Nieuwe molen gezocht.


Plaats reactie
Peet Bezem
Berichten: 3
Lid geworden op: 25-12-2016 21:39

25-12-2016 22:19

Hallo allen,

Tijdens de warme zomerdagen, als de graskarper zich boven in het water ophoudt, ga ik deze torpedo's graag achterna. Ik viste afgelopen jaar met 22/00 nylon en, gewoon op de hoofdlijn een haak met daaraan middels baitband een korst bevestigd. Het vangen van de vis ging prima echter het landen heeft nogal wat voeten in de aarde. Vooral in plantrijk water ben ik menig vis verloren door lijnbreuk. Om dit probleem nu eens aan te pakken heb ik besloten komend jaar eens te wedden op een gevlochten hoofdlijn (12/00) met een leader van fluorocarbon. Dit omdat gevlochten lijn beter door vegetatie onderwater snijdt. Daarbij ben ik van plan de oude daiwa sweepfire die onder mijn oppervlaktehengel hing te vervangen voor een andere molen.

Wat de nieuwe molen betreft heb ik een paar eisen.

- goede slip, omdat de klappen met gevlochten lijn toch vooral door hengel en molen gaan worden opgevangen.
- 3000 a 4000 maat
- degelijk gebouwd.
- lange levensduur.
- budget van 100 euro.

Ik heb afgelopen zomer een nieuwe molen onder mijn penhengel gezet. Dit is een Okuma Ceymar c40. Een lichtgewicht molen met een sublieme slip. Hij heeft inmiddels een paar dikke karpers glansrijk geland, en werkt nog steeds als nieuw. Ik heb inmiddels ook een Okuma Ceymar c25 onder mijn spinhengel hangen en deze functioneert uitstekend. Enige minpuntje aan deze molen is dat ik vreselijk weinig reviews kan vinden over dit apparaat en ik m pas een half jaar heb. Over levensduur durf ik dus niet zo veel te zeggen.

Ik ben dus wat verder gaan kijken en mijn oog is gevallen op de penn molens, en dan met name de spinfisher v3500. Ik heb m nog niet in handen gehad, maar de reacties op het web zijn lovend.

Voordeel van de okuma is dat ie ongeveer de helft van de penn kost. Voordeel van de Penn is dat ie ook bij zee te gebruiken is. Dat is mooi voor als er eens zeebaars of harder moet worden gevangen.

Ik ben benieuwd of iemand tips voor mij heeft, zowel voor wat betreft het vangen van de graskarpers als voor wat betreft de aanschaf van de nieuwe molen. Vergeet ik misschien een supermolen?

Alvast bedankt!

Groet, Peet
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

23-01-2017 20:36

Ik heb ook een Penn Sargus, prima ding, onverwoestbaar, prima slip, maar ik blijf toch shimano fan, net even soepeler beter fijner, ik weet het niet vist lekkerder en heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Ik zou er iets bij leggen en dan een shimano Stradic 4000 kopen, zoiets:

https://www.athleteshop.nl/shimano-stradic-spinning-fk-reel-4000-xg?gclid=CJLNpdaB2dECFQsTGwodzpAEpw
Afbeelding


Een 3000 kan ook eventueel, daar ga je zeker geen spijt van krijgen.
W de Wit
Berichten: 86
Lid geworden op: 26-10-2010 14:15
Locatie: Middelburg

23-01-2017 22:02

Hallo Peet.

Ik kan je de molens van het merk Penn zeker aanbevelen!

Het zijn zeker niet de lichtste in gewicht maar zeker wel degelijk.

Voor mij de pluspunten; uitmuntende slipwerking, zowel in lichte afstelling als zwaar afgestelde slip, no nonsense gebouwd (hufterproof zeg maar), bestand tegen brak/zout water.

Mijn molens zijn al wat ouder, het is de 4300-4400 en 4500 serie in graphiet, deze worden 2e hands met regelmaat aangeboden op MP en Ebay.

Suc6 met de eventuele koop.

Vr gr Walter
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

23-01-2017 22:49

In de USA staan veel reviews over de Okuma Ceymar, alleen maar positief.
Als deze molen het goed doet en je bent er tevreden over waarom zou je dan een andere kopen?

Gewoon vissen met dat ding :)

Je kan het geld ook opzij zetten en als de Ceymar ooit stuk gaat of je ziet een leuke aanbieding van een shimano molen dan kun je die kopen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-01-2017 02:35

Wedden doe je maar op het wedkantoor.

Welke malloot vist er nou met zo’n dunne lijn in obstakelrijk water?
Het vangen ging prima, maar het landen niet, heb je geen schepnet of zo?

Ik vis ook wel eens op die maffe beesten in een water waar ik blokken moet.
Twintig ponds lijn trekken ze echt niet kapot hoor, tenminste ik ben ze nog niet tegengekomen.
Oké, je hengel speelt ook een rol, een taaie dikwandige parabolische stok (die niet direct in een hoepel springt en een trage opbouw heeft) is ideaal. Jammer genoeg worden die bijna niet meer gemaakt.
Tegenwoordig zijn het bijna allemaal bezemstelen, die alleen geschikt zijn voor het afstandvissen met zware loden.
Vragen ze er ook nog meerdere honderden Euro’s voor, de gekheid ten top!

Mijn advies, koop een geschikte hengel en gebruik een veel zwaardere lijn.
Die molen is veel minder belangrijk.

En daarnaast natuurlijk, ervaring opdoen, de basis van goed kunnen vissen.
Vissen is een totaalplaatje en al doende leert men.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-01-2017 09:11

menig vis verloren door lijnbreuk.
Vreemd, laat ik het daar maar op houden, dat je lang gewacht hebt om je lijn te willen aanpassen bij een obstakelrijke visserij. Sportief vissen is namelijk alleen géén gelul wanneer het daadwerkelijk kan! Dus tja; ga er maar vanuit dat jij hier een klassiek - hoe het niet moet - voorbeeld aan de lezer meegeeft als waar de topic starter van het Old Scool topic zich destijds terecht over opwond.

Bovendien deel je niets mee over de dikte en lengte van je toekomstige fluoro carbon voorslag, zodat er alleen de kennisgeving van een gevlochten hoofdlijn overblijft...

Sluit me aan bij Hilco (asjemenou.., polonaise :) ), en doe maar 0.35>mm. nylon rechtdoor.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

24-01-2017 10:11

Wedden doe je maar op het wedkantoor.

Welke malloot vist er nou met zo’n dunne lijn in obstakelrijk water?
Het vangen ging prima, maar het landen niet, heb je geen schepnet of zo?


Bovenstaande geeft aan dat er een technische storing tijdens het typen is ontstaan bij of de gebruiker of de internetverbinding waardoor het slecht te lezen is en verkeerd kan worden geïnterpreteerd...... Zal het even vertalen voor je Peet. Hij bedoelde te zeggen:

Beste Peet,

Als ik het zo lees is je hoofdlijn wat aan de dunne kant, ik raad je aan een wat dikkere hoofdlijn te gebruiken, denk aan 30/00 minimaal maar liever 35/00. Een parabolische hengel is aan te raden daar er tegenwoordig veel stijve stokken in de handel zijn en die zijn niet prettig voor tijdens het afdrillen van de vis. Een voorslag van een ander materiaal is dan niet nodig en het belang van een topmolen speelt zo een iets kleinere rol Ik hoop dat je wat met deze tips kan en laat nog eens weten hier hoe het gegaan is. Succes ermee!

met vriendelijke groet,

Hilco
Hendrik van Urk
Berichten: 5
Lid geworden op: 13-01-2017 08:01

24-01-2017 11:10

Mooie vertaling :lol:
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

24-01-2017 14:22

Als je MENIG vis verspeeld door lijnbreuk en je wacht een seizoen om daar wat aan te gaan doen vind ik de benaming van Hilco zo gek nog niet.
Let op slagboom !
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-01-2017 11:10

Ik begrijp de frustratie van Hilco. Leuk voor anderen dat ze meer geduld hebben. Vast ook een seizoen lang...

8) .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

25-01-2017 17:03

Beleefd zijn en respectvol naar anderen toe reageren is niet voor iedereen weggelegd, tja ...en zelfs Trump heeft volgers dus bovenstaande reacties verbazen mij niets.
W de Wit
Berichten: 86
Lid geworden op: 26-10-2010 14:15
Locatie: Middelburg

25-01-2017 17:51

Arno, je had het niet respectvoller kunnen omschrijven, bedankt!

Volgens mij is dit forum destijds gemaakt om kennisoverdracht te bevorderen, laten wij dit doen op respectvolle en kritische manier!

Walter.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-01-2017 00:15

Beleefd zijn en respectvol naar anderen toe reageren is niet voor iedereen weggelegd
Nee, stelletje grapjassen :lol: ; traag schakelen naar het juiste materiaal, dat is lekker respectvol naar je vangst. Nou ja, vangst...

Menig beest met een haak en lijn het sop op sturen was 't verhaal toch..! Toppie :wink: . Dat 't a.u.b. nog wat medelezers aan het denken mag zetten.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-01-2017 01:37

Het was niet puur persoonlijk bedoeld hoor!
Daarnaast zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Wat betreft het forum, dat is op sterven na dood, die conclusie kun je m.i. zo langzamerhand wel trekken.

Allemaal maar member worden van de KWO Community en M & M op de Facebook pagina een veer in de kont steken! De nieuwe idolen van de Nederlandse karpervisserij zijn geboren, daar lijkt het in ieder geval wel op.
4000 leden en het grote geld verdienen gaat beginnen, Michiel heeft het me dat persoonlijk ook verteld. Daarnaast was ik in oktober al op de hoogte van de z.g. zieke winactie, is niks meer of minder dan een ordinaire ledenwerfactie.

Slim bedacht, dat wel, ik geef het eerlijk toe.
De boys kijken natuurlijk ook naar de toekomst.
Nog wat posters laten drukken en de doelgroep heeft ook nog iets om boven het bed te hangen.
De waarheid is natuurlijk, dat het gewoon twee karpervissers zijn, net als zo velen van ons.
Het verschil is, dat zij er veel geld mee verdienen.
Je hoeft er alleen mediageil voor te zijn, meer is het niet! :D
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-01-2017 09:38

Het was niet puur persoonlijk bedoeld hoor!
Mag hopen dat de topicstarter dat al wel begreep. Gaat 'm vast niet vaker gebeuren :D. Die aai over de bol door anderen.., tja? En als we dan toch met Trump volgers vergeleken worden...

Ik zeg; WATERBOARDEN DAT VOLLUK HIERO!!! :lol: :lol: :lol:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie