Beste lijn?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

05-02-2015 12:54

Tja. dacht het antwoord wel te vinden in de oude topics, maar dat valt tegen.
Ben op zoek naar nieuwe hoofdlijn, en wil deze wellicht op Zwolle kopen dit weekend. En misschien dat er meer mensen dwalende zijn die wat hebben aan jullie advies.
Wat is volgens jullie momenteel de beste lijn?
Ik ben op zoek naar een lijn die nagenoeg onzichtbaar is, goed afzinkt, maar ik ben een werper pur sang en heb ook een absolute hekel aan kinken.

paralellium? ( polyvillon/pro of polyvillon super cast)
X-line?
P-line?
Korda contour?
Korda Subline?

Suggesties?

bedankt alvast
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

05-02-2015 13:49

Weke lijn je het beste kan kopen ligt een beetje aan het soort wateren waarop je vist (mosselbanken, stenen, takken, lelies/plompenblad etc)
robertino smith

05-02-2015 16:16

Voor mij is dat X-line fluoro carbon, eigenschappen zoals beschreven, kloppen als bus! Enigste nadeel is de vuilgevoeligheid. Toevallig net een nieuw lijntje wezen aanschaffen, gekozen voor de korda touchdown groen, eigenschappen als de fluoro carbon, niet vuilgevoelig! (schuurvast, zinkend, slappe lijnen vissert :wink: ).

Goet.
lusix luyk
Berichten: 7
Lid geworden op: 05-02-2015 16:09

05-02-2015 16:20

Ik heb zelf de X line.
Maar werpen is 3 keer niks met deze lijn.
Het kinkt als een malle
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

05-02-2015 16:26

robertino smith schreef:Voor mij is dat X-line fluoro carbon, eigenschappen zoals beschreven, kloppen als bus! Enigste nadeel is de vuilgevoeligheid. Toevallig net een nieuw lijntje wezen aanschaffen, gekozen voor de korda touchdown groen, eigenschappen als de fluoro carbon, niet vuilgevoelig! (schuurvast, zinkend, slappe lijnen vissert :wink: ).

Goet.


Ik denk dat ik die touchdown ook eens ga proberen.
Was tevreden over subline, maar als het even kan is minder rek wel gewenst.
robertino smith

05-02-2015 16:29

lusix luyk schreef:Het kinkt als een malle


Hmm, 80 mtr. red ik wel hoor (37.00), zal gelijk je vraag van het andere topic beantwoorden :) , boren & kurk. Ja off topic.

Groet.
robertino smith

05-02-2015 16:58

@Bojan, juist door goede gebruikservaring van de subline gebruikers, is mijn keuze deze lijn gevallen (mede ook door het minder rek)! De lijn oplegging op de spoel vind ik goed, op mijn kleine molens (de andere gewoon voorzien van X- line), verder nog geen gebruikservaring. Maar dat komt zeker goed :wink: !

image-2015-02-05.jpg
(34.02 KiB) 3241 keer gedownload


Groet.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

05-02-2015 18:40

De korda subline tapered mainline is ook een hele leuke lijn.
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

05-02-2015 18:58

Zijn er mensen die ervaring hebben de Korda Touchdown hoofdlijn?

Hoe zit het met de zink eigenschappen van de hoofdlijn?
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

05-02-2015 19:10

Vis zelf nu 2 jaar met de subline (43/100).
Vrij veel rek op, maar oersterk (zeker in de dikkere diameters).
Qua schuurbestendigheid de beste die ik tot nu toe gehad heb, al moet ik er ook bij zeggen
dat ik hier voor nog nooit met dergelijke dikke lijn heb gevist.
Zinkt ook vrij goed, al duurt dit meestal wel even. Als je echt voor helemaal
slap wilt gaan, zou ik toch voor fluocarbon kiezen...
Ik heb meestal toch het gevoel dat je hem op afstand niet helemaal tegen de bodem krijgt, wat je volgens mij ook niet kan verwachten van een nylonlijn. Halfslappe lijnen gaat wel perfect.

Voor sommige situaties niet de beste lijn, maar allround wel een goede keuze denk ik.

Mvg


Joeri
robertino smith

05-02-2015 23:15

Tom Roozeboom schreef:Zijn er mensen die ervaring hebben de Korda Touchdown hoofdlijn?

Hoe zit het met de zink eigenschappen van de hoofdlijn?


Vandaag toevallig gekocht, nog niet in de praktijk, aan de hand van jou vraag. Stukje 15 a 20 cm in een diepe pan water, lijn moest ff goed nat. Zonk daarna uit zijn eigen, was de 10 lbs/ 30.00, neem aan dat respectievelijk de 12/ 15/ 20 lbs harder zinken.

Groet.
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

05-02-2015 23:46

Dankjewel voor je reactie!

Zijn er andere vissers die wel al praktijkervaring hebben opgedaan met de Korda Touchdown lijn?
Gebruikersavatar
geert geesink
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-08-2008 20:54
Locatie: Deventer

06-02-2015 18:08

subline is KUT
heb in Frankrijk waar geen obstakels waren, drie lijnbreuken gehad met 35/00


zou voor fluorcarbon lijn gaan
+
sterk
weinig tot geen rek
bijna onzichtbaar
zinkt goed
sterke knopen

-
kan kinken
vuilgevoelig
als je niks vangt doe je iets (vaud):P
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

06-02-2015 18:35

Eigenlijk als ik weer wat verder ingelezen ben, kan je stellen dat ik op zoek ben naar de soepelste fluorocarbon (coated) lijn. Schuurbestendigheid etc van bovengenoemde lijnen geloof ik wel, in de juiste diameter moet dat met allemaal wel goed gaan.

