gevlochten (zinkende) lijn drijft..


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-06-2015 09:27

Hallo karper collega's.
Even een vraag met betrekking tot gevlochten zinkende lijnen.

Mag een zinkende gevlochten lijn boven water komen?
Kan het zomaar zijn dat een gevlochten lijn na het onder water trekken van, na verloop van tijd boven komen ondanks lichte hangertjes.

Licht dit aan het type water waar men vist, of moet dit geen donder uit maken en moet het in elk willekeurig water gewoon zinken zoals belooft word uit de specificaties van des betreffend merk ?

Merknaam is even niet belangrijk aangezien de klandizie prima op orde is en ik een nieuwe andere type gevlochten lijn ervoor terug gekregen heb, maar deze alsnog weer boven komt na 5 keer vissen.
Dus graag, ongeacht welk merk, wat moet die lijn doen.en is het mogelijk of mag het totaal niet dat deze boven komt.

Mvg rik
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

25-06-2015 09:58

Heb je de lijn ontvet?
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-06-2015 10:00

Opgespoelt in een emmer met dreft en met een spons opgedraaid.
Na 5 keer vissen geen probleem.en gisteren op hetzelfde water de 6de keer vissen kwam deze boven drijven en wilde niet meer zinken.
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

25-06-2015 15:49

Het kan zijn day je lijn een beetje opengaat staan en daardoor lucht verzameld tussen de vezels, kortom een goedkopere lijn waarvan het vlechten niet is gelukt.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-06-2015 16:52

Ik heb via WhatsApp een video van de drijvende lijn verstuurd naar de eigenaar van de lijn.uiteraard is dat lastig te zien met een smartphone maar daar kwam dit gesprek uit :



Zie niet echt wat maar als je bedoeld dat deze lijn drijft dan ligt het niet aan de lijn maar aan het water. De lijn mag je laten testen op soortelijk gewicht. Die is 1.5 en water is 1.0. Knip maar stukje en laat dit zakken in een bak water. Wel eerst door de oppervlakte spanning. Dan zul je zien dat hij goed zinkt.

[25-6 06:56] Ricardo: Ja telefoon video zie je het niet zo goed
[25-6 06:56] Ricardo: Maar de lijn kwam gisteren inderdaad weer naar boven
[25-6 06:57] Ricardo: Die andere lijn zonk ook goed in een bak met water

Moet aan het water liggen de lijn is 1.5 dus zwaarder dan water.
maar als het zuurstof gehalte erg hoog is of als het water vettig is van olie
[25-6 06:58] Ricardo: Ok apart

Als merk kun je alleen maar op soortelijk gewicht producten maken.
[25-6 07:01] Ricardo: Ik geef het nog wel even de tijd en dan zal ik wel zien
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

25-06-2015 17:14

Lijkt mij toch stug dat dat zo veel verschil kan maken.

of als het water vettig is van olie


Vet/olie kan toch niet mengen met water?
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-06-2015 17:33

Nee dat klopt daar is een emulgator voor nodig.
Vandaar dat ik even advies vraag aan mensen die ervaring hebben met gevlochten lijnen.
Ik heb het nooit eerder gebruikt .
Weet alleen dat me maat zijn proline gevlochten lijn nog nooit boven is komen drijven in geen enkel water tot nog toe dit seizoen.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

25-06-2015 18:31

beste Rik,
Heb dit ook al ervaren...kan zijn dat er een vettige film op het water aanwezig is(vet mengt zich niet met water ...maar drijft)...telkens wanneer je je lijn binnenhaalt snijd deze door het wateropp. en neemt met de vezels vet/olie op.(verzadigd zich).
Heb mij ook de proline aangeschaft....hiermee geen enkel probleem meer...als je deze tussen de vingers neemt is deze anders...denk dat deze een soort coating /verzadiging (zinkend)meekrijgt van bij de productie....aanrader!
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

26-06-2015 00:05

De lijn van piet vogel zeker? Down2earth of 8+1..?

Heb hetzelfde gezien in Frankrijk met deze lijn. Aan piet voorgelegd bij de ksn meeting afgelopen jaar, hij zei een stukje afknippen en in een bak water onderwater doen, dan moet ie zinken. Vind het een kwalijke zaak. We hadden 4km van dat spul gekocht (4man) en allemaal 2 reservespoelen hiermee gewikkeld. Ik heb er sindsdien niet meer mee gevist.

Waar de lijn zichtbaar ging drijven was het ondiep, wie weet hoe je lijn ligt op dieper water waar de lijn al drijvend de oppervlakte niet haalt...

Wil er wel gelijk bij zeggen dat ik naar tevredenheid veel andere spullen van piet vogel gebruik :wink:
Frank Barchem
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-11-2014 04:03

26-06-2015 03:08

hey Rik

ik vis zelf jaren met gevlochten en sinds enkele jaren met de proline lijn.
Ik kan me herinneren dat ik met de 0.30mm van de proline ook dat drijf gezeik heb gehad, maar dat lijn was ongeveer een jaar oud. De diameter is best wel dik voor een gevlochten lijn ( de 0.30 ) en het was volgens mijn de oudere serie gevlochten lijn van hun..deze lijn heeft een speciaal materiaal wat de lijn laat zinken als een baksteen zoals ze dat zelf ook noemen. Maar naarmate de lijn verouderd en heftig in gebruik is geweest verliest het een beetje van dat materiaal en dus gaat het weer drijven. Met de 0.25mm eigenlijk nooit problemen gehad ook niet op lange afstanden, zinkt echt heel goed en blijft ook goed liggen. Heb dus betere ervaring dan de 0.30 ( en ik denk dat de 0.30 toch echt de oudere serie was maar daar ben ik niet zeker van ).

Zinkende lijn hoort niet te zinken de naam zegt het zelf al. Het moet zinken en niet drijven want anders kan je lijnen kopen die beter tot zijn recht komen bij drijvend vissen, dit is dus totaal niet het geval. Je gebruikt het ook omdat je je lijn netjes op de bodem wilt hebben..bij drijven vraag je om problemen denk aan de vogels op het water, rommel rondom je lijn, veel piepjes en bij sterk wind zelfs dat je een krom hengeltop krijgt wat je dus zeker niet moet hebben.

Ik raad je die lijn zeker af, de maker moet er niet omheen lullen, want de lijn moet zeker niet drijven!! doet ie dat wel dan is het gewoon een slechte product en is niet goed te praten..in elk water moet het gewoon zinken.
Maar zoals eerder aangegeven, na heftig een tijdje gebruik kan het wel weer gaan drijven..wat je dan kan doen is de lijn eraf en andersom opspoelen zodat je de ongebruikte stuk weer gaat bevissen tot dat weer gaat drijven en ben je toe aan vernieuwing ben je al enkele jaren verder :)

Ik raad je echt de proline 0.25 aan. PB heeft ook goede lijn maar die blijft zeg maar half zinken en zal dus ook sneller drijven..beste zinkende lijn is ongetwijfeld de proline lijn.

Tip : Bij uitvaren de hengeltop een stuk onder water houden zodat de lijn goed nat word en snel zal gaan zinken.
Tip 2 : bij werpen..als je onderlijn op de bodem ligt, de lijn een beetje strak trekken en hengeltop onder water houden ongeveer 30 seconden, en daarna je ding doen.. Succes.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-06-2015 10:05

het zuurstofgehalte maakt nagenoeg geen verschil, het soortelijk gewicht van water blijft gelijk. Wat wel kan, is dat je een semi zinkende lijn hebt, ofwel een lijm die langzaam zinkt. Als hier dan vettigheid of vuil op.komt gaat deze makkelijker drijven. Ikzelf gebruik ook de down2earth juist omdat ik niet wil dat een lijn 300m door het wier zakt maar erop blijft liggen. Ik heb noet meegemaakt dat deze lijn ging drijven, getuige de zeilboten die eroverheen gingen
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-06-2015 10:51

Ik gebruik een volgens de specificaties een snel zinkende lijn Martijn.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-06-2015 13:29

Kan zijn dat de lijn als deze los op het water valt blijft drijven. Maar als je de lijn strak trekt, dan snijdt deze als het ware door het oppervlak heen. Een dun filmpje op het water doet daar dan niks aan af. Een lijn die werkelijk 1,5 x de dichtheid van water heeft zal daarna niet gaan drijven maar verder afzinken.

Ergens klinkt het verhaal van de leverancier als flauwekul in mijn oren.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-06-2015 16:00

Vannacht op een ander water gezeten. Een kanaaltje waar de lijn wederom weer aan de oppervlakte kwam zetten.was echt genieten maar niet heus !
Vis in de paai. 10.000 piepen de gehele macht door, drijf vuil in me lijnen.ik vind het echt van de zotte dat ik een nieuwe lijn krijg een "betere" die wederom net als de vorige x weer komt boven zetten.
Weg gegooid geld blijkbaar.als ik er nog een x geld voor heb komt de proline erop te zitten.blijkbaar is dat dus de enigste lijn die wel zinkt ?
Frank Barchem
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-11-2014 04:03

28-06-2015 04:36

inderdaad de proline lijn. Wat je nog kunt doen als het allemaal even net teveel geld heeft gekost en je even niet meer wilt/kan uitgeven, probeer dan eens een toplood, dit zal wel werken op korte afstanden. Lange afstanden blijft dan toch echt ellende en daar is maar 1 optie voor..wegdoen dat lijn.
Ik weet niet de lengte van het stuk dat je apkt op het kanaal maar lijkt me niet veel omdat het een kanaal is, dan zou een toplood wel voldoende moeten zijn om de lijn op de bodem te houden.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

28-06-2015 12:23

Vaag verhaal idd,.. als je iets koopt wat moet zinken moet het zinken,..

maaruh misschien een tip,.. even wat putty tussen duim en wijsvinger tijdens het op draaien om hem iets te verzwaren??

Succes.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

28-06-2015 15:42

Ik ga nog 1 maal aan de bel trekken en kijken of er nog een oplossing is ( nummer 3 dan al ) maar ik baal als de tering hiervan
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

28-06-2015 19:51

R de Winter schreef:maaruh misschien een tip,.. even wat putty tussen duim en wijsvinger tijdens het op draaien om hem iets te verzwaren??


Ja tuurlijk, en hoeveel putty heb ik dan nodig om 100 mtr drijvende gevlochten lijn zinkend te krijgen? :roll:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

28-06-2015 20:27

Ja daar ga ik geen eens aan beginnen.moet gewoon een oplossing komen.de lijn komt gewoon niet over 1 met de specificaties en het maakt geen fuck uit in welk water ik vis ! Zelfde als een golf 2 gti met 300 pk kopen bij een dealer, en hij heb er maar 100.ja maar met een dubbele turbo als je die er op zet haal je het wel....duhhhh
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

28-06-2015 21:07

Gelijk heb je Rick, wanneer je 3 big pit spoelen hebt vol gespoeld met gevlochten lijn ben je waarschijnlijk dik over de 100 euro kwijt aan een lijn die niet voldoet..
Elk merk heeft tegenwoordig een heel team aan testvissers, je zou denken dat dit al aan het licht had moeten komen voor het uberhaupt op de markt kwam..
Ik sta sowieso al sceptisch tegen het begrip testvisser, heb vaker het idee dat het gewoon bekende vissers zijn die door hun bekendheid een uithang bord moeten zijn voor een bepaald merk.
Ik heb zelf 2 spoelen met zinkende gevlochten lijn van proline en 2 met jrc gevlochten lijn en ben hier tevreden over, wel maak ik meestal gebruik van meerdere toploodjes.
Ik heb nog niet mee gemaakt dat ze begonnen te drijven, maar zoals vermeld maak altijd gebruik van meerdere toploodjes.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

28-06-2015 21:14

Dit is nooit niet getest dat geloof ik nooit haha.ik kan niet de enigste zijn met dit probleem.dat is onmogelijk....

Afbeelding
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

29-06-2015 11:13

Ik heb de down2earth lijn van Piet Vogel en deze ligt ook soms op het wateroppervlak zoals in jou foto. Ik heb dit vooral voor wanneer ik ver uit de kant vis (+100m) op een ondiepe stek (1m diepte).
Wanneer ik op dieper water vis heb ik er echter geen last van. De lijn moet wel straks gespannen staan, anders komt deze soms wel nog bovendrijven.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

29-06-2015 12:54

mark bres schreef:
Ja tuurlijk, en hoeveel putty heb ik dan nodig om 100 mtr drijvende gevlochten lijn zinkend te krijgen? :roll:


Als he goede putty heb niet veel en je kan het ook om de laten we zeggen 2 meter doen. Zoiets doe je ook met beleid en niet als een debiel indraaien.

Mzzl
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-06-2015 13:06

Ik zoek toch wel een iets andere oplossing vanuit de fabrikant en niet iets met toplood putty of wat dan ook.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

29-06-2015 21:10

Dat is logisch maar was maar een tip,... Heb vaker gehoord dat gevlochteb lihn ineens drijft en dan was putty de oplossing. Hoop in ieder geval voor je. dat je eruit komt met de verkoper.

Succes.
Oja joh!!!