Delkims en gevlochten lijn?


Plaats reactie
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

29-03-2015 09:47

Ik ben sinds kort overgestapt van Fox NX naar Delkim TXI,s.
Voor een belangrijk deel van mijn visserij maak ik gebruik van gevlochten lijn en heb er bij de aanschaf eigenlijk niet zo bij stil gestaan dat mijn nieuwe beetmelders hier niet goed tegen zouden kunnen.
Bij mijn reeds verkochte setje Foxen bleek er één wieltje te zijn ingesleten door de gevlochten lijn en dat heeft me toch aan het denken gezet..
Graag hoor ik of er mensen zijn die ervaring hebben met het vissen met gevlochten lijn in combinatie met delkim,s?
Alvast bedankt voor eventuele reactie,s :D
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

29-03-2015 12:21

Na 5 jaar regelmatig gebruik van gevlochten lijn op mijn delkims heb ik nergens last van.

Maar ja ik vang ook geen donder.. :lol:

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

29-03-2015 12:41

beste,
Ik heb hier al eerder eens topic over geopend...ik vis ook al jaren met delkims(20j+)...had mij gevlochten draad aangekocht (stek op 200m)en vraagde mij dit ook af...ze hadden mij toen ook al gezegd dat het geen enkel probleem was...en inderdaad...geen probleem :lol: :wink:
Mvg Peter
Ps:Ik vang alle dagen!!! :lol: :lol: :lol:
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-03-2015 13:30

ik heb meer dan eens Delkims gezien met ingesneden huizen,waarschijnlijk is dit met goede snag ears op te lossen
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

29-03-2015 14:04

Dat heeft met delkim of gevlochten lijn niks te maken, dat gebeurd met elke pieper en ook met nylon als je bijvoorbeeld een boot in je lijn krijgt die de hengel van de pieper trekt terwijl de lijn erop blijft.
Frank Barchem
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-11-2014 04:03

29-03-2015 15:24

Ook ik vis jaren met gevlochten icm de delkims nooit problemen gehad. Zware vissen, volle fluiters..geen schrammetje. Kijk als je met een pot dicht slip aan het vissen bent tjah dan kun je al het ellende wel verwachten maar daar kan geen enkel beetmelder tegenop.
Bewust gaan vissen..kan niet fout gaan.

Heb wel 3 maal gehad dat me hengel er vanaf viel wegens vissen tegen het kantje aan en zware vis op volle fluiter, de ene keer bleef de lijn op het Vtje maar de hengel zelf op de grond, dacht toen dat het zeker wel ingesneden moest hebben maar bleek gewoon niks aan de hand.
Heb nu sinds enkele jaartjes de snagears van delkim zelf erop en probleem opgelost.
Kan dus niet zomaar een snee in heb ik gemerkt. Met een zware slip zou het wel kunnen dus nogmaals oppassen met het instellen van de slip, dat is het belangrijkste punt met gevlochten lijn. Ook niet fijn voor de vis zelf natuurlijk zon zware slip en vooral met gevlochten!
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

29-03-2015 17:20

Beste Henk,
Het is zoals je al zij...ik heb al meerdere keren gezien...daar heeft de topic starter niets aan!!!...hiermee maak je hem alleen maar onzeker!
Als ik en Bert en Frank zeggen dat het geen probleem is ...is het doordat wij met delkims vissen in combinatie met gevlochten draad en onze ervaring hiermee willen delen.
Ik wil hiermee niet op je kop zitten maar aan... ik heb eens gezien ....daar heeft niemand iets aan.
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

29-03-2015 19:38

Frank Barchem schreef: Met een zware slip zou het wel kunnen dus nogmaals oppassen met het instellen van de slip, dat is het belangrijkste punt met gevlochten lijn. Ook niet fijn voor de vis zelf natuurlijk zon zware slip en vooral met gevlochten!



? Ik zou het tegenovergestelde verwachten. Haal maar eens heeel langzaam gevlochten lijn langs je vinger en vergelijk dit dan eens met wat er gebeurd "als je dit heel snel doet".....

