Poelis Rods


eric lathouwers
Berichten: 65
Lid geworden op: 26-11-2014 16:45

04-11-2015 19:22

Heeft er iemand van jullie ervaringen met Poelis Rods uit Hasselt Belgie?
Ben benieuwd naar de bouw-en lakkwaliteit van hem ( Gunther Poelmans )
Ben me aan het orienteren om nieuwe hengels te laten bouwen en dus benieuwd naar ervaringen van jullie
Andere adressen/tips zijn ook welkom

Mvg, Eric
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

04-11-2015 19:38

Heb 3 Custom Scorpio 12ft 2,5lb hengels van zijn hand.
Kwaliteit zoals deze hoort te zijn.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

04-11-2015 21:52

Iedereen is lyrisch over die Bart Bakker maar Gunther zijn werk is vele malen mooier strakker netter en betaalbaarder.Ik ben het zelf niet waard om hengels te gebruiken uit het hogere segment maar het werk wat ik van hem voorbij heb zien komen was echt fantastisch.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

05-11-2015 09:27

Tijdje terug bij hem langs geweest,in het kort kwaliteit,betaalbaar en veel mogelijkheden.
Bert de Vries
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-06-2015 18:47

05-11-2015 10:53

mike de jong schreef:Iedereen is lyrisch over die Bart Bakker maar Gunther zijn werk is vele malen mooier strakker netter en betaalbaarder.Ik ben het zelf niet waard om hengels te gebruiken uit het hogere segment maar het werk wat ik van hem voorbij heb zien komen was echt fantastisch.


Niks mis met de kwaliteit van Poelis Rods hoor en zeker de prijs is erg gunstig als je het vergelijkt met fabriekshengels.

Maar er zit toch wel een flink stuk kwaliteits verschil tussen BB / CJW hengels en deze stokken. Daar betaal je uiteraard ook flink voor.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

05-11-2015 11:05

Bert de Vries schreef:Maar er zit toch wel een flink stuk kwaliteits verschil tussen BB / CJW hengels en deze stokken. Daar betaal je uiteraard ook flink voor.
Verklaar want het gebruikte blank merk kies jezelf,qua afbouw is hem top en gebruikt enkel top materiaal waar je indien gewenst ook met andere merken mag afkomen.
Dus wat maakt die andere nu suprieur tov hem?
Bert de Vries
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-06-2015 18:47

05-11-2015 11:21

Verklaar want het gebruikte blank merk die kies jezelf,qua afbouw hoort hij bij de top en gebruikt enkel top materiaal waar je indien gewenst ook met andere merken mag afkomen.
Dus wat maakt die andere nu suprieur tov hem.


BB gebruikt een eigen gekozen / ontwikkelde blank van CTS (volgens mij is de Lucky Strike blank Japans fabrikant zelfs) daar zit dus zeker verschil in.

De hengels die ik mijn handen heb gehad van Poelis waren gewoon wat minder strak afgebouwd dan BB. Tevens het kurk was iets mindere kwaliteit. Niet slecht hoor maar gewoon weg net iets minder dan BB.

Wat is de prijs van de custom range eigenlijk? Want misschien is die prijs er ook naar.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

05-11-2015 11:27

Bert de Vries schreef:
BB gebruikt een eigen gekozen / ontwikkelde blank van CTS (volgens mij is de Lucky Strike blank Japans fabrikant zelfs) daar zit dus zeker verschil in.

.

Grappig want Cts gebruikt Gunter voornamelijk ook straffer nog hij heeft bij CTS in nieuw zeeland speciaal voor hem een blank laten ontwikkelen die je kan vinden onder de Silver Range,verder kan je heel de reeks van CTS/Harrison verkrijgen bij hem of een zelf aangebracht blank merk.

X-range is wat goedkoper maar bouwt hij niet zelf af wel onder zijn toezicht
Prijzen voor afbouw bij hem beginnen vanaf 279 (silver range) tot (custom range) en dat maak je zo duur als je zelf wil,maar alles valt en staat uiteraard ook met het gekozen materiaal die jij als klant kiest,maar de afbouw ervan no way dat die onder doet voor eerder genoemde bouwers.

Ikzelf zou een 950/1150 euro betalen voor 3 afbouws op een Harrison blank.
Bert de Vries
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-06-2015 18:47

05-11-2015 12:04

Jimmy jij hebt jouw mening over de kwaliteit van afbouw ik de mijne. De mijne is dat BB hoger ligt dan Poelis rod.

Een set van dries Flexxor's begint trouwens bij € 1200 waarbij je dus CTS blanks hebt die ik zelf mooier vindt in de aktie dan Harrisons (prijs verschil weet ik niet) Dus het prijs verschil valt erg mee.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

05-11-2015 12:13

Afhankelijk van blank merk,afbouw materiaal gaat de prijs uiteraard omhoog he Poelis zal ook wel hengels van +1200 hebben en dan wil ik het vergelijk wel eens zien.

Zijn sterkte in mijn ogen is dat die ook zelfbouw doet aan betaalbare prijs met meer dan degelijke kwaliteit,wil daarom niet zeggen dat die met dezelfde blank en gekozen onderdelen niet aan het niveau van bv een BB kan tippen want dat kan die zeker wel,oa zijn kunde qua wikkelingen vind ik één van de beste die ik heb gezien.

Welke hengel van Poelis rod heb je trouwens gezien?want voor hetzelfde geld zit je hier een X-range van 169 euro te vergelijken met een 450 euro rod van BB

Ps:Harrison blank gaat het uiteindelijk niet worden oftewel de CTS of Free spirit blank of miss de Incurvo blank maar die laatste moet ik nog eerst eens gaan bezien.
Bert de Vries
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-06-2015 18:47

05-11-2015 15:09

Verschillende types en modellen heb ik gezien en in mijn handen gehad. Ook de duurdere zaten wat betreft afwerking in mijn ogen in een lager segment als BB hengels.
eric lathouwers
Berichten: 65
Lid geworden op: 26-11-2014 16:45

05-11-2015 17:06

Dank u voor de reacties
Ik zou zowiezo gaan voor progressief buigende/parabolische hengels van 2.25-2.5lb
Dus echt drilgenot i.p.v. afstand

@Bert: kom ik bij BB dan uit bij de Flexors?

@Jimmy: Wat raad jij me aan bij Poelis? Een lichtere CTS?
Die incurvo lijkt me ook interessant
Heb jij die al gevoeld?

Mvg, Eric
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

05-11-2015 18:21

incurvo nog niet vast gehad gaat voor begin volgend jaar zijn als ik mijn bestelling plaats
Het zal oftewel CTS of een Free spirit blank worden,Als ik voor de Fs blank ga mag ik min €100 meer kost per hengel rekenen want zijn geen goedkope blanke blanks.

Gunter raadde me echter aan ipv direct voor die Fs blank te gaan om toch maar eerst de incurvo en nog eens de CTS'en te komen testen,van CTS heeft die vele modellen liggen,de Incurvo was er nog niet toen ik bij hem was geweest dus ben ook benieuwd.
eric lathouwers
Berichten: 65
Lid geworden op: 26-11-2014 16:45

05-11-2015 21:07

@Jimmy

Leuk man
Ik zou ook eens een afspraak moeten maken om eens wat verschillende blanks te voelen
Laat maar eens horen wat jouw bevindingen zijn over de CTS-blanks en de Incurvo?!

Mvg, Eric
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

06-11-2015 01:10

Cts zijn top blanks vind ze zelf beter dan Harrison/century die ik kijkend naar de prijs overrated vind.
Incurvo gaat pas voor volgend jaar eind januari begin februari zijn dat ik terug naar Gunter ga.

Na men eerste bezoek was de keuze Cts boven deel 2.75 en onderdeel 3lb met 7 ogen om de curve zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen,incurvo is later pas in zijn zaak erbij gekomen het is een Duitse blank.
Erna de fs E gold vastgehad in een winkel en voor die prijs krijg je echt een goede rod,de nieuwe sonik gravity lijkt me ook nog wel iets lees hier en daar beweringen van beste rod die in ooit heb vastgehad.
Moest vroeger ook nooit van kurk weten ma de volgende hengels gaan zeker en vast met kurk zijn voelt zo fijn tijdens de drill ga die wel donkerder laten maken voor een wat meer verouderde look past mooi bij gele/goudkleurige winkingen
Bert de Vries
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-06-2015 18:47

06-11-2015 08:35

Eric,

Wat voor soort hengels je wilt laten bouwen is heel erg afhankelijk van wat voor wateren je voornamelijk bevist.

