Molens met beste werpeigenschappen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

04-01-2018 09:33

Ik ben eigenlijk op zoek naar een molen met specifiek heel goede werpeigenschappen. Mijn huidige Daiwa BR5500 en Tournaments TS5000 zijn heel goede molens maar wat betreft lijnlegging op de spoelen op vandaag niet meer de beste te noemen. Aangezien voor een specifiek water de werpeigenschappen van zeer groot belang zijn vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die goede ervaringen hebben met nieuwere molentypes ala Fox enz ( met "hogere" spoelen dus )
Alvast met dank voor de tips !
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

04-01-2018 10:31

Hoi Ryan,

Bedoel je met goede werp eigenschappen dat je ver kan gooien of dat het netjes op en af spoelt?

Ik gebruik zelf de Shimano Big baitrunner LC en ik vindt dat ik hiermee best ver kan gooien. Maar ik denk dat het al met al niet veel scheelt met een Tournament TS5000.. Fox molens ben ik niet zo gek op..

Ik neem aan dat je de rest van je materiaal al aangepast had op verre worpen?
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

04-01-2018 13:43

Dag Peter,

Bedankt voor je reply , ik bedoel dus inderdaad een molen waarmee je simpelweg (iets) verder kan gooien… Ik vis al 15-20 jaar met dezelfde molens en heb de laatste jaren eigenlijk de markt daaromtrend totaal niet gevolgd ( de molens die ik heb voldoen verder voor 100% ), ik heb de laatste tijd wel nu en dan eens de nood om die extra 5 a 10% verder te kunnen gooien , niettegenstaande ik Zodiac , voerboot enz in bezit heb mag er nu eenmaal op sommige wateren enkel vanaf de kant geworpen worden en doen die laatste meters er wel degelijk toe dan.
Qua hengels heb ik toch wel “redelijk” afstandsmateriaal ( mijn techniek kan 100% zeker ook beter , daar ben ik me van bewust ) zoals WS Phantoms , Century ’s enz… Nog betere hengels zijn er zeker , alleen zijn die direct vrij duur en als ik zie hoeveel keer ik die op jaarbasis zal nodig hebben dan dacht ik eerder aan zo’n Fox molens met hoge spoel ( vrij betaalbaar ) , dat ze kwalitatief op lange termijn minder zijn zou me dan minder een zorg zijn aangezien het gebruik ook maar sporadisch zal zijn.
Maar zoals ik zei , ik heb geen flauw idee of zo’n hoge spoel daadwerkelijk beter/verder werpt, ik heb er geen enkele ervaring mee en ken eigenlijk ook niemand die dergelijke molens gebruikt.
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

04-01-2018 16:37

Ultegra XTD 14.000, en redelijk betaalbaar, ben zelf ook geen fox fan op molen gebied.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

04-01-2018 17:31

http://www.carpgear.be/kryston-greased-lightning.html
doe dat maar op je huidige spoel en je hebt die 5 a 10% al te pakken, hoef je geen andere molens aan te schaffen.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

04-01-2018 17:41

:roll: Uhm, kan dit niet kosteloos, dmv. je spoel bevochtigen met water, alvorens in te werpen?

Groet.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

04-01-2018 22:09

Ook niet geheel onbelangrijk is, welke lijn je op je spoel hebt zitten. Kan je zomaar enkele meters schelen in afstand.

Groet, Peter

Ps de lijnopspoeling van de huidige molens zijn tov jou 15 jaar oude molens weldegelijk verbeterd.
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

05-01-2018 15:33

robertino smith schreef::roll: Uhm, kan dit niet kosteloos, dmv. je spoel bevochtigen met water, alvorens in te werpen?

Groet.


Zo ver was ik wel al gekomen natuurlijk, na een jaartje of 30 karpervissen weet ik dat idd...


herman hulsman schreef:http://www.carpgear.be/kryston-greased-lightning.html
doe dat maar op je huidige spoel en je hebt die 5 a 10% al te pakken, hoef je geen andere molens aan te schaffen.


