Spod molen


Plaats reactie
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

06-12-2017 17:22

Ik heb enige tijd geleden een spod molen gekocht,een Shimano aerlex 10000 xtb spod,om precies te zijn.
Die heb ik hoofdzakelijk gekocht voor het spodden maar wil de molen ook gaan gebruiken om gewoon mee te gaan vissen.

Nu heb ik nog geen lijn erop omdat ik nog op zoek ben naar de juiste.
Uiteraard wil ik een gevlochten lijn die ik dus voor het spodden en ook voor gewoon te vissen op langere afstanden tot max 100/150 meter.

De spoel heeft een capaciteit van 400m met .35/100
Ik heb nog geen lijn reducers kunnen vinden dus zal wat nylon als backing gaan gebruiken.

Nu weet ik dat veel spod lijnen drijven maar dat wil ik voor mijn gewone visserij niet.

Wat voor gevlochten lijn is,zinkend,en sterk genoeg voor het spodden en ook geschikt voor het normale vis werk?
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

06-12-2017 19:36

Je hebt hem voornamelijk gekocht om te spodden maar gaat er ook mee vissen???? Volgens mij vis je meer dan dat je spod..

Maar ik wil echt niet vervelend doen maar vind dit beetje kansloos.... ik ben absoluut geen voorstander van gevlochten lijnen om mee te gaan vissen, maar goed ieder zijn ding.. ben alleen wel van mening dat vele niet weten hoe je met gevlochten lijn moet vissen en waar neer in te zetten en dat gaat vaak fout en de karper is hier de dupe van. En als ik dan lees dat je niet weet welke lijn je moet hebben is de kans groot dat je niet weet hoe te vissen met de lijn ect. Misschien heb ik het fout maar dit is alleen een aanname van mij so dont shoot me please haha. En ja bij mij is het ook keer fout gegaan waar ik ernorm van geschrokken ben vandaar dat anti gevlochten lijn ben..

Maar goed om dan ook nog eens een molen te gebruiken voor het spodden en vissen om waarschijnlijk dan minder geld uit te geven of wat dan ook snap ik echt niet..

Maar goed ik weet je hebt niks aan mijn reactie en waarschijnlijk zullen enkele nu hun pijlen op mij richten en zal dit misschien wel weer een discussie worden maar moest het ff kwijt..

Mijn advies zou zijn houdt het spodden bij het spodden en spaar voor een mooie andere molen en hengel en ga daar mee vissen want waarschijnlijk ga je dus ook met je spodhengel dan vissen of niet??

Cheers.
Oja joh!!!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

06-12-2017 20:25

Hij heeft alles aan jou reactie, precies zoals je al aangeeft, een kansloze missie, een spodhengel, doorgaans met een test curve tussen de 3 1/2 en 5 lbs in combinatie met een gevlochten lijn, daarmee ga je vissen mismaken, dat is zeker.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

06-12-2017 20:26

:lol: Zinkende lijn voor afstand, not done (bodem gesteldheid/ obstakels onder water), is mij verteld. Je zou ook toplood kunnen gebruiken in combi met de drijvende gevlochten lijn! Of je gaat slappe lijnen vissen op afstand!

Groet.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

06-12-2017 20:39

Pffff echt kansloos dit.
Laat ook maar.

Ik ben klaar hier.
Kansloos gezeik!
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

06-12-2017 20:50

.
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

06-12-2017 21:12

herman hulsman schreef:Hij heeft alles aan jou reactie, precies zoals je al aangeeft, een kansloze missie, een spodhengel, doorgaans met een test curve tussen de 3 1/2 en 5 lbs in combinatie met een gevlochten lijn, daarmee ga je vissen mismaken, dat is zeker.


Aan deze reactie heeft ie geen moer want hij wil de molen gebruiken niet de spodhengel. Kom op Michel is toch niet achterljk.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

06-12-2017 21:23

Ja Jan, ik zie het, heb het totaal verkeerd gelezen, foute reactie van mijn kant, sorry Michel, nu begrijp ik jou latere reactie ook. :roll:
Michel, je hebt een PB van mij.
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

06-12-2017 21:34

Over die gevlochten lijnen gesproken: bij verkeerd gebruik totaal onverantwoord. Zag dit seizoen een gast vissen op een plas en hij viste alle drie de hengels op minimaal zo'n 300 meter. Hij was alleen aan het vissen dus krijgt zo'n gozer een run tijdens het uitvaren van een lijn (of het drillen van een vis) dan heeft de vis zich alang vastgezwommen. Overigens vang je op die plas de vissen gewoon onder je eigen kant maar blijkbaar is het cool dat uitvaren. Toen ie zijn lijn weghaalde omdat ik aan de overkant ging zitten bleek er al een poosje een brasem aan te bungelen. Dat extreme afstandvissen is uit nood geboren waarom zou je het doen als het niet nodig is? Ook is het tering irritant als iemand zo'n gigantisch brok water gaat claimen. Stond onlangs een erg goed artikel van Leon Hogendijk hierover in Karper.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

06-12-2017 21:52

:) Begrijp die reactie dus niet, kan niet tegen kritiek gelijk lange tenen! Kan beter er over na denken of je voor 100 a´ 150 meter speciaal gevlochten lijn nodig hebt. Maar goed, begrijp dat spodden wel en ook directe beetregistratie op afstand. Zou gewoon toplood gebruiken 3 a´ 6 meters uit de kant zeg maar op 2 a´ 3 mtr. diepte, stel het is daar 9 mtrs. diep midden op en je laat zinkende lijn afzinken op de bodem, heb je nog zoveel mtrs. rek op je gevlochten lijn.

Groet.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

06-12-2017 22:07

Gaat mij meer om die domme opmerkingen van de winter.
Die staat al jaren op mijn vijanden lijst met zijn achterlijke posts.

