Materiaal om te spodden


Plaats reactie
Jelle Van Duysen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-05-2012 10:02
Locatie: St. Niklaas

07-08-2015 18:30

Goeiemiddag,

Hierbij even wat vragen ivm materiaal om deftig te spodden.
Ik heb mij vorige week een spodhengel van nash aangeschaft (H-gun 4lbs) en een spomb (large).
Na het aanknopen van de spomb aan mijn 18/00 gevlochten hoofdlijn ben ik van start gegaan, met na een 10-tal worpen lijnbreuk als gevolg. Resultaat: byebye spomb

Nu had ik graag van jullie geweten:
Welke lijn gebruik je nu best als hoofdlijn (heb van korda spodbraid gekocht, zou deze graag op een zeemolen leggen.
Is het mogenlijk om een zeemolen te gebruiken uberhaupt? Zou dit doen omdat de spoel hier redelijk groot van is en je sneller je spod terug aan de kant hebt met minder slagen te geven aan de molen.
Is het aanknopen van een voorslag expliciet nodig als ik op een afstand van ongeveer 40 a 50 meter spod? (korda armacord)
Welke knopen gebruik je best om eventueel voorslag aan je hoofdlijn te knopen zodat deze zeker NIET loskomt, en welke knopen gebruik je best om je spomb/spod aan je lijn te knopen.

Zijn een heleboel vragen waar ik graag antwoord op zou hebben, daar er hier toch enkele knappe koppen tussen zitten...

Groeten,
Jelle
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-08-2015 20:40

18/00 gevlochten lijn om aan de spomb te knopen is knap dun. Gevlochten lijn bestaat uit vezels. Een of twee kapotte vezels levert al niet meer de juiste trek-sterkte op. Daarna geldt ook nog de knoop. Bij de verkeerde knoop schiet de spomb gewoon los.

Wat zou ik doen:
* zoek uit welke knoop het beste met jouw hoofdlijn gemaakt kan worden in combinatie met een voorslag,
* die voorslag is nodig om de klap op te vangen. Welke voorslag: 10 of liever: 20 meter kryston 25 lb (=1 heel klosje)
* zeemolen kan, maar een goede tweedehandse big pit molen voldoet ook.
* begin eerst eens met een klein formaat spod, daarna een maatje groter, dan weer groter. Oefen met een volle kleine spod, dan weer groter etc. Oefen!
* Is een voorslag nodig? Ja, ik zou het wel doen. Nu raak je telkens je big spod kwijt. Is ook weer onzin. Toch?

Alternatief spod: maak van een bovenkant van een fles (inclusief dop) een cup met gaten. Verknip/versnijd de fles met een schaar/gekarteld mes. Met een beetje knutselen en een verknipte binnenband kun je aardig wat verstouwen op afstand (40-50 meter). Heb het Fransen zien doen op groot water, later zelf geprobeerd. Het werkt, maar voor mij niet nodig omdat ik langs de kant viste (voerde onderhands :) ). Ik kwam tot 60 meter ver denk ik met mijn eerste probeersel.

Succes.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-08-2015 21:32

Geen gevlochten voorslag gebruiken om te spodden.
Neem minimaal 0.40 nylon, een meter of 3 zodat het nylon een paar slagen op de spoel zit als je werpt.
Zorg dat de voorslag knoop onder op de spoel zit zodat de eerste paar wikkelingen niet over de knoop heen afwikkelen als je gooit. Welke knoop je gebruiken kunt is al veel over geschreven, gewoon even zoeken, hier op het forum of google.
Jelle Van Duysen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-05-2012 10:02
Locatie: St. Niklaas

18-08-2015 20:33

Thnx Frenk!

Ben ik al een eind mee verder met de info die jij me verschaft!
Ga het erop wagen met een zeemolen, heb namelijk nog een exemplaar liggen (gebruik deze bijna niet en heb een extra spoel waar ik dan lijn voor het spodden op kan leggen).
18/00 is dun zeg je, wat raad je dan aan van lijndikte? Heb hier echt geen flauw idee van, en in hengelsportzaken durven ze je soms niet altijd je meest juiste info geven, als je begrijpt wat ik bedoel....

Idd een strak plan om klein te beginnen. Wou het vooruit laten gaan met een grote spod maar idd, mss best klein starten en idd oefenen.

Moet ik idd nog eens zien uit te vogelen welke knoop ik dan best gebruik....

Grtz
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-08-2015 21:51

Als je die 0.40 nylon voorslag gebruikt is 0.18 gevlochten dik genoeg, kan zelfs nog wel dunner want het wordt amper belast.
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

18-08-2015 22:16

Zoals bert zegt 18/100 is niet te dun zolang.je een voorslag gebruikt de lijn word alleen belast bij het inzetten van de worp daarna vliegt hij vanzelf verder. Vandaar dat een voorslag nodig is door de dunne gevlochte glijdt hij na de 10 meter voorslag soepeler door de ogen.zodat je meer afstand haalt.
Jelle Van Duysen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-05-2012 10:02
Locatie: St. Niklaas

20-08-2015 11:55

Damain en Bert,

Spodden jullie dan ook op de lijn-clip?
Want daar is m'n lijn op gebroken...
En deze was 18/00 dik.

