'rivierhengels'


Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

14-02-2016 09:47

Dit jaar ga ik voor het eerst op een Franse rivier vissen, de Lot om precies te zijn. In Nederland heb ik een paar keer op de Maas gevist, maar meer ervaring dan dat heb ik niet met riviervissen.

Ik praktiseer me rot wat voor hengels ik daarvoor moet meenemen/ aanschaffen. Aan de ene kant denk ik aan 10ft hengels, de kans is groot dat er vanuit de boot gedrild moet worden en dan is een korte hengel gewoon erg fijn. Aan de andere kant is een langere hengel weer fijn om de lijn uit de stroming te houden en ik heb zelf het gevoel/ idee dat je de haak met een langere hengel beter kan zetten. Ik denk zelf aan een testcurve van 3 tot 3.5 lb, misschien wat zwaar, maar als ik er een meerval op krijg wil ik die toch ook wel kunnen landen.

Wie heeft ervaring met het vissen op de Lot of een andere grote (Franse) rivier en kan mij hier in adviseren?
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

14-02-2016 10:25

Zoals je aanhaalt is een 10ft heerlijk voor in een boot, maar toch zou ik zelf liever voor 12ft of nog liever 13ft hengels gaan. Hiermee heb je wat meer mogelijkheden om je lijn uit steenstort en/of andere obstakels onder de kant te houden.

Qua zwaarte heb je in principe genoeg aan 3lbs, ook om een meerval te vangen. Ik ben bang dat wanneer je nog zwaarder gaat vissen, je erg gaat inleveren op gebied van fijn drillen. Ik neem af en toe mijn 2lbs stokjes mee naar de IJssel en zo lang ik de vis enigzins uit de stroming kan houden of mee kan lopen over de kant, gaat dat prima. Kan dat laatste niet en is er voor de vis kan om de hoofdstroom te bereiken, dan pak ik mijn 3lbs stokken mee.

Qua type hengels zou ik zelf gaan voor een parabolische stok met de nodige reserve wanneer (bijna) maximale buiging is bereikt. Denk dan aan bijvoorbeeld century armalite, harisson ballista, etc.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

14-02-2016 10:35

Hoi Richard,

Ik heb op de Lot gevist en gebruikte daar parabolische dikwandige hengels, het enigste nadeel van deze hengels was dat je een zwaar stuk lood niet even weg zwiept, maar daarom vaarde ik de hengels ook altijd uit.
Drillen zou ik sowieso vanuit de boot doen omdat er eigenlijk overal op de bodem onverwachte obstakels liggen, wij drilde in ieder geval heel zwaar om de vissen zo veel mogelijk van de bodem weg te houden en zo min mogelijk op gang te laten komen.
In denk dat je dan dat je met korte parabolische hengels die je echt tot het uiterste krom kunt trekken zonder dat je bang hoeft te zijn dat de hengel zal breken het beste af zult zijn.
Je kunt dan door de korte hefboom relatief de meeste kracht op de vis zetten.

Ps, wat een gave foto bij je avatar :wink:
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

14-02-2016 11:03

ik ga ervan uit dat je de lijn uitvaart en drillen vanuit de boot.
2,75 tot 3 lbs is dan prima.
en met een snelle actie, want je wil zo snel mogelijk boven de vis zijn.
zo doe ik het altijd.
en neem zoete boillies, dan heb je geen last van meervallen.
en zelfs met 3,5lbs is het een hele klus om een meerval te landen.
die beesten zijn sterk, en laten je alle hoeken van het water zien.

wil je toch op de meeval gaan,
koop een zeehengel, en dan als 4e hengel!
gaat ook prima.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

14-02-2016 11:38

Bedankt mannen voor jullie snelle en uitgebreide reactie!

Drie mannen met ervaring en toch verschillende meningen. Alle meningen klinken heel logisch, vandaar mijn twijfel. Die testcurve, daar kom ik wel uit, maar die lengte is vooral lastig.

Ik heb wel een setje die ik er goed voor zou kunnen gebruiken als ik naar de mening van Michael luister. Ik heb een setje BB Lucky-Strikes 12t - 3 1/4 lb. Dit is een hele dikwandige stevige hengel met een zachte top en veel kracht onderin. Maar ik weet zelf ook hoe lastig het is om met een lange hengel vanuit de boot te drillen. Ik heb een paar keer meegemaakt op Lac du Der dat het me gewoon echt niet lukte om een vis te scheppen vanuit de boot. Dat was wel met een 13t hengel en er stond aardig wat wind.

Misschien ga ik wel op zeker en neem ik twee setjes mee, dat ik er een budget setje 10 ft stokken bij koop voor de zekerheid. Al moet ik ook wel opletten dat er nog een beetje plaats in de auto overblijft :wink: . Er staat nu een setje Sonik SKS 10t 3lb voor weinig op Marktplaats waarover ik twijfel, of een setje Free-Spirit CTX Boatcarp 10 ft 3 1/4lb lijkt me ook wel wat. Beide hengels heb ik zelf nog nooit in handen gehad, dus ik ga dan ook maar uit van de plaatjes en de verhaaltjes.

@ Mark,
Ja gave foto/vis he?! Jij bent één van de weinige die het gewicht van deze bak weet. Het mailcontact met jou dat volgde nadat ik een foto van deze vis had geplaatst, heeft mij doen besluiten om weer op openbaar water te gaan vissen. Vandaar nu de Lot :D

@ Siemen, in tegenstelling tot veel karpervissers kan ik een meerval op zijn tijd wel waarderen. Ik had zelf idee om met zoet en vis door elkaar te voeren en vissen. Dat is een tactiek die ik wel vaker gebruik. Ik kijk dan hoe het loopt, als er één van de twee beter loopt schakel ik daar op over. Met de vismeelboilies heb je natuurlijk op de Lot wel kans op meerval en als die er dan aanzit, dan wil ik hem vangen ook!
Ik heb zelf meervallen tot over de 80 pond met 2 1/4lb hengels gevangen, maar dat was vrij open water, met alleen veel wiergroei. Dat zal nu inderdaad wat lastigen worden.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-02-2016 12:47

Welke hengel het ook wordt, je kunt het Bover boeien systeem gebruiken als je echt last hebt van obstakels.
Persoonlijk hebben kortere hengels de voorkeur.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

14-02-2016 13:27

Top Bert, dank je.

Ik ben bekend met dat boeiensysteen, ik zorg dat ik het bij me heb.

Korte conclusie is dus, drillen vanaf de kant, 12 of 13 ft. Drillen van uit de boot, 10 ft. Een testcurve van rond de 3lb moet voldoende zijn, het liefst een stevige dikwandige blank met een parabolische actie. Ik ga naar zo'n hengel op zoek en neem voor de zekerheid mijn Lucky's mee.

Eigenlijk simpel en wat ik al verwachtte, maar ik had nog even die bevestiging nodig denk ik :wink:
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

14-02-2016 15:13

Denk dat je met die lucky strikes een heel eind gaat komen. Dat schijnen ook fijne stokken te zijn wat ik zo hoor.
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

14-02-2016 16:27

@richard,geen dank, zo kunnen we hier van elkaar leren.
mocht je een hengel op de meerval leggen?
tip!!
leg je meerval rig 10 a 20 mtr met de stroming mee, achter je voerstek. :wink:
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

14-02-2016 16:44

Een maatje van mij heeft daar gevist met mijn Sportex 10ft (3 LBS) hengels ongeveer 15-18 meter onder ze eigen kant en dan drillen uit de boot
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

14-02-2016 17:11

Richard Pont schreef:@ Mark, Ja gave foto/vis he?! Jij bent één van de weinige die het gewicht van deze bak weet. Het mailcontact met jou dat volgde nadat ik een foto van deze vis had geplaatst, heeft mij doen besluiten om weer op openbaar water te gaan vissen. Vandaar nu de Lot


Hoi Richard,

Leuk om te horen dat ik je geholpen heb om je weer op het juiste spoor te zetten en te vernemen dat er eindelijk eens iemand is die wel naar me luistert :P
Ik denk dat je met de Lot ook een goede keuze maakt daar het vaak ook een niet al te moeilijk water is in bovendien een prachtige omgeving.
Alvast heel veel succes gewenst en hoop na je vis trip weer een paar van die mooie man/vis foto's bij vangsten op datum tegen te komen :wink:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-02-2016 10:14