PS: Niet doen, maar wel even voorstellen..(het nadoen is op eigen risico).
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

29-03-2015 21:53

Je moet zorgen dat je altijd de hengel in de richting(op een rechte lijn) hebt staan waar je vist.
Zo voorkom je het insnijden door de gevlochten lijn
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

29-03-2015 22:00

Dat helpt niet als je op het kanaal een boot in de lijn krijgt, zorgen dat de hengel niet van de pieper valt wel.
Snag-ears dus.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

29-03-2015 22:07

bert kamp schreef:Dat helpt niet als je op het kanaal een boot in de lijn krijgt, zorgen dat de hengel niet van de pieper valt wel.
Snag-ears dus.


nog niet :).... heb ooit meegemaakt dat ik op een of andere manier :oops: in mijn eigen lijn vaarde meter of 20-30 uit de kant met een vis aan een andere hengel, alleen in de boot...wind....

toen ik na 10-15 minuten terug op de kant was, lag er een fox dxr in het water (hengel zat nog in de rodlock)... was onderaan afgebroken bij het schroefdraad...

doet het nou nog steeds :lol:
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

29-03-2015 22:17

Je hebt altijd baas boven baas.
Een fox dxr onderaan afgebroken bij het schroefdraad zeg je ?
Dat zou bij een delkim uiteraard niet gebeuren 8)
Frank Barchem
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-11-2014 04:03

29-03-2015 23:40

Leen in de praktijk is mijn ervaring dat een licht ingestelde slip toch echt beter is.
Nu vis ik met een baitrunner, en die heb ik altijd op zijn aller lichtste stand..zodat bij elke trekje de lijn met gemak vrijgegeven kan worden zonder enig druk op het Vtje van de delkim.
Nog een belangrijke punt is het gebruik van welk soort swinger/hanger.
Indien er een zware hanger/swinger erop hangt dan heb je wel weer extra druk op de Vtje, zo licht mogelijk vissen en en zo licht mogelijk de bairtunner/slip instellen is mijn advies.

3 maanden terug op een kanaal aan het vissen met gloednieuw ( 1e keer op molen ) proline 25mm sinking braid ( gebruik het al jaren maar was toe aan vervanging ).
Je raad het al..een vrachtschip..bijna halve spoel eraf op volle fluiter( dure hobby ja weg 90 euro :) ), ik kijk dus snel naar de delkim maar niks..nada.
Nu kan ik je vertellen dat als de slip zwaarder had gestaan zeker wel ergens een snee had opgelopen.


Overigens vis ik jaaaren alleen en altijd met gevlochten lijnen voor het roofvissen als het karpervissen.
Ik heb er zoveel mogen testen, en er zit bij elk lijn wel een verschil.
Ik heb een jaar lang met 17mm gevist, 17mm - 17 kilo oersterk lijn maar kijk deze diameter lijn is weer een ander verhaal dan bijvoorbeeld de 25mm braid van proline, piet vogel of de PB.
Ik raad iedereen aan om 1 van deze lijnen te gebruiken, beste zinkende is overigens wel de proline lijn en zijn gewoon goed bevisbaar met de delkim.

Hoe dunner hoe slechter voor je spullen vind ik, kan beter uitpakken in sommige omstandigheden heeft zijn voordelen door beter in te snijden bij planten etc maar is dan weer nadelig bij andere obstakels.
Drijvend lijn of zinkend..dan kom je weer ieder keer bij verschillende lijnen terecht.
Er zijn veel lijnen op het markt die voor de roofvisser is gemaakt, en mensen gaan dit dan gebruiken voor het karpervissen wat weleens verkeerd kan uitpakken.
Zo heeft ieder lijn een eigen werp eigenschap, goed mee uitkijken. Ik vaar mijn lijnen altijd uit tenzij ik op een kanaal eigen kantje pak.
De een snijd beter dan het ander..zo snijd bijvoorbeeld een Berkley stealth code red als een mes, maar de proline braid weer niet...etc etc..
Niet elk gevlochten is hetzelfde...hangers, swingers, slip..allemaal belangrijke factoren.

Mijn advies : Proline Sinking braid, uitvaren, slip/baitrunner zo licht mogelijk instellen, swinger/hanger zo licht mogelijk ( het liefst de hangertje van delkim zelf of bijvoorbeeld de stow bobins van korda ).
Nooit problemen, garandeer ik je.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

30-03-2015 19:03

Heren,

Bedankt voor jullie overtuigende reactie,s.
Ik heb dus toch maar besloten ze voorlopig niet van de hand te doen. :wink:

Gr,

Mark
Plaats reactie