Het is wel geen nieuwe braid, al een tien jaar oud.
Bij nylon zou je kunnen spreken van verduurd door uv licht en ouderdom, maar gevlochten lijn toch niet denk ik zo... Of toch?
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

20-08-2015 12:35

18/100e om te spodden?
Dat is gekkenwerk, maar dat terzijde ikzelf heb een 4,5 ponds stok en gebruik minimaal 24/100e het gebruik van een voorslag heb ik achterwege gelaten. Een tijdje geprobeerd en het is denk ik persoonlijk, ik ondervond voornamelijk problemen met een voorslag en geen voordeel. Een beetje helder inzicht en je verstand gebruiken werkt een stuk beter. Als je op elke afstand gooit als een malle en de lijnclip gebruikt om te stoppen is ook niet gezond. V.w.b knopen van gevlochten lijnen is een grinner knoop toch mijn favoriet.
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

20-08-2015 12:37

Spod hem ook op de clip anders kan je nooit zo precies zijn.
10 jaar oud zegt al genoeg. Lijn vervang ik elk jaar anderhalf jaar ongeveer. Gevlochte lijn verweerd net zo goed door uv en veroudering. Leg hem maar is naast een nieuwe ecact de zelfde lijn en vergelijk ze. Je kunt zo verschil erin zien
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

20-08-2015 12:45

damian ripson schreef:Spod hem ook op de clip anders kan je nooit zo precies zijn.
10 jaar oud zegt al genoeg. Lijn vervang ik elk jaar anderhalf jaar ongeveer. Gevlochte lijn verweerd net zo goed door uv en veroudering. Leg hem maar is naast een nieuwe ecact de zelfde lijn en vergelijk ze. Je kunt zo verschil erin zien


Stukje er af knippen tot het niet meer pluist.
Een gevlochten lijn kan jaren zitten, Berkley had "vroeger" Fireline deze gebruikte ik veel voor het kunstaas vissen en bij iedere worp zag je de lijn van neon geel richting wit verkleuren. Ik geloof dat bijna alle dyneema lijnen vlot tot redelijk vlot verkleuren, echter is dit geen graadmeter of het goed is of niet. De laatste dyneema die ik op mijn jerkbait reel had zitten stuifde gewoon zoveel kleur liet ie los. De lijngeleider van de reel, de spoel, de poten van de ogen en de ogen zelf waren na een paar uurtjes werpen geel gekleurd ;)
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

20-08-2015 12:58

Tuurlijk kun je afknippen maar op den duur is het beter te vervangen
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

20-08-2015 13:21

Michel Hulshof schreef:Stukje er af knippen tot het niet meer pluist.


De lijn brak op de clip, daar helpt een stukje afknippen niet voor.

Je kunt de lijn dmv lusje ook clippen, je zou zelfs het lusje van elastiek kunnen maken.
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

20-08-2015 17:03

Damian Ripson, jouw info is niet correct. kleurverschil heeft totaal geen invloed op kwaliteit, gevlochten lijn gaat jaren mee en UV heeft er een verwaarloos klein effect op.
Als het niet gerafeld is door een beschadiging hoeft het niet vervangen.
Mvg Bas
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

20-08-2015 19:16

lijn clip gebruiken kan wel maar dan moet je wel een ronde lijn clip hebben
een zeemolen gaat prima , stel je spot op de gewenste maat af , neem een dikke postbode elastiek, leg die met een lus vast ,en klaar ben je
een voorslag is nergens voor nodig
tijdens de worp je hengel zijwaarts bewegen , zodat je hengel de klap op vangt
zo raak je ook de grote boog uit je lijn het meeste kwijt
succes ermee
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

20-08-2015 20:25

Een voorslag is niet bedoeld om de klap op te vangen aan het eind van de worp maar aan het begin.
De voorslag dient ook om te voorkomen dat de gevlochten lijn in je vinger snijdt. Als je een 100 gram spod 100 meter weg wil zetten, en dat een keer of 10, blijft er weinig vel over op je vinger.
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

20-08-2015 21:11

Bas Bro schreef:Damian Ripson, jouw info is niet correct. kleurverschil heeft totaal geen invloed op kwaliteit, gevlochten lijn gaat jaren mee en UV heeft er een verwaarloos klein effect op.
Als het niet gerafeld is door een beschadiging hoeft het niet vervangen.


Ik heb het ook nooit over kleur gehad ;) heb het meer over het rafelen. Maar een oude en nieuwe lijn herken je zo. Bij een oude gevlochten lijn zie je veel meer rafels dan een nieuwe lijn. Op mijn ul spin hengel gaat elk seizoen een.nieuwe hoofdlijn. Net zo goed als op mijn big pits en de rest van de molens. Ik ga niet iets gebruiken waar ik niet de volle 100% kan vertrouwen.

Even als uiterst voorbeeld een.haak die net niet scherp genoeg is knoop ik er al niet aan dan gaat er eerst het.nodige slijpwerk aan te pas. Waarom zou je dan wel met een oude lijn vissen die ook niet 100% te vertrouwen is?

Het is natuurlijk duur geintje elk jaar een molen of 7 volspoelen maar liever wat meer kwijt daaraan dan dat ik vis ga verspelen met alle gevolgen nadien.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-08-2015 23:40

Kan het wel gaan herhalen, maar alles wat Bert hierboven gezegd heeft ben ik het mee eens. 8)
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

24-08-2015 01:15

bert kamp schreef:Een voorslag is niet bedoeld om de klap op te vangen aan het eind van de worp maar aan het begin.
De voorslag dient ook om te voorkomen dat de gevlochten lijn in je vinger snijdt. Als je een 100 gram spod 100 meter weg wil zetten, en dat een keer of 10, blijft er weinig vel over op je vinger.



Mits je een casting glove gebruikt, dan blijft je velletje keurig om het vingertje!!

Groet, Peter

ps hetzelfde als een condoom eigenlijk, die zorgt ook voor bescherming!!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

24-08-2015 01:37

Die gebruik ik uit voorzorg ook als ik een voorslag gebruik.
Dun vel en zo, van bier drinken krijg je nou eenmaal geen eelt op je vingers.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

24-08-2015 16:36

:D :D :D

Groet, Peter

ps cheers
Plaats reactie