Welke onthaakmat?


Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

29-08-2016 12:36

Dank voor je reactie. Deze mat had ik al op internet bekeken en zag dat o.a. Hareco hem in het assortiment heeft. (http://www.harecohengelsport.nl/mack2-stalking-mat.html)

Nu zag ik dat Shimano een soortgelijke mat heeft, Purist Weigh Mat (http://www.shimano.com/content/eu/nl_nl ... hpu13.html)

https://www.visdealshop.nl/shimano-puri ... =affiliate

De Shimano is ruim 25 euro goedkoper en daarmee ook een goede optie lijkt mij. Deze heeft een vak voor banksticks een voorvak voor een tacklebox.

Voor de gemiddelde karper, zeelt, barbeel zijn deze matten groot genoeg. Nu vis ik ook weleens op snoek en en ik vraag mij af of ik een meter snoek hier ook nog in kan leggen.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

29-08-2016 21:09

carp cradle met 4 verstelbare poten.
of zo'n drijvende rechthoekige... d8 van prologic ofzo?

heb ook zo'n easy mat en die is echt easy maar grotere vis blijft er maar moeilijk in als je geen rechte ondergrond hebt.
piet vogel jedi is gewoon kut. veeeeeel te groot en lomp en blijft geen water in zitten ook.
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

30-08-2016 19:22

Ik heb vanmiddag in de hengelsportzaak de volgende matten bekeken:

CHUB XTRA Protection Mat (http://www.chubfishing.co.uk/chub-tools ... ml#start=3)

Fox easy mat (http://www.foxint.com/catalogues-produc ... ogue=1#top)

Ik heb ook nog een andere van Fox gezien die je kon uitklappen door de ritsen te openen. Deze viel
gelijk al af, omdat deze te groot is en je deze als een soort tas moet dragen.

Shimano Olive Protection Mat (http://fish.shimano-eu.com/content/eu/n ... hol13.html)

De Purist Weigh Mat was niet voorradig, maar de winkelier was bereid deze bij Shimano te bestellen,zodat, als hij binnen is, ik deze kan bekijken. De winkelier heeft er direct 3 stuks besteld en met een beetje geluk vrijdag al binnen.

De Olive Protection Mat heb ik niet in handen gehad, maar deze is met 104cm x 60cm x 24cm wel lekker ruim. Deze wordt opgeborgen in een tas en dan heb je een rond pakket van een meter lang.

Ondanks dat ik hem nog niet in handen gehad heb lijkt mij de Purist Weigh Mat een serieuze optie daar je hem als carry-all, weegzak en onthaakmat kan gebruiken. Ideaal voor de kortere sessies. Hoewel de Chub ook een mooie mat is. Alleen heeft deze geen opbergvakken, maar als ik de flap er over doe dan kan ik in de onthaakmat natuurlijk ook mijn banksticks e.d. kwijt. Alleen lijkt mij de Chub minder geschikt voor het wegen.
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

30-08-2016 20:33

Ik heb de safeguard van Avid en ik ben er zeer content mee.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

30-08-2016 22:00

Jeroen Schulte schreef:Voor de gemiddelde karper, zeelt, barbeel zijn deze matten groot genoeg. Nu vis ik ook weleens op snoek en en ik vraag mij af of ik een meter snoek hier ook nog in kan leggen.


Beste, meter snoek zal je qua lengte met de purist te kort schieten (mijn mack 2 ook), purist ook gehad! Maat van mij is er zeer content mee, purist is qua specs kleiner als de mack 2 en mist de het binnenmatje (toch wel handig), voor de rest exact kopie van Mack 2 stalking mat! Vind zelf die olive protection mat een zeer mooie cradle, bezit ook zoiets, maar dan weer van Mack 2.

FF ter illustratie, mijn stalking mat,

image-2016-08-30 (1).jpg


image-2016-08-30.jpg


Dus die meter snoek red je met de purist echt niet!

Groet.
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

31-08-2016 12:40

Jeroen Schulte schreef: Alleen lijkt mij de Chub minder geschikt voor het wegen.


Daar gebruik je dan ook gewoon een weegzak voor. (net als voor het terugzetten, zie mijn post op de vorige pagina).

Welke je eerst netjes nat maakt, aan de weegklok hangt om vervolgens de klok op 0kg te stellen, om vervolgens pas de vis erin te hangen.

Op de één of andere manier vangen de "onthaakmatwegers" mijn targetvissen altijd een 3 á 4 kg zwaarder dan ik.. :roll: :roll:
Stop wishing... Go fishing!
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

31-08-2016 20:54

robertino smith schreef:Beste, meter snoek zal je qua lengte met de purist te kort schieten (mijn mack 2 ook), purist ook gehad! Maat van mij is er zeer content mee, purist is qua specs kleiner als de mack 2 en mist de het binnenmatje (toch wel handig), voor de rest exact kopie van Mack 2 stalking mat! Vind zelf die olive protection mat een zeer mooie cradle, bezit ook zoiets, maar dan weer van Mack 2.

FF ter illustratie, mijn stalking mat,

image-2016-08-30 (1).jpg


image-2016-08-30.jpg


Dus die meter snoek red je met de purist echt niet!