Puur voor het drillen zou ik nooit zwaarder gaan dan 2,5 lbs. Hier vis ik zelf mee op één van de getijden rivieren van Nederland en gooi je rond de 200 gram nog een meter of 50 ver (verder liggen is niet nodig).

Zelf ben ik een voorstander van parabolisch hengels met 9/10 ogen waarvan 2 op het onder gedeelte. Dit geeft het meeste dril plezier en heeft genoeg dempend vermogen zodat je nog eens een "foutje" kunt maken.

Mocht je perse 100+ afstanden willen gaan gooien dan kom je aan hengels met vooral top aktie maar dat is voor drillen niet ideaal en ga je vaak je hengel tijdens de dril boven de reel houder beet houden (let maar eens op bij de Korda filmpjes hoe ze staan te drillen) dit om de hefboom korter te maken en het gebrek aan dempend vermogen te compenseren

Daarnaast denk ik ook dat er met een casting work shop meer wist te halen is voor de meeste vissers dan met zwaardere hengels. 95% van de vissers die ik ken gaat toch uitvaren als ze boven de 90 mtr ver vissen. Dus het nut van dit soort hengels zie ik niet.

Hier kan je nog wat nuttige informatie vinden m.b.t. hengels.

http://www.rodvisions.nl/index.php?opti ... &Itemid=70

Zelf zou ik mij goed inlezen voor ik een aankoop zou doen waar ik 10 jaar mee zou willen doen. Daarnaast zou ik de tijd nemen om bij meerdere hengel bouwers langs te rijden (CJW, Rod Vision, BB, Poelis Rods etc.) en dan kijken bij wie je het beste gevoel hebt en wat je persoonlijke voorkeur heeft.

Hou er rekening mee dat 90% van de fabriekshengels die we nu tegen komen in de winkel is gemaakt voor de Engelse visserij (gravel pits waar je niet mag uitvaren en dus flinke stukken moet gooien) dit is een situatie die in Nederland (gelukkig) weinig voor komt.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

06-11-2015 09:19

De stelling hoge test curve stijve stok is ook zo een misverstand wat al te graag onterecht in leven wordt gehouden,je kan de huidige blanks zeker die met hoge kwaliteit 1k weaving niet meer vergelijken met 5 jaar geleden,er zijn tegenwoordig 3/3.5Lbs die je qua demping kan vergelijken met de oude 2.5lbs eigenlijk zegt de huidige lbs aanduiding tegenwoordig enkel maar hoeveel gram je met deze hengel kan gooien en heeft het verder niks te maken met als het om een slow, medium of fast taper gaat of dat die nu parabolisch is of niet,
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

06-11-2015 10:30

De Topic starter vraag wat de ervaringen zijn met Poelis rods,.

Ik vind zijn werk net zo mooi als bijvoorbeeld BB en zelfs nog mooier,.dat heeft niks te maken met de gebruikte blanks ogen reelhouder lak wikkelingen enz maar het complete plaatje daarbij en niet geheel onbelangrijk is zijn prijs een heel stuk vriendelijker of je nu gaat voor de goedkoopste of de aller duurste hengel.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

06-11-2015 10:56

Inderdaad je kan niet gaan zeggen die bouwer heeft een betere blank dan die want ze gebruiken allemaal materiaal uit dezelfde vijver de ene noemt zijn CTS hengel zo en de andere noemt diezelfde CTS hengel zo,daarbuiten hebben hengelbouwers vaak een huisblank afgestemt op hun wensen dat is meestal ook gewoonweg een CTS,de flexor van BB is ook gewoon een CTS blank,verder wordt er Harrison en Century vaak gebruikt,dus alles valt of staat met de afwerking.

Ogen,reelhouder enz dat kies je zelf als koper dus dit zegt ook niks van de kunde van een bouwer enige wat die moet doen is op de knop bestellen klikken.

