Nieuwe korte (3m) karperhengels


Plaats reactie
Pieter Jan vd Stoel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15-12-2014 21:09

15-12-2014 21:46

Hallo!

Mijn huidge hengels zijn wel een keer aan vervanging toe. Ik gebruik nu een paar telescoop hengeltjes van 3meter, die ooit 20 euro per stuk waren, icm een molentje van 20 euro per stuk. Afgelopen jaren veel plezier van gehad, maar toch met iedere wat grotere karper sta je met angst te drillen voor je materiaal. Vandaar deze winter maar is een upgrade maken.

Budget: 400 euro voor:
- 2 molens
- 2 hengels
- foudraal
- lijn

Ik vis vaak op niet al te groot water, en hou van de lastige stekjes. Je zal mij eerder op 10 meter in zien gooien dan 100. Dus ik wil geen meters lange hengel en kanon van een molen. Ik vind het wel prettig dat als ik een keer 100 meter gooi, m'n molen niet leeg is. Of dat als ik wat lijn verspeel, een keer een pruik heb of iets dergelijks dat m'n molen leeg is. Wat de hengel betreft. Grote karper is leuk, maar ik vang ook graag kleintjes. Een wat lichtere hengel volstaat dus prima om ook sport te houden op de kleintjes. Daarnaast is m'n auto niet de grootste, dus wil ik een niet al te grote transport lengte.

MAW:
Molen: capaciteit 250-300m/0.30, baitrunner, degelijk
Hengel: lengte 3-3.3m (10/11 ft) 2,25lb/2,5lb
Lijn: 0.30mm
foudraal: geschikt voor 2 opgetogen hengels, niet te duur

Wat betreft molen had ik bedacht:
2x Shimano baitrunner st 6000 rb (~65 euro /stuk)
http://www.hertog-hengelsport.nl/molens ... 00-rb.html

En voor de hengel (Helaas zeer slecht te verkrijgen in NL):
2x Chub Outkast Plus smallwater 11ft 2.25lb (~85 euro/stuk)
http://www.chubfishing.com/en-gb/produc ... water/25lb Small Water Carp Fishing Rod

Wat denken jullie, zou dit een goeie set zijn? of hebben jullie alternatieven die het overwegen waard zijn?

Daarnaast, tips voor lijn? Ik heb nu telkens via e-bay lijn gekocht, kost geen drol en doet het prima (vooral gevlochten lijn). Maar stel ik doe is gek en koop hier lijn, wat is dan een aanrader voor niet al te absurd veel geld?

Tips voor een tas zijn ook altijd welkom, ik wil m'n hengels er opgetuigd in kunnen stoppen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Pieter Jan
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

15-12-2014 22:08

Koop via marktplaats 2 Shimano 3500's en als je die te klein vind de 4500's. Tweedehands rond de 5 tientjes ( A versie ) en die blijven gewoon goed hun werk doen. Qua hengels ga voor 2,75lbs stokken kun je iets beter mee uit de voeten, tenzij je over een tijd weer zwaardere stokken wil ( geloof me dat gaat gebeuren ).
Foedraal voor 2 hengels, volgens mij is er een toko ( hengelsport Leiden ) die 15% korting geeft ( altijd makkelijk ) koop je 12ft stokken ( 3,60m ) koop dan een foudraal voor 12 voeters, koop je 13ft ( 3,90m ) ga dan voor een 13 voeter foudraal.
Succes aanbod aan 2,75lbs stokken is wat groter dan 2,25lbs.
Pieter Jan vd Stoel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15-12-2014 21:09

15-12-2014 22:19

Bedankt voor je reactie! Voor 2 tientjes per stuk extra ga ik graag naar een winkel ipv marktplaats.

En wat betreft de hengels. mijn huidige hengels zijn 3 meter telescoop met een werpgewicht 15-40 gram Iets zwaardere hengels dan dat vind ik wel fijn, maar ik wil wel een mooie hoepel blijven zien tijdens de drill. Slip niet al te strak en je houd een leuk gevecht over.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

15-12-2014 22:29

Pieter Jan schreef:Bedankt voor je reactie! Voor 2 tientjes per stuk extra ga ik graag naar een winkel ipv marktplaats.

En wat betreft de hengels. mijn huidige hengels zijn 3 meter telescoop met een werpgewicht 15-40 gram Iets zwaardere hengels dan dat vind ik wel fijn, maar ik wil wel een mooie hoepel blijven zien tijdens de drill. Slip niet al te strak en je houd een leuk gevecht over.



