Welke soort visdraad ?


Plaats reactie
michael de wever
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-05-2016 01:39
Contacteer:

01-06-2016 12:58

Het zal wel een beginners vraag zijn, maar dat ben ik ook nog.
Ik heb ongeveer een maand geleden 3 karperhengels 2de hands overgekocht. Ben ondertussen al een 10 tal x geweest en ben al goed verslaafd aan de karpers.

Echter vind ik de draad op mijn molens niet super eigenlijk. Wanneer je aan de draad voelt merk je dat op vele plaatsen de draad wat beschadigd is, waarschijnlijk door in te halen en het slepen over de grond. Het is altijd vaak aan de kant waar mijn lood zit. Heb al meermaals toen ik een nieuwe sessie starte eens gecheckt en al vaak met mijn handen de draad uit elkaar getrokken. Alleen om die reden wil ik een nieuwe draad steken. Ben zo ook al enkele onderlijnen veel te makkelijk verloren. Wanneer ik de overstap ga maken op groter water en grotere karpers zal ik op deze manier veel verliezen lijkt mij.

Daarom wil ik eens kijken om nieuwe draad te steken op mijn molens, maar zou er wel eens graag wat tips over krijgen. Er zijn vele soorten draad, merken en dergelijke, maar welke zijn nu echt goed ?

Ik was wat aan het kijken en kwam bijvoorbeeld deze tegen:
https://www.raven.nl/x2-two-tone-nylon- ... oduct/509/

Aan de beschrijving te lezen is het net de draad die ik nodig heb. Heb wel al wat opzoekwerk gedaan en merk dat X2 echt een goedkoop merk is. Ik ben ook wel de persoon die wel voorstander is van goedkopere merken die toch goed is. Oke, je kan geen shimano met X2 vergelijken natuurlijk, maar is dit aan te raden ? Of zeggen jullie toch, neem zeker deze draad.

Extra: Heb zonet nog eventjes gekeken en je kan in de draad die ik voorstel zien dat je kan kiezen tussen 0.25 tot 0.40 mm kiezen qua dikte. Echter bij 0.40mm staat al trekkracht = 11.40 KG. Dit lijkt mij weinig, nee ? Ik wil toch graag gaan zoeken naar grotere karpers.

Tevens welke kleur raden jullie aan ? Ik veronderstel dat zwarte lijn minder zichtbaar is voor karper en dat dit daarom de betere draad is ?

Alvast bedankt !
Michaël
Totaal voorstander van catch and release - Beheerder van de karpervisser en roofvissen België.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

01-06-2016 13:59

Ik neem aan dat je met visdraad hoofd lijn bedoeld.
Wat ik zoek in een hoofdlijn is een lijn die goed afzinkt,weinig rek heeft,schuurbestendig is knoopvast en goed wegvalt op de bodem.

Een zwarte lijn zal in heel veel gevallen juist niet goed wegvallen.

Goedkoop ?

Ik vis met fox exocet wat aan al mijn eisen voldoet,kost 25€ en is een bulkspoel van 1000m.
Hier kan ik 3 molens mee vol spoelen,omgerekend dus een 8 euro per spoel....wat is duur?

Het ligt ook aan je type visserij,ik vis veel op obstakel rijk water en op grote kanalen.
Ondanks dat ik met 37/00 vis doe ik er zeker op het kanaal nog een voorslag op van 50-60/00l

En ja x2 is goedkoop maar ik zou het nooit gebruiken als mijn droomvis aan de andere kant van dat lijntje hangt....
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

01-06-2016 14:22

Ik zou in ieder geval van die X2 troep afblijven, goedkoop is toch vaak duurkoop en dat heb ik zelf helaas al te vaak ondervonden.