Als Poelies qua afwerking top is en kan tippen aan andere spelers moet je maar voor jezelf uitmaken als je bij hem op bezoek bent,Mij heeft die kijkend naar de geleverde kwaliteit overtuigd van zijn kunde in die mate dat de keuze van bouwer hier snel beslist was,zijn schappelijke prijs is daarbij een mooie bonus.
Bert de Vries
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-06-2015 18:47

06-11-2015 13:41

jimmy roskams schreef:De stelling hoge test curve stijve stok is ook zo een misverstand wat al te graag onterecht in leven wordt gehouden,je kan de huidige blanks zeker die met hoge kwaliteit 1k weaving niet meer vergelijken met 5 jaar geleden,er zijn tegenwoordig 3/3.5Lbs die je qua demping kan vergelijken met de oude 2.5lbs eigenlijk zegt de huidige lbs aanduiding tegenwoordig enkel maar hoeveel gram je met deze hengel kan gooien en heeft het verder niks te maken met als het om een slow, medium of fast taper gaat of dat die nu parabolisch is of niet,


De stelling is hoge test curve stijvere stok en inderdaad zeker niet zoals vroeger. De zwaardere modellen die ik in mijn handen heb gehad van verschillende bouwers vond ik toch stijver dan hetzelfde model in een lichtere klasse. Pure top aktie hadden ze inderdaad niet.

Mijn vergelijking gaat vooral op met fabriekshengels waarbij het wel voornamelijk top aktie is.

Dan als nog denk ik dat het zelden nodig is om voor zulke zware hengels te gaan.

Merendeel van de hengelbouwers spreekt trouwens niet meer over het aantal LBS maar over ideaal werp gewicht.

CTS is inderdaad een veel gebruikt merk van blanks maar hengelbouwers kunnen wel eigen blanks laten ontwikkelen door bijvoorbeeld CTS.
eric lathouwers
Berichten: 65
Lid geworden op: 26-11-2014 16:45

06-11-2015 16:41

Dankjewel heren voor jullie reacties
Ik zoek idd hengels met kurk en verder een sobere afbouw
Net zoals Bert zegt tot max. 2.5lb, met een progressieve/parabolische actie over heel de blank en idd 9 of 10 geleideogen
De info op de site van Rodvisions is idd interessant en leerzaam en bevestigd mijn gedachte om voor een blank te gaan zoals hierboven beschreven
Dus hebben jullie gelijk en moet ik maar eens een rondje maken langs de verschillende hengelbouwers en mijn gevoel laten spreken
Heb contact gehad met Gunther en bij hem zit ik met een CTS-blank en sobere afbouw grofweg op een 450 euro per hengel
De Flexors van BB zijn iets duurder, maar zeker ook interessant
Verder heb ik gekeken naar de Technical Ecstasy en Brothers van CJW, die zijn duidelijk duurder
Allemaal heel interessant dit alles, maar ik moet echt maar eens gaan kijken en vooral voelen!

Dank allen!

Andere tips van harte welkom!

Mvg, Eric
eric lathouwers
Berichten: 65
Lid geworden op: 26-11-2014 16:45

09-11-2015 21:17

Nog iemand andere adressen en/of tips?

Mvg, Eric
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

10-11-2015 16:35

Free spirit E class gold en dan laten afbouwen in UK,al weet ik niet zeker als meer ogen tot de mogelijkheid behoort.
Ga je een pak goedkoper uitkomen en ondanks dat het een fabriekshengel is is het gewoon een zeer goede blank je kan de text,kleur wikkelingen enzo laten veranderen dat wordt dan ineens bij FS in de Uk gedaan.
eric lathouwers
Berichten: 65
Lid geworden op: 26-11-2014 16:45

12-12-2015 18:34

Ben bij Poeli,s geweest
Hele aardige vent met duidelijke uitleg zonder poespas
Afbouwkwaliteit zag er goed uit
Vele hengels gevoeld en tot nu toe is de CTS light blank de favoriet
Qua prijs zeker interessant ( ong. 450 euro )
Nog wat adresjes te gaan en hengels te voelen...
Wordt vervolgd....

Mvg, Eric
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

13-12-2015 19:51

Eric heb je de incurvo ook in handen gehad?