opknapbeurt molens


Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

15-03-2015 23:11

Weet iemand een goed en betaalbaar adresje voor onderhoud aan 3 shimano 8000d's? Ze lopen nogal 'rauw'.
Als het even kan een beetje betaalbaar, ik denk dat de molens in de verkoop gaan en wil er dus niet teveel geld meer in investeren.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

15-03-2015 23:47

Aan de linker kant van de D molen zit een kunststof schroef, losdraaien molenvet er in spuiten dopje er op.

Kost je een euro of vijf voor een tubetje molenvet en is makkelijk zelf te doen. (als je een schroevendraaier kan vasthouden)

Afbeelding
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

15-03-2015 23:58

Dat is niet de oplossing. Ik heb 1 van de molens zelfs al open gehad en het is geen gebrek aan smering. Ze lopen niet lekker, rauw/knarsend en er moet echt even door iemand met verstand van zaken naar gekeken worden.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

16-03-2015 00:06

Hmm

Is het niet toevallig een kromme as die tegen de behuizing aanloopt?
Als je de molens al open heb gehad en de as is recht dan vermoed ik dat er rommel (zand) in de lagers zit.
Als dit zo is dan ben ik bang dat het wel een prijzige reparatie zal worden.

Het beste kun je de molens na ieder seizoen even goed schoonmaken en deze daarna met molenvet onderhouden, als je dit ieder jaar doet dan gaan ze echt jaren mee (heb hier nog een molen welke ik al 18 jaar gebruik en nog draait als een nieuwe)
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

16-03-2015 00:37

Om dat te bekijken heb ik de molens ook open gehad en voor zover ik kan zien is dat het niet. Lagers acht ik ook onwaarschijnlijk gezien de schone binnenzijde.
Ik heb de molens over genomen voor een leuk prijsje in de veronderstelling dat een beetje vet het rauwe wel op zou lossen, maar dat valt dus helaas tegen. Heb ze vervolgens verder onderzocht, maar niets vreemds kunnen vinden. Vandaar de vraag naar iemand met verstand van zaken.
robertino smith

16-03-2015 00:46

Uhmm, waar je slinger zit, zit binnenin de drive gear. Schijf met tandjes, mss. versleten, tandjes gebroken, niet goed uitgelijnd :roll: . Denk als het kromme assen waren geweest lopen je spoelen ook aan.

Groet.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

16-03-2015 01:02

De drive gear ziet er nog goed uit en de spoel heb ik gelijk eraf gehaald om te kijken of het daaraan lag, slinger idem. Het komt echt binnen uit de molen.
Ik ben een het prutsen geweest met de uitlijning, volgens de exploded view moet er een pinnetje op een secundair tandwiel en wat pijltjes op de drive gear op lijn komen te staan. Heb gekeken of wat verschillende posities daarin hielpen, maar kreeg het niet voor elkaar. De as lijkt ook goed gemonteerd te zijn, dus ik weet het even niet meer.....
Heb eigenlijk geen zin om hier nog meer tijd in te steken, kom toch al tijd tekort om te vissen, vandaar de vraag.
Gebruikersavatar
patrick henraath
Berichten: 10
Lid geworden op: 04-03-2015 12:54
Locatie: Horst/Noord Limburg

21-03-2015 09:56

maak ze maar is schoon in een badje van terpetine en kwast
daarna lagertjes opnieuw olieen en de tandwielen en rest invetten
ik gebruik altijd gewoon witte vaseline die is zuurvrij en handyolie van action
Elke hengel vangt vis,zoals elke vis een hengel vangt
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-03-2015 10:14

Opsturen naar shimano service center. Waarschijnlijk toch je tandwiel versleten. Daarna loprn ze als nieuw!

Ps vaseline als molenvet is niet de beste oplossing
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

21-03-2015 10:21

Thanks voor de tips, maar het probleem heeft zichzelf al opgelost. Heb ze kunnen verkopen 'as is' aan iemand die het opknappen van molens als hobby heeft (ze bestaan..!! ).
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-03-2015 15:41

Emilio Visser schreef:De drive gear ziet er nog goed uit en de spoel heb ik gelijk eraf gehaald om te kijken of het daaraan lag, slinger idem. Het komt echt binnen uit de molen.


Klopt, klinkt een beetje als een 20 jaar oude USA 4500 A. En daar is dan ook niets bijster versleten, net als in dit geval.

Ik ben een het prutsen geweest met de uitlijning, volgens de exploded view moet er een pinnetje op een secundair tandwiel en wat pijltjes op de drive gear op lijn komen te staan. Heb gekeken of wat verschillende posities daarin hielpen, maar kreeg het niet voor elkaar. De as lijkt ook goed gemonteerd te zijn, dus ik weet het even niet meer.....


Die uitlijning moet wel kloppen daar het tandwieltje dat de oscillatie verzorgt een tikkeltje vierkant is. Net zoals het kleine tandwieltje wat aan het grote hoofdtandwiel zit. Andere uitlijning biedt ook geen resultaat, sterker nog, het verpest je molens heel snel.

Bij de molens van Emiel was geen spoor van slijtage op te merken. Zowel wormwiel en tandwiel schoongemaakt, en slijtage zie je gewoon. Ik vermoed dat er een probleempje met de uitlijning dmv de koperen washers is geweest in de fabriek, want het probleem is nagenoeg verholpen door van die washers te verplaatsen naar de andere kant van het tandwiel waardoor het gewoonweg veel beter loopt. Dat deze molens wat rauwer lopen (is bij nieuwe ook op te merken in een stille ruimte) komt puur doordat de oscillatie niet met een wormpje loopt maar door een tandwielsysteem.

End of this case in ieder geval, en ik heb (voorlopig) weer leuk speelgoed..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-03-2015 15:49

Arno van Beek schreef:Hmm

Is het niet toevallig een kromme as die tegen de behuizing aanloopt?


Als je as echt krom is loopt je molen niet meer in ieder geval daar het ding perfect door het wormwiel loopt

Als je de molens al open heb gehad en de as is recht dan vermoed ik dat er rommel (zand) in de lagers zit.
Als dit zo is dan ben ik bang dat het wel een prijzige reparatie zal worden.


In het geval van de 8000D's zijn het gesloten lagers, was ook het probleem niet. En een setje lagers vervangen kost geen reet, je moet alleen weten waar Abraham de mosterd haalt.

Lagers zijn niet duur, het is de hengelsport die ze duur maakt. Ik heb inmiddels echt tientallen molens voorzien van nieuwe lagers (of ze waren versleten of ze waren, zoals bij de Baitrunner LC 'open, en dus gevoelig voor zand en troep) en dat kost echt niet de hoofdprijs. Wel krijg je ze weer prima lopend door ze helemaal uit elkaar te halen en te voorzien van speciaal temperatuurbestendig smeermiddel. Vergeet molenvet, alleen het spul wat ik gebruik is alleen particulier heel slecht te krijgen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

30-03-2015 15:51

Zoals eerder genoemd even langs een shimano service center :)
Gebruikersavatar
patrick henraath
Berichten: 10
Lid geworden op: 04-03-2015 12:54
Locatie: Horst/Noord Limburg

09-04-2015 20:11

[quote="Martijn Nederpel]

Ps vaseline als molenvet is niet de beste oplossing

martijn,ik wou toch nog even terugkomen op je reactie
hoe kom ik dan bij deze uileg?
http://members.chello.nl/tmarapengopie/ ... erhoud.htm
en ikzelf gebruik het op aanraden van mijn vader, een zeer ervaren visser die mij ooit besmet heeft met het visvirus
Elke hengel vangt vis,zoals elke vis een hengel vangt
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

09-04-2015 20:34

Keyword bij die vaseline: zuurvrij.
Zuur zou je binnenwerk kunnen aantasten.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-04-2015 21:41

Doe wat je wil, maar waarom bezuinigen op smeermiddel? Als vaseline genoeg was, hadden ze af fabriek wel vaseline ijnde molen gedaan. Vaseline word bij lage temperaturen taai waardoor de molen zwaar kan draaien in de wintermaanden.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

10-04-2015 07:37

http://www.smoothdrag.com/price.html#Grease_Oil

Cal's grease voor de tandwielen.
Reel X Oil voor de lagers.

Wordt voor een schappelijke prijs gewoon opgestuurd.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

10-04-2015 09:31

Misschien ben ik wel overly kritisch maar ik ben wat dat betreft ook nooit 100% tevreden over molens. Bij alle molens die ik tot zover heb gehad zit er wel verschil in hoe soepel ze draaien en hoe soepel de slip loopt. Ik zou ze best eens helemaal willen reviseren ofzo. nu ben ik best handig, maar ben toch een beetje bang dat ik straks een schroefje overhoudt :oops:.

De slip net zo, carbon schijfjes en alles geprobeerd, maar toch steeds net niet te tevreden. Dan toch maar overstap van Daiwa naar Shimano :oops: ? of gewoon minder kritisch worden...nog nooit een vis verspeeld opzich door toedoen van de molen
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

10-04-2015 10:32

Ik heb precies het zelfde als jou andre, als ik me niet vergis heb jij entohs, net als mij. Ik vind de slip ook niet helemaal 100%, al ben ik me er van bewust dat het aan de slip platen ligt. Weet je wat het is, voor het geld dat ik terug krijg voor mijn entohs heb ik nog geen ''betere'' molens gevonden.

Waar ik me ook aan begin te irriteren is het feit dat er geen reserve spoelen bij zitten en deze verschrikkelijk duur zijn als je deze nieuw wilt aanschaffen.
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

10-04-2015 10:54

Ik vind juist de slip van Daiwa over het algemeen beter dan die van Shimano. Op alle andere vlakken zoals degelijkheid, soepel indraaien enz vind ik Shimano weer beter. Er zullen best uitzonderingen zijn, maar mede daarom zijn al mijn karpermolens van Daiwa en mijn 'kunstaas' molens van Shimano.
Ik moet wel zeggen dat ik de Entoh's ook heb gehad en dat ik daarover minder tevreden was. Af en toe was het net of de slip, ik vind het lastig om uit te leggen wat ik bedoel, door schoot of zo.
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

10-04-2015 11:45

doorschieten heb ik geen last van, t is puur de opstartsnelheid die bij de ultegra's van mn vismaat korter lijkt te zijn. Haperen ofzo opzich nooit last van. Owja reservespoelen heb ik genoeg :-). Ik gebruik ze weliswaar nagenoeg nooit.

Ik ben opzich wel erg benieuwd naar de carbon dragwashers van customreels uk. Deze geven aan een versie speciaal voor de entoh's te hebben, die ik heb zijn meer universele. Maarja ik heb niet echt budget om het 'maar weer even te proberen'.
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

10-04-2015 12:47

Mijn entohs happeren wel degelijk!! als ik de slip helemaal open zet lijkt het net of ik hem op half strak heb staan! schokkerig bij drillen en noem maar op. Ik denk dat ik na 7 jaar gewoon de slip platen heb kort gevist.

De rest van de molen doet het nog prima, draaien nog soepel etc.

@ Andre, heb je voor die spoelen gewoon de volle mep betaald? Of heb je ze ergens 2de hands gekocht. Ik heb wel eens zitten kijken, nieuwe kosten ze ongeveer 70 euro!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-04-2015 13:19

Ik heb van de winter ook een setje Tournament Entoh's uit elkaar gehaald voor een vismaat. Geheel ontdaan van alle viezigheid en weer in elkaar geschroefd.

Draaien als een tierelier weer, de slip was ook een probleem. Ook dat is nagenoeg verholpen, gewoon door alles goed te reinigen ;) Helemaal als nieuw zal een slip niet zomaar worden, grootste probleem is het strak dichtgedraaid opbergen in deze ;) Gewoon opendraaien als ze de sleeve ingaan, scheelt de helft.

Molens uit elkaar halen is geen rocket science, maar goed in elkaar zetten zonder iets over te houden of verliezen is wel aan te raden :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

10-04-2015 14:44

Stefan, exact wat jij beschrijft heb ik al een paar keer gehad. Telkens nadat de molen per ongeluk of tijdens het drillen onder water was geweest. Wat bij mij iedere keer hielp was om de molen 2 of 3 dagen te laten drogen boven de radiator of onder de kachel. Wel de slipknop en spoel eraf halen. Als je hem helemaal uit elkaar haalt zal het allicht nog sneller gaan maar dat durfde ik mij niet te riskeren.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

10-04-2015 14:47

stefan broks schreef:net of ik hem op half strak heb staan! schokkerig bij drillen en noem maar op.

dit is volgens mij wel een bekend dingetje bij entoh's. de vilten slipschijfjes kunnen iets dikker worden door bv opname van vocht en daardoor gaat de slip strakker staan. Ik heb in elke molen tenminste 1 slipschijfje vervangen door een carbonversie, problem solved én de slip ging er daardoor wel iets op vooruit. Carbon slipschijfjes heb ik besteld bij de lokale Daiwa dealer. Als ik t overnieuw zou doen, zou ik die van custom reels uk bestellen..

stefan broks schreef:@ Andre, heb je voor die spoelen gewoon de volle mep betaald? Of heb je ze ergens 2de hands gekocht. Ik heb wel eens zitten kijken, nieuwe kosten ze ongeveer 70 euro!


volgens mij kreeg ik ze simpelweg bij de molens, toen ik ze 2e hands kocht. Niet helemaal zeker meer :oops:. Gek genoeg heb ik nu 3 paar 5000 spoelen en 3 paar 5500 spoelen