Gevlochten onderlijn materiaal


Plaats reactie
Appie de
Berichten: 23
Lid geworden op: 31-05-2017 08:28

29-12-2017 21:34

Is gevlochten lijn wat voor het roofvissen wordt gebruikt ook goed bruikbaar om onderlijnen mee te knopen?

Vind de lijntjes die specefiek voor karper worden verkocht nogal duur per meter ten opzichte van de gevlochten roofvis lijnen die vaak per meer als 100 meter voor het zelfde geld verkocht worden.

Ik zie eigenlijk niet in waarom deze niet net zo goed zou zijn?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-12-2017 04:17

Er zijn twee grote minpunten aan gevlochten hoofdlijnen ten opzichte van onderlijnmateriaal: schuurbestendigheid en drijfvermogen. Daarnaast zijn de populaire gecoate onderlijnen natuurlijk niet
met hoofdlijn te maken.
Moest ik echt bezuinigen op onderlijnmateriaal zou ik nog eerder een vrij zachte nylon van rond de 40/00 gebruiken
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

31-12-2017 09:43

En nog eentje het kan snijden als een malle, zit de haak wat te diep krijg je mee een dikke snee.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

31-12-2017 10:59

Dyneema is inderdaad niet bijster slijtvast, maar wel degelijk bruikbaar.

Ikzelf zet dun dyneema al jaren in als onderlijn tijdens het penvissen. Mijn eerste 'betaalbare' lijntje was daarbij 0.12 Webwizzard toen deze op de nog prille dyneema markt verscheen. Dat product was in die tijd net zo duur in aanschaf als de huidige klosjes A-merk onderlijnmateriaal. Webwizzard was/is echter niet rond, maar plat gevlochten. Berkley Fireline, maar ook goedkopere lijntjes voldoen wat mij betreft ook goed voor gebruik tijdens het penvissen.

Daarbij vis ik slechts met een soft shot verklikker loodje wat ik over dat stukje dyneema kan schuiven zonder het te beschadigen. En aangezien ik de boel tussen verklikkerlood en haak vrij kort hou - tot zo'n 10 a 12 cm, en geen voer op een hoopje strooi waardoor de vis meer beweegt tijdens aasopname - haak ik de vis veelal voor in de bek/lip en heb ik nooit ingesneden lippen of beschadigde kieuwdeksels geconstateerd.

Verder is, betreffende beschadigen van lijn, het lijncontact met de bodem tijdens het pennen maar kort. Er wordt namelijk tijdens het inhalen geen lood en rig een stukje langs de bodem binnen gesleept - zoals tijdens het op afstand vissen mogelijk wel het geval is - want er wordt tijdens penvissen op korte afstand vrijwel omhoog aangeslagen.

Overigens gebruik ik als dunne, soepele onderlijn tijdens het vastloodvissen graag Korda Supanatural 18lb. Deze uit vele stengen gevlochten lijn is mooi glad, ..maar ook niet als slijtvaste onderlijn bedoeld en wederom prijzig. Ik weet dus waar - op welke bodem - ik 'm wel en niet inzet. En dat geld zeker wanneer je dit met een goedkoop 4 strengen (4braid) dyneema wilt doen. Een strengetje minder en...

Meer strengen dyneema dus! Denk aan 6, en liever 8 omdat dit meteen gladder aanvoelt!

De verhalen over inzet tijdens vastloodvisserij, i.s.m. langere dyneema onderlijnen, waren in opkomst van dyneema trouwens meestal al negatief. Dik dyneema maakte daarbij verschil in positieve zin (voor vis en lijn). Er zijn dan ook nog steeds gecoate, dyneema onderlijnen op de markt, waarbij je weer kan opletten of het grof of fijn gevlochten is. Grof 4 braid is duidelijk als vlecht te zien.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

31-12-2017 14:08

Appie de schreef:Is gevlochten lijn wat voor het roofvissen wordt gebruikt ook goed bruikbaar om onderlijnen mee te knopen?


Duidelijk een NEE!!

Groet, Peter

Ps Mits jij een karperbek naar de klote wil helpen wil ik jou Berkley whiplash aanbevelen!!7
Appie de
Berichten: 23
Lid geworden op: 31-05-2017 08:28

01-01-2018 12:22

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik gebruik onderlijn materiaal van nash.
Wil zeker geen vissen beschadigen maar vroeg het mij af.
Eigenlijk is de vraag zo gek nog niet gezien de de grote keuze aan gevlochten lijnen.wanneer je deze in een dikke diameter neemt en dan een ronde lijn lijkt het me niet veel schade kunnen toebrengen.

Beste wensen allemaal!
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

23-01-2018 15:50

Oke enige nuance in dit topic mag wel. Want je kunt met een gerust hart een onderlijn knopen van 30/00 gevlochten onderlijn materiaal, niet mis mee. Dit zal een stuk minder snijden dan een 20/00 fluorcarbon onderlijntje die feedervissers gebruiken. Dunner dan dit nee dat is af te raden,
Plaats reactie