X-line zinkt beter af dan parallelium, maar als de lijn een stuk stugger is, hoe goed volgt ie dan de contouren van de bodem?

P-line is schijnbaar ook soepel, maar minder op de knopen?
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
robertino smith

06-02-2015 18:50

X-line: Antwoord had jezelf al gegeven, nagenoeg onzichtbaar onder water neem aan dat dat ook bijdraagt, zou hij het bodemverloop niet helemaal volgen! Verder het zinkende vermogen, geen top lood nodig gehad, ook niet tijdens het drillen onder de eigen kant met de tweede hengel op de banksticks. Denk dat je met 35.00 toch noch nog aardig goed kan gooien, anders voor de 15 lbs/ 31.00 gaan.

Groet.
Boudewijn Margadant
Berichten: 131
Lid geworden op: 19-06-2008 09:47
Contacteer:

09-02-2015 20:11

Wel eens gedacht aan Revo, de nieuwe hoofdlijn van Piet Vogel Rigsolutions? Is een hybrid, een combi van fluorocarbon en nylon, geen gecoate nylonlijn dus. Alle goede eigenschappen van zowel nylon en fluorocarbon in één.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

09-02-2015 20:33

Dan zal revo inderdaad de ideale lijn zijn zoals bou hierboven al aangeeft.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

11-02-2015 20:42

Wow, 35/00 37/00 20lb 43/00 lijnen zonder rek!

Hier kijk ik echt van op. Niemand van jullie omschrijft echt de situatie, bodemgesteldheid en het type water maar ... zo dikke lijnen. Echt waar, waarom? En vangen jullie dan de klappen op met een soepele hengel?

Ik wil niemand aanvallen en mijn oordeel is ook zeker niet persoonlijk bedoeld maar dit is echt niet nodig tenzij:
- je vist op mosselbanken
- je vist in dikke wiervelden
- je vist op sterk vervuilde bodem
- je te maken hebt met sterke talud
- je de vis direct wilt afstoppen met bijvoorbeeld een dichte slip na een aanbeet
- je lijn in een heftige stroming ligt
- je alleen maar dikke sterke bakken aan de lijn krijgt en uit de diepte moet trekken
- je te maken hebt met heftige obstakels
- je te maken hebt met heftige scheepvaart

Daarbij denk ik dat 80% van de karpervissers hier zelden mee te maken heeft.

Zelf vis ik meestal met 20/00 of 22/00 lijnen op de pen. Daarmee vang ik gewoon vissen tot diep in de 20 pond. De combinatie met de juiste hengel en slipafstelling is dan meer als genoeg. Ook op langere afstand. Door lijnbreuk zomaar heb ik nog nooit een karper verspeeld. Lijnbreuk heb ik alleen gehad door obstakels, mossels en door het niet goed natmaken van de knoop. Als ik hele grote vissen verwacht of er zijn moeilijke omstandigheden dan ga ik naar 28/00 of 30/00 maar daar blijft het bij.

Een lijn kan wel eens kinken en dat kan aan vele dingen liggen. Kijk vooral eerst naar je materiaal. Lopen je ogen en molen soepel en in een lijn, zoek het dan eens in het opspoelen. Veel mensen en hengelsportzaken spoelen hun lijnen simpelweg verkeerd op. Kijk eens naar dit filmpje als je meer wilt weten over juist en onjuist opspoelen.



Als je denkt dat je zoveel kracht moet uitoefenen op de lijn en daarvoor ook een "sterke" hengel moet hebben met genoeg LBS kijk dan eens naar dit onderzoek. Je zult verbaasd zijn over deze 8 pagina's.

http://www.rodvisions.nl/pdf/hefbomen%20van%20hengels.pdf

Ik weet het heus niet allemaal beter en misschien hebben jullie die dikke lijnen wel nodig maar ik denk dat het gros deze lijnen niet nodig heeft. En als beginnende vissers een topic zoals deze lezen dan denken ze vast dat deze diameters normaal zijn bij het karpervissen. Dat zijn ze doorgaans niet en alleen in extreme situaties wel.

Denk daarom goed na bij wat je doet.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
robertino smith

11-02-2015 22:17

:roll: Zo ken ik paar putjes waar je met 28.00/ 30.00, toch echt beter thuis kan blijven, vertelde je in ander topic niet dat je een karper verspeelde op een paal van de brug??? Zeg niet dat je het met dikkere hoofdlijn wel gered had hoor! Had misschien iets schuur vaster, minder rek/ beter contact/ meer beheersing over de drill opgelevert. Gelukkig kan een ieder zelf uitmaken hoe of wat, waar en hoe te gebruiken.

Groet.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

12-02-2015 10:38

Michael ik weet dat de algemene eigenschap van fluorocarbon lijnen weinig/minder rek is, maar de parallelium pro en polyvillon hebben nog 17 en 19 procent rek, wat ik eigenlijk al heel veel vind.

Mijn keuze valt waarschlijk toch voor x-line, omdat ik daarmee de voordelen van fluorocarbon het meest benut (gewicht en onzichtbaarheid). Deze komt op 2 spoelen en gewone mono op de 3e voor situaties waar ik verder wil werpen. De x-line heeft nog een rek van 10%, wat mij prima lijkt.

Als ik zelf al voor een hogere diameter zou kiezen, zou het meer om de schuurbestendigheid gaan dan de trekkracht, die benut je toch niet. ik vis nu met 12 lb lijn en dat is al meer dan zat
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Plaats reactie