Verder hoeft niemand mij wijs te maken hoe ik wel of niet met gevlochten lijn om hoef te gaan.
Ik heb het ook nooit over spod hengels gehad.

Mijn xtb spod molen is volledig identiek aan de normale xtb big Pit molen met als enigste verschil de tandwielen verhoudingen.

Mijn idee was om tijdens de zomermaanden de spodhengel icm met de spod molen te gebruiken voor het spodden en een enkele x op een grote afstand 100m+ en verder vooral in de winter te doodazen en daarbij is een lijn zonder rek wel afstand wel een must om de dreggen in die harde bekken te kunnen zetten.

Misschien ben ik niet duidelijk geweest maar die kortzichtige antwoorden heb ik verder ook geen reet aan.

Ik heb al tijden niks meer gepost door deze bullshit.
Ik heb al vaker gemerkt dat er zo ondoordacht, impulsief en uit de hoogte gereageerd woo dat ik wel snap dat het op het forum steeds Rustiger word.

Voor mij is het nu klaar en is dit mijn laatste post en mijn laatste bezoek aan dit forum.

Succes ermee.
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

07-12-2017 07:25

Precies zoals je nu zegt.. je ben onduidelijk geweest en dan krijg je reacties die je niet aanstaan en dan ga je je zo gedragen... en ben ik ineens je vijand????

Prima,... geef mij maar de schuld i dont care i only care about protecting carp against you.

Cheers.
Oja joh!!!
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

07-12-2017 12:07

Probeer een 8 braid van daiwa te kopen. Zelf zou ik voor alleen het spod werk graag een dunnere lijn gebruiken, maar omdat je er ook mee vist zou ik voor 26/100e gaan. Daiwa heeft een tweetal 8 braids(zijn ronder), die over het algemeen zweven. En dat is voldoende. Voor het vissen evt een meter of 10 aan voorslag erop, voor spodden een meter of 3/4 afhankelijk van de hengellengte. Als je op afstand vist zakken de laatste meters sowieso.
Inderdaad beter een zwevende lijn ipv een echt zinkende lijn. Ik vis erg veel met gevlochten lijn en vind de meeste (populistische) opmerkingen hier duiden op onkunde, maar dat zal wel mijn kop gaan kosten, haha:)! Vissen op 150m of verder zonder een gevlochten lijn vind ik persoonlijker onverantwoordelijker.
Zorg voor goede systemen(persoonlijk kies ik voor htn run of helichod), niet te stijve hengels, check of alles ook daadwerkelijk werkt zoals je het in gedachten hebt. Zo knip ik bijvoorbeeld de tailrubbers van mijn htn run systemen dusdanig af dat ze makkelijk over mijn voorslagknoop heen glijden en pas ik mijn voorslagknoop ook aan. Meeste visveilige systemen werken het best wanneer het loodgewicht gefixt gebruikt wordt.
Gebruik je hersenen, ga niet met stijve poken sleuren, check je materiaal op beschadigingen en pas waar nodig het een en ander aan. In mijn optiek hoeft er dan echt niks mis te zijn met het gebruik van een gevlochten lijn.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-12-2017 18:44

De vraag is, een gevlochten zinkende lijn waarmee je kunt spodden en ook nog eens kunt vissen.

Groet, Peter

Ps een voorslagje op je zinkende gevlochten lijn en je kunt hoge ogen gooien, enne voorslagje eraf en je spoeltje blijft mooi vol om te vissen.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-12-2017 18:49

Of wil je een antwoord op welk merk gevlochten lijn?

Groet, Peter

Ps je kan gewoon antwoorden hoor, je nl de Winter niet al te serieus nemen!!
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

07-12-2017 19:22

Peter van Loo schreef:Ps een voorslagje op je zinkende gevlochten lijn en je kunt hoge ogen gooien, enne voorslagje eraf en je spoeltje blijft mooi vol om te vissen.


Kan je deze ff uitleggen Peter, in mijn optiek zou ik juist een voorslag gebruiken, voor het vissen met gevlochten lijn?

Groet.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-12-2017 19:35

Juistum Robert, hij wil nu eenmaal twee in één!!

Groet, Peter

Ps dus molentje over zetten op z'n reguliere hengel.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

08-12-2017 11:34

In beide gevallen een voorslag gebruiken. Bij het vissen als schockleader en om eventuele obstakels aan te kunnen, ik hou meestal 10 meter aan, als het water dieper is dan een meter plus de diepte. Persoonlijk gebruik ik vaak een simpele 50/100e nijlon voorslag.
Bij het spodden zou ik een of twee slagen op de molenspoel willen. Dan dient de voorslag eigenlijk alleen om mijn vingers te beschermen.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

08-12-2017 13:47

Van de lijnen heb ik echt geen verstand maar even een ander iets,

Het valt mij op dat Spod molens vaak ten opzichte van zijn "normale" broer iets goedkoper zijn (dus ook niet altijd spodgoedkoop)

Is er dan niet meer verschil als alleen de inhaalsnelheid en extra lijnclip? Werkt de slip bijvoorbeeld dan net zo goed? Kan de molen (lagers en ander materiaal) de krachten van een vis wel aan? Dat is anders dan een dood gewicht van alleen de spod terug indraaien lijkt mij..
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

08-12-2017 16:49

Ze zijn in de regel wat robuuster uitgevoerd, als je dan toch 1 molen voor beide wil gebruiken (waarom?) zorg dan dat je een extra spoel hebt met gewone lijn.

Ik zou persoonlijk een Wychwood Riot Big Pit Reel (Size 75) van 50 euro gekocht hebben voor het spodden...
Had je ook meteen 2 spoelen gehad als je dan toch een keer iets anders wilde doen.
Plaats reactie