Geef mij maar 12 ft 3 lbs. In alle omstandigheden prima te gebruiken. Zowel drillen uit de boot, zwaar lood wegzetten, en stevig drillen met toch wat buiging in de hengels.
Ik heb mijn 9 ft hengels verkocht na 1 seizoen. Simpelweg mis ik gewoon de feeling met deze korte stokjes.de kunst is om de vis niet op gang te laten komen eigenlijk, tijdens een flinke uitval probeer ij wel eens mijn hengel onder water te steken en zo de vis een koprol te laten maken. Vervolgens weer direct de hengel omhoog en pompen. Als laatste optie ga ik pas de boot in in ieder geval.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

15-02-2016 17:01

Ja Mark, je mailtjes hebben me wel aan het denken gezet. Riviervissen in Frankrijk, gaaf om weer een nieuwe uitdaging te hebben.

@ Rik, ik begrijp jouw ervaring ook wel, maar met een 12ft - 3lb hengel drillen vanuit de boot vind ik zelf niet erg fijn. Daar heb ik dan wel weer vrij veel ervaring mee.

Het 'probleem' is gewoon dat ik ook niet goed weet waar ik terecht kom. We hebben een accommodatie met stek gehuurd langs de Lot. Als het van daar uit loopt blijf ik lekker lui zitten. Als het niet loopt dan is dat een mooie uitgangsbasis en ga ik wat verder op zoek en misschien wat stekken aanvoeren en bevissen.

Ik neem gewoon mijn 12ft - 3 1/4 lb stokken mee en ga nog op zoek naar een set korte hengels. De Free Spirit CTX Boat Carp lijkt me wel wat. Die zijn 10ft - 3 1/4lb en niet al te duur. Ik denk dat ik daar voor ga. Dan zit ik gewoon altijd goed en kan ik overal terecht.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-02-2016 18:14

De commercie doet men geloven dat een 9 of 10 ft in elke situatie bruikbaar is, echter is een rivier vis een heel tikkie anders dan een vis van 1 of ander dayticket water of betaalwater.bij een vis van gesloten water kun je de woeste uitval van een vis enigzins aan komen voelen, bij een rivier karper ongeacht of deze 10 kilo of 8 kilo weegt niet, deze gaan gewoon als een raket zo snel!
En laat die curve van een 10 ft nu niet heel ver doorbuigen, tijdens het drillen en een echte spurt van een vis zit maar een klein stukje dat je hengel tot de max doorbuigen gaat waarna deze dus letterlijk de vis al blokt zonder enige demping die bij een 12ft of 13ft nog wel mee geeft, gevolg zal zijn dat je hierdoor enorme druk geeft op je haak met de gevolgen dat je lossers kan krijgen.
In theorie kun je met een kortere hengel veel power zetten, maar na een vol seizoen wellis waar op afgesloten water met de 9ft vind ik dat uit ervaring gebleken niet echt het geval.
Vissen blokken kan wel is is geen probleem, echter die reserve demping wat ik zeer belangrijk vind is gewoon niet aanwezig.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

15-02-2016 18:19

Je hebt maar ervaring met 1 hengel Rik, dat zegt niks over de rest.
Ook een langere hengel kan gewoon dubbel klappen als er onderin niet voldoende kracht over is.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

15-02-2016 18:53

Nu vind ik 9 ft ook wel erg kort hoor, te kort.

Mijn boot-dril-ervaring is vooral gebaseerd op een mega sessie lang geleden op Lac du Der, dus geen dayticket of betaalwater. 86 runs en alles moest gedrild worden vanuit de boot vanwege wiervelden tot 80 meter vanuit de kant en de boomstronken daar. Ik viste toen met 13ft 3lb Rod Hutchinsons Strikers en dat was echt drama. Sterke vissen, veel wind en obstakels. Ik heb daar echt vissen verspeeld omdat ik ze niet kon scheppen. De wind waaide me weg van de karper zeg maar. Ook viste ik toen op andere grote meren als Stock, Gondrexange en Orient, wat een mooie tijd was dat, alweer zo'n 20 jaar geleden.