Er zijn zat parabolische stokken ;) En voor 2 tientjes meer kun je inderdaad naar een winkel gaan. Maar back in the days had bijna iedereen de Amerikaanse baitrunners, waarom ze zijn nagenoeg onverwoestbaar. Toen ik jaren terug stopte met karpervissen en alles van de hand deed was het eerste wat ik onlangs aanschafte 3 shimano 4500's. ( nostalgie ) metalen spoel ( geen kunststof spoel, perfecte slip als baitrunner en zoals gezegd nagenoeg onverwoestbaar )
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

16-12-2014 09:56

Als je voorkeur hebt voor kortere hengels zou je voor de C.O.M. hengeltjes van Prologic kunnen gaan

http://www.koopmanhengelsport.nl/produc ... I_wp2faBik

Iets korter dan 3 meter.

Volgens mij heb je deze hengels ook in 10 voets uitvoering maar dan is de testcurve 3bls

Soortgelijke hengels worden door Nash ook geleverd, wel iets duurder. Zoek maar eens op 'Nash Dwarf'
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

16-12-2014 11:37

Misschien bij onze oosterburen rondsnuffelen.

http://www.angelsport.de/__WebShop__/pr ... detail.jsf
Spro had ook een dergelijk hengeltje in zijn progamma in die prijsklasse.

http://www.hengelsportwinkel.com/strate ... p-214.html

succes.
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

16-12-2014 15:51

Ik heb als 2e setje tegenwoordig die van Nash uit de hooligun serie in 9ft,
En deze bevallen me perfect en zijn ook nog eens erg kort tijdens vervoeren.

Ik gebruik ze vooral bij de korte sessie's(waarbij ik niet ver vanuit de kant vis) maar heb ze ook al een keer gebruikt in frankrijk en op 80 meter gevist en dat gaat ook nog perfect met drillen ed.

grt

Berry
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

16-12-2014 16:14

Ik vis zelf met 10 ft jrc razor boat hengeltjes in 2.75 lb.

vergelijk eens wat 10 ft hengeltjes.
waar de jrc in 2.75 lekker krom gaan zijn de shimano 10 ft in 2.75 erg stug.

ik vindt het lekkerder vissen als 12 of 13 ft zeker als je niet extreme afstanden hoeft te werpen.
een meter of 80 a 90 is echt wel extreem smijten met de 10 ft hengeltjes maar wel te doen.

succes
Pieter Jan vd Stoel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15-12-2014 21:09

16-12-2014 21:30

Die link naar Askari is zeer nuttig, scheelt best wel wat geld in vergelijking met NL (als het verkrijgbaar is daar)

Heb vandaag even gekeken naar die Prologic hengels. Vind ze er niet super mooi uit zien met hun camo handvat, en kan er op internet bijzonder weinig over vinden. Dus als iemand daar ervaringen mee heeft hoor ik het graag.

Iemand verder nog tips voor de molens? Nieuwe shimano's vs marktplaats, alternatieven?
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

16-12-2014 22:39

Ik heb zelf de 2.5 ponds 9 voets C.O.M. hengels.
Met deze hengels heb ik 6 karpers gevangen (ik heb ze nog niet zo lang en mijn laatste seizoen was ronduit K*T :wink: ), 2 daarvan ving ik op open water zonder al teveel obstakels, de andere vissen heb ik hier in Amsterdam toch goed onder een brug weg kunnen trekken.
Ze gaan ook echt mooi krom vind ik, schitterend vissen met zulk soort hengels.
Het doet mij denken aan toen ik klein was en nog viste met telescoop spinghengel op karper, enige verschil is dat het met deze hengels ook echt goed kan :D
Je kan er ook goed mee werpen al moet ik wel zeggen dat ik meestal niet zo veel lood gebruik, 60-80 gram ofzo. Ik heb er trouwens Shimano 4500B onder hangen, gaat prima maar is eigenlijk ook wel een
beetje jammer voor deze hengels want ze wegen echt niks maar de Shimano's wel, maar ja het blijven geweldige molens dus op dit vlak heb ik een concessie gedaan. Andere voordelen zijn transport en als
je regelmatig je lijnen uitvaart, varen en rommelen met je hengels in een bootje vind ik veel beter gaan met deze korte hengels.

Hopelijk heb je hier wat aan :wink:
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

17-12-2014 11:08

Hallo Pieter Jan,

Ik heb net toevallig van Roeland Bocken 3 Chub Outkast Plus smallwater 11ft 2.25lb overgenomen.
Heb er nog niet mee gevist maar eerste indruk is zeer goed, hengels hebben een teste curve van 2,25 lbs maar ondanks dat zijn ze toch best wel redelijk strak en gaan natuurlijk hoepeltje rond.
Voor jou visserij zijn deze hengels meer dan zwaar zat daar ben ik van overtuigt en zou ze ook zo op de rivier in Frankrijk durven inzetten.
Hengels gaan hoepeltje rond(tot in het handvat) en daarom zal je ook meer plezier van je dril beleven, verder is er nog het voordeel van een korte parabolische hengel dat je veel meer kracht kan uit oefenen :roll:
Steeds meer karper vissers gebruiken trouwens dit soort hengels voor hun obstakelvisserij.
Enigste wat me een beetje tegen stond van deze hengels is de dunne wand van de blank, wanneer ik deze vergelijk met de wand dikte van mijn(wel duurdere) zwaardere hengels.
Ik ben ze van plan aankomend seizoen in te zetten op kleiner watertjes in combinatie met dunnere lijnen (26/00) en verder zal ik ze inzetten op water waar er vanuit de boot gedrild zal moeten worden.

Ik zou verder die tip mbt de Shimano usa 4500 B ter harte nemen, dit zijn erg duurzame molens en mocht je hier een weinig gebruikt setje van kunnen vinden, weet ik zeker dat je hier meer plezier van gaat hebben dan de molens die in de door jou geplaatste link te zien zijn..

Gr,

Mark
Pieter Jan vd Stoel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15-12-2014 21:09

17-12-2014 21:37

Hey, thanks voor de reacties.

Marktplaats heb ik alleen wel een slecht gevoel bij. Zie bijvoorbeeld dit voorbeeld:
dit thread is pas actief, word een paar keer naar marktplaats verwezen. Vandaag komen er twee dingen op marktpaats van dezelfde aanbieder (http://www.marktplaats.nl/verkopers/4471962.html)
fotos van de shimano molen komen van deze website uit hongarije:
http://olx.hu/hirdetes/2x-shimano-usa-b ... 2oeSh.html
fotos van de hengels komen van deze sites:
http://www.anglingdirect.co.uk/communit ... 013-part-2
http://www.karper-forum-online.nl/viewt ... =40&t=1595
http://www.lathams-fishing.co.uk/nash-scope-rod

Oplichter? Ik weet het niet...

Daarnaast, heb ik die shimano 6000 st vandaag in m'n handen gehad, loopt soepel en stabiel, schud niet enzo. Verder heb ik tot nu toe alleen ervaring met echt goedkope molens, dus heb niet zo een goed beeld van wat er perse beter is aan shimano 4500d in vergelijking met die 6000st. Misschien iemand die dat uit kan leggen?

Ook heb ik vandaag Nash Dwarf hengels in mn handen gehad. Ik vond ze er een stuk netter uitzien dan de Pro Logic COM hengels die ik gisteren vast had. Dus dit zou ook nog wel eens flink aantrekkelijk kunnen zijn. Enige nadeel dat ik zie is dat ze 2.75lb of 3lb zijn, terwijl ik liever een lichtere variant zou zien. Hebben mensen ervaring met de Nash Dwarf hengels?
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

02-01-2015 21:44

Wat zijn jullie ervaring met de Nash Dwarf hengels?

Ik denk er aan om de 10ft 2,75 lbs versie te kopen, om ze samen met de Daiwa ss 2600 wisker als stalkingset te gebruiken voor het vissen in de slootjes.

Hoe bevallen beide producten?

Gr. Tom
Pieter Jan vd Stoel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15-12-2014 21:09

05-03-2015 20:43

Tom,

De Nash Dwarf hengels (9ft, 2,75lbs) bevallen prima. Kan er ver zat mee gooien, gaan lekker krom, zien er mooi uit en zijn echt ideaal kort in transport. wel heb ik soms het gevoel dat ik de grip van de molen iets aan moet draaien als er wat meer krachten op de molen komen. Als ik hier veel last van heb doe ik hier een drupje lijm op en dan zal dat wel over zijn.

Al met al: zeker zijn geld waard, en ideaal als je kortere hengels zoekt.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

06-03-2015 07:14

Heb zelf net de sportex morion stalkers 11ft gekocht,bestaan ook in 10ft,zijn wel iets prijziger maar je krijgt er wel wat voor met die crosswinding mee in de blank.1e deel is vrij soepel en het achterste deel bezit heel wat ruggegraat wat meteen de reden was dat ik deze hengels heb gekocht.Gebruik deze tegen obstakels en dat gaat perfect,drillen zalig en je kan de vis goed blokken indien nodig.
Veel succes met je keuze.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

06-03-2015 17:16

Remco Kulk schreef:Ik heb zelf de 2.5 ponds 9 voets C.O.M. hengels.
Hopelijk heb je hier wat aan :wink:

Remco ook ik heb deze hengels aangeschaft voor het stalken en urban vissen.
Shimano 8000D eu eronder gehangen.
Ik ben niet zo liefhebber van telescoophengels, dus dit is een mooi en
betaalbaar alternatief.
Het was even zoeken voor een mooi foedraal, maar heb er toch 1 gevonden.
Ze passen er perfect in.
Afbeelding
Het gaat om de Allround Double Feeder Holdall 145.
Morgen maar eens kijken of er vis mee te vangen is, en of ze mijn CJW's benaderen ;)
Groet, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
Plaats reactie