Shimano Ultegra XTD


Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

31-12-2016 10:11

robertino smith schreef:Het zijn de Free Spirit´s 11ft. 2.25 lbs!

Groet.


Domenico de jong schreef:Buigen ze ver door? En kun je er nog een beetje lood mee weg zetten?


En?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

31-12-2016 11:45

leen snoek schreef:leen snoek


Inderdaad een goede tip! Maar houdt het bij 2 5500 tjes (heb de 14000 4x).

Verder nog steeds zeer tevreden met mijn hengels, zelf vis ik ze met lood tot 80 gram (vissend door bovenhands ingooien). De actie van de hengels bij een vangst, voel ik tot in mijn reel houders!!! Heb ze nu ruim 2 seizoenen wil eigenlijk niks anders meer, ben wel op zoek naar andere hengels maar dat is weer een ander verhaal.

Groet.
Tom De Clerck
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-04-2004 16:03
Locatie: Wielsbeke.be

01-01-2017 13:52

Hey,


Heeft er iemand ervaring met de ice washers? Heb molens besteld in Engeland, en ze raadden mij dit aan.
Interessante prijzen ook trouwens. Momenteel kerstpromo: slechts 100GBP voor de 14000 xtd

mvg,

Tom
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

01-01-2017 14:08

https://m2baitandtackle.com/on-the-bank ... pschijven/

Misschien is dit ook een alternatief!

Groet.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

01-01-2017 15:15

[Youtube]http://youtube.com/watch?v=snpS1UgsQmY[/Youtube]

Groet.

https://www.youtube.com/watch?v=snpS1UgsQmY
chantal musch
Berichten: 1
Lid geworden op: 01-01-2017 15:39

01-01-2017 15:59

de 14.000 xtd is een pracht van een molen, toch zijn er veel mensen niet te spreken over de slip.
wat eigenlijk best vreemd is voor shimano, met de carbontex slipschijven maak je eenvoudig zelf van een matige slip een perfecte slip voor maar 12,50 per spoel.
momenteel zijn de schijven voor de xtd de meest verkochte schijven, dit zegt genoeg lijkt mij.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

01-01-2017 17:03

:lol: Je speciaal hiervoor aanmelden, denk dat je het verkeerd ziet, die carbon slip schijven zijn op de markt gebracht ongeacht merk! Ter verbetering (Upgrade) van de vilt/ kunststof schijven. Verder heb je ook het man omgang materiaal verhaal, doet ik niet aan mee :P ! Vis overigens zonder de upgrade schijven, probleemloos!!!

Groet.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

01-01-2017 20:09

Het is voor shimano toch een "besparing" van 10 euro per molen, die filt washers kosten je gewoon vissen (jerky en lockups)

Volgens mij zijn de Technium en D series nog de enige molens met Dartanium II (carbontex) washers.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

01-01-2017 20:30

Arno van Beek schreef: die filt washers kosten je gewoon vissen (jerky en lockups)


Jij hebt dit in de praktijk ondervonden Arno met de XTD´s??? Ik althans nog niet, bezit de molens sinds vorig jaar juni of zo, toch al wat karper mee gevangen! In korte tijd al heel wat euvels aan de molens volgens derden, heb het hier wel over de XTD´s, maar goed ..... hier wel een tevreden gebruiker!

Groet.
Laatst gewijzigd door robertino smith op 01-01-2017 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

01-01-2017 20:37

:-? De Shimano lijkt alsof hij niet uit plastiek bestaat maar heeft wel een weak spot. De weak spot bevindt zich in de body achteraan waar ultegra staat opgeschreven. Je kan indien je hem vanachter tussen je duim en wijsvinger pakt "samen pitsen" je zal dan ook een tikkend geluidje horen. :roll:

Zal maar niet vertellen wat ik hier dan van denk :) ff uit een ander topic geleend! Maar goed ......

Groet.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

01-01-2017 20:55

Dan hadden wij deze nog, lijn achter de spoel, :) ligt dit aan de molen of man molen of hoofdlijn te stijf! Los dit meestal door de spoelen niet te vol te spoelen, de slip afstelling niet te los, bij het opruimen mijn hoofdlijn ff tussen de vingers tot contact met het lood (moet wel als slappe lijnen vissert met fluoro carbon).