Daar had ik idd nog niet aan gedacht Herman, ik meen zelfs te herinneren dat ik hier nog ergens zo'n busje heb liggen , had zelfs geen flauw idee dat dit nog bestond eigenlijk. Ik heb het zelf nog nooit getest , moet ik misschien eens gaan doen... ik vrees alleen dat je lijn er dan wel vettig en ineens ook drijvend zal gaan worden....


Peter van Loo schreef:Ook niet geheel onbelangrijk is, welke lijn je op je spoel hebt zitten. Kan je zomaar enkele meters schelen in afstand.

Groet, Peter

Ps de lijnopspoeling van de huidige molens zijn tov jou 15 jaar oude molens weldegelijk verbeterd.


Momenteel gebruik ik voor deze afstanden de korda subline tapered versie , die gaat ergens van 0.40 naar 0.30 , ik moet zeggen dat dit al een heel stuk scheelt , Fox heeft ook zo iets gelijkaardigs en ik lees wel eens dat die laatste nog net iets beter gooit maar dat moet ik ook nog even testen...

Ik hoop idd ook dat ik met een betere lijnopspoeling nog net dat extra voordeel zou boeken, vraag is alleen welke ( betaalbare ) molen daartoe geschikt is.

Alvast bedankt voor jullie bijdrages !
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

05-01-2018 15:45

Ryan Debacker schreef:Zo ver was ik wel al gekomen natuurlijk, na een jaartje of 30 karpervissen weet ik dat idd...


Sorry, post was naar aanleiding van je volgende quote :-? , Succes ermee! Dus niet de boel omdraaien, succes met de grease!

Groet.
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

05-01-2018 16:17

robertino smith schreef:
Sorry, post was naar aanleiding van je volgende quote :-? , Succes ermee! Dus niet de boel omdraaien, succes met de grease!

Groet.


Mijn excuses Robertino , had ik idd even in de verkeerde context gelezen... Ben benieuwd of die grease echt zoveel meer zal gaan doen dan gewoon de spoel even onder water , en vooral wat die grease met de drijfeigenschappen van de lijn zal doen.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

05-01-2018 16:28

Niet erg hoor! Ik zelf zie idd de meerwaarde van de grease tegenover de spoel bevochtigen met water niet. Zelf haal je zelf ook een goed argument aan, vet maken van je lijn! Vond deze nog het beste,

Peter van Loo schreef:Ps de lijnopspoeling van de huidige molens zijn tov jou 15 jaar oude molens weldegelijk verbeterd.


Heb een maat, kan gigantische afstanden werpen, ongeacht hoofdlijn :roll: ! Doet hem dat niet na, hij is wel een kop groter als mij, maar dan nog!

Groet.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

05-01-2018 23:31

Mss heeft hij wel een groter start oogje, ook dat scheelt!!

Groet, Peter

Ps techniek hé Robert, die grote 'maat' van je kan wel eens onderspit delven tegen een wat kleinere!!
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

06-01-2018 13:21

Maar een tournament ts 5000 is toch nog steeds gewoon een goede molen voor verre worpen? Of is die van 15 jaar geleden veel anders dan die van nu?

Ik denk dat de gooi techniek, het soort lood en montage, de lijn soort en de soort en lengte van de hengel het meeste invloed hebben... Mits een ts5000 van 15 jaar geleden niet veel anders is dan die van nu (?)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-01-2018 15:06

Peter van Loo schreef:Mss heeft hij wel een groter start oogje, ook dat scheelt!!

Groet, Peter
Sorry? Moet je de startogen op menig huidig zeepook eens zien, ..klein te noemen!

