Dieptemeter, downscan , gps


Plaats reactie
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

08-02-2016 17:33

Hallo luitjes,

Ik ben me aan het orienteren op een fishfinder / dieptemeter.

zelf zit ik een beetje te loeren op de Lowrance elite Chirp 4...

Wat ik me nu afvraag, waarom mensen zoveel schermen open hebben staan, nu je image downscan heb , heb je aan dat scherm alleen toch genoeg?? waarom blijft iedereen zich aan het oude schermpje vasthouden? ik laat me verassen door jullie antwoorden.

Gps,,, ik zat het in de kroeg te vertellen dat ik dieptemeter met gps wil hebben, en een maat van me lacht me uit, hij zit in al die grond metingen... hij zegt : ik geloof nooit dat die gps systemen zo correct zijn dat jij elke x op het zelfde plekje uitkomt, hij zegt je heb zeker een afwijking van minimaal 5 meter, hij zegt, ligt aan de kwaliteit hoe kleiner je afwijking zal zijn... hij zegt je kan net zo goed telefoon hiervoor gebruiken....

Wat is jullie ervaring hiermee??? Telefoon net zo betrouwbaar??

Ik lees ook hier en daar dat een diepte meter het beter doet vanaf een meter of 5,,, dus als ik een vaart, een kanaal of een ondiep plasje wil uit dokteren van rond de 3 meter,,, heb ik aan een dieptemeter nix...???

en hoe zijn jullie bevindingen van de chirp modellen??? iemand al ervaring mee??

Ik zelf heb ongeveer 300 eu ervoor over, en mijn bedoeling zal zijn om idd kanalen, vaarten en plasjes te bevissen, echt super groot water bevis ik niet, maar het zal heus wel eens voor komen.

Wie maakt mij wijzer??? Let me know

Bij voor baat dank,

Niels
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

08-02-2016 19:29

Telefoon gps is zeker niet zo nauwkeurig dan een ''echte'' gps die op dieptemeters zit...maar volgens mij hebben sommige telefoons ook een echte gps -chip aan boord, dus is niet in alle gevallen zo

ook heb je meestal verbinding nodig op een telefoon om het te laten werken...en een telefoon gaat wat sneller kapot/word nat als je hier iedere keer mee bezig moet zijn in de boot

ik heb zelf een losse garmin gps, en die is op 2-3 meter nauwkeurig in buitengebied... in de bebouwde kom juist heel onnauwkeurig (5 tientjes tweedehands).... die kan ik zelfs nog in de boot laten liggen als het regent :)

dieptemeter werkt ook al bij 1 meter diep water hoor :D
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

09-02-2016 17:12

oke Dennis, goeie tip... bedankt daarvoor.
jorrit vander linden
Berichten: 67
Lid geworden op: 03-03-2008 23:23

09-02-2016 22:57

Vind de gps van mijn elite toestel erg nauwkeurig, voor mij is enkele meters voldoende het preciese afleggen gebeurt toch met behulp van de sonar functie voor de precisie. Heb nog geen enkele keer moeite gehad om een spot te vinden ook onder extreme omstandigheden.

Combo toestel echte aanrader en makkelijk in gebruik.

Dieptemeter werkt minder nauwkeurig bij dieptes minder dan een meter, downscan funtie werkt vooral goed vanaf 2m(mijn ervaring met elite 4 hdi).

Lopen ook al een paar topics waar je wat info uit kunt halen.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

09-02-2016 23:28

jorrit vander linden schreef:Vind de gps van mijn elite toestel erg nauwkeurig, voor mij is enkele meters voldoende het preciese afleggen gebeurt toch met behulp van de sonar functie voor de precisie.



daar zit dan ook een ''echte'' gps ingebouwd...net zoals mijn garmin bijvoorbeeld..

nauwkeuriger dan enkele meters (2-3) kun je niet krijgen... het preciciewerk doe ik idd ook met de dieptemeter zelf.. al heb ik afgelopen jaar ook veel op een plek gevist waar echt 100% vlakke bodem was 50 meter omtrek.... daar dan alleen op de gps

of een dikke steen in het water gooien kan dan ook :D
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

15-02-2016 18:49

Owww kijk eens aan...
Thanx heren , ik ga dr maar gewoon 1 aanschaffen en ondervinden.

gegroet
Plaats reactie