Baitcruiser ombouwen ?


Plaats reactie
Nico van der Meer
Berichten: 10
Lid geworden op: 26-06-2015 20:00

23-07-2017 17:10

Na mijn vorige ombouw van de baitliner welke inmiddels al goed zijn dienst heeft gedaan en nog steeds werkt ben ik weer op zoek naar een andere uitdaging.
Nog bedankt voor de mensen die hebben geholpen !
Voordelen van de Baitliner :
Vaart erg snel, netjes te regelen.
Betrouwbaar.
Makkelijk bij de onderdelen te komen, alles is via het luik goed in te bouwen.
zitten nu 2 grote 7 ampere accu's in links en rechts in de drijvers, erg stabiel.
weekje frankrijk met Wind en golven waren geen probleem, afstand ook niet.


Nadelen.
Draaicirkel, ook als je richting de lelies vaart moet je erg goed opletten, je moet ervoor stoppen en draaien, achteruit door de lelies vind hij niet fijn, vooruit maalt hij tot nu toe alles wel fijn, besturing is dus niet optimaal ivm de draaicirkel.
Geen wierbescherming (is te bouwen en wist ik van te voren)
Best wel lomp, ook met de voerbak zelf.

nu zit ik te kijken voor een Baitcruiser mini om te bouwen, heb er nog wat liggen voor reparatie dus onderdelen genoeg.

Voordelen, kleine draaicircel, kan om zijn eigen as draaien.
wierbeschermers (is ook niet optimaal en verliest ook snelheid)
Compacter (makkelijker mee te nemen)

Nu heb ik 2 snellere motoren, zal even na moeten kijken welk merk, zijn iets van 700 of 800 toeren sneller als de originele ieder geval.

Waar ik alleen niet uit kom, V-mixer of een handzender die dat ingebouwd heeft ?
2 regelaars, voor elke motor een snap ik, maar maakt het merk type zoveel uit ?
Moeten of kunnen er ook andere schroeven op (4 blads ipv 3 blads)

Ik heb bijvoorbeeld nog wel een Pilot 6G FHSS 2,4 Ghz zender met ontvanger liggen, geen idee of ik daar wat mee kan en of dat wat is.

Bedoeling :
Oude zooi eruit kwa print en bedrading.
2 motoren die er nu in zitten zijn goed (wat mij betreft) en snel dus die blijven en wat mij betreft in, of zijn 2 andere merk motoren aan te raden ?
Lipo of lood accu's ? hoeft geen kostenplaatje van 400 euro te worden natuurlijk)

2 regelaars
v-mixer of een handzender die via 1 stick beide motoren kan bedienen, zowel voor als achteruit als tegengesteld draaien indien een bocht genomen word.
via de handzender de verlichting aan en uit te zetten.
voerklep te openen (ik ga kijken of ik deze ook zelf sluitend kan maken of door middel van een servo)

Het is meer een hobby bij een hobby, ik kan wel een voerboot kopen maar dat is niet mijn bedoeling.

Heeft er iemand al een goede ervaring met het ombouwen van een baitcruiser mini ?
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

23-07-2017 21:50

Eigenlijk is het toch helemaal ruk om tegen of in lelies te vissen als je geen "grote" boot bij je hebt.
Let op slagboom !
Nico van der Meer
Berichten: 10
Lid geworden op: 26-06-2015 20:00

23-07-2017 22:50

Zoals vermeld, ook meer een hobby om te bouwen om te vissen.
Daarbij zit ik in een polder met aan beide zijde een meter lelies vanaf te kant over de hele lengte en breedte waar ik kan vissen, geen grote lelie velden.

Gaat mij erom dat ik met mijn baitliner geen scherpe bochten kan maken indien nodig, ook richting een rietkraag is het handig om om je as te kunnen draaien als je een halve meter voor de rietkraag ligt bv, de baitiner heeft een grote draaicirkel, de baitcruiser niet.

En ik vraag om hulp met bouwen / materiaal , niet hoe en waar ik vis en of dat wel goed is zonder grote boot enz.
Gebruikersavatar
gerard verlangen
Berichten: 46
Lid geworden op: 02-08-2016 12:50
Locatie: aan de linge

24-07-2017 07:07

Waarom bouw je er geen boegschroef in dan word je draaicirkel een heel stuk kleiner je heb er nu al zoveel aan gedaan vind het jammer kan geen foto,s vinden van je werkzaamheden aan de baitcruiser.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/mo ... al.224732/

Het licht bedienen via je zender moet geen probleem zijn als je maar een goede zender heb (futaba graupner) kanaal of 6 is wel nodig dan ik heb dit bij de mijne ook gedaan werkt perfect .
lipo,s is een goede optie let er wel op dat je een lipo lader nodig heb ,zijn wel een heel stuk lichter als die zware lood accu,s dus meer vaartijd en eventueel op te laden aan de waterkant op de auto accu.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

24-07-2017 08:36

Oké Nico ik had er even een heel ander beeld bij. Hou ons op de hoogte van de vorderingen.
Let op slagboom !
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

24-07-2017 10:28

Met de Pilot 6G i.c.m. de T2m ontvanger kun je gewoon een dual motor setup aansturen zonder verdere v-mixers (zit er al in, is bij de meeste vliegtuig remotes zo)

2x Graupner SPEED PROFI 40R motor regelaars er op (van 1 de bec spanning er af halen/doorknippen bij een dual accu setup)

Motoren> aanpassen op je schroef (RPM)
Plaats reactie