Wie vissen er ook met de reel?


Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

27-07-2003 15:45

Ik vis zelf al weer een paar jaar uitsluitend met reels (met vastlood montage) en dit tot grote tevredenheid. Wie nog meer?
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

27-07-2003 18:30

Ikke Bas al een behoorlijk aantal jaren en ben meer dan tevreden.
Vis zelf met de Abu Morrums en voor de grote afstanden de Abu Ambassadeur 9000.
Als ik nu terug moest naar een molen zou dat voor mij een straf zijn.

Ben echt verkocht aan reelen.

Met reelende groeten,


Wil.
Pieter van der Rijt

28-07-2003 12:18

Zou ook niet terug willen naar een molen, vis enkele jaren met Penn International 975 reels en bevalt prima!
Na wat pruiken te hebben geworpen in het begin zou ik nu niet anders meer willen.

Pieter.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-07-2003 13:25

Heren,

Lijkt mij dat er toch wat aanpassingen gedaan moeten worden om comfortabel statisch op karper te kunnen vissen met een reel. Kunnen jullie daar iets meer over vertellen?

Groeten, Kees
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

28-07-2003 15:29

Ik vis zelf met Abu EON 5601 en voor het grove werk met Penn 525 (met biggame ratel, geen optonic meer nodig). De enige aanpassing is dat je je hengel goed moet inklemmen zodat je reel of aan de bovenkant of aan de onderkant (bij gebruik van piepers) zit. Ik zelf vis alleen nog maar vanuit een boot zodat alles weer een heel ander verhaal wordt. Er is nog heel veel over te vertellen, dat zou een compleet artikel van enkele kantje worden. Kunnen we als reel-vissers waarschijnlijk wel doen na het bundelen van de kennis.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-07-2003 20:35

Hier alvast een paar voordelen:

- Nooit meer kinkende lijnen.
- Geen rendementsverlies op kracht door twee haakse overbrengingen zoals bij een molen.
- Veel verder en precieser werpen.
- Veel smeuigere slip.
- Compactere uitrusting (reel is veel kleiner dan molen)
- Minder onderdelen en dus minder storingen.
- Ergonomisch beter dan een molen. Duim altijd direct op de spoel.

- Voor mij belangrijkste voordeel waar het vooral om te doen was: Ik gooi nooit meer een onderlijn in de war. Met(veel)oefening is het mogelijk je onderlijn over de gehele lengte van de worp boven je lood te houden en pas op het laatste moment perfect te laten strekken. Zelfs met een zeer lange hair draait deze nooit meer om de haak heen.

Eén nadeel kan ik slechts bedenken: Vergt wel enige oefening.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bas Breetveld op 2003-07-29 20:36 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-07-2003 21:38

Bas,

Bedankt. Maar ik ben hier echt bijna Hansje in Bosbessenland, dus mij kun je van alles wijs maken. :wink: Kom niet verder als de vliegenreel.

Ik meen te weten dat er een heleboel verschillende reels zijn (lijngeleiding, vrijloop, versnelling, afremming van de spoel etc.). Wat is nu het meest geschikt voor de karpervisserij.

Verder, bij een linkshandige reel zit de slinger volgens mij links als de reel bovenop staat. Klopt dit? Zo werp je en haal je in met de linkerhand zonder over te pakken. Hoe gaat dat nu bij een aanbeet als de hengel op beetmelders ligt, met de reel ondersteboven onder de hengel?

Omdat de hengel omgekeerd gebruikt wordt, wordt er wel eens een ander rankschikking van de ogen aanbevolen. Klopt dit, of kun je met de gewone hengel door blijven vissen?

Allemaal vragen van duidelijk een "niet-reel visser", schat ik zo in. :smile:

Groeten, Kees
Clen Somai
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-05-2003 02:00
Locatie: Flevopolder

29-07-2003 22:39

Tip van de week.....

Nooit en dan ook nooit je duim op de spoel zetten als een grote snoek ermee vandoor gaat!!!

Is mij een keer gebeurd met een Calcutta-reel...auw..auw.....

Had er toen gevlochten Herculine opzitten..is net een laser..zo scherp!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

30-07-2003 11:11

Op 2003-07-29 21:38, schreef Kees Ouwehand:
Bas,

Bedankt. Maar ik ben hier echt bijna Hansje in Bosbessenland, dus mij kun je van alles wijs maken. :wink: Kom niet verder als de vliegenreel.

