Voorslag of gevlochten lijn?


Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

20-09-2016 11:08

het was zelfs 18 kilo, mijn fout. :)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-09-2016 13:17

Joost Rippen schreef:Ik vis met 0.305, 8,5 kilo trekkracht, is ruimschoots genoeg. maar ik ben klaar met de discussie Rik, je toon en opgeheven vingertje bevallen me niet. geen respect voor de ander in een discussie, en jezelf dan weer wel op een voetstuk plaatsen. nog niet eerder meegemaakt dat ik wordt weggezet als een beginneling, zowel hier op het forum als .

een prettige dag nog.


met alle respect maar trekkracht zegt geen ene reet over schuurbestendigheid
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

20-09-2016 13:43

@ martijn:
dat heb ik toch ook helemaal niet gezegd? het is maar een vreemd topic geworden waar woorden in de mond gelegd worden die helemaal niet zijn gezegd.

maar goed, de een gaat dus voor dikker nylon, de ander voor de gevlochten voorslag of zelfs hoofdlijn. beiden zijn een optie.

overigens was mijn laatste reactie aan Rik gewoon om te kijken hoe hij zelf reageerde op de toon die hij zelf bezigt, en daar was hij dus niet van gediend. net als ik dus.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

20-09-2016 14:21

Hier zien we wederom het nadeel van de koude digitale communicatie opduiken, leid dikwijls tot onbegrip en misverstanden, ik denk, wanneer ik Joost zijn reacties lees, dat hij ook het beste voor heeft met de vis en onze visserij.
Maickel van Ee
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-09-2016 19:31

20-09-2016 15:55

Ik heb zelf even in de lokale vis winkel wat info nagevraagd en daarbij hebben zij mijn dmv een test laten zien dat fluor carbon(dikke variant) in mijn geval misschien toch wel het beste is.

Ze hebben korte stukken van de 3 soorten lijn langs een steen gehaald waarbij nylon en helemaal gevlochten lijn zo overleden waren. Fluor was beschadigd maar wel intact. Het was overigens de berkley trilene100% fluorcarbon lijn 0.6 dik voor degene die het graag willen weten.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

20-09-2016 20:46

Gewoon dikke nylon en vaak zijn de goedkoopste het beste qua schuurbestendigheid, kijk eens op de zee afdeling.

En dat ten dode opgeschreven met een stuk lijn er achter aan.......
Heb al in heel wat zandputten gesnorkeld en overal lijnen tot heel veel lijnen aangetroffen en nooit een dode kerpel aan de andere kant.
Ook weleens 3 'verse' lijnen van een koppeltje dat er een nacht had gezeten, tja 200m tegen de struiken met nylon..... maar wij vissen veilig :lol: :lol:
Geloof sowieso al niet in die systemen een plukje vuil doet je de das om en er wordt meer risico mee genomen, veilig toch....

Dit jaar ook 2 vissen tegengekomen met een pop-up/chod rig onder de buik en staart incl de toverbal, daar komen ze iets moeilijker vanaf :(
Maakt niks uit waar die haakt als ie maar haakt toch :P

Doe mij maar oldschool dus 8) :wink:
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

20-09-2016 21:29

Maickel van Ee schreef:Ik heb zelf even in de lokale vis winkel wat info nagevraagd en daarbij hebben zij mijn dmv een test laten zien dat fluor carbon(dikke variant) in mijn geval misschien toch wel het beste is.

Ze hebben korte stukken van de 3 soorten lijn langs een steen gehaald waarbij nylon en helemaal gevlochten lijn zo overleden waren. Fluor was beschadigd maar wel intact. Het was overigens de berkley trilene100% fluorcarbon lijn 0.6 dik voor degene die het graag willen weten.



was de geteste nylon ook 0.60 dik ??
Maickel van Ee
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-09-2016 19:31

20-09-2016 21:44

0.5 grotere maten waren op dat moment uitverkocht, dus konden ze geen stukje van pakken. Ik denk dat die 0.1 wel verschil uit maakt maar het zal geen wereld van verschil zijn.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

21-09-2016 12:51

Maickel van Ee schreef: Ik denk dat die 0.1 wel verschil uit maakt maar het zal geen wereld van verschil zijn.

Rekenen is vaak beter dan denken.

Als je die lijn doorsnijdt en het oppervlak berekent van de cirkel kom je met 60/00 uit op 0.283mm2 en met 50/00 op 0.196mm2 oftewel is het oppervlak zo'n 44% groter.

Geen appels met peren vergelijken dus :wink:
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

21-09-2016 13:18

klopt als je het over de trekkracht hebt Cees, maar slijtage zal zelden op een plaats en over de hele omtrek plaats vinden
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

21-09-2016 13:23

Heb regelmatig 45/00 terug gekregen met stukken van 15/00 er tussen over meerdere meters lengte, karper lag gewoon in het netje.
Hoe dikker de lijn is des te moeilijker het is om deze door te krijgen, heeft niks met trekkracht te maken.
Maickel van Ee
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-09-2016 19:31

21-09-2016 19:57

Cees v Opstal schreef:Heb regelmatig 45/00 terug gekregen met stukken van 15/00 er tussen over meerdere meters lengte, karper lag gewoon in het netje.
Hoe dikker de lijn is des te moeilijker het is om deze door te krijgen, heeft niks met trekkracht te maken.

Trekkracht speelt wel degelijk een rol. Oppervlakte in mindere maten, omdat je dan ook de materiaal specs moet meerekenen.

Als de lijn beschadigd en dus dunner word. Word de trekkracht ook lager waardoor de lijn eerder zou kunnen breken. Je hebt wel gelijk hoe dikker de lijn hoe minder snel hij breekt.
Oppervlakte heeft overigens weinig hiermee te maken, ook al is het 44% op deze grote draad is die marge helemaal niet zo veel in wat je aan extra krijgt.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

21-09-2016 22:23

punt is dat dikke nylon langzaam afrafelt, en dan pas doormidden gaat..... en 0.15 is nog steeds genoeg om menig karperhengel doormidden te laten breken !!... de lijn gaat maar zelden kapot puur doordat ie trekkracht mist...ja of hij moet toevallig net tot 0,08 zijn afgesleten langs een steen en dan weer vrijkomen ...

2 kilo haakdruk is al heel wat !!!


en zoals eerder gezegd ...ik haal ook vaak zat stukken nylon binnen die nog maar 0.20 zijn ipv 0.70...

met gevlochten lijn gebeurt dit niet...die rafelt niet af over een paar meter lengte maar breekt doormidden

fluorcarbon weet ik niet...maar ik denk dat dit ongeveer net zo schuurbestendig is dan nylon
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-09-2016 08:45

Nee joh Cees, het maakt niks uit of je betonijzer van 6 mm of 8mm door moet zagen, het gaat om de trekkracht. :D :D :D :D :D :D
Snappen jullie het nog :roll:

Als je toch door 40% meer materiaal heen moet dan...........

Merk je dat je beschadigt lijn is zorg dat dat stuk zsm op je spoel zit en daar blijft zitten.
Een lijntje van 2,5 eurie per spoel vervangen doet ook geen au.
Ik heb op afstand basaltblokken omgegooid en alles, gaat je met 35/00 never nooit niet lukken.
Maickel van Ee
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-09-2016 19:31

22-09-2016 15:23

Cees v Opstal schreef:Nee joh Cees, het maakt niks uit of je betonijzer van 6 mm of 8mm door moet zagen, het gaat om de trekkracht. :D :D :D :D :D :D
Snappen jullie het nog :roll:

Als je toch door 40% meer materiaal heen moet dan............


Die 40% is relatief. Heel simpel neem jou voorbeeld we zagen 2 stafen door. We beginnen te zagen boven aan, dan moet je inderdaad meer weg zagen, maar hoe dieper we komen hoe meer material je per snede weg haalt omdat het materiaal breder word over de lengte van de zaag. Er is wel 40% meer materiaal maar dat betekent niet dat je in werkelijkheid ook 40% meer hebt omdat in dit geval de verticale dikte geen effect heeft alleen de horizontale dikte.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-09-2016 22:58

Nooit gerealiseerd dat een dikke plank doorzagen evenveel moeite kost als een dunne. :-?

Neem nu maar van mij aan dat dikker nylon langer heel blijft als deze ergens langs schuurt.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Maickel van Ee
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-09-2016 19:31

23-09-2016 06:23

Kees Ouwehand schreef:Nooit gerealiseerd dat een dikke plank doorzagen evenveel moeite kost als een dunne. :-?

Neem nu maar van mij aan dat dikker nylon langer heel blijft als deze ergens langs schuurt.

Tuurlijk. Maar zo dom reageren als je iets niet snapt slaat nergens op. Het is mijn werk, treksterktes en slijtages berekenen, op metaal dan maar het idee is hetzelfde.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

23-09-2016 19:27

Maickel van Ee schreef:
Die 40% is relatief. Heel simpel neem jou voorbeeld we zagen 2 stafen door. We beginnen te zagen boven aan, dan moet je inderdaad meer weg zagen, maar hoe dieper we komen hoe meer material je per snede weg haalt omdat het materiaal breder word over de lengte van de zaag. Er is wel 40% meer materiaal maar dat betekent niet dat je in werkelijkheid ook 40% meer hebt omdat in dit geval de verticale dikte geen effect heeft alleen de horizontale dikte.



er is meer kracht voor nodig om iets wat dikker is doormidden te ''zagen'' natuurlijk..

hoe dieper je komt hoe meer kracht er gezet moet worden om hetzelfde effect te bereiken...


er is 40% meer materiaal, dus er moet in totaal 40% meer kracht worden gezet om het door te krijgen...aktie = reactie

en daarom gaat 0,50 40% eerder doormidden dan 0.60 !!


ook al is het je werk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-09-2016 23:24

Maickel,

Ik snap het wel. Ik begrijp niet waar je denkfout zit. Iets over een enkel blad en een boom? Wellicht de kracht die Dennis aangeeft. Ondanks dat je denkt dat je alles weet kun je wat over het hoofd zien. Gegeven is dat er meer kracht nodig is om 0.45 mm nylon te breken en dat het langer heel blijft bij doorschuren dan 0.30 mm nylon. Dat kun je met heel eenvoudige experimenten aantonen. Laat dat nou mijn werk zijn.

Groet Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

24-09-2016 11:14

best een taaie stof om een discussie over te voeren dit, een mening hierover kan vanuit verschillende invalshoeken worden opgebouwd, wellicht geeft de volgende link wat meer inzicht over deze materie.

http://www.eu.purefishing.com/blogs/nl/ ... -een-keer/
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

24-09-2016 17:07

herman hulsman schreef:best een taaie stof om een discussie over te voeren dit, een mening hierover kan vanuit verschillende invalshoeken worden opgebouwd, wellicht geeft de volgende link wat meer inzicht over deze materie.

http://www.eu.purefishing.com/blogs/nl/ ... -een-keer/


ik stopte al met lezen toen ik zag staan dat monofilament blijft drijven....

http://www.berkley-fishing.com/Berkley- ... ament.html
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-09-2016 19:20

Nylon heeft een dichtheid van 1.15 g/ml en zinkt dus. Alleen met wat vet op de lijn kan nylon door de oppervlaktespanning blijven drijven. Met een beetje sop (ontvetter) is dat over.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

25-09-2016 00:25

Kees Ouwehand schreef:Nylon heeft een dichtheid van 1.15 g/ml en zinkt dus. Alleen met wat vet op de lijn kan nylon door de oppervlaktespanning blijven drijven. Met een beetje sop (ontvetter) is dat over.


juist...hoe kan hij dan beweren dat nylon (monofilament) blijft drijven !!


conclusie:...niet alles wat op internet staat moet je voor waar aannemen 8)
Daniel Schipper
Berichten: 117
Lid geworden op: 19-09-2009 20:02
Locatie: Numansdorp

22-04-2017 11:58

Medeboarders,

Even ene upje van een oud topic.
Misschien dat dit niet helemaal hier past, maar toch.

Ik zit zelf met het volgende probleem:
Sinds dit jaar vis ik op een groot binnenwater. Hier vis ik op afstanden tot ongeveer 100 meter.
Ik gebruik hier voor 0,35 nylon ( korda touchdown ), tevens gebruik ik toplood ivm pleziervaart. Nu is me alleen al een aantal keer overkomen dat ik 's ochtends tijdens het opruimen een brasem aan de haak had hangen, zonder dat ik ook maar enige beetregistratie heb gehad. Ik heb mijn beetmelders vrij gevoelig staan , maar dit mocht niet baten.

Wat is jullie advies om dit te voorkomen?
Moet ik overstappen naar een andere hoofdlijn, of doe ik iets volledig fout?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-04-2017 12:11

Je kan hier vrij weinig aan doen, toplood is en blijft gewoon ruk. Wat ik je adviseer is om een echt goede zware zinkende lijn aan te schaffen. De nieuwe lijn an berkley de cf600 bijvoorbeeld is zo'n lijn, is een zwaar zinkende lijn waardoor je met slappe lijnen kunt vissen tot onder je hengel top maar wel beet registratie krijgt. Dit in combinatie met een vrij zwaar lood ( 120 tot 300 gram bijvoorbeeld ), in een running systeem zodat je lood blijft liggen met een aanbeet. Op deze manier zul je bij een terug zakken alsnog een omhoog komende swinger of hanger krijgen, en geen terug zakker. Dus je hanger ligt altijd op zijn laagst bij de grond gedurende de tijd tot je een aanbeet krijgt.

Laatste optie is snaar strak vissen met toplood, maar ik zelf vervloek toplood om de slechte beet registratie. Maar soms ontkom je er helaas niet aan. Begin in ieder geval met een running systeem te vissen, zo vergroot je in ieder geval de kans om een aanbeet door te krijgen.

Mvg