Ervaringen met de monolijn ESP Syncro XT loaded


Plaats reactie
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

15-10-2015 22:39

Hallo medevissers,

ik ben op zoek naar een zeer goede schuurbestendige en sterke lijn.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik deze lijn tegen.
Volgens de informatie zinkt deze als een baksteen, heeft weinig rek, is zeer schuurbestendig
en als ik de prijs zie is deze in verhouding goedkoper dan de X-Line die ik nu gebruik.

Alleen: ik kan geen minputen vinden over deze lijn(bv kinken?)

Wie van jullie heeft ervaring met deze lijn?
Wat zijn de voor- en nadelen van deze lijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

21-10-2015 06:42

Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen over deze lijn.
Het is net wat je zegt Janet de goede eigenschappen spreken mij ook aan.
Maar zijn er ook mindere eigenschappen??
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

21-10-2015 10:06

Deze lijn is zeker beter als X-Line, sterker en veel minder krullen.

Als je de lijn koopt laat deze dan niet meteen opspoelen in de winkel.

Emmer water met een paar druppels afwas middel, rol lijn er in en een dag laten staan op kamer temperatuur en dan pas opspoelen. (doen met iedere lijn trouwens!)

Vervolgens een keer goed uitwerpen met lood voor gebruik en je hebt een lijn die niet krult en goed afzinkt, valt mij op dat de eigenschappen steeds beter worden naarmate je de lijn vaker gebruikt hebt.

Ik heb zelf de 15lb versie (met de juiste knoop haalt deze lijn 21lb, lees de beschrijving op de doos.)
Heb geen last van krullen, lijn zinkt goed af, is erg sterk en valt goed weg onder water.
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

21-10-2015 11:22

@ Arno en hoe dik is de 15lb versie??
Reeds gevonden 0.37mm effe google geraadpleegd.

Is er dan nog een beetje mee te gooien met deze dikte.
Nu gebruik ik Korda Subline 12lb deze is wat dunner als 0.37mm.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

21-10-2015 13:15

Heb hiervoor de Korda Subline 12lb (brown) gehad en ik merk niet veel verschil in werp eigenschappen. (toen de korda lijn nog goed was)

Reden waarom ik de subline er af heb gegooid is omdat deze spontaan begon te breken en dit zelfs zonder dat er lijn weerstand was, na 5 keer een gebroken lijn achter elkaar was ik er klaar mee.

Ook kartelde de subline als de spoelen (bij het vissen) in de zon hadden gestaan waardoor er allemaal kleine knikjes in de lijn kwamen. (waar de lijn over elkaar lag op de spoel, dus echt veel kartels over de gehele lijn)

Tot nu toe ben ik erg tevreden over de ESP lijn, de reden dat ik voor de 15lb versie heb gekozen is dat ik toch met slappe lijnen vis en deze goed op de bodem blijft liggen.

Met lichte hangers kan ik nu ook terug zakkers zien omdat de lijn weerstand ongeveer gelijk is aan het gewicht van de hangers, kan nu mijn hangers perfect afstellen en een terug zakker registreren.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

22-10-2015 21:06

Bedankt jongens,
met deze info in mijn achterhoofd ga ik de lijn proberen.
Alleen heb ik nog een vraag:
Hoe is deze lijn als die over keien(stenen) ligt omdat ik vaak op het kanaal ga vissen.
Vandaar dat ik wil overstappen naar een lijn die beter is als de X-lijn.
Verdere adviezen en ervaringen zijn van harte welkom
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
robertino smith

31-10-2015 09:44

Goedemorgen Janet, inmiddels al ervaring met deze lijn? Hoe is het afzinken van deze lijn tegenover de x- line, ben ook een x- line gebruiker, diameter 31.00! Heb sinds kort op twee van mijn molens de p- line 30.00, hiervan is het afzinken in vergelijk met mijn x- line, niet naar wens! Als mogelijk misschien een upje over de ervaring van de ESP?

Groet.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

31-10-2015 20:52

Robertino, ik gebruik EN de X-line en de P-line.
De P-line zakt inderdaad langzamer af als de X-line, maar wel een stuk schuurbestendiger dan de X-line. Ik zoek een combinatie van die 2 lijnen en denk dat nu gevonden te hebben met deze esp lijn. Ik heb er alleen nog geen ervaring mee
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

06-11-2015 00:17

Hallo mensen,
ik heb inmiddels de lijn al in mijn handen gehad bij de winkel waar ik de meeste spullen haal.
Het ziet er goed uit en is behoorlijk stevig. Zeer weinig rek.
Ik heb trouwens de 12 lbs versie geprobeerd met knopen en het valt me op dat de knoop zelfs iets kleiner is dan met
andere lijn van die dikte.