De laatste jaren vis ik vooral op betaalwateren, maar dan wel die wateren waar ik niet te veel aan regeltjes gebonden ben. Voor het drillen vanuit de boot gebruikte ik eerst 11ft - 2 3/4 lb Shimano Tribals, maar die vond ik wat 'te hard' en de greep was irritant lang. Ik heb nu voor die visserij 11.6 ft - 2 1/4lb BB Flexors en dat werkt echt perfect!. Ik ben alleen bang dat die hengels voor de rivier te licht zijn.
Waarschijnlijk zal een hengel van 11ft en 3lb met een krachtige, dikwandige blank en een parabolische actie het ideale compromis zijn, en dan niet alleen voor op de rivier. Maar ja, zie die maar eens te vinden.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-02-2016 19:03

bert kamp schreef:Je hebt maar ervaring met 1 hengel Rik, dat zegt niks over de rest.
Ook een langere hengel kan gewoon dubbel klappen als er onderin niet voldoende kracht over is.


In totaal met 3 verschillende korte stokken gedrild en gevangen over een tijdsbestek van 3 jaar, shimano 10 ft 3 lbs , nash dwarf 9ft 3 lbs en mack2 10 ft 3 lbs.
Allen 3 lbs dat wel, maar allemaal dezelfde eigenschap, tot hier en niet verder zeg maar, en geen extra curve bij een uitbraak.
Nu is dat op de rivier met sommige uitbraken echt wel noodzakelijk vind ik zelf, ondanks je je hand op je slip heb staan om hem los te gooien , kan het toch zo verdomd snel gaan dat je toch te laat bent om de druk op tijd af te nemen met je slip.
Ik hou er zelf van om met zijn 2 de boot in te gaan, in je eentje blijft het klote en zeker met wind, een kortere stok helpt het gemak wel van het scheppen dat ben ik met je eens. Maar hou het er maar op dat het mijn ding in ieder geval niet is op wat groter water
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

15-02-2016 19:52

Richard, wat dacht je van ballista's.
Ouderwetsch miss ,maar volgens mij precies wat je zoekt.

Als het op lekker drillen aankomt hoor je hem aardig vaak voorbij komen.
gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

15-02-2016 20:08

De 11ft 3lb 'baby' ballista Frank? Lijkt me echt een geweldige blank. Met de normale Ballista ben ik wel bekend, die is super!

Maar dat gaat ook wel weer wat kosten, wel wat te veel voor weer een setje er bij...
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

15-02-2016 21:46

Richard heb je weer een smoes om een nieuw setje hengels aan te schaffen :roll:
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

15-02-2016 22:20

Bojan, jij kent me iets te goed :wink: . Ik ben inderdaad een materiaalfreak (helemaal op het gebied van hengels) en ik heb maar weinig reden nodig om weer een nieuwe set hengels aan te schaffen.

Aan de andere kant, ik ga twee weken vissen op de Lot. Daar heb ik geen ervaring mee, het is een pokke eind rijden en het kost een hoop tijd en geld. Ik zou dan toch wel vreselijk balen als ik daar aankom met het verkeerde materiaal.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

16-02-2016 00:48

Frank Meyer schreef:Richard, wat dacht je van ballista's.
Ouderwetsch miss ,maar volgens mij precies wat je zoekt.

Als het op lekker drillen aankomt hoor je hem aardig vaak voorbij komen.
gr


Dit zouden idd ideale hengels zijn voor dit werk en dan het liefste ingekort naar 3 of 3,3 mtr in de 3,25 pond versie of mocht je nog een paar enigma dreammakers van RH tegen komen dan heb je een vergelijkbare blank.
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

16-02-2016 17:49

Ik kan maar 1 ding zeggen en dat is:" Sportex morion 2,5LB".
Betere hengels ga je niet vinden en zwaarder dan 2,5lb is niet nodig.
De body van deze hengel is geweldig, en hij zal zeker niet breken.
Ook meerval zal je ermee kunnen landen.

Afbeelding
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
robertino smith

16-02-2016 18:06

OK, machtig, Remon wat is het maximale loodgewicht die jij gebruikt op de rivier met de hengels 2.5 pond???

Groet.
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

16-02-2016 18:22

Mits met beleid gegooid, durf ik zelfs met mijn 2lbs hengels gewichten van rond de 200 gram weg te zetten. Een meter of 40 a 50 gooi ik met 170 gram nog wel daarmee. (Over het twentekanaal ...) Het is gewoon een kwestie van heel rustig opbouwen en een klein zwiepje na geven.