Groet.


Klopt dat de Purist iets kleiner is als de Mack2 en dat een meter snoek niet gaat passen. Hij is 14 cm te kort, maar in hoeverre is zal dat een probleem zijn? Wellicht diagonaal er in leggen...

De Olive protection mat is met 104x60x24 cm, maar een fractie groter dan de Purist met 86x43x35, maar ik vraag mij af of deze voor het struinend vissen wel handig is. Deze mist nl. de opbergvakken.
Die opbergenvakken lijken mij handig, maar misschien dat als ik die mat in het echt zie dat het tegenvalt.

Mack2 dealers kon ik in mijn omgeving overigens niet vinden anders had ik die matten ook eens bekeken.

David Janssen schreef:
Daar gebruik je dan ook gewoon een weegzak voor. (net als voor het terugzetten, zie mijn post op de vorige pagina).

Welke je eerst netjes nat maakt, aan de weegklok hangt om vervolgens de klok op 0kg te stellen, om vervolgens pas de vis erin te hangen.

Op de één of andere manier vangen de "onthaakmatwegers" mijn targetvissen altijd een 3 á 4 kg zwaarder dan ik.. :roll: :roll:


Ik heb een weegzak van Soul, is een prima ding om vis te wegen en terug naar het water te transporteren, maar als je actief aan het vissen bent lijkt mij een gecombineerde weeg/onthaakmat handiger.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

03-09-2016 09:38

Is een beanie mat dan niet handiger?

Is compact op te rollen/vouwen en je kunt de vis er ook mee wegen en terug zetten.
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

18-09-2016 14:00

I.v.m. andere bezigheden nog geen tijd gehad om naar de hengelsportzaak te gaan om de Shimano Purist mat te bekijken, laat staan hier te reageren. Vandaar dat ik nu pas reageer.

Een beanie mat was mijn eerste gedachte, daar de Shimano mat een lengte heeft van 135 cm. Groot genoeg voor de meeste vissen. Echter is de mat onhandig om mee te nemen. Je kunt hem wellicht oprollen, maar dan hou je nog een dik pakket over wat je mee moet nemen. Daarnaast kun je er ook geen materiaal in vervoeren, wat in de Purist wel kan.

Ik ga komende week de Purist eens bekijken om te zien of deze echt zo handig is als het lijkt. Daarnaast ga ik de Olive protection mat nog bekijken om te zien of deze ook geschikt is voor het struinend vissen.

Belangrijk is dat mijn banksticks met beetmelders, kleine tackle box, staafweger en landingsnet er in vervoerd kunnen worden.
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

19-09-2016 19:10

Vanmiddag in de hengelsportzaak geweest en de Purist mat bekeken. Deze stond mij gelijk aan daar deze een dikke bodem heeft, aan de ene kant opbergruimte voor banksticks is, aan de andere zijde een grote opbergruimte voor een tackle box en daarnaast beschikt de mat over lusjes om tangen in te steken en klittenband om een hengel of landingsnet te bevestigen. Kortom carryall, onthaakmat en weegzak in een. :D

Een flinke karper, zeelt of barbeel gaat wel passen. Enkel die metersnoek (die ik nog wil vangen) gaat niet passen, maar door de flexibele zijkanten vindt ik het geen probleem als z'n staart een stukje uitsteekt.
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

22-09-2016 18:05

Voor diegene die nog op zoek is naar een onthaakmat heb ik even foto's gemaakt van de Shimano Purist Weigh Mat.

Afbeelding
Shimano Purist mat

Afbeelding
Voldoende ruimte voor 4 banksticks incl. beetmelders

Afbeelding
Voorvak biedt voldoende ruimte voor een tacklebox en ander materiaal zoals in mijn geval een staafweger, meetlint en vispas.

Afbeelding
Aan de velcro straps (klittenband) kun je een hengel of schepnet bevestigen.
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

07-10-2016 20:10

Hoi

Ik zit er ook aan te denken om de purist mat te kopen.
Bevalt die een beetje? Vind je hem niet te smal?
En is hij een beetje compact "in te pakken"?

mvg
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

08-10-2016 16:37

Voor het struinend vissen is het voor mij de perfecte mat, omdat je het hoogst nodige aan materiaal er in kunt stoppen en je landingsnet er aan kunt bevestigen. Hengel en een emmer met aas mee in de hand en ik ga vissen.

Zolang je net niet voorzien heb op 30 ponders dan is de mat zeker niet te smal.

Afbeelding

De eerste keer dat ik hem gebruikt heb, was tijdens het penvissen, ving ik bovenstaande spiegelkarper van 55 cm en 3 kg.

Voor transport vallen de zijwanden naar binnen en dan is de mat nog vrij compact te vervoeren. Er zitten hengsels aan waar je hem mee kunt dragen of je kunt hem over je schouder dragen d.m.v. de bijgeleverde aero quiver strap.

Ik zou de mat gewoon even in de winkel gaan bekijken dan kun je zien of het wat voor je is. Geen idee waar je woont, maar mijn winkelier heeft ze als 't goed is nog voorradig.