Wat is dan wel een goede lijn?
Ik vis zelf al jaren met de Korda Subline en de laatste tijd met Touchdown. Gewoon erg goede en sterke allround lijnen. Iets duurder dan X2 maar wel erg betrouwbaar. Verder vis ik zelf altijd met tenminste 40/00. Liever te dik dan te dun, vooral vanwege de schuurbestendigheid. Tenzij ik echt flinke afstanden moet werpen, dan ga ik nog wel eens iets dunner.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

01-06-2016 14:24

Blijf van de karpermerken af de prijs kwaliteit verhouding is daar ver te zoeken, ik spoel bv voor 2,50 euro m'n spoeltje op en dat met een lijn van Berkley die niet voor niets marktleider is qua nylon lijnen.

Met X2 is verder niets mis, mijn droomvis komt er ook gewoon vanaf. :lol:

Iedere lijn slijt dus voel je weer gebreken in de lijn gewoon een stuk afknippen.
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

01-06-2016 16:50

Als je een echt goed lijntje wilt, en niet teveel wilt betalen dan raad ik je de Katran Synapse carp aan!!
Dit is serieus de eerste lijn die ik in 20 jaar vissen ben tegen gekomen die niet kinkt, extreem sterk en slijtvast is en weinig rek heeft. Hier kan Nash, shimano, korda en alle andere merken nog eens een les uit trekken.
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
michael de wever
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-05-2016 01:39
Contacteer:

02-06-2016 10:32

Eerst en vooral bedankt voor de goede antwoorden. Dit zijn nu antwoorden waar ik al heel wat verder mee ben. Het gaat mij zeker niet om de goedkoopste lijn of dergelijke te zoeken, merk echter vaak bij verschillende sporten en producten dat het duurste vaak niet het beste is. Ben bijvoorbeeld ook een snowboarden en vind mijn nieuw bord van €200 beter als mijn vorige van €800. Het is vaak voor een naam dat je betaald en wil inderdaad mijn droomvis niet verliezen :)

Ik ga het nog even bekijken en dan maak ik mijn keuze.

Zoals ik had vermeld had ik dus 3 karperlijnen 2de hands gekocht en hierbij zaten 2 molens. De molens hebben echter beide toch een probleem. Heel vaak draait de spoel terug, wanneer ik beet heb moet ik mijn handvat van de molen altijd goed vasthouden of hij draait af. Het is niet via de switch schakelaar aan de molen die je molen in vrijeloop kan zetten, maar het moet ergens intern zitten. Enig idee of je dit kan oplossen ?

Ik had vandaag ook iemand die mij een mooie aanbieding heeft gestuurd van 2 zo goed als nieuwe molens. Het gaat hier over : spro hardliner LCS Pro 5.000

Iemand ervaring mee ? De prijs vond ik redelijk laag, oke het zal dan ook geen shimano kwaliteit zijn, maar €100 en meer voor 1 molen heb ik op dit moment nog niet over. Heb nog andere dingen die ik eerst wil kopen voor ik ga upgraden.

Alvast bedankt voor alle nuttige info !
Totaal voorstander van catch and release - Beheerder van de karpervisser en roofvissen België.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

02-06-2016 12:29

De molens hebben echter beide toch een probleem. Heel vaak draait de spoel terug, wanneer ik beet heb moet ik mijn handvat van de molen altijd goed vasthouden of hij draait af. Het is niet via de switch schakelaar aan de molen die je molen in vrijeloop kan zetten, maar het moet ergens intern zitten. Enig idee of je dit kan oplossen ?


dit zal te maken hebben met je anti retour palletje.

buiten je vrijloop schakelaar zou er ook een kleine schakelaar op je molen moeten zitten ,als je deze omzet dan draait je molen niet meer terug als het goed is...

PS, een goede hoofdlijn is een must! wanneer deze makkelijk breekt en je onderlijnen verliest zal je echt een andere erop moeten (laten) zetten.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
michael de wever
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-05-2016 01:39
Contacteer:

02-06-2016 14:57

Beste,

Dat is het net, het is niet dat kleine schakelaartje. De helft van de tijd is het goed en de helft van de tijd draait de molen terug.

Die mening heb ik ook, vandaar dat ik nieuwe lijn wil steken op mijn molens.
Totaal voorstander van catch and release - Beheerder van de karpervisser en roofvissen België.
Plaats reactie