Vraag over karperhengels


Plaats reactie
Mika Voskuilen
Berichten: 3
Lid geworden op: 27-04-2017 19:15

27-04-2017 19:49

Beste forumleden,
Ik ben op zoek naar een nieuwe karperhengel om passief te gaan vissen op zo'n 20-25m uit de kant.
Nu ben ik al bij diverse viswinkels geweest maar de hengels die ze verkopen vind ik niet soepel genoeg,
Ik wil graag een hengel met een mooie parabolische actie.
Wat voor soort hengel raden jullie mij aan?

Met vriendelijke groet,
Mika Voskuilen
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

28-04-2017 11:54

Mika, ik raadt jou geen hengel, maar een bezoekje aan de voorstelhoek aan, nadien ga je waarschijnlijk wel enig respons krijgen op de vragen die je hier stelt.
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

28-04-2017 11:59

Hallo Mika.

1: Wat Herman zegt. :P
2: Misschien wat meer vertellen over wat je wilt en doet.

Soort water? Obstakels onder de kant waar je overheen moet? Dril je van de kant of uit een boot? Gooi je in of vaar je uit? Budget per hengel? Soort lijn waarmee je vist?
Mika Voskuilen
Berichten: 3
Lid geworden op: 27-04-2017 19:15

28-04-2017 17:28

Ik wil op karper gaan vissen bij recreatiepark zeumeren,
dat is een soort meer wat vooral bekend staat door het grote karperbestand.
Ik wil met 2 hengels gaan vissen waarbij ik de lijn ingooi en vanaf de kant dril,
de enige obstakels zijn bosjes zachtere waterplanten op zo'n 10-20m uit de kant.
Ik vis met 0,25mm fluorocarbon en het butget per hengel is zo'n 60-80 euro
ik hoop u hiermee genoeg te informeert te hebben

Met vriendelijke groet
Mika Voskuilen
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

28-04-2017 18:24

Hallo Mika,
Ik heb sinds kort de avid carpe traction 2,5 lbs voor mijn lichtere visserij op kleinere wateren aangeschaft en al een paar maal een karper op mogen drillen.
Er wordt aangegeven dat de teste curve 2,5 lbs is maar is volgens mij eerder 2,25 lbs met een mooie parabolische actie, mijn, s inzien moet deze hengel aan jou criteria voldoen.
Np zit tussen de 85 en 125 euro en zit dus wel iets buiten je budget .Op marktplaats kwam ik toevallig de volgende advertentie tegen. https://link.marktplaats.nl/m1159931279
Misschien iets voor jou?
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

28-04-2017 18:53

Op marktplaats staan inderdaad vaak leuke setjes.
De goedkopere hengels in de winkel zijn vaak 2,75 of zwaarder valt me op. Ik heb nog 2 stuks 2,25lbs hengels maar die klasse zie ik nergens meer staan. De lbs zegt dat niet zo heel veel, het gaat om de actie van de hengel maar over het algemeen zijn de 2,75lbs een beetje stug voor wat jij wil.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-04-2017 09:47

Testcurves zeggen op zich niet zo heel veel, maar als de fabrikant tegenwoordig 2,5 of 2,25lb op de hengel zet is dat vaak wel in indicatie dat het om een wat lichtere drilhengel gaat. Daarnaast zijn iets meer ogen op de blank ook vaak een goed teken, vaak hebben de echte werpkanonnen er maximaal 6, 7 of meer past vaak bij iets parabolischer hengels.
Nu ben ik zelf niet zo heel bekend met wat er op de markt is, zeker in die prijsklasse, maar zoiets zou mijn startpunt zijn. 2,75lb kan ook best als de opbouw van de blank goed uit valt.

Daarnaast misschien off topic, maar ik zou toch voor een iets dikkere hoofdlijn gaan. 25/00 is voor statisch vissen gewoon extreem dun en kwetsbaar, als je naar pakweg 35/00 gaat vang je daar geen vis minder om, maar het kan je zomaar enkele lijnbreuken per jaar schelen.
Zelf heb ik lang geleden ook de fout gemaakt om te denken dat een goede kwaliteit 25/00 goed genoeg zou zijn, maar door de jaren heen door schade en schande wijs geworden. Bij mij komt er alleen een dunnere lijn aan te pas als ik het echt nodig zou hebben (gooien van hele grote afstanden, eigenlijk doe ik dat nooit) en als ik zeker weet dat het kan qua obstakels en bodemstructuur. Je schrijft zelf al over wiervelden, bij mij blijft die dunne lijn dan zeker in de tas.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

06-05-2017 17:31

De topic starter is foetsie geloof ik :lol:

Maar ik heb ook een vraag over hengels. Ik ben vandaag in de winkel geweest en uiteraard sta ik dan ook weer met hengels in mijn handen. Ik had het er met de verkoper over dat ik andere hengels erbij wil hebben, het viel mij op dat bijna alle hengels een stuk stugger zijn dan mijn oude hengels. Volgens de verkoper kan dat ook komen doordat mijn hengels oud zijn en dat daardoor de kracht eruit is..

Is dat een verkoop praatje of is het echt zo dat een hengel slapper wordt van het vissen / de leeftijd?

Graag hoor ik jullie mening.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

06-05-2017 22:55

Oude hengels zij meestal een stuk lichter in hun LB waarde.
De meeste nieuwe hengels zijn tippy maar er zijn ook hele mooie die krom gaan tot in het handvat, deze laatste zijn meestal wel een stuk duurder.

Ik weet niet wat je budget is maar de Sportex FBC Carp 12ft 2.75lb met 50mm start oog is toch echt wel een pareltje, krom tot in het handvat en totale controle :)

De Shimano Tribal Velocity 12ft 2.75lb is ook een hele leuke betaalbare hengel die niet onder doet voor hengels die 3 keer zo duur zijn.
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

08-05-2017 09:19

Peter van zanten schreef:De topic starter is foetsie geloof ik :lol:

Maar ik heb ook een vraag over hengels. Ik ben vandaag in de winkel geweest en uiteraard sta ik dan ook weer met hengels in mijn handen. Ik had het er met de verkoper over dat ik andere hengels erbij wil hebben, het viel mij op dat bijna alle hengels een stuk stugger zijn dan mijn oude hengels. Volgens de verkoper kan dat ook komen doordat mijn hengels oud zijn en dat daardoor de kracht eruit is..

Is dat een verkoop praatje of is het echt zo dat een hengel slapper wordt van het vissen / de leeftijd?

Graag hoor ik jullie mening.


kan aan mij liggen maar nog nooit gehoord dat 'de kracht eruit kan'
tegenwoordig begint de standaard gewoon bij 2,75 lb
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

08-05-2017 12:35

Ik heb nu twee 2,25lbs armalite hengels en twee ultimate 2,75lbs image carp hengels. Nu wil ik een set van 3 hengels (met molens) voor groter water zoals de rivieren en eventueel eens naar het buitenland. Dat er vele soorten hengels zijn en dat ze verschillend kunnen zijn van actie dat weet ik wel. Een keuze maken voor de nieuwe hengels gaat ook wel lukken.


Het gaat mij vooral om de vraag of een hengel van het gebruik slapper kan worden.
Ik dacht eerst dat het een verkoop praatje was maar als je een hoop keren flink hard ingooi en op zijn tijd een flink gevecht met een karper kan ik mij ook voorstellen dat de hengel inderdaad wat slapper wordt.... Of is het toch gelul? :P
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

08-05-2017 14:10

google eens op barbel rods/ barbeel hengels, zijn er in 1.75/2/2.25 lbs, gebruik deze zelf voor het penvissen in de 1,75 lbs.

de 2 lb is precies wat je zoekt denk ik.

Fox heeft ze onder andere.
Mvg Bas
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-05-2017 13:59

Als tweede 2lb hengelset gebruik ik de Wychwood Rogue Barbel in de 2lb versie. Tweedehands aangeschaft.

Ik moet zeggen dat er zoals verwacht wat meer power in de top zit, maar ze gaan tijdens de dril verder mooi krom. Totaal niet te vergelijken met m'n oude 2lb composiet hengels. De barbeelstokken bestaan namelijk uit een dunne, strakke blank. Daar kan ik op een rivier en met een rustige worp - het hoeft voor jou ook niet zo ver - een gevulde medium grote 60 grams (..80 word twijfelachtig) voerkorf mee wegzetten. Dan zal het totaalgewicht misschien richting de 100 gram gaan?

Een lijntje van 0.28-0.30mm vind ik er verder goed mee vissen. Voor een lichtere lijn zou ik eerder m'n meer buigzame composiet hengels gebruiken, hoewel ik daar ook reserve spoelen bij heb, gevuld met 0.35mm nylon.

Tegenwoordig zou ik overigens eerder voor de 1.75lb van die barbeelhengel variant gaan. Nog meer souplesse. Dan valt er vaker ook van de wat kleinere vissen te genieten.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Mika Voskuilen
Berichten: 3
Lid geworden op: 27-04-2017 19:15

10-05-2017 22:05

Ik ben er nog :D
Ik ben naar de plaatselijke hengelsportzaak gegaan en heb daar een rondgekeken naar barbeelhengels, deze hengel lijken mij ideaal qua actie (zijn wel een beetje duur) en barbelen zijn ook zeer sterke vissen dus een karper zal dan ook niet zomaar een probleem worden. misschien koop ik dan wel zo'n hengelset via marktplaats.

Met vriendelijke groet,
Mika
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

12-05-2017 11:42

iemand op het board hier heeft een shimano barbel, heb ik weleens voorbij zien komen.
best een mooi hengeltje... en niet duur dacht ik.
Plaats reactie