Spombs


Plaats reactie
Kees Groeneweg
Berichten: 7
Lid geworden op: 04-08-2007 07:01

28-04-2017 22:49

Zijn er nog meer mensen zoals ik die totaal gestoord worden van het voeren met spombs?
Ik voer al jaren zonder problemen met de traditionele spods aan de spod hengel en ben er nu 2 keer ingetrapt om met een spomb te voeren, de eerste keer een exemplaar van Spomb, de 2de keer van Fox.

De eerste Spomb wilde niet sluiten doordat kleine voerbestanddelen dit verhinderden, als hij al dicht ging sprong hij diverse malen spontaan open tijdens de worp, het binnendraaien ging ook niet echt lekker
De Fox spomb wilde zelfs vrij snel met droge boilies niet meer sluiten, ook het inhalen was bij dit exemplaar een crime, stuiteren, waterhappen enz.

Ik gebruik al jaren een Longbow DF spodhengel met een Daiwa Emblem spodmolen.

LIGT DIT NU AAN MIJ?

Gr. Kees
Nando Van Der Heide
Berichten: 29
Lid geworden op: 13-04-2017 19:05
Locatie: Gouda , Zuid - Holland

28-04-2017 23:54

Om eerlijk te zijn heb ik al jaren een spod ding in me tas zitten maar nog nooit de moeite genomen om dat ding eens te leren te gebruiken ..
Ik ben nog steeds in de weer met me oude vertrouwde FoX catapult al gebruik ik tegenwoordig bij verre worpen wat van dat PVA netting gebeuren.
Al vaar ik het meeste uit tegenwoordig en dan doe ik eens in zoveel tijd een paar die kant van de stek op lanceren met de cata.
:-?
GONE ... LikE A fArT iN ThE WiNd .. !!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-04-2017 09:54

Ik gebruik ze niet supervaak, maar wanneer ik ze gebruik vind ik de spombs echt een enorme verbetering op de oude spods. Geen ellende meer met voer dat er onderweg uit valt, alles komt gewoon waar ik het wil hebben.
Wel belangrijk is dat je hem zorgvuldig vult, scheppen met de spomb in de voerbak werkt helaas niet zo goed, dus met een schepje of met de hand het voer in de spomb leggen. Daarnaast werp je ook iets anders, omdat hij met de punt eerst moet landen om altijd goed open te gaan, terwijl je een spod mooi subtiel plat op het water kan leggen. Binnendraaien van een open spomb gaat bij mij ook super, beter zelfs dan met een spod.
Het enige minpunt is die incidentele keer dat ie na een slechte landing niet open gaat, maar daar heb ik gelukkig na wat oefening nog maar heel zelden last van.
Ik heb trouwens geen ervaring met het model van fox, alleen met de originele.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-04-2017 10:39

Die fox spomb was bij mij een regelrechte ramp! Ging binnen 2 weken de prullenbak in, als ik 10 keer gooide ging hij 5 keer niet open, werd daar zo moedeloos van !
Daniel Schipper
Berichten: 117
Lid geworden op: 19-09-2009 20:02
Locatie: Numansdorp

29-04-2017 11:25

De Fox spomb is inderdaad een dramatisch ding.
Heb er zelf ook erg veel problemen mee gehad.
Ging regelmatig niet open na de worp, maar het vervelendste was toch wel het binnendraaien.
Het gebeurde regelmatig dat de fox spomb veel water ´´schepte´´ en hij dus onderwater bleef.
Met de originele spomb helemaal geen last van gehad, deze glijd meestal over het water..
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-05-2017 21:26

Bij de originele spomb kan je de veerdruk op de sluitclip regelen (rode clip draaien). Lijkt me sterk dat Fox dat niet heeft. Vaster of juist losser scheelt een berg hoor :) :wink: .

Overigens gebruik ik, wanneer ik ze gebruik, liever de kleine spomb. Kan met een lichtere hengel. Bovendien heb ik zo minder voer over wat meer worpen c.q. oppervlak verspreid liggen. Verder inderdaad de sluiting schoonhouden.., en let op:

Nooit, maar dan ook nooit tijdens de worp achter je de dijk of 't grasmatje aantikken met de spomb, haha...

Da's de ratten voeren :D.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-05-2017 21:37

Mocht ik het opnieuw kunnen doen (heb teveel reserve spods en spombs hangen :) ), dan zou ik trouwens eerst die spombs met magneetsluiting proberen. Laden erg gemakkelijk, snel, en geen verspillen van voer...

https://www.google.nl/search?q=Crash+ba ... be&spf=604

Er is op CB een topic te vinden..., maar onder 't kantje een handje blijft het prettigst :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie