Alternatief voor vijzel of rotary voerbak op een voerboot?


Plaats reactie
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-12-2016 17:54

Heeft er iemand een zelfbouw alternatief voor de vijzel of rotary voerbak op een voerboot?

Het gaat me daarbij vooral om de vindingrijkheid van een gemakkelijk thuis zelf uit te voeren idee, ongeacht merkvoerboot.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

26-12-2016 12:11

Eigenlijk een vrij simpele bij weinig voeren ,
gebruik ik pva streng met boilies deze vlecht ik de eerste meter met 3 strengen dan een meter met 2 en dan met 1 meter 1 en leg de na het vast geknoopt in de voerbak .

na droppen ff wachten of bij ondiepte varen en droppen en beginnen met varen rondom de voerplek ,
droge boilies thuis rijgen en ingevroren aan de waterkant.
aangelang seisoen grote of minder grote afstand tussen boilies
groet Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-12-2016 12:56

Het gaat mij hoofdzakelijk ook niet om bergen voer. Dat idee met strengen PVA heb ik daarom wel eens toegepast, maar dan met een streng normaal zomer PVA en een streng dun PVA van Berkley (klein geel klosje). Dat loste veel te snel op en heb ik daarop niet verder uitgeprobeerd. Dus ja, jouw drie, twee, een strengen methode is al een flinke stap vooruit.

Henk, heb jij het droppen op die manier ook een keertje in ondiep water bekeken?

Overigens ben ik aan het knutselen geweest om via de release clip van de voerbak een ander bakje - bevestigd aan een horizontaal geplaatst staafje glasfiber op het handvat van m'n Baitliner - onder spanning te brengen als een soort van pijl en boog idee, waarna het voer weggeschoten moet worden. Meer met het idee van net buiten een voerplek vissen, want de rig ligt dan wat van het voer vandaan. Dit idee wil ik uitwerken, want één staafje doet het bakje veel te gemakkelijk kantelen. Twee staafje met meer tussenruimte, of een driehoek vorm, moet stabiliserend op het bakje werken. Een kom vormig bakje werkt trouwens beter om voer te verspreiden bij wegschieten.

M'n andere idee is om in een simpele verwijderbare vierkante stellage op de boot iets als een halve rubberen binnenbal van een voetbal te monteren. Die binnenbal kan wat gevuld kan worden met aas, en onder spanning gebracht kan worden via een klein katrol en een stukje kabel aan de release clip bevestigd. Dit zou het voer na release omhoog schieten en meer in een ruimere cirkel rond de boot laten vallen. Nu het knutselen nog...

En mochten mede boarders me voor zijn of andere ideeën hebben; Posten a.u.b.!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

26-12-2016 15:54

Hoi ,
ik heb het onder de kant uitgeprobeerd het blijkt dat je de 2 en 3 strengs lijn strak moet vlechten anders zal de strangen gelijktijdig uiteen vallen , maar ook vaseline vertraagd de boel een tijdje .
ik heb het nogniet met olie ofzo geprobeerd maar de oplossingen zullen wel voorhanden zijn
gr Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

02-01-2017 08:50

Gewoon een keer of 50 heen en weer varen met steeds 1 boilie in de voerbak :lol:
Stop wishing... Go fishing!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-01-2017 18:04

..En wat voor een groot aantal voerboot fanaten opgaat; Omlopen/rijden om bij te voeren...

Kan 'ie gelijk aan de overkant een praatje maken met een conculega visser of die weer op zijn beurt met z'n voerboot wat aan zijn overkant vangt.

(Vraag dan meteen aan elkaar om voor elkaar bij te voeren)
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie