SETUP VOOR OPPERVLAKTE VISSEN


Plaats reactie
Johan sterckx
Berichten: 10
Lid geworden op: 12-05-2016 07:07

26-06-2016 18:58

hallo,

ik zoek een goede hengel en molen voor het oppervlakte vissen op middel grote afstand zo,n 50m

kan iemand mij helpen , welke drijvende lijn op moet ik nemen ,welke hengel en molen

ik had gedacht aan een nash bolt machine of een fox bubble bolt als floater te gebruiken weten jullie welke de beste is?

en dan zou ik een drijvende onderlijn van 1m maken met een hondenbrok aan

alvast bedankt
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

27-06-2016 10:20

Liefst 3.90 penhengel met een vooral niet te zware molen (je staat vaak een dag met die hengel in je handen) en een zo dun mogelijke lijn.
Persoonlijke voorkeur is wiplash formula pro 12/00 gevlochten lijn
Maar ik zag dat piet vogel ook iets van een nylon lijn had die drijft ofzo. Geen ervaring mee maar die zou het proberen waard zijn.

Voor de rest maak zo min mogelijk gebruik van floaters en dat soort dingen die schrikken vaak meer vis af dan dat je er echt wat aan hebt. Je kan beter een groter stuk brood aan je haak knopen en die kort in het water dopen en dan gooien. Zo kan je vaak ook aardige afstanden halen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-06-2016 17:36

Op 50 meter heb je niks aan alleen een stuk brood :wink:
Op die afstanden heb je meestal gewoon een controller met zelfhaaksysteem nodig, dus een nash bolt machine of fox bubble dinges. Ik heb vrij lang die van nash gebruikt, op zich doet die het goed, alleen wil die staaf boven de body nog wel eens doormidden breken. Ik was daar na een paar keer klaar mee en ben sinds kort overgestapt op de fox. Eerste indruk is goed, maar heb hem nog maar een paar keer gebruikt. Controllers waarmee je zelf aanslaat vormen op die afstand vaak een probleem, net als een vrije lijn, als je die al op die afstand zou kunnen krijgen. Met een klein beetje wind of stroming krijg je al snel bochten in je lijn, met meer missers tot gevolg.

Qua hengel gebruik ik zelf gewoon een 3,9m penhengel met een testcurve van 1,75lb. Afhankelijk van hoeveel ruimte en obstakels je hebt kan je eventueel korter en/of zwaarder gaan. Molentje pakweg een 4000 model met de slip voorop. De belangrijkste eis is een goede slip, voor de rest hoeft ie niet zo duur te zijn.

Persoonlijk gebruik ik graag gevlochten lijn, in open water is nylon ook prima (25/00 is redelijk allround in dat geval), maar ervaring leert dat ik in elk geval vaak tussen de planten aan het prutsen kom. Heb je nog relatief weinig ervaring met het drillen van karpers, dan zeker wel nylon pakken, is toch wat vergevingsgezinder zowel voor jou als voor de vis.

En dat controllers de vis af zouden schrikken: soms inderdaad wel, maar ik heb ook genoeg dagen dat een haak aan die controler me een berg vis op zou leveren, soms pakken ze uit nieuwsgierigheid vaker de controller dan het haakaas. Als ik het met de vrije lijn af kan doe ik dat liever, maakt ook het uitkiezen en aanwerpen van vissen makkelijker, een grote controller is toch wat meer inwerpen en afwachten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie