3D dieptemeter


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

19-05-2015 21:21

Hallo,

ik ben op zoek naar een dieptemeter voor achter me vortex.
nu zag ik in bladen etc. dat er sinds een tijdje ook dieptemeters zijn die over 3d beeldweergave beschikken.
zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben of merken en types weten die dit hebben?
bestaan er trouwens ook al dieptemeters die je via gps een dieptekaart kan laten maken van een willekeurig water als je daar vaart?

alvast bedankt.
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

21-05-2015 08:49

Kijk eens op de site van Lowrance. Hier staan wel wat types op met de 'Downscan' functie,. Heb er zelf geen ervaring mee maar zoals ze daar staan afgebeeld beloofd dat wel wat. Ben er zelf ook wel benieuwd naar. Dus mocht je er ervaring mee hebben dan ben ik wel zeer benieuwd naar jou review
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

22-05-2015 16:11

Een goed beeld op een diepte meter krijg je pas vanaf +/- 3 meter. Ongeacht welke functie, prijs of merk. Dus vaar je veel op +/- 2 meter diepe wateren in de polder en met een zachte bodem; dan is de 3D functies nutteloos. Op dit soort wateren heb je ook meer aan en smallere "beam" (800 khz). Hierdoor is je fishfinder nauwkeuriger. Met diepere wateren heb ik vooralsnog geen ervaring.

Ikzelf ben voor de Lowrance Elite 4 Chirp gegaan omdat deze goedkoper was dan andere merken met dezelfde functies (en ze hebben een goede geschiedenis). Zo kan ik bijvoorbeeld ook mijn eigen kaarten op de fishfinder zetten. Zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=YGxoyQ2LtwE
Met een beetje handigheid zet je de kaarten van Navionics die je met SAS.planet download er ook op. Of dit voor andere merken werk weet ik nog niet.

Om zelf kaarten te maken kan je bijvoorbeeld Reefmaster gebruiken. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Momenteel vaar ik dan ook met mijn fisfinder zonder er echt op te kijken. Ik log alles en dat kan ik dan weer bekijken met Reefmaster.

Zie hier bijvoorbeeld een bocht van een sloot waar je mooi kan zien hoe de stroming de kanten uitholt.
Bijlagen
sloot.png
(121.42 KiB) 632 keer gedownload
“Unix is user-friendly. It's just very selective about who its friends are.”
Plaats reactie