Ik meen te weten dat er een heleboel verschillende reels zijn (lijngeleiding, vrijloop, versnelling, afremming van de spoel etc.). Wat is nu het meest geschikt voor de karpervisserij.

Verder, bij een linkshandige reel zit de slinger volgens mij links als de reel bovenop staat. Klopt dit? Zo werp je en haal je in met de linkerhand zonder over te pakken. Hoe gaat dat nu bij een aanbeet als de hengel op beetmelders ligt, met de reel ondersteboven onder de hengel?

Omdat de hengel omgekeerd gebruikt wordt, wordt er wel eens een ander rankschikking van de ogen aanbevolen. Klopt dit, of kun je met de gewone hengel door blijven vissen?

Allemaal vragen van duidelijk een "niet-reel visser", schat ik zo in. :smile:

Groeten, Kees


Je moet idd speciale hengels hebben. Liefst ook met een trigger-reelhouder. De blank van de hengel moet zijn omgedraaid en er moeten ook meer ogen op zitten zodat de lijn niet tegen de blank aanschuurd. Ik vind zelf dat de hengel ook tamelijk soepel moet zijn voor de meest preciese worpen. Na het loslaten van de spoel krijg je namelijk een tikje omdat de spoel op snelheid moet komen. Met een soepele top vang je dit wat mooier op.
De keuze in verschillende reels is tamelijk groot. In het algemeen vis ik zelf het meest met de gewone Abutjes met lijngeleider en slinger aan de linkerkant. Voor de echte megaworpen kun je beter geen lijngeleider hebben en verval je in de casting-modellen, deze hebben de slinger dan weer altijd aan de rechterkant. Dit vereist dus wel veel gewenning als je rechtshandig bent. Ben je er éénmaal aan gewend dan pas begrijp je waarom die slinger aan de rechterkant zit.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

31-07-2003 23:05

ik vis ook met reels, en ben blij me in dit selecte gesleschap te bevinden :smile:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

01-08-2003 17:07

Bas,
heb de Morrum M6600CL.
Bevalt HEEL erg goed,super slip gooit voortreffelijk,lekker in gewicht,makkelijke bediening van de vrijloop,kortom een werkelijk perfecte reel.

Kan hier nog wel meer neerkalken hoe goed ze is maar pak het maar in een woordje in nl.Perfect.
Zijn welliswaar rechtshandig maar eerlijk gezegt vind in dit geen probleem.

De EON is ook heel mooi maar de Morrum is wat degelijker.
Als je moet kiezen zou ik niet te lang twijfelen en de Morrum pakken,krijg je echt geen spijt van.

Wil.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

14-08-2003 22:03

Op 2003-08-01 17:07, schreef Wil Jeurninck:
Bas,
heb de Morrum M6600CL.
Bevalt HEEL erg goed,super slip gooit voortreffelijk,lekker in gewicht,makkelijke bediening van de vrijloop,kortom een werkelijk perfecte reel.

Kan hier nog wel meer neerkalken hoe goed ze is maar pak het maar in een woordje in nl.Perfect.
Zijn welliswaar rechtshandig maar eerlijk gezegt vind in dit geen probleem.

De EON is ook heel mooi maar de Morrum is wat degelijker.
Als je moet kiezen zou ik niet te lang twijfelen en de Morrum pakken,krijg je echt geen spijt van.

Wil.


Bedankt voor je reactie Wil,

Helaas wil ik perse die slinger aan de linkerkant hebben......
Ik kwam op de Abu-site de Abu 6500 C4 tegen. Die heeft wat mij betreft alles mee en high-speed (1 : 6.3). Die zou ik willen hebben en dan de slinger van van een 6500 CL erop. Die C4 is helaas niet meer leverbaar. Vraag me af of de tandwielen van deze in een gewone C3 passen of liever nog in een Ultracast. Ga ik binnenkort uitproberen. Wordt vervolgt...
Hebben we deze al gezien? <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.abu-garcia.com/products/Detail.cfm?PassProductInfoId=295&PassPrevious=1300&PassLevel=2" target="_blank" class=bericht>http://www.abu-garcia.com/products/Detail.cfm?PassProductInfoId=295&PassPrevious=1300&PassLevel=2</a><!-- BBCode auto-link end -->
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

14-08-2003 22:52

Bas mijn vorige reelen waren Ultracasten(heb ze trouwens nog).
Een goed reeltje maar speelgoed vergeleken met de Morrums.