PS:
Heeft iemand van jullie advies of een tip voor op het kanaal. Ik vis vaak heel erg kort aan de kant op de keien.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

06-11-2015 08:43

@ Janet ben je niet bang dat je lijn tussen de keien komt te liggen aangezien hij zo goed zinkt.
Daar zat ik van de week aan te denken. Nu weet ik ook niet hoe groot en scherp de keien zijn.
Bij ons in de buurt ligt een kanaal en daar liggen links en rechts nog al wat basaltkeien.

En wat voor tips zoek je??
robertino smith

06-11-2015 14:25

Hey Benny, jij gebruikt deze lijn ook? Heb inmiddels 2 spoelen opgespoeld (Nog niet in de praktijk ingezet, ben gegaan voor de 12 lbs versie), aanwijzingen opgevolgd aan de hand van Arno zijn post & het you tube filmpje over deze lijn. Ook nog nog info vergaart bij een kennis, die deze lijn daadwerkelijk ook in de praktijk gebruikt! Hoop nu eindelijk een betaalbaar lijntje te hebben gevonden die aan de specs voldoet, zonder de vuilgevoeligheid! In ieder geval ben benieuwd, op spoeling zonder wringen/ krullen, leaders geknoopt zoals ik het wil. Praktijk zal het uiteindelijk moeten uitwijzen, ben benieuwd!

Groet.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

07-11-2015 19:57

@Benny,
de stenen bij ons in het kanaal ben ik niet bang voor. Daar had ik met de X-line ook
geen problemen mee omdat ze ook niet groot zijn. De lijn ligt er meer bovenop.
Ik vis ook op putten met die lijn omdat ik het liefst met slappe lijn vis.

@Robertino,
inderdaad zal dit minder vuil gevoeliger zijn dan fluorocarbon.
Met de fluoro moet je echt iedere keer als je stopt de lijn goed zuiver maken anders wordt deze juist zichtbaar door de aanslag op de lijn.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

08-11-2015 08:51

@Robertino, ik heb de lijn zelf nog niet in gebruik en aangezien ik nog een beetje zit te dubben.
Ik vis nu met Korda Subline 12lb en deze bevalt me ook goed. In tegenstelling tot vele andere.

Ook denk ik dat als de lijn te hard afzinkt dat deze wat minder geschikt is voor mijn situatie. Aangezien ik vaak over waterplanten vis en bang ben dat een lijn die te hard zinkt er tussen zinkt. Maar goed misschien kan ik dan beter de normale lijn pakken ipv de loaded.

Zit ook te twijfelen welke dikte ik pak. 0.33 of 0.37mm nu vis ik op m'n lichte en zwaardere set de zelfde. Dat is wel makkelijk en scheelt me weer een spoel kopen en aangezien ik niet super veel statisch vis en toch een hollander ben.

Maar goed ik zal volgend seizoen eens kijken. Tot die tijd ben ik benieuwd naar de ervaringen.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

10-11-2015 00:03

Janet,

Op de rivier kort aan de kant op de keien zou ik met de top omhoog vissen en de lijn vanaf de top naar beneden laten zakken met een flying backlead van 3 tot 5 gr.

Op het moment dat je een run krijgt wordt de lijn om hoog (van de keien) gelift waardoor deze niet vast komt te zitten.

Doordat de flying backlead dicht aan de kant ligt kan de lijn ook niet echt bewegen waardoor deze zo goed als nooit vast kom te liggen.

Op deze manier heeft de stroming ook zo goed als geen grip op de lijn, dit scheelt een hoop vals gepiep.
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

10-11-2015 16:54

Voor een review uit de praktijk van Maasvisser Bjorn Emans over de Synchro XT kun je kijken op:
https://www.facebook.com/Team-Drennan-E ... 898122667/

De Synchro XT Loaded heeft dezelfde eigenschappen, maar zinkt nog beter af.
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

02-02-2016 12:32

Nemen jullie bijvoorbeeld de sterkte van je onderlijn materiaal ook mee indien je een hoofdlijn koopt? De meeste onderlijn materialen zijn minimaal 15lb. een 12 lb hoofdlijn is dan in verhouding minder sterk waardoor deze in theorie dus eerder breek dan de onderlijn. Dat lijk
robertino smith

02-02-2016 14:04

Hoi Stefan, eigenlijk niet! Wel heb ik mijn hoofdlijn voorzien van min. 1.20 mtr. leader , gevist met een vis veilig loodsysteem. Waardoor bij een lijnbreuk de karper, het lood/ de leader/ aantal meters hoofdlijn zal kunnen lossen en alleen het onderlijntje overblijft.

Groet.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

04-02-2016 21:50

Inderdaad Robertino,
als je met een veilig systeem zit te vissen( hit&run of Asis) dan maakt het niet uit dat de onderlijn sterker is.
Bij lijnbreuk zal de karper alles behalve het onderlijntje verliezen.
Btw ik heb trouwens alleen maar goede verhalen gehoord over de Syncro.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Plaats reactie