Groet.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

01-01-2017 21:00

Als je de slip vaak en goed gebruikt (veel druk) dan verliezen de felt washers gewoon hun tegendruk (ze worden platter)

Als ze plat zijn en je hebt je slip precies goed staan voor veel tegendruk en een vis sleurt in 1 keer goed aan je slip dan ontstaat er veel warmte waardoor deze uitzetten en je hebt een lockup (waardoor je of een losser of een lijnbreuk kan krijgen).

Ik heb dan wel baitrunners (XT-A LC) maar bij mij werden ze na een jaar al minder en na ander half jaar kreeg ik lockups met lossers tot gevolg.

Gevolg is dat je met een te losse slip gaat vissen als compensatie omdat je die lockup wil voorkomen, dit wil je uiteraard niet.

Als je je slip instelt dan moet deze precies zo blijven staan en geen eigen leven gaan lijden en continue aangepast moet worden.

Een kennis van mij vist echt veel en die doet al 15 jaar met zijn LC's met de originele slip platen (carbon).

Heb net een paar nieuwe CI4 LC's besteld en het eerste wat ik doe als ik ze binnen krijg is de washers vervangen voor carbontex.

Waarom denk je dat de Shimano B serie nog zo lang populair is gebleven? precies de (carbon) slip
De eerste generatie D had ook felt washers en iedereen gaf af op die k*t slip en niemand wilde ze hebben > liever een B

D serie heeft nu ook carbon washers en is daarmee ook top, zijn daardoor wel duurder geworden.

Een felt slip is perfect voor een lage druk, een carbon slip voor een hoge druk.

vervang de slip op 1 van je 2 molens maar eens voor carbon, dan weet je precies wat ik bedoel... Je hebt dan binnen no time je andere molen ook gedaan.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

01-01-2017 21:17

Ok ok, begrijp je wel hoor Arno, zoals sommige het willen overbrengen, is het net of er iets mankeert aan de Xtd´s. Ook ik zal misschien mijn slip schijven vervangen, maar nu nog niet, probleemloos tot nu toe. Het lijkt wel er nu dus echt op dat problemen ondervonden op andere modellen, ook de modellen die net op de markt wordt toegedicht :-? Maar goed, bezit mijn molens als het ware net, in mijn optiek 100% technisch in orde! Geld ook voor de Ultegra,´s die ik voor deze had.

Groet.
Tom De Clerck
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-04-2004 16:03
Locatie: Wielsbeke.be

02-01-2017 10:38

Alvast bedankt voor de tips mannen!
Zal deze ice washers dan maar bijbestellen.

Mijn vorige shimano's heb ik in 2002 gekocht, en nu merk ik dat de slip niet meer tikt zoals voorheen. Enkel het geluid, maar goed.

Als deze het ook zolang volhouden, ben ik tevreden!
Ben benieuwd naar mijn nieuwjaarscadeau die ik mezelf gekocht heb!
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

02-01-2017 18:08

Zelf heb ik naast mijn setje 4500B molens in het bezit van een setje XTD's.
Ondanks dat ik wel een set Carbon slipplaten heb liggen heb ik ze er nog niet inzitten (beetje luiheid :oops: ).

Maar wat ik altijd doe is de slip van de molens los zetten als ik ze in het foedraal stop. Hierdoor staat er niet constant druk op de slipplaten. Ook zet ik de baitrunner helemaal los.
Dit voorkomt naar mijn mening het plakken van de slip. Bij mijn 4500B is de slip nog als nieuw en dat na ca. 10 jaar.

Probeer het maar het kost niets...
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

02-01-2017 19:50

Bennie van Schijndel schreef:Maar wat ik altijd doe is de slip van de molens los zetten als ik ze in het foedraal stop. Hierdoor staat er niet constant druk op de slipplaten.


Hier nog een!!! Eindelijk wat zinnigs :)

Groet.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

03-01-2017 10:42

Ik heb zelf Entoh's waar normaal gesproken vilten schijfjes in zitten. Ik heb wat getest en gedaan met carbon schijfjes maar uiteindelijk ben ik op een combinatie van vilt en carbon uitgekomen. Bij carbon schijfjes gaat het wat mij betreft iets te snel van vast naar los. Met vilten schijfjes heb je hier iets meer speling in en kun je de slip wat preciezer afstellen.

p.s. wat mij betreft zijn die verhalen over jerkey's lockups vastlopers en wat nog meer lichtelijk overdreven (of zelfs complete bullshit :')). Vele topmolens zijn uitgerust met viltenschijfjes en ja als je je slip vast laat zitten en nooit iets van onderhoud doet dan is er vast een kans dat dat oooit gaat optreden. Maar het komt hier nu even over alsof het onvermijdelijk is en zich vrijwel meteen voordoet :').
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