Voor velen is het volgende wat minder bekend. De diameter van het startoog mag zeker niet te groot zijn. Het doel van het startoog is om de kringels uit de lijn te halen en deze weer in een rechte lijn door te voeren naar het tweede oog. Als het startoog te groot is zal de lijn verder kringelen naar het tweede oog en zoals later blijkt zal de weerstand van de lijn in de lucht ernstig toenemen.
Uit het onderstaande artikel van Total Fishing, waarin trouwens ook de mening over de spoeldiameter anders is dan hier algemeen wordt beschouwd.

..Afstemming op elkaar.

http://www.totalfishing.nl/laatste-nieu ... -materiaal
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

07-01-2018 15:47

Dus alle theorieën van de hedendaagse afstand poken, kunnen nu wel de prullenbak in, inclusief de 50 mm startoog! Verder maak er uit het artikel uit op, dat met een hengel met een progressieve buiging (zachte blank) en aangepast loodgewicht, veel meer eer/ mtrs. te behalen valt!

groet.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-01-2018 17:26

Er zit logica in wat er geschreven wordt en wat ik eerder al in een hengelsportzaak hoorde, maar commercie wil telkens ook iets 'nieuws' verkopen. Voor mijn kortbij visserij - met soms een (voer)boot - trouwens niet van toepassing.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

08-01-2018 11:12

robertino smith schreef: inclusief de 50 mm startoog! .

50mm ogen is altijd onzin geweest mbt het verder kunnen gooien, ofwel kan je gooien ofwel niet men nokel gooide vroeger al met zijn oude maddock's en oude shimano baitrunner molen over de 100m ik spreek over 30 jaar geleden.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

12-01-2018 12:41

50mm is zeker geen onzin, je elimineert hier een groot probleem mee.

De afstand die je haalt (als je kan gooien en goede lijn hebt) wordt vooral beperkt door de molen die je gebruikt.

Als je via het top oog naar het startoog kijkt dan moet de spoel hier in ideale omstandigheden recht achter liggen, op deze manier slaat er zo min mogelijk lijn tegen je startoog!

Met een 50mm startoog heb je gewoon minder kans dat de molen spoel niet helemaal lekker staat ten opzichte van het oog en je zal dus minder weerstand hebben wat resulteert in een langere afstand.

Een hengel met een 40mm startoog en een spoel die er recht achter zit zal verder gooien dan een hengel met een 50mm startoog waarvan de spoel er totaal niet in lijn op zit.

Het ligt niet altijd aan hoe duur de spullen zijn maar aan hoe ze op elkaar afgestemd zijn.

Daarnaast zie ik vaak jongens (<30 jaar) die niet ver gooien en dan de schuld aan hun spullen geven, als je dan vraagt of je een keer met hun hengel mag gooien dan gooit het in eens 40 meter verder...

Zoals ik al zij: als je een molen koopt neem dan je hengel mee, dan zie je of het goed is.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

13-01-2018 09:25

Er zijn zoveel dingen die meespelen.......

Als ik naar mijn eigen werpen kijk zie ik in de afgelopen jaren een groot verschil.

ik begon met kleine spoelen en oude molens en haalde op 1 stek steeds net het eiland.
De molens werden ingeruild voor Daiwa emcast........de eerste worp naar het eiland resulteerde in de hele montage ruim op het eiland, een wereld van verschil.
2 jaar later werden de Daiwa's ingeruild voor een setje Shimano xsc.
Wat spoel formaat scheelt het niet heel veel met Daiwa's maar door een beter opspoeling scheelde dat ineens toch weer flink wat meters in het verder werpen.

De hengel doet ook veel.
De lengte van het handvat zorgt al voor een andere hefboom bij het werpen.
De positie van het startoog(dichterbij de molen remt de lijn toch wel sterk af)

En die 50mm startogen????
Als ik in mijn omgeving kijk.......zijn die toch blijkbaar het meest geschikt voor het nog verder uitvaren met de voerboot haha.
Niemand werp eigenlijk nog fatsoenlijk zijn lijnen uit
Plaats reactie