Goede Digitale camera


Jack de Jonge
Berichten: 3
Lid geworden op: 19-07-2015 08:32

19-07-2015 09:11

Beste forumleden
Ik ben op zoek naar een goede foto camera.
De belangrijkste functies die ik wil op de camera zijn een wat langere zelfontspanner tijd min 20 sec
en een scherm dat 100% gedraaid kan worden.
Mvg Jack
Jochem van de Kamp
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-07-2008 00:09

20-07-2015 11:04

Kun je een indicatie geven van budget en het formaat dat de camera mag hebben?

Ik zou in ieder geval even kijken naar:

Sony RX100M3
Sony A5000 of 5100
Panasonic Lumix FZ1000
Panasonic GF7
Panasonic G6
Olympus PEN E-PL7
Canon G7X
Canon G1X M2

Dit zijn allemaal camera's met op zijn minst een 1" sensor en een kantelbaar scherm voor zelfportret voor onder €800. Met al deze camera's kun je mooie foto's schieten ook bij minder goede belichting.

Uiteraard is er een hele selectie aan DSLR camera's die ook aan je eisen voldoen. Zelf zou ik alleen nooit zo'n log ding naar de waterkant slepen als het gaat om mooie foto's voor het eigen archief.

P.S. voor de maximale zelfontspanner mag je zelf even de website van de fabrikant raadplegen:)
Jack de Jonge
Berichten: 3
Lid geworden op: 19-07-2015 08:32

20-07-2015 11:21

Hoi Jochem bedankt voor je reactie
Mijn budget is ong 300/400 euro
En die zelfontspanner tijd is best een ding want de meeste camera's gaan maar tot 10 sec :)
Mvg Jack
Jochem van de Kamp
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-07-2008 00:09

20-07-2015 12:24

Dan blijft van bovenstaande niet veel over behalve de Sony A5000.
De andere camera's zijn boven budget. Je kunt ook overwegen een afstandbediening te nemen.
Dat hoeft niet duur te zijn.

In de fotografie sectie van dit forum staan nog wel meer tips:), aanrader om even te lezen.
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

20-07-2015 23:37

Misschien is de samsung nx 3000 wat voor je valt binnen je budget en heeft datgene wat je zoekt.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

20-07-2015 23:45

Ik heb de afgelopen jaren aardig wat camera's gehad op zoek naar de perfecte 'selfie man-visfoto' camera. Belangrijkste voorwaarde voor mij is een een klapscherm. Ik had: Canon G12, Nikon D5100, Nikon P7700. Nu heb ik een Canon G7X, ik vind dit de beste camera tot nu toe. Maakt echt mooie foto's, lekker compact, uitgebreide instelbare zelfontspanner tot 30 sec. vertraging en 10 foto's achter elkaar, maar via WiFi ook goed te bedienen met je smartphone. Wat ik ook gaaf vind is dat je heel goed kan filmen met deze camera. Als je je budget iets meer kan oprekken vind ik dit echt een aanrader. Dat wil niet zeggen dat deze camera de mooiste foto's maakt, daar heb ik weer een andere camera voor, maar voor niet te moeilijke man-visfoto foto's vind ik de Canon G7X ideaal.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Jack de Jonge
Berichten: 3
Lid geworden op: 19-07-2015 08:32

25-07-2015 10:45

Dank voor de reacties
Ik ben er een stuk wijzer van geworden.
Het gaat waarschijnlijk een canon worden.
Mvg
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

13-08-2015 08:51

Als je een Canon (spiegel reflex) camera koopt, kijk dan ff op de website van Canon. Ze hebben nog wel eens cashback acties op bepaalde modellen.
En.. Zelfontspanner is bijna nooit langer in te stellen dan 10 sec. Maar, voor Canon zijn draadloze én bedrade afstandsbedieningen (lees zelfontspanners) te koop. Is ook de moeite waard. En erg makkelijk bij het maken van zelfportretten. Beginnen ongeveer bij 20 euro online.
Quis non piscium, qui non capit
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

13-08-2015 17:56

Mijn canon heedt 1. 2. 3. 5. 10. 15. 20. En dan per seconde tot en met 30. Maakt dan meteen 1 2 of 3 fotos achter elkaar. Is wel geen spiegelreflex maar gewoon systeem camera. Vin het zonde om een dure spiegelreflex mee te nemen naar de waterkant.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-08-2015 18:07

Ik heb een nikon d5200. Bezit alle opties die je wilt hebben.
Timer is volledig handmatig in te stellen.over 5 seconden of over 1 minuut wil ik een bepaald aantal foto's maken tot 999 stuks.
Schiet waanzinnig mooie platen !!





Afbeelding


Afbeelding


Geschoten met een 35 mm 1.8 nikkor op diafragma 2
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

13-08-2015 21:26

Dat zijn mooie plaatjes rik. Nadeel is weer de prijs van zo'n spiegelreflex. En de bijbehorende lenzen en filters. Ik zou er ook niet mee naar de waterkant willen. Had wel graag een uitgebreidere gewilt achteraf. Maar mijn camera was ineens kapot na jaar of 6 dus een niet te dure genomen. Kan er weer jaar of 3 tegenaan iig
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-08-2015 22:00

Agh een goede cameratas en probleem is opgelost.ik ha voor een enkel nachtje met de scooter zonder viskar op pad.en heb alles bij.

Stretcher inclusief slaapzak ,rugzak 45 liter, nash dwarf setje, fox supa, camera, Groot statief , schepnet, Onthaakmatje en weighsling en wat eten en drinken. Vind het nonsens om te zeggen een spiegelreflex is te groot om mee te nemen altijd.
Als men kijkt hoeveel zooi er mee genomen word is dat ineens te groot.dat het duur is en je er goed mee om moet gaan is een feit.naar dat is toch een belangrijk iets vind ik. Onwijze mooie platen schieten van je hobby
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-08-2015 22:09

Wanneer het voor de topicstarter of een meelezer om een camera gaat die puur voor het vissen bedoeld is (niet de meest ideale omstandigheden voor (dure) elektronica), dan kan je in de toekomst ook de Aldi folder eens in de gaten houden voor goedkopere oplossing in de vorm van een Medion camera met groot omkeerbaar scherm en twee accu's, zoals een tijdje terug in de folder aangeboden werd voor euro 129,-.

http://www.promofolder.nl/nl/winkels/al ... ra-1211644

Ps; M'n vroegere Canon A95 met klapschermpje ging een aantal jaar na de reguliere garantieperiode defect. Ik kreeg vanuit Canon alsnog een vervanger in de vorm van een Canon SX120 IS, maar helaas een toestel zonder omkeerbaar scherm (en maar twee AA batterijen). Zelfs met deze camera kan al 10 sec. tussen de opnames ingesteld worden om vervolgens 10 foto's op rij te schieten. Met die instelling (of korter, zoals ik zelf gebruik mocht ik...) mis je soms de allereerste foto en de eerste na het draaien van de vis. Dan heb je nog 4 foto's per kant en is de vis wat mijzelf betreft lang genoeg op het droge. Ik hang de vis dan in een drijvende weegzak even in het water terwijl ik de foto's check. Zit altijd wel wat geschikts tussen...

Maar dan moet je 'm niet in 24mm groothoek gebruiken, eej poeperds 8)
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-08-2015 22:39

Zie de camera net op de Medion site voor maar 90 euro staan.., ketjing!

http://www.medion.com/nl/shop/video-en-fotografie

Deze prijs is met 1 accu, maar valt op te laden via usb. Bijvoorbeeld via de sigarettenaansteker van een auto of een voerboot accu;

http://www.miniinthebox.com/nl/kogelvor ... AhZl8P8HAQ

http://www.dx.com/nl/p/diy-usb-male-to- ... c0G7vbouM8
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

13-08-2015 23:23

Ok, toegegeven een spiegelreflex is duur, maar op een statief qua platen niet te overtreffen. Gewoon voorzichtig mee omgaan dan komt alles goed. Heb vaak zelfs het statief met camera onder de brolly staan tijdens het maken van foto's. Tegen weer en wind beschut..
Quis non piscium, qui non capit
jorrit vander linden
Berichten: 67
Lid geworden op: 03-03-2008 23:23

14-08-2015 00:30

Zou iig niet voor een compact gaan, presteren stukken minder in omstandigheden met weinig licht, kleinere lens en sensor. Dus sowieso voor een spiegelreflex of systeem camera gaan. Een vereiste is denk ik wel een klapbaar scherm dit maakt het fotograferen een stuk makkelijker.

De timer functie is niet zo'n probleem voor alle camera's zijn voor weinig timers te kopen waarbij je al je wensen zelf in kunt stellen. Bv na 20 sec om de 4 sec een foto.
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

14-08-2015 08:36

Rik koster schreef:Agh een goede cameratas en probleem is opgelost.ik ha voor een enkel nachtje met de scooter zonder viskar op pad.en heb alles bij.

Stretcher inclusief slaapzak ,rugzak 45 liter, nash dwarf setje, fox supa, camera, Groot statief , schepnet, Onthaakmatje en weighsling en wat eten en drinken. Vind het nonsens om te zeggen een spiegelreflex is te groot om mee te nemen altijd.
Als men kijkt hoeveel zooi er mee genomen word is dat ineens te groot.dat het duur is en je er goed mee om moet gaan is een feit.naar dat is toch een belangrijk iets vind ik. Onwijze mooie platen schieten van je hobby


Een goede cameratas lost een.groot deel op indd. Ik heb niet gezegt dat hij te groot is ;) maar vind een degelijke spiegelreflex gewoon te duur om mee te nemen. Reken maar uit 1100 en dan nog een lens(verschilt in prijs door qualiteit) en statief kost ook minstens 100 tot 150. Mijn oude camera was kapot gegaan en moest met spoed een nieuwe hebben, als student met maar een bijbaan.heb ik niet zo even 8 a 900 euro op mijn rekening staan.

Het maakt wel mooiere foto's dat ben ik met je eens, maar stel ik vang een pr of een.hele mooie vis komt mijn pa foto's maken.met zijn spiegelreflex ;)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-08-2015 10:01

Toelichting van mijn kant: De topic starter vroeg om een goede digitale camera en wanneer 'bruin het kan trekken' een hele begrijpelijke keuze. Maar er lezen vast ook vissers mee die denken;

Omkeerbaar scherm is zeker handig, maar wanneer een camera zo'n beetje het zelfde gaat kosten als de hengel set up welke ik bij me heb, dan hoeft het voor mij niet.

Vandaar m'n tip. Bovendien maakt een goede camera, althans zonder veel oefening en het uitvogelen van de camera, nog geen goede fotograaf. Hoogstens eentje die wat beter uit de verf komt. Dat prijsverschil kan niet iedereen thuis recht praten :wink:...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

14-08-2015 11:00

Ik snap het deel van het om x bare scherm heel goed.
Loop zelf ook altijd te kloten om mezelf plus vis goed in beeld te krijgen.

Las gisteren een handige tip:

Zet de camera op een vaste plek en neem 2 banksticks die je net buiten beeld zet op de exacte hoogte vanwaar je een goed beeld hebt.

Zo hoef je niet langer te prutsen met de juiste hoogte
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-08-2015 11:56

Indien je een beetje kennis heb van fotografie en nabewerking kun je via een statief zeer makkelijk foto's schieten zonder kantelbaar scherm hoor.als je het statief neerzet en je zet je Onthaakmat in het scherm ingezoomd.houd je de randen ongeveer aan en vervolgens zet je je camera weer omhoog in positie waar jij en vis zich begeven.zodoende kom jij en vis altijd in beeld en kun je achteraf zeer makkelijk de foto bewerken en randen af knippen die je weg wilt hebben.indien je altijd op een auto stand foto's schiet hoef je zeer zeker niet naar een dslr te gaan kijken want dan heeft het geen enkel nut
jorrit vander linden
Berichten: 67
Lid geworden op: 03-03-2008 23:23

14-08-2015 12:10

Er zijn prima camera's tekoop voor een wat kleiner budget. Zou zelf gewoon naar een tweede hands camera kijken. Heb net mijn panasonic G2 vervangen door een G3, tuurlijk zou ik voor een G5 kunnen gaan maar dan praat je ook over hele ander bedragen.

Feit is gewoon dat een kantelbaar scherm het fotograferen makkelijker en sneller maakt.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-08-2015 12:11

Zonder kantelbaarscherm gewoon een ruim kader instellen en een paar proeffoto's nemen zonder vis in de handen... En die voorbijgangers maar denken;

:o Wat een mafketel hahaha!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

14-08-2015 23:03

Misschien is het handig voor iedereen dat je even een budget kenbaar maakt. Dan kan er wat gerichter gesuggereerd worden.
Kijk eens op deze pagina
https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... zXIHXZipQh

En bedenk goed of je de camera alleen koopt voor het vissen of ook 'voor thuis'. Dat kan de keus alleen maar makkelijker maken ;)
Quis non piscium, qui non capit
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

24-08-2015 17:44

Zelf ben ik ook opzoek geweest naar een goede camera om man vis foto's te maken. Om een lang verhaal kort te maken: ben naar de mediamarkt gereden heb mij laten adviseren, en ben op een spiegelreflex uitgekomen. Waarom? Breede lens, dus veel meer licht inval 's nachts, KANTELBAAR scherm, timer helemaal in te stellen zo kun je ook 40 foto's achterelkaar maken, EN: HD filmen, als je van beide kanten van de vis 1 filmpje maakt heb je altijd een paar goede foto's erbij zitten. Ook als je op vakantie gaat en je wilt mooie's foto's maken waar je meer zoom voor nodig hebt koop je een lens met meer zoom. Zo heb je er buiten het vissen ook nog iets aan. Ook zijn er flitsers te koop die je zowel op de camera kunt monteren als op een los statief.
Mijn keus is hierdoor gevallen op een Nikon D5100. Ik heb er 450 euro voor betaald, maar dan had ik een gratis accu, tas, verzekering. Wellicht is er nu ook nog een actie bij de Mediamarkt. Ik zie dat het boven je budget is, mijn tip, spaar nog even door, hier zul je veel meer plezier aan beleven.
Succes!
De vangsten maken de visser nog niet!
Johan Willemsma
Berichten: 90
Lid geworden op: 18-01-2008 11:12

08-09-2015 22:34

Kijk eens naar een leuke 2de hands Canon.. bijvoorbeeld de 450d met een 50 mm lens.