

Fire away! Ik lees het graag
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

13-06-2018 00:14

Hallo Florian,

Ik heb geen echte specifieke gebruikers ervaring met deze stokken maar heb in het verleden wel eens gekeken naar de tribal en velocity stokken van Shimano. Ik vond het enorme stugge stokken en het enigste voordeel van stugge stokken is mijn ogen dat ze verder gooien.
Volgens mij bezitten de velocity en de supressa ook een beetje dezelfde eigenschappen is alleen de blank van een duurdere stevigere kwaliteit.(breekt minder snel)
Ik vis zelf regelmatig op de Moezel en doe dit met parabolische 3 mtr hengels of mijn 3,60 hengels die tevens parabolisch zijn en teste curve komt niet boven de 2,75 lbs.
Ik moet je wel zeggen dat ik mijn hengels bijna altijd uitvaar en alleen voor de kant uitgooi.Een parabolische hengel geeft mij veel meer dril plezier en ook voor het drillen vanuit de boot kom je met een parabolische hengel beter uit, je kunt meer kracht uitbrengen en wanneer de hengel verder doorbuigt zal je veel makkelijker een vis kunnen scheppen door de bocht in de hengel verklein je namelijk de afstand tussen vis en schepnet.
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

13-06-2018 07:19

allright thx voor de tips
Ik laat sowieso de hengels eens doorbuigen in de winkel voor ik iets koop.
Maar velocity's vind ik nu wel geen stugge stokken hoor? Dan vind ik de catana's toch iets stugger.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

13-06-2018 14:10

Vind de velocity's 2.75lb ook verre van stug, tijdens de dril staan ze ook rond tot in het handvat en zijn dus best wel parabolisch.

Prijstechnisch is er niets wat maar iets in de buurt komt, de Shimano Tribal TX-5 is ook een hele mooie hengel.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

13-06-2018 23:58

Laat ik het dan anders zeggen dat de ene hengel verder en eerder doorbuigt dan de andere hengel bij dezelfde opgegeven teste curve of terwijl heb mijn twijfels over de opgegeven teste curve.
Ik vond de velocity,s qua uiterlijk mooie hengels die ook nog eens gunstig geprijsd waren en ben toen de 10 ft 3 lbs (als ik het goed heb) stokken gaan testen en vond het toen stijve poken, ook met zwabberen kreeg ik er weinig beweging in. Heb nu ook 10 ft 3 lbs stokken die veel minder stijf zijn en lekker doorbuigen.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

14-06-2018 14:13

@ Mark

welke hengels vis je mee als ik vragen mag?
(10ft)
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

23-06-2018 16:10

Avid traction 3lbs, vind het wel jammer dat ze de lengte van het handvat niet aangepast hebben aan de lengte van de hengels. Wat mij betreft had dat handvat zeker 7,5 cm korter gekund om de verhoudingen een beetje normaliseren maar kun je natuurlijk ook zelf iets inkorten..
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

12-09-2018 21:31

om mijn originele vraag even aan te passen : iemand ervaring met de Tribal TX-7 ?
Wordt omschreven als een krachtpatser en qua looks mag die er ook best wezen, maar ik vraag me af of hij niet te stijf is?
Als ik deze vind in een nabijgelegen hengelsportwinkel laat ik die wel eens doorbuigen, maar ik vraag alvast graag jullie mening :)
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

12-09-2018 22:33

Misschien eens tijd voor jouw om af te stappen van Shimano, kijk eens naar de Avid curvex non lock Carbon, zou het wel weten als ik voor de zwaardere testcurve zou gaan!

Groet.

Parabool vind je niet in stokkies die jij op noemt!
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

09-11-2018 15:35

Beste, al geslaagd met de keuze?

Check,



Vanaf 07.53, wat een blank hoort te doen.

Toevallig boarders die deze hengel in de praktijk hebben ervaren? (Gaat mij om de 10ft 3lbs)

Ontzettend nieuwsgierig naar, of ie echt zo parabolisch is! Bij aangegeven testcurve.

Groet.
Plaats reactie