03-01-2017 13:48

Als het vilt versleten is (bij mij na een jaar) of nat wordt (ff de molen onder water) dan is het meteen klote.
Je noemt het complete bullshit maar je hebt zelf wel gedeeltelijk carbon slipschijven, beetje tegenstrijdig toch? of komt het omdat de entoh's standaard een bedroevend slechte VILTEN slip hebben > viewtopic.php?f=38&t=70601

De enige Shimano molens met een goede slip zijn de USA/Australische modellen omdat ze daar geen vilt troep accepteren...
Waarom gebeurd dit in europa wel dan? iets met achtereind van een koe/varken... , makkelijk verdiend voor Shimano/Daiwa etc.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-01-2017 14:05

Tom De Clerck schreef:Alvast bedankt voor de tips mannen!
Zal deze ice washers dan maar bijbestellen.

Mijn vorige shimano's heb ik in 2002 gekocht, en nu merk ik dat de slip niet meer tikt zoals voorheen. Enkel het geluid, maar goed.

Als deze het ook zolang volhouden, ben ik tevreden!
Ben benieuwd naar mijn nieuwjaarscadeau die ik mezelf gekocht heb!


Als je slip niet meer tikt, mis je een heel simpel veertje. Veertje terug, is de tik weer terug.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

04-01-2017 07:11

Heb zelf de xtd's,geen enkel probleem mee ondervonden. Enkel de lijn die wel eens onder de spoel terecht komt, vis dan ook met fluocarbon zal wel meespelen.
Heb ook een setje ultegra xsc 10000 die geen quickdrag hadden, bij future fishing(GB) nylon washers besteld ter vervanging van de vilten,voor 7€ per molen nu wel quick drags,werkt perfect.
Zelf nooit of te nimmer een lockup gehad????
Grtz
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

04-01-2017 09:50

Arno van Beek schreef:Je noemt het complete bullshit maar je hebt zelf wel gedeeltelijk carbon slipschijven, beetje tegenstrijdig toch? of komt het omdat de entoh's standaard een bedroevend slechte VILTEN slip hebben > viewtopic.php?f=38&t=70601


Da's een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik heb zelf nooit te maken gehad met hickups en jerkey's en wat nog meer en ik vis zeker al ruim 10 jaar met daiwa's met vilten schijfjes. Nu niet meer zo fanatiek, maar een periode lang pakte ik iedere week wel een nachtje / weekend. Aanvankelijk met Daiwa Emblem Z's. Tussendoor Daiwa windcasts gehad met alleen maar carbon schijfjes. Die zijn mij het minst goed bevallen, daarom snel overgestapt op Entoh's en dat bevalt gewoon goed.
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

04-01-2017 21:18

Ook ice washers besteld voor mijn ultegra's XSC en XSB, vind de slip nogal eens eens traag reageren als ik hem losser zet.

Duurt dan 1 a 2 sec voordat de slip ook daadwerkelijk losser gaat, soort vertraging oid. Alsof het vilt even moet uitzetten.
Ik heb dat bij al mijn shimano molens. Geen ramp maar het viel me op, hoop daar vanaf te zijn met deze washers.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-01-2017 21:45

Ja had ik ook met mijn longcasten Arno. Ik vond het wel een ramp, en irriteerde me mateloos eraan. Zeker als een karper een turbo sprint nam ! Heb er wel eens een visje door verspeelt ook zelfs dat ik geblokt zat te vissen, en hierna de slip te langzaam op gang kwam nadat ik de vis vrij spel gaf en te laat de slip open zette. De druk was al groot namelijk op dat moment, de hengel flink krom, en als dan die slip zo langzaam gaat en de vis er vol vandoor knalt....
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

04-01-2017 22:21

Heb jij er nu ook andere washers in zitten Rik?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-01-2017 22:27

Ik heb ze toen naar shimano gestuurd, echter was het probleem niet verholpen..... ze gingen voor het missen van de tikkende slip, wilde direct die slip ook verholpen hebben, echter.... hierna heb ik ze verkocht, vis nu 3 jaar met de daiwa windcast, hebben nu na 3 jaar een soort kromme as, loopt niet heel geleidelijk meer af zeg maar, maar los is wel direct los door de qd.hierna weer shimano's hoor, maar eerst vis ik deze op.