Dat rechtshandige heeft me ook jaren tegen gehouden om de Morrums te kopen,en ik moet bekennen het was niet nodig en nu heb ik alleen spijt dat ik ze niet veel eerder heb gekocht.

Maar laat je niet tegenhouden je moet kopen wat jij wil niet wat een ander mooi of handig vindt.

Veel succes,


Wil.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

15-08-2003 14:52

Ha Wil, verkoop je ze niet, die Ultracasten? Ik weet dat die Morrums echt veel beter zijn. Ik heb zelf een paar [edit]rechtshandigen zonder lijngeleider (Penn 525 GS). Gekocht met de gedachte dat er dan echt niks meer kapot kan gaan na jaren geëtter met molens (topmodellen van de bekende Japanse fabrikant). Als het echter niet nodig is heb ik toch liever linkshandige reels. En laten we wel wezen die Ultracasten en ook de C3's zijn goed genoeg voor wat wij ermee doen. Reel-vissen is al zoiets als perfectionisme voor gevorderden, met die Morrums span je wel de kroon in dit gezelschap.
P.s. op die ultracast past de grotere slinger van 6500 Cl.
P.s 2: Iemand wel eens nagedacht over het effect van een op de bodem liggende, gekinkte, slappe lijn?.
Lijkt mij een soort spiraal als zo,n veer onder een wipkip in de kinderspeeltuin.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bas Breetveld op 2003-08-16 12:28 ]</font>
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

15-08-2003 15:17

Dag Bas,

Heb de nodige ervaring met een ABU 7500 C.
Gaat hier om een snelle uitvoering, dat wil
zeggen 72 cm inhalen per slag van de slinger.
Dat is genoeg om snel kontakt te kunnen maken met op je toe zwemmende vissen. Ook
snel genoeg om snags voor de kant te ontlopen. Alhoewel je de reel ook met een
nylon lijn zou kunnen vissen, gebruik ik
een gevlochten lijn. Werpt wat prettiger.
Nadeel is mogelijk, dat er geen souplesse
meer is tussen haak en hengel. Anderzijds
zie je wel elk tikje, ook op grote afstand. Het nadeel van een rekloze gevlochten lijn vang ik gedeeltelijk op met een heel soepele
hengel en de slip van de reel. Want, het moet
nog maar eens worden gezegd; de slip van zo'n
reel overtreft die van werpmolens. Als het er
om gaat om doelgericht een wegzwemmende vis af te stoppen, dan is zo'n reel een prima stuk gereedschap.

Met vriendelijke groet,


Hans
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

16-08-2003 12:35

Bedankt voor je reactie Hans.
Leuk dat er toch meer mensen zijn die met de reel vissen in combinatie met vastloodsystemen.
Ook leuk dat iedereen er een andere visie op heeft. Ben zelf stronteigenwijs in mijn visserij,maar ben wel zeer geinteresseerd in andermans mening.

Hans, krijg je ook lichte loodjes (minder dan 40 gram) nog goed weg met deze reels?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bas Breetveld op 2003-08-16 12:37 ]</font>
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

17-08-2003 00:37

Heb ik nog nooit geprobeerd Bas!
De reden is, dat ik de reel gebruik op een
flink stevige stok. Daarbij vis ik op groot
water met stroming etc. Overigens nooit met
een vast lood systeem, maar semi vast als ik dat nodig vind.
Wil niet zeggen, dat ik nooit met klein lood
vis natuurlijk. Maar buiten de grote plas
water gebruik ik ander materiaal. Om een
voorbeeld te geven; soepele- lichte stok en
een ABU 6 of 6x. Die oude beige/bruine dingen dus.

