Feederhengel


Plaats reactie
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

04-05-2015 09:40

Hoi,

Ik ben op zoek naar een leuk hengeltje voor mijn vader (en misschien ook nog wel voor mij).
Mijn vader heeft namelijk het vissen op witvis weer opgepakt. Nu wil hij graag all-round vissen, dus witvis, brasem, barbeel, evt karper..

Nu was mijn eerste ingeving een feederhengeltje met een lichte top en een wat zwaardere top voor de wat zwaardere visserij.

Qua budget heeft hij 100 euro gesteld voor molen en hengel.

Nu wil hij af en toe ook met deze hengel gericht op karper vissen (bijlegger met boilie) en ernaast met een winckle picker op witvis vissen.
Nu vraag ik me af of dit type hengel daar wel geschikt voor is, obstakel visserij zal hij niet aan doen, maar een "bijvangst" van 30 pond kan zomaar geschieden..

Eerste hengelset die ik op het oog heb is:
http://www.raven.nl/shimano-alivio-cx-f ... duct/9721/
http://www.raven.nl/shimano-alivio-4000 ... duct/6960/

Graag jullie suggesties/opmerkingen.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

04-05-2015 17:55

Ik had een picker waarop ik 3 keer een 20+ karper heb gehaakt en het koste me 3 keer een top. (picker = topactie)
Kleine karpers zal goed gaan maar als je weet dat je groot spul kan verwachten dan zou ik eerder kiezen voor een karper penhengel van 1 tot 1,25lb met een flexibele top als je budget maar 1 hengel toe laat.

Op die manier weet je zeker dan je materiaal goed genoeg is voor de grotere vangsten, het blijft uiteraard een compromis.
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

04-05-2015 23:16

Ik gebruik al naar volledige tevredenheid, een 10-tal jaar de heavy feeder van spro, deze kan zowel op de rivier ingezet worden als ook op een sloot alleen zal je op een sloot een lichtere top gebruiken dan op een rivier.
Ook doe ik al die 10 jaar regelmatig karper er op vangen via de method, zwaarste karper tot nu toe is 32 lbs. Belangrijkste bij een karper op de feeder is je molen en dan met name de slip, wil je een goede set dan red je het niet met die 100,- en heb je op zijn minst al gauw 150,- nodig voor een leuke set.
Koop dan wel een baitrunner als molen, die zijn multifunctioneel inzetbaar (je kan er statisch mee vissen maar ook actief, bij het actief vissen gebruik je de runner niet maar enkel de slip, alleen als je dan ff moet plassen kun je de molen wel op de runner zetten zodat je hengel niet het water in getrokken wordt als er een karper aanzit).
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

05-05-2015 10:34

Kort samengevat zoek je een allround hengel voor witvis, barbeel en karper. Nu bestaan er geen allround hengels en aangezien het budget maar 100 euro is zal je vader z'n eisen iets bij moeten stellen.

Wil je vader met de hengel gericht op karper, terwijl hij zit te pickeren, en de kans bestaat dat er ook grote karpers gehaakt kunnen worden houdt er dan rekening mee dat een groot en ruim landingsnet een must is. Net als een onthaakmat. Geld trouwens ook voor barbeel.

Qua hengel zou een Vengeance Barbel (http://fish.shimano-eu.com/content/eu/n ... arbel.html) een mooie hengel zijn. Met de avon top kun je statisch of met de pen vissen en met de bijgeleverde quiver top kun je feederen op barbeel. Als je de hengel met 1,5 lb avon top neemt kun je er ook prima statisch mee op brasem en zeelt vissen.

Deze hengel komt het dichts bij een allround hengel. De Vengeance Barbel zit qua prijs rond de 100 euro. Houd je alleen geen geld meer over voor een molen.

Een alternatief is een medium feederhengel met een parabolische actie en gaan (method)feederen. Prima om op brasem, zeelt en kleine karper te vissen. Echter niet geschikt voor grote karper en barbeel. Hengel + molen moet voor 100 euro wel mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

05-05-2015 10:58

Ik heb nog een zgan shimano vengeance float hengel staan. Mooie 3.90 hengel die je all round kunt gebruiken. Ik heb er mee met de pen gevist, method feeder en licht statisch. Deze hengel is 3-delig en in xt-30 geofibre uitgevoerd. Hier is een linkje;

http://www.hertog-hengelsport.nl/shimano-vengeance-float-3-90-m

Mag voor 50 euro opgehaald worden.

Gr.
©
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

06-05-2015 08:55

Antoinette, Mijn vader begint na 20 jaar eindelijk weer met vissen, om gelijk duur materiaal aan te schaffen vind ik en hij overbodig..
Er bestaat een kans dat hij er na enkele keren toch weer mee stopt. En het aantal sessies zal ook meevallen.
Hij heeft nog een wincklepickertje met een nieuwe molen, dus hij kan al beginnen op witvis, alleen is deze hengel veel te licht om achter de grotere vissen aan te gaan.. Een flinke brasem is al lastig op die picker... 8)
Wanneer het virus echt weer toegeslagen heeft kan hij altijd nog beter materiaal aanschaffen.

Hij geeft aan dat hij naast de picker een 2e hengel wil hebben om andere vissoorten te ontdekken, aangezien ik op karper vis was dat ook een logische keus voor hem om er mee te beginnen, dan kunnen we er immers samen op uit..

Aangezien hij nog niet weet wat hij precies wilt, zocht ik dus meer een all-round hengel..
Ik persoonlijk denk dat een feeder beter bij hem past dan een penhengel..
Binnenkort maar eens met hem naar de viswinkel..

Bedankt Lesley, ik hou het in het achterhoofd..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-05-2015 09:05

Een feeder hengel is een grotere versie van de wincklepicker die je vader al heeft. Een lange lichte karperhengel is mijn inziens meer allround. Maar een advies blijft lastig.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

06-05-2015 09:48

Ik ben het eens met Kees Ouwehand dat je dan slimmer uit bent door een lichte karperhengel te kopen want met de picker kun je met gemak brasems landen want die slijmjurken zijn net dweilen, wellicht eerst eens kijken naar zijn techniek alstie al moeite heeft met een brasem, dan gaat een karper het niet worden.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
roy drost
Berichten: 20
Lid geworden op: 06-10-2014 22:59

07-05-2015 04:03

Ik heb een goedkope feeder hengel gekocht bij hertoghengel sport en vind het de fijnste hengel die ik heb voor het lichtewerk en hij is sterk genoeg voor kleinekarpers
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

07-05-2015 07:42

Remko Oude Elferink schreef:Hij geeft aan dat hij naast de picker een 2e hengel wil hebben om andere vissoorten te ontdekken, aangezien ik op karper vis was dat ook een logische keus voor hem om er mee te beginnen, dan kunnen we er immers samen op uit..

Aangezien hij nog niet weet wat hij precies wilt, zocht ik dus meer een all-round hengel..
Ik persoonlijk denk dat een feeder beter bij hem past dan een penhengel..
Binnenkort maar eens met hem naar de viswinkel..

Bedankt Lesley, ik hou het in het achterhoofd..


Ik denk dat je vader het beste eerst met de picker kan blijven vissen en op het moment dat hij weet welke visserij hem ligt dan voor die visserij een hengel er bij kopen. Te meer, omdat je ook aangeeft dat de kans bestaat dat hij er na een paar keer al weer mee stopt.
Plaats reactie