Met vriendelijke groet,

Hans
Gast

17-08-2003 11:43

Heren reel vissers,
Maken jullie bij het vissen met een reel gebruik van gewone karperhengels?
Of hebben jullie speciale reel hengels.
En waaraan moet een karperhengel volgens jullie aan voldoem om geschikt te zijn om met een reel te vissen?
Groet Erik
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

17-08-2003 12:19

Erik,
een normale karperhengel heeft te weinig ogen voor een reel,een hengel gevist met reel wordt "op de kop gebruikt" dus andersom als met een molen.
Dit betekent dat er meer ogen op moeten anders komt de lijn tijdens de dril aan de blank.
Dit betekent dat een reelhengel dus meer ogen moet hebben als een hengel voor een molen.


Wil.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

17-08-2003 12:41

Erik,
Het leuke is ook nog dat je gebruik kunt maken van veel lichtere en soepelere hengels omdat je dril veel rustiger verloopt met een reel. Je hebt met minder schokbelastingen te maken. Omdat er meer ogen op de hengel zitten, wat geen effect heeft op de werpafstand, wordt ook de blank van de hengel gunstiger belast en haal je er veel meer kracht en demping uit.
Ik vis zelf het liefst met de HTM-medium van CJW. Vanuit de boot vis ik met 2 ponds hengels van 11 feet, ook van CJW.
Gast

17-08-2003 13:34

op mij hengels zitten 13 ogen het zijn 13ft ers 2.25/2,5lbs van ome Cor.
Het zijn redelijk zachte hengels.
Hengels met 6 of 7 ogen vind ik ook minder mooi maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Ik krijg deze week ook nog een paar 12 ft hengels met 10 ogen voor het zwaardere werk.
Maar wat ik eigelijk bedoelde is moeten de ogen dan eigenlijk niet aan de ander kant zitten ivm de harde en of zachte kant van dee blank.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

17-08-2003 15:21

Daar bestaat nogal wat misverstand over Erik,de een zegt op de harde kant de ander zegt op de zachte kant.

Wat echter belangrijk is dat de ogen op een van deze kanten staat en dus niet ergens er tussen in verder maakt het niets uit en merk je geen verschil.
Als de ogen ergens er tussen in staan krijg je de situatie dat je hengel een foute kromming krijgt bij het inwerpen en tijdens de dril van een vis.


Wil.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

17-08-2003 16:20

Ook heb je het best hoogafstaande ogen erop zitten. Vind ik dan. Dan kun je het aantal ogen nog een beetje beperken. Op mijn hengels van 12 ft zitten er 13 totaal en op de 11 voetertjes 12.
Overigens is ome Cor van mening dat je alleen bij het butt-end rekening hoeft te houden met de harde/zachte kant van de blank. De top vervolgens zo recht mogelijk uitrichten. Zijn mening is dat de kracht van de worp vanuit het achterdeel komt en de top gewoom volgt.

Ben wel benieuwd wat voor hengels er gebruikt worden door de anderen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bas Breetveld op 2003-08-17 16:26 ]</font>
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

17-08-2003 17:22

Jongens.

Om alle misverstanden te voorkomen.
Een hengel buigt met het drillen ALTIJD naar de zachte kant, of het nou een 3 lbs karperhengel is, een spinhengel of een 50 lbs boothengel . Als dit niet goed is afgebouwd zal die nooit prettig drillen of fijn gooien.
Ik zelf bouw per jaar zo'n 75 tot 100 nieuwe hengels af, en ik hou er zelf heel erg veel rekening mee zelfs met het onderdeel.
Dus als je met de reel bovenop de hengel vist, zitten de ogen altijd op de harde kant doe je dit niet, slaat die vanzelf wel een keer door je pols heen.Ik moet Bas wel gelijk geven als je met een reel vist moet je er meer ogen op hebben, heb je dat niet gaat je lijn bij het drillen je hengel beschadigen.

Ik zelf heb er ook wel eens over nagedacht om met een reel te gaan vissen, maar ik zie er zelf geen voordelen in.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

17-08-2003 17:24

Ik gebruik 2 hengels van 3 lbs die gebruikt worden voor de visserij op steelheads,geen karperstokken dus maar wel hengels met power en toch zacht genoeg voor het uitscheuren van de haak te voorkomen(iets wat ik in de karperhengels niet kon vinden).

En 2 10 voeters van 4 lbs,jaja lach maar ze zijn zwaar maar voor 40% van mijn visserij uitermate geschikt.

Op de 12 voeters zitten 13 ogen op de 10 voeters zitten 10 ogen,beide hengels bevallen me uitermate goed in kombinatie